«Розучування скоромовок»
Мета: познайомити зі скоромовками, як жанром усної народної творчості, з жанровими особливостями скоромовок; навчати вихованців розуміти і аналізувати скоромовки, швидко їх промовляти; розвивати дикцію, удосконалювати швидкість, правильність, виразність мовлееня, розвивати увагу і пам'ять; виховувати гордість за словникове багатство української мови.
Тип заняття: вивчення нового матеріалу
Форма роботи: колективна, індивідуальна.
Міжпредметний зв'язок: літературне читання
Рівень навчання: основний (9-11 років)
Обладнання: картки із завданнями.
«Розучування скоромовок»
Мета: познайомити зі скоромовками, як жанром усної народної творчості, з жанровими особливостями скоромовок; навчати вихованців розуміти і аналізувати скоромовки, швидко їх промовляти; розвивати дикцію, удосконалювати швидкість, правильність, виразність мовлееня, розвивати увагу і пам'ять; виховувати гордість за словникове багатство української мови.
Тип заняття: вивчення нового матеріалу
Форма роботи: колективна, індивідуальна.
Міжпредметний зв’язок: літературне читання
Рівень навчання: основний (9-11 років)
Обладнання: картки із завданнями.
Хід заняття.
І. Підготовча частина.
1.1. Організаційний момент.
Привітання, перевірка присутніх.
- Добрий день! Наше заняття ми починаємо з традиційного півкола. Давайте візьмемося за руки, посміхнемось собі, а тепер сусідові справа і зліва. А тепер давайте діти і ми «поділимося» нашими посмішками з усіма хто знаходиться в нашому кабінеті. Тепер з посмішкою і гарним настроєм ми будемо продовжувати наше заняття.
1.2. Актуалізація опорних знань, вмінь та навичок.
Артикуляційна гімнастика.
«Вібраційний масаж». Вимовити звуки:
[ м ] масажувати чоло;
[ н ] масажувати щоки;
[ л’о] плескати долонями по щічкам
[й’а] вимовляти низьким голосом та бити рукою по груді
Вправи для м’язів губ та язика
«Посмішка-хоботок»
Максимально витягуємо губи вперед, склавши їх хоботком, потім якомога більше розтягуємо в усмішку. 8 пар рухів.
«Годинник»
Губами, витягнутими вперед хоботком, описуємо коло за годинниковою стрілкою і назад. Можна запропонувати взяти витягнутими вперед губами олівець і написати їм в повітрі своє ім'я.
«Уколи»
Робимо «уколи» напруженим мовою поперемінно в праву і ліву щоки. Губи при цьому зімкнуті, а щелепи розімкнуті.
«Зміїний язичок»
Висовуємо язик вперед і, як змія, робимо швидкі уколи.
«Чаша»
Широко відкривши рот, висуваємо вперед мову, піднімаючи його кінчик таким чином, щоб мова набула форму чаші, потім в такому вигляді прибираємо його в рот вправа.
- А тепер:
Вправи на розвиток дихання
«Свічка»
Учасники ставлять палець перед ротом. Набирається і встановлюється дихання, після чого повітря тоненькою цівкою випускається так, щоб полум'я свічки гарні не проступило.
«М'яч - насос»
Учасники розбиваються на пари, один з пари - м'яч, другий - насос. Спочатку м'яч здутий, тобто людина в максимально розслабленій позі сидить навпочіпки на підлозі. «Насос» зі звуком «пс» і згинаючись у попереку до прямого кута «накачує» «м'яч». Кожне випрямлення - вдих, кожен нахил - видих. «М'яч» поступово «надувається», при цьому повітря набирається порціями. Коли м'яч надутий, насос припиняє роботу і м'яч зі звуком «ш-ш-ш» здувається.
«Квітковий магазин»
Представляємо, що увійшли в квітковий магазин і з задоволенням вдихаємо через ніс аромати квітів. Якщо учасник точно виконує завдання, то він автоматично пропускає повітря в діафрагму. Видихаємо через рот, як би беззвучно вимовляючи «ха».
1.3. Мотивація навчальної діяльності
- Світ повний чудес. Хіба не диво, що ми можемо розмовляти з людьми, що знаходяться в іншому місті, та ще й бачити їх? Але серед різних чудес ми якось не звертаємо уваги на одне з найдивовижніших - на нашу мову. Мова дає можливість нам поділитися своїми переживаннями, радістю, захопленням, сумом. За допомогою слів ми спілкуємося і розуміємо один одного.
Акторам, доводиться багато вимовляти різного тексту. Часом зустрічаються дуже важкі слова.
Щоб справлятися з будь-якими складнощами в нашій мові, треба постійно тренувати її, розвивати і тренувати мовний апарат, і вдосконалювати дикцію.
Давайте з вами пригадаємо, що таке дикція?
- Як її потрібно розвивати?
- Ми продовжуємо сьогодні працювати над розвитком сценічної мови, формувати правильну та чітку вимову.
За допомогою чого ми будемо розвивати дикцію нам підкаже кросворд «З народного джерела»
1. Це короткий образний опис якогось предмета чи явища
2. Основне її призначення - організувати гру, визначити, кому починати, кому водити,
ловити, жмуритися тощо.
3. Весела та віртуозна гра у швидке повторення жартівливих віршів і фраз, які складно
вимовляти без належної практики.
4. Вид художньої прози, що походить від народних переказів, порівняно коротка розповідь
про фантастичні події та персонажів, такі, як феї, гноми, велетні тощо.
5. Короткий образний вислів, переважно ритмічний, з повчальним змістом.
1.3. Повідомлення теми та мети заняття.
- Всі відгадки – це жанри, які належать до усної народної творчості, до фольклору.
- То як ви гадаєте, за допомогою якого із цих жанрів ми будемо розвивати дикцію? (За допомогою скоромовки)
- Отже тема нашого сьогоднішнього заняття «Розучування скоромовок». На занятті ми дізнаємось: Що таке скоромовка, її мета, для чого вона потрібна в роботі театрального гуртка, її ознаки. Навчимося правильно працювати зі скоромовкою.
ІІ. Основна частина.
2.1. Робота над новим матеріалом.
- Поміркуйте над значенням слова скоромовка (скоро мовити, швидко промовляти).
- Скоромовка – весела та віртуозна гра у швидке повторення жартівливих віршів і фраз, які складно вимовляти без належної практики. Краса скоромовки полягає у тому, що з першого разу її взагалі важко промовити, адже за правилами гри скоромовку не читають, а повторюють зі слуху, що значно важче. Скоромовки – інструмент народної логопедії. Цінність скоромовки виражається не у смисловому навантаженні, а в такому підборі та розстановці слів, вимова яких вимагає від мовця певних зусиль і сприяє виробленню дикції, правильної артикуляції, що підвищує його культуру мовлення. Наприклад, найбільш відома скоромовка: «Ти, малий, скажи малому, хай малий малому скаже, хай малий мале теля прив’яже», або «всіх скоромовок не перескоромовиш, не перевискоромовиш».
Скоромовка - малий жанр усної народної творчості. Корені її сягають глибини віків. Справа в тому, що українські народні загадки, приказки, прислів'я мають багатющу історію і сотні джерел, а відомості про скоромовки вкрай мізерна. Також не встановлено точний час появи скоромовок, але очевидно, що вони виникли в далекій давнині. Скоромовки створювались дітьми, але завжди за допомогою дорослих.
- Скоромовки називають ще спотиканками. Як ви гадаєте чому? (відповіді дітей).
У ХХ столітті з'явилися і авторські скоромовки, це скоромовки, які написані автором.
2.2. Комбінована лекція з елементами бесіди.
Керівник гуртка швидко, але чітко промовляє скоромовку:
Босий хлопець сіно косить.
Роса росить ноги босі.
- Що особливого ви помітили у звучанні слів? (Часто зустрічаються звуки [с], [с׳].)
- Скоромовка ніби «танцює» по рядку. (БоСий хлопець Сіно коСить, роСа роСить ноги боСі.) Прочитайте цю скоромовку. Що ви чуєте? Промовте її ще раз. Гадаю, ви помітили, що під час промовляння звуки [с], [с׳] наштовхуються на інші звуки, ускладнюючи промовляння слів.
- А тепер давайте спробуємо з вами розучити скоромовку «Босий хлопець сіно косить. Роса росить ноги босі».
Правила роботи зі скоромовкою
1. Прочитати скоромовку повільно, по складам.
2. Промовити текст чітко, пошепки.
3. Проговорити скоромовку вголос повільно та чітко.
Пам’ятайте: щоб навчитися говорити швидко - потрібно навчитись говорити повільно.
4. Коли повністю вивчили та попрацювали над текстом, можете проговорити її з інтонацією. Можна навіть проспівати її як пісню. Якщо ви впевненні в собі, продемонструйте швидкість вашого мовлення.
Приклади скоромовок.
Після розучування декількох скоромовок, проводяться ігри та вправи.
(Виховнаці самостійно розучують скоромовки, дотримуючись правил)
Конкурс «Хто кого перескоромовить».
Фізкультхвилинка
Робота в підгрупах.
Розгадування анаграми.
(Додаток)
Гра «Казкове телебачення»
Підібрати потрібну інтонацію голосу:
Гра «Зіпсований телефон»
Керівник гуртка на вухо промовляє скоромовку вихованцеві, той передає її наступному і так далі.
ІІІ. Заключна частина.
- Наше заняття підходить до завершення. Давайте підведемо підсумки.
Метод «Мікрофон»
- Над якою темою сьогодні почали працювати?
- Що таке скоромовка?
- Для чого ж люди почали складати скоромовки? (Щоб говорити швидко і чітко)
-А для чого акторам потрібно говорити швидко і чітко? (Щоб мова була зрозумілою і красивою)
- Якою є ж головна мета скоромовки? (Розвиток дикції).
- На наступному занятті ми продовжимо працювати зі скоромовками, вдома підберіть та вивчіть найцікавішу скоромовку.
Додаток
У Кіндрата – куртка короткувата
Біжать стежинки поміж ожини.
На возі коза, під возом лоза