Конспект-заняття для дітей старшого дошкільного віку "Закривай міцніше кран, щоб не витік океан".
Мета:Поглиблювати уявлення дітей про одну з найважливіших речовин у природі – воду. Закріплювати знання про те, де є вода, та про її користь. Формувати вміння емоційно реагувати на природні об'єкти. Формувати екологічну компетентність, розуміння та значення води для всього живого на Землі. Навчати дітей навичками проведення лабораторних дослідів: вміння працювати з посудом, дотримуватися необхідних заходів безпеки. Ознайомлювати дітей з властивостями води: без кольору, прозора, без запаху, без смаку. Активізувати і збагатити словник дітей іменниками, прикметниками, дієсловами по темі заняття. Розвивати спостережливість. Прищеплювати дбайливе ставлення до води. Виховувати бажання берегти водні ресурси нашої країни.
Матеріал: мультимедійний комплект, дошка, демонстраційні матеріали, аудіозаписи, матеріал для дослідів.
Тема: Закривай міцніше кран, щоб не витік океан..
Мета: Поглиблювати уявлення дітей про одну з найважливіших речовин у природі – воду. Закріплювати знання про те, де є вода, та про її користь. Формувати вміння емоційно реагувати на природні об’єкти. Формувати екологічну компетентність, розуміння та значення води для всього живого на Землі. Навчати дітей навичками проведення лабораторних дослідів: вміння працювати з посудом, дотримуватися необхідних заходів безпеки. Ознайомлювати дітей з властивостями води: без кольору, прозора, без запаху, без смаку. Активізувати і збагатити словник дітей іменниками, прикметниками, дієсловами по темі заняття. Розвивати спостережливість. Прищеплювати дбайливе ставлення до води. Виховувати бажання берегти водні ресурси нашої країни.
Матеріал: мультимедійний комплект, дошка, демонстраційні матеріали, аудіозаписи, матеріал для дослідів.
Хід заняття:
Привітання: Станемо разом ми у коло,
Скільки друзів! Глянь навколо.
Руку дружбу простягну,
З другом сварку не почну.
Будемо всі дружно грати,
Правил гри не забувати.
Вліво-вправо,
Вліво-вправо.
Оберніться-подивіться,
Одне одному всміхніться.
- Дітки, вам подобається, коли у вас гарний настрій? ( Так. )
- Гарний настрій допомагає будь-яку справу виконати легко.
( Стук у двері )Доброго дня! Проходьте, будь ласка.
Журналіст: Доброго дня, діти! Я журналіст. Мені повідомили, що в цій групі живуть дуже допитливі дітки. Я хочу побачити, що ви вмієте і написати про вас. А ще, для вас передали конверт. Бажаю успіхів.
- Дякуємо Вам, залишайтеся у нас.
- Як ви вважаєте від кого прийшов лист? ( Від Капітошки.)
Діти, відгадайте, будь ласка, загадку.
Загадка . Відома нам всім рідина,
Усі її вживають,
Буває хмаркою вона,
сніжинкою буває.
Бува як скло, бува тверда,
Звичайна, підскажіть… (Вода).
- Як ви вже здогадалися,ми сьогодні будемо говорити про воду.
Краплинки водички,
маленькі сестрички
Світом гуляють, усіх напувають,
А де живуть – не знають
- Просить нас знайти його сестричок краплинок ?Допоможемо Капітошці?
.
- А що це? ( Слайд 1). (Це маленьке зображення нашої планети Земля,ось такою нашу планету видно з космосу.)
- Чому нашу планету називають блакитною ?
- Який іще колір можна побачити на Землі з космосу?
- Що вони означають?( Сушу, землю, де нема води.)
- Подивіться уважно, чого більше - води чи суші?
- А чи знаєте в, де живе вода.(У річках, морях, озерах, струмках, колодязі.(Слайды 2-9).
- Як називається наше море ? ( Чорне море .)А затока?
( Джарилгацька )
- Яка вода в Чорному морі ?
- Я запрошую вас коло…
Гра « Веселий м’ячик »
( - Яка взагалі буває вода? ( Тепла, гаряча, холодна, прісна, прозора, газована…)
- Що вода робить? ( Тече, ллється, дзюрчить, розтікається, капає, замерзає, тане…)
- Діти, поміркуйте, щоб було на Землі, якби зникла вода?( Відповіді дітей. )
- Так. Вода- це джерело життя.
- Діти, подумайте – кому для життя потрібна вода, а кому - ні?
Гра « Кому потрібна вода, а кому – ні?»
(діти взяли картку на вибір і на магнітну дошку повісили.)
- Для чого вода потрібна людині? ( Пити, митися,купатися, готувати їжу, прати, поливати рослини, мити посуд…) ( Слайд10).
- Вода у природі може бути прісною й солоною.
- Як ви розумієте слово «прісна»? (Це вода без смаку і запаху.)
- А яку воду можна назвати живою? (Чисту,джерельну,мінеральну,освячену
- Як ви розумієте «мертва вода» ? Чому її так називають? (Від неї гине все живе). ( Слайд 11-12 ).
- Що повинні робити люди, щоб вода була прозорою, чистою, а головне «живою»? (Розчищати ріки,не засмічувати джерела,не забруднювати воду)
Дитина: Жива вода дає життя
Всьому живому в світі.
Якщо живе жива вода,
Тоді земля у квітах.
Етюд « Хвилі на воді ».
( У супроводі релаксаційної музики, діти стають у коло, беруться за руки. Як річечка, потім –море. Не розриваючи руки, рухають ними, імітуючи перекочування хвиль.)
- Нам для життя потрібна прісна вода. А її на нашій планеті значно менше. Тому воду треба берегти.
- Чи помічали ви, як у вас дома або в інших місцях вода крапає з крана або й взагалі тече без нагляду? ( Відповіді дітей. ) (Слайд 14).
- Навіть якщо вода крапає з крана по краплинці, за місяць її витікає аж 400 літрів! Це дуже-дуже багато! Уявіть, в нашому місті, усі люди не будуть закручувати добре кран, за місяць в каналізацію зливається цілісіньке озеро! Тому в народі кажуть: « Закривай міцніше кран, щоб не витік океан! »
( Слайд 15 ).
- Подумайте і скажіть, як ви в садочку і вдома бережете воду?
- Вода за недбале ставлення до неї могла покарати, а тим , хто був із нею щирим, добрим – дарувала здоров’я.
- А які прислів’я про воду ви знаєте? Зараз я почну, а ви закінчуєте.
1.Будь здоровим ,як вода, а багатим, як земля.
2. Без води і борщу не звариш.
3. Без води і не туди, і не сюди.
4. Від дощів земля квітне.
5. Де водиця тече, там травиця росте.
6. Закрути тугіше кран, щоб не витік океан.
7. Чиста вода – хворобі біда.
8. Не брудни криниці – захочеш напитись водиці.
9. Хто водичку попиває, той міцне здоров’я має.
10. Де вода, там і життя.
- Багато віршів було написано про воду…Розкажіть, будь ласка.
1. А вода це справжнє диво!
Як прожити без води?
З нею ми завжди щасливі,
З нею в нас нема біди.
2. Є вода — ростуть рослини:
Ліс, сади, рясні поля.
Це чудово для людини
І радіє вся Земля.
3. Плавають в водичці діти,
Риби у воді живуть.
Розцвітають в лузі квіти.
І рясні дощі ідуть.
4. Кругообіг повсякчасно
На Землі вода веде.
Тож з водою всім прекрасно
І біди нема ніде!
Через проектор на екран виводиться ілюстрація «Кругообіг води в природі». ( Слайд 16) .
- Ось і знайшлися крапельки. Подивіться уважно, як вони подорожують в природі. Діаночка допоможете нам і розкаже...
Жили були в океані крапельки: кругленькі, веселі, які дуже любили гратися. Забажалося їм світу подивитися: який він? Піднялись вони на краєчок хвилі і відчули, що їх тягне вгору до яскравого сонечка. Не встигли отямитися, як опинилися у хмарці. Та раптом, сильний вітер підняв хмарку вище, стало холодно, вони затремтіли, заплакали і полились на землю дощем. Одні крапельки впали в море, інші – в річку. Сонце припікає і краплі випаровуються - стають невидимими. Нагорі пар знову перетворюється на крапельки води. І знову з хмари проливаються дощем на землю.
- Дякую тобі, за таку чудову розповідь. Так відбувається багато разів: крапельки подорожують в природі по колу завжди!
Психогімнастика « Ми – краплинки ».( Слайд 17 )
- Уявимо себе краплинками дощу. Ми лежимо на білій хмаринці, мов на пухнастій перинці. Хмаринка повільно пливе по небу, нас заколисує. Раптом хмаринці набридло мандрувати. Вирішала вона розсипатися дощем. ( Слайд 18 )Зраділи краплинки і полетіли до землі: одні впали на травичку, інші на квіточки, решта – на землю… Краплинки напоїли землю, вмили квіти й травичку. Духмяний аромат квітів і трави наповнив повітря.( Дякую…Підійдіть до мене…)
- А знаєте, воду називають ще чарівницею, тому що вона таїть у собі багато невідомого.
- Я запрошую вас до нашої лабораторії , пропоную ближче познайомитися з водою. (Діти сідають за столи).
Але спочатку згадаємо правила поведінки під час дослідів.
1. Не шуміти.
2. Нікого не штовхати.
3. Давати можливість висловитися своїм товаришам.
4. Слухати вихователя і уважно стежити за результатами досвіду.
- Що відбуватиметься з водою, якщо стаканчик випадково впаде?(Вода розтікається.) Ось чому воду називають рідиною.
- Чи має вода форму?
Дослід 1: Я налила водичку
В пляшку, чашку і сільнічку
Хто із вас відповідає
Яку форму вода набуває?
(Вода набуває форми того посуду, у який її наливають. )
Дослід 2: Візміть стаканчик під номером 1
Взяли? Добре діти.
Слід понюхати її
Запах в неї є чи ні?
- Зробіть ковток. Вона має смак? Висновок: вода не має смаку і запаху.
Дослід 3: А тепер поставим ложку,
Дітки, поміркуймо трошки
Чи побачимо її?
Дайте відповідь мені.
- Візміть стаканчик з молоком і покладіть ложку. Ви її бачите?
- Який висновок можемо зробити? Яка вода? ( Вода прозора ).
Дослід 4 : Киньте в стаканчик дрібку солі,
Воду сколотіть поволі.
То який в нас вийде смак?
Чом у нас все вийшло так?
- Куди поділася сіль ?(Розчинилась). Скуштуйте пальчиком воду, яка вона?
Якщо цукор додати,
Смачно буде вам малята?
- А тепер в стаканчик під номером 2 покладіть цукор, перемішайте. Ми бачимо, що вона теж розчинилась. Візміть трубочку та скуштуйте, яка вона?
( Вода набуває смаку тієї речовини, що в неї додали.)
Дослід 5:
А тепер в стаканчик під номером 3 насипте піску і ретельно розмішайте.Чи розчинився пісок? Як ви про це дізналися?(Пісок не розчинився у воді, вода стала каламутною, а потім піщинки сіли на дно.)
Дослід 6: Цікаве ,що ще вміє робити водиця?
Відкриють нам досліди цю таємницю.
- Як може водичка набувати якогось кольору?
В стаканчик під номером 4 додайте фарбу, яка у вас на столі, одну на вибір.
- Що трапилося з водичкою? Який колір набула?(По імені)
- Опустіть охайно у воду листочок паперу, що вийшло?
Зверніть увагу на мій дослід.(різнокольорове колесо…)Чому в мене так вийшло?
( Навели порядок на столі…)
- Молодці, діти! Ось така чарівниця водичка.
- Яку ще радість приносить людям вода? (Відпочинок-купатися, кататися на водних лижах, плавати на човнах).
Якщо на ніс сіли плями,
Хто тоді нам перший друг?
Зніме бруд з обличчя і рук?
Без чого не може мама
Ні готувати, ні прати?
Без чого ми, скажемо прямо,
Людині помирати?
Щоб росли колосся хліба,
Щоб пливли кораблі,
Щоб варилися киселі.
Щоб не було біди –
Жити не можна нам без…. ВОДИ.
Підсумок заняття.
Журналіст:
- Діти, ви сьогодні були справжніми науковцями, я хочу взяти у вас інтерв’ю.
- Що сьогодні вам найбільше сподобалося?
- А що було важко робити?
- То як повинні люди ставитися до водички? ( Не засмічувати, економити, берегти. Набирати стільки води, скільки потрібно. Щільно закривати крани.)
1. Без води життя немає -
Переконані ми в тім.
І тому водичку, діти,
Берегти потрібно всім.
2. Хай в річечці чистій купаються діти,
І будуть від цього вони радіти.
Хай риба гуляє в ставку
І буде вода звірку.
Хай дощик іде рясний,
Зростить він лісок запашний.
Шумить нехай море завжди,
Хай буде багато води!
Журналіст: Дякуємо, за таке гарне заняття. Я побачила, які гарні знання ви маєте, то обов’язково напишу статтю про вас , пропоную на згадку сфотографуватися.