Конспект "Заняття з екології"

Про матеріал
Ці конспекти представлені спеціально саме для тих вихователів, які хочуть зробити більш різноманітнішими і цікавішими свої заняття та навчити малят бережного ставлення до природи, любити її та оберігати.
Перегляд файлу

 Інтегроване заняття на тему: „Спритні мишенятка”

      Програмовий зміст: розвивати дрібну та загальну моторику, пам`ять, мислення, мовлення. Створити радісний настрій. Виховувати бажання допомагати іншим та акуратно виконувати завдання. Закріпити знання про властивості піску. Вправляти у диференціації стану піску: сухий – мокрий, а також закріпити знання про властивості води: холодна – тепла.

      Обладнання: лавочка, масажна доріжка, велика іграшкова мишка, маленькі мишки за кількістю дітей; телеграма; горіхи, квасоля – біла та коричнева, насіння; одноразові тарілочки з наклеєними до дна горіхом, квасолею та насінням; таця; миски з холодною та теплою водою (синя та червона), лійка, сито, пісок, декорації настільного театру, коробка.

Хід заняття:

(Діти сидять на килимку.)

Вихователь:                          

Діти, діти – телеграма!

Пише нам Мишка – мама:

Мишенята захворіли,

Дуже їсти захотіли.

Кличе нас вона прийти

І гостинців принести.

(Пропоную зібрати гостинці. Подивитись що у нас є. У ході збирання зерен та насіння уточнюю їхні назви: горіхи, насіння гарбуза, квасоля – біла та коричнева.)

- Ось ми і зібрали гостинці для мишенят. Можемо вирушати в дорогу.

(Заздалегідь ставлю лавку, за нею викладаю доріжку. Діти один за одним перелазять через лаву, а потім йдуть по доріжці.)

- Ось ми і прийшли до Мишки. Добрий день, Мишко. Ми до тебе в гості прийшли і гостинці принесли. А де твої мишенята?

Мишка:                                     Утекли мої малі

Де шукати їх мені?

- Давайте допоможемо мамі Мишці знайти її маленьких діточок мишенят. Де ж вони могли заховатися?

Мишка: Діти, мої мишенята дуже люблять ховатися в коробці. Ану швиденько подивіться може десь тут поруч є коробка. Напевно вони там і заховались.

(Діти шукають коробку і дістають мишенят.)

- Ось і знайшли ми мишенят і тепер можемо їх пригостити смачними гостинцями, що принесли з собою.

- Ой, лишенько, як тут все перемішалось. Щоб нам погодувати мишенят треба все це розібрати.

- Ось, діти, у нас є тарілочки, давайте на них розберем гостинці.

- З горішка мишенята дістають зернятка, квасолею будуть ласувати, а насіння - їстимуть.

- А тепер, коли ми все розібрали, то можемо і наших мишенят нагодувати.

Їжте, мишки, наїдайтесь,

Насіннячком пригощайтесь.

(Діти пригощають мишенят.)

- Мамо Мишко, а де ж твої мишенята будуть відпочивати? Де їх хатинки – нірки?

Мишка: Не мають мишенята нірок. Допоможіть, малята.

- Діти, ми можемо допомогти мишенятам. Для цього у нас є пісок.

- Погляньне, діти, на пісок, як він сиплеться. А чому він сиплеться? (Так, він сухий.)

- Давайте спробуємо насипати сухий пісок у лійку. Він сиплеться? (Відповідь.)

- А зараз спробуємо насипати у сито. Що виходить? (Він просипається крізь сито.)

- А тепер спробуємо зібрати його гіркою. Чи можна з такого піску зробити нірки для мишенят? (Ні, він розсипається.)

- Так, діти із сухого піску ми не можемо нічого побудувати.

- А що треба зробити з піском, щоб із нього можна було будувати? (Полити пісок водою.)

- А де в нас мокрий пісок? (Ось тут поруч із сухим.)

- Спробуємо насипати пісок у лійку. Не сиплеться? Чому? (Тому що він мокрий.)

- А через сито він буде сипатись? (Ні.)

- А чому?

- Проте з мокрого піску можна побудувати гірку.

(Разом з дітьми будую гірку з вологого піску.)

- Ось, діти, коли ми побудували гірку, то тепер можна в ній зробити нірки для мишенят.

(Діти роблять нірки і кладуть у них мишенят.)

- Діти, ви гарно потрудились, збудували мишкам нірки. Але, щоб не захворіти треба руки нам помити.

- Діти, підійдіть будь ласка, до мисок із водою. Давайте помиємо руки у синій мисці, а тепер - у червоній.

- Яка вода в синій мисці? (Холодна.)

- А в червоній мисці теж холодна? (Ні, тепла.)

- Ось і стали наші ручки чистенькі. Але вони все ще мокрі. Давайте посушимо їх вітерцем.

(Діти змахують руками, наче віялом.)

- Ось вітерець з нами погрався і висушив наші рученята.

Мишка: Дякую вам, малята, за смачні гостинці, за нірки для мишенят.

- А нам, діти, треба повертатися додому. До побачення, Мишко.

 

Конспект комплексного заняття на тему:  «Загадковий вітер» (середня група )

  Мета: розширювати і систематизувати уявлення дітей про неживу природу (повітря, вітер), взаємозв’язки в ній, учити знаходити та практично закріплювати цікаві особливості явищ природи в процесі дослідницької діяльності. Познайомити з поняттями: «Звідки береться вітер?», «Як визначити напрям вітру?». Розвивати спостережливість, уяву, бажання експериментувати, досліджувати. Виховувати  любов до природи, розуміння важливості природних явищ.

Матеріал: свічка, флюгер, віяла, вентилятор, ілюстрації, оповідання В.О.Сухомлинського «Ласкавий Вітер і холодний Вітрюган».

Хід заняття

 

- Діти, про  що зараз піде мова, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:

 

        Цей вершник заповзятий світами звик літати 

- Дібровами шурхоче, озерами хлюпоче.

Так хвацько мчить! Одначе ніхто його не бачить.

Літун-шелестун, замітайло-клопотун.

Хоч віника не зв’язав, все довкіл позамітав:

І хмаринки угорі, і  стежинки у дворі.

Розмітав сніги, мов пух, і за хатою ущух.

- Так, сьогодні ми з вами будемо вести розмову про вітер. Які ви знаєте загадки  про вітер?

  1. Без рук, без ніг на гору побіг.
  2. Рукавом махнув - дерево зігнув.
  3. Крил не має, а скрізь літає, та ще й куряву здіймає.

 

- А зараз візьміть віяла і помахайте собі перед обличчям, на руки, ніжки, на голівку.

 - Що утворилося? {Вітерець.)

-  Подивіться, що це? (Вентилятор.)

-  Я його зараз включу. Що ви відчуваєте? {Вітер.)

-  Чому, на вашу думку, дме вітер? {Тому, що ми спрямовуємо на себе повітря. Вентилятор крутиться, жене повітря. Повітря рухається, утворюється вітер) . 

- А хто ж є таким віялом, вентилятором у природі? Давайте подивимось, як повітря поводить себе у кімнаті.

Дослід 1

Піднесемо запалену свічку до причинених дверей, вона відхилиться у бік коридору. Це виходить із кімнати тепле повітря. Зараз покладемо свічку на підлогу - полум’я відхилиться у бік кімнати. До нас заходить холодне повітря.

Висновки. Значить, тепле повітря угорі виходить з кімнати, а на його місце внизу приходить холодне.

- Що робить повітря? {Рухається.)

- Ось так і в природі. Сонце нагріває своїм промінням землю і море, але зігріває неоднаково. Від нагрітих сонцем ділянок легко піднімається вгору тепле повітря. А на вільне місце приходить важке, холодне повітря. Що робить повітря? (Рухається.) Так і з’являється вітер. Отже, вітер – це  рух повітря. Чим швидше рухається повітря, тим сильніший вітер.

- Послухайте, яким буває вітер. Вихователь читає оповідання В.Сухомлинського «Ласкавий Вітер і холодний Вітрюга».

У темному лісі, в глибокому яру спали два вітри. Ласкавий Вітер – хлопець із синіми очима. А холодний Вітрюга – дід із колючою бородою. 

Прийшла зима. Сонечко не могло піднятися високо над землею. Білі сніги вкрили поле. Зашуміло тривожно верховіття дерев. Прокинувся в глибокому яру холодний Вітрюга. Устав, вийшов із лісу. Застогнала хуртовина. Йде по землі холодний Вітрюга – замерзають річки, гуде хуртовина. 

Та ось піднялося сонечко вище над землею. Заболіла спина в холодного Вітрюги. Поплентав він у темний ліс, заліз глибоко в яр. 

Прокинувся ласкавий Вітер, вийшов з лісу. Засміялося 

сонечко, потекли струмки, зацвіли квіти, зашуміли трави. 

- Діти, який вам вітер подобається: холодний чи ласкавий? Чому? Що ви відчуваєте коли дме лагідний вітер? А коли дме холодний, колючий вітер? Що ви робите, коли надворі теплий вітер? Чи хочеться вам гуляти при холодному, сильному вітрі? 

Люди навчилися визначали напрям вітру за допомогою спеціальних пристроїв. Один з них - флюгер. Стрілочка флюгера показує, звідки дме вітер. (Вихователь показує).

- Але ми зможемо дізнатися про це і без приладів. Розгляньте дітей на ілюстрації: яким із них вітер заважає бігти, а яким допомагає?

- Зараз ми з вами вийдемо на подвір’я. Відгадайте загадку:

Він безкрилий, а літає, 

Безголосий – свище.

Хоч безрукий, а, буває,

Груші з дерева збиває.

Навіть часом вириває

Сосни з кореневищем.

А як втомиться, впаде –

То й нема його ніде! 

- Так, це - вітер. А що ще вкаже нам на напрямок вітру? (Прапорець, дим, хвилі, дерева, стрічка, хусточка).

Дослід 2 

Визначення сили та напряму вітру за допомогою стрічки.(Діти тримають у руках стрічки, визначають силу та напрям вітру на різних місцях території дитсадка). 

Дослід 3 

З’ясувати, чи висушує вологу вітер. (Змочити палець у воду, підставити на вітер). 

-  Що відбувається? (Вітер висушує вологу).

- Діти, поспостерігайте за рухом гілок, листя на деревах. Чому вони гойдаються? Які явища супроводжує вітер? Чи можна штучно створити вітер? Як? 

Дослід 4 

Створити вітер за допомогою  паперових віял. (Діти створюють слабкий, легкий та сильний вітер). 

- Діти, що вам найбільше сподобалося на занятті? Що вас зацікавило? Отже, постійне і добре спілкування з природою необхідне кожному.

 

Конспект комплексного заняття на тему:  «Вода – джерело життя»

  (старша група )

Мета:  розширити, поглибити, узагальнити знання дітей про воду, її значення в житті людини та   всього живого на Землі . Під час дослідницької роботи ознайомити з властивостями води, з´ясувати, якою вона буває, де знаходиться в довкіллі, в якому стані перебуває (рідкому, твердому, газоподібному). Продовжувати вчити самостійно робити висновки. Розвивати логічне мислення, формувати необхідність берегти і економити воду. Виховувати дбайливе ставлення до води як основи життя.

      Матеріал:     баночки з водою, дзеркальця на кожну дитину, фарби, пензлики, банка 1 л, 4 склянки, 3 пляшки різної форми, стекло 5×15, в баночках сіль, цукор, олія, гречана крупа, пляшка води «Зіньківське  джерело», картини «Вода в довкіллі», «Знаки заборони в природі»,крапелька води (картонна), загадка, прислів´я, вірш про воду,макет земної кулі з умовним поділом на водний простір і сушу

Хід заняття:

  • Діти, погляньте, який сьогодні чудовий весняний ранок! Все навколо радіє теплу, сонечку. Природа пробуджується від зимового сну.
    (Чути стук у двері, з´являється « Краплинка», вітається з дітьми).
            - Ти хто така, наша гостя?
            -Я – Краплинка невеличка
              В мене є малі сестрички
              І по світу ми гуляємо
              Всіх водою напуваємо.
              Тож  тихесенько  сідайте
              І загадку відгадайте.
    (Діти сідають на килимок )
    Краплинка:    То тверда, то м´яка,
                          То здебільшого рідка.
                          То нечутна, то шумить,
                          Або, навіть, закипить,
                          Як нема її, біда,
                          Люди звуть її…. ( вода ).
    - Так, це звичайна вода.
    - Діти, погляньте, що це?   (показую глобус )
    - Що ви знаєте про глобус ?  (Це модель планети Земля ).
    - Я кого кольору найбільше на ньому ?  ( Голубого ).
    - Що означає голубий колір ?  ( Колір води ).

Вихователь :   Вода займає дуже великі території на нашій планеті. Якщо її умовно поділити на 4 частини, то 3 з них -  вода.
        - Діти, як ви думаєте, а може її не треба так багато ?  

 ( Діти висловлюють свої припущення ).
        - Помиляється той, хто думає, що не потрібно багато води. Її на планеті  стільки, скільки потрібно, щоб наша планета не замерзла. Влітку сонечко нагріває воду, а взимку вона віддає своє тепло Землі. Без цього на планеті настали б холоди і сильні морози, тоді все живе загинуло б.
      - Що ви можете сказати про значення води для живих істот ?
      - Так, без води не можуть жити ні люди, ні тварини, ні рослини. Все живе на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним даром природи.

       - Діти, скажіть, для яких потреб людина використовує воду?   ( Для пиття, умивання, купання, приготування їжі, для миття різних речей, прання, для вирощування овочів та фруктів, зернових культур, для поливу рослин, дерев, кущів…).
        - Де ще використовують воду ?  ( На заводах, фабриках, електростанціях, різних підприємствах, фермах, для зрошування земель ).
      - Діти,пригадайте, для чого ще потрібна вода ?  ( Щоб жити і не хворіти )
      - Отже , вода лікує. Якщо вона розчиняє корисні речовини, то називається мінеральною. В Україні є багато джерел з мінеральною водою, яка є лікувальною і корисною.
      - Яку воду ви знаєте ?  ( Миргородська, Моршинська, Куяльницька, Гоголівська, Березівська, Сорочинська, Нафтуся ).
      - Погляньте, що це ?   ( Пляшка води ).
      - Прочитайте назву, що ви можете сказати про цю воду ?   ( Вода «Зіньківське джерело» добувається з великої глибини в нашому місті Зінькові, має хороші смакові якості).
      - Краплинко, ти всюди мандруєш, а чи будуть у тебе повідомлення про воду рідного краю ?
       Краплинка : У селі Власівка, поблизу Зінькова, розташований санаторій « Сосновий бір», там також є лікувальна вода, яка лікує шлунок і кишковий тракт.
      - Діти, а чи замислювались ви, що таке вода?
      - Так, це безліч маленьких краплинок води, зібраних докупи. Їх так багато, що неможливо й перелічити.
      - Де є вода в довкіллі ?     ( В річках, ставках, озерах, морях, океанах, струмках,калюжах, в повітрі та землі ).
      - Чи скрізь однакова вода на смак ?
      - Так, морська вода солона, а вся інша не має смаку. Вода, яку ми п´ємо, називається прісна.
      - А зараз ми пограємо в гру « Яка буває вода?»
( Вихователь показує картинки : дощ, лід, сніг, град, роса, туман, пара). Діти називають, в якому стані перебуває вода (твердому, рідкому, газоподібному).
      - Діти, звідки ми беремо воду для своїх потреб? (з водопроводу)
      - Подумайте, а чи можна пити воду з-під крана? Чому ні? (туди можуть потрапити мікроби, бруд і це може викликати різні хвороби).
      - Отже, воду потрібно пити лише кип´ячену.
      - А яка вода в природі вважається найчистіша? (Джерельна)
      - Так, цю воду можна пити з джерела, бо вона чиста, а іноді буває ще й цілющою. Тому наші предки завжди цінували її, оберігали джерела, освячували їх

Фізкультхвилинка  «Лісове джерельце»

            - Діти, сьогодні ми будемо дослідниками.

            - Що стоїть у вас на столах? (вода)

            - Отже, досліджувати будемо воду.

Дослід №1   Вияснити, чи має вода запах.
        Хід: візьміть склянки з водою і понюхайте водичку. Є 

33

 

запах, чи немає?
        Висновок:  вода не має запаху.

 

Дослід №2   Вияснити, чи буде видно предмети у воді, коли їх туди  помістити.
                Хід: кидаємо іграшки у воду.
                Висновок: вода прозора.

 

Дослід №3  Вияснити, чи залежить колір води від барвника.
        Хід: пропоную дітям взяти одну будь яку фарбу на пензлик і занурити його у воду, розмішати.
        Висновок: колір води залежить від барвника.

 

Дослід №4  Вияснити, що розчиняється у воді.
        Хід: Беремо 4 склянки з теплою водою та баночки з цукром, сіллю, гречаною крупою та олією. Наповнюємо всі склянки водою, потім у кожну з них насипаємо по ложці однієї з речовин. Помішуючи воду в кожній ємкості, спостерігаємо. Виясняємо, що цукор і сіль розчинилися, гречана крупа опустилася на дно, а олія плаває на поверхні води.
      Висновок: усі речовини по-різному взаємодіють з водою, розчиняється цукор і сіль.

 

Дослід №5  Вияснити, чи має вода форму.
      Хід: звертаю увагу дітей на різну форму трьох пляшок, показую склянку-мірку. В кожну пляшку наливаємо однакову кількість води. Звертаємо увагу, що вода має форму тієї пляшки, в якій знаходиться.
      Висновок: вода не має форми.

Дослід №6  Вияснити, чи є вода в людині.
      Хід: пропоную дітям взяти дзеркальце і піднести його до рота, подихати на нього. Що утворилося на його поверхні?
      Висновок: дзеркальце покрилося парою, отже,  в нашому організмі є вода
        Вихователь: Якщо тіло людини умовно поділити на рівні частини, дві з них це вода. Надходить вода до організму з їжею та питвом. Без достатньої кількості води їжа не перетравлюється, мозок не може чітко працювати, у людей починається запаморочення, вони втрачають свідомість і можуть померти.
      - Діти, поміркуйте, скільки склянок води потрібно випити людині за день, щоб бути здоровою? (5-6 склянок)
Вихователь. Крім води потрібно вживати сік, молоко, компоти

Дослід №7  Вияснити, що відбувається з водою, коли вона нагрівається до температури кипіння.
        Хід: нагріваємо воду до кипіння, помічаємо, що з носика чайника виходить пара.
      - Куди вона піднімається? (вгору) Вихователь підносить стекло до носика чайника, на ньому з´являється крапельки води – це пара.
        Висновок: коли вода закипає, вона починає випаровуватись, стає водяною парою. А пара – це газоподібна вода.
      Вихователь. Ось бачите, наша вода справжня чарівниця. З киплячою водою і парою треба поводитись обережно, вам брати таку воду небезпечно. Чому?
      - Діти погляньте на ці картини, яка тут вода? (брудна, бо в річку зливають нечистоти)
      - Чому ви та думаєте? ( вона мертва)
      - А яку воду називають живою? ( чисту, джерельну, мінеральну, освячену, росяну)
      - А що ви знаєте про живу воду? (дитина читає вірш «Жива вода»)

Жива вода дає життя

Всьому живому в світі.

Якщо живе жива вода

Тоді земля у квітах.
      - Як мають поводитися люди, щоб вода у наших водоймах була живою? ( не забруднювати і не засмічувати її, розчищати водойми, насаджувати дерева і кущі)

 

              Вірш «Хай буде багато води» (читають діти)
Хай в річці чистій
Купаються діти
І будуть від цього
Вони завжди радіти

Хай риба гуляє в ставку
І пташка літає в парку
Вода завжди буде звірку.

Хай дощик іде рясний,
Зростить він лісок запашний.
Шумить нехай море завжди,
Хай буде багато води!                                                        


            - Діти, ви сьогодні багато розповідали та дізнались про воду. Отже, щоб усіх  порятувати треба воду зберігати.

 

  1. Конспект заняття на тему: «Казкове повітря» (старша група)  

 

Мета: Закріпити та систематизувати знання дітей про повітря. За допомогою дослідів показати, що повітря є скрізь: у воді, у землі, організмі людини; воно прозоре, невидиме, рухається у всіх напрямках; узагальнити знання дітей про необхідність повітря для всього живого, про чинники, що забруднюють повітря, і про те, що його очищає. Уточнити, що люди повинні дбати про чистоту повітря; розширити знання дітей про явища природи – вітер, про використання сили вітру людиною. Розвивати мовлення, спостережливість, логічне мислення, увагу, уяву, пам'ять. 

Виховувати бажання досліджувати і береги природні багатства землі. 

Матеріал: склянка з водою, соломинки, грудочки землі, цукор-рафінад, повітряні кульки, ваги, свічки, аркуші паперу, сірники.

Хід заняття

  • Діти, я знаю, що серед вас є мрійники і фантазери, тож давайте зручно влаштуємось на килимку, заплющимо очі і уявимо, що ми у хвойному лісі. 

(Звучить музика.)

  • Що ви відчуваєте, що бачите?
  • Пригадайте, як дихається у хвойному лісі?
  • Так, легко, тому що сосни, ялини очищають повітря і не тільки у хвойних лісах, а й у мішаних, де багато кущів, дерев, трав, дихається легко. У лісі немає автомобільних доріг, заводів, що викидають дим. 
  • Хто скаже: яке воно, повітря?
  • Правильно: невидиме, прозоре. Але побачити його все ж таки можна. Хочете побачити повітря? Проведемо кілька дослідів. Уважно розгляньте першу склянку. Що вибачите на стінках? 
  • Так, малесенькі бульбашки. Це – повітря. Хто у воді дихає… (риби, молюски, водорості).
  • Отже, повітря у воді є. А в землі? Давайте перевіримо. Вкиньте у другу склянку грудочку землі. Що відбувається? Так, ідуть бульбашки.
  • Значить, і в землі є повітря. А тепер вкиньте у третю склянку шматочок цукру-рафінаду. От бачите, повітря є скрізь.
  • Діти, давайте розглянемо повітряні кульки. Як ви думаєте: якщо зважити ці кульки, то вони за вагою однакові? (Вихователь розміщує на шальках терезів кульки.)
  • Чому одна шалька, на якій кулька більшого розміру, нахилилась вниз?
  • Вірно, ця кулька важча – в ній більше повітря. Повітря має вагу, а ще повітря пружне. 

(Дитина стискає кульку і відпускає)

  • А зараз проведемо такий дослід: запалимо свічку. Вона горітиме доти, поки ми її не погасимо або поки не згорить уся. Та варто накрити її склянкою, припинити доступ повітря, як свічка згасне. Ми довели ще одну властивість повітря – підтримувати горіння. 
  • А як почути повітря? Давайте стиснемо гумові іграшку. Чуєте звуки? Це з іграшки зі звуком виходить повітря.
  • А як відчути повітря? (Відчинити вікно, підставити обличчя.)
  • А як відчути повітря зараз? (Підставити долоньку до рота і дихнути на неї.) 
  • Яке повітря? (Тепле.)
  • От ви й відчули повітря, яке було у ваших легенях.
  • А як можна зробити, щоб повітря рухалося? Так, змахнути аркушем паперу, зробити вітер.
  • Що ви відчули? ( Легенький вітерець). 
  • Що треба робити, щоб у кімнаті було чисте, свіже повітря? (Вологе прибирання, провітрювання, садити кімнатні рослини, пилососити). 
  • Відгадайте, діти загадку: 

      Воно завжди і всюди є,

      Без нього не може жити все живе. (Повітря.)

  • Повітря необхідне і людині, і тварині, і всьому живому. Давайте спробуємо затиснути ніс пальчиками і щільно стулити рот. Чи довго ми зможемо пробути у такому стані? Ні, звичайно. А чи зможемо ми дихати, коли навколо багато диму? 
  • То яке повітря потрібне людині для життя? (Чисте, свіже.)
  • Що повинні робити люди, щоб дихалося усім легко? (Берегти зелені насадження, садити рослини, дерева, кущі). 
  • Діти, без фабрик, заводів людство обійтись не може. Цікаво, які викиди в повітря зроблять ці підприємства, якщо їх не обладнати фільтрами? Давайте утворимо міні-завод. 

(Дослід із запаленою гумою. На склі осідає сажа, утворюється дим неприємного запаху.)

  • Малята, щоб не забруднювати повітря, на фабриках і заводах встановлюють фільтри, насаджують довкола дерева, кущі, квіти.

Пограємо у гру «Очищає, забруднює».

Картинки на яких зображено предмети, що забруднюють повітря, розкладаємо на столику, де чорна хмаринка, а біля блакитної хмаринки – те, що очищає повітря. 

 (Забруднюють: автомобілі, лаки, фарби, цигарковий дим, дим від запаленого багаття, аерозолі, дим із заводів. Очищають: сніг, дощ, квіти, дерева, кущі, пилосос.)

  • Діти, ми з вами повинні дбати про природу, бо ми – її частинка, і тоді природа  віддячить нам добром.

 

docx
Пов’язані теми
Екологія, Інші матеріали
Додано
1 вересня 2021
Переглядів
578
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку