Інтегроване заняття на тему: „Спритні мишенятка”
Програмовий зміст: розвивати дрібну та загальну моторику, пам`ять, мислення, мовлення. Створити радісний настрій. Виховувати бажання допомагати іншим та акуратно виконувати завдання. Закріпити знання про властивості піску. Вправляти у диференціації стану піску: сухий – мокрий, а також закріпити знання про властивості води: холодна – тепла.
Обладнання: лавочка, масажна доріжка, велика іграшкова мишка, маленькі мишки за кількістю дітей; телеграма; горіхи, квасоля – біла та коричнева, насіння; одноразові тарілочки з наклеєними до дна горіхом, квасолею та насінням; таця; миски з холодною та теплою водою (синя та червона), лійка, сито, пісок, декорації настільного театру, коробка.
Хід заняття:
(Діти сидять на килимку.)
Вихователь:
Діти, діти – телеграма!
Пише нам Мишка – мама:
Мишенята захворіли,
Дуже їсти захотіли.
Кличе нас вона прийти
І гостинців принести.
(Пропоную зібрати гостинці. Подивитись що у нас є. У ході збирання зерен та насіння уточнюю їхні назви: горіхи, насіння гарбуза, квасоля – біла та коричнева.)
- Ось ми і зібрали гостинці для мишенят. Можемо вирушати в дорогу.
(Заздалегідь ставлю лавку, за нею викладаю доріжку. Діти один за одним перелазять через лаву, а потім йдуть по доріжці.)
- Ось ми і прийшли до Мишки. Добрий день, Мишко. Ми до тебе в гості прийшли і гостинці принесли. А де твої мишенята?
Мишка: Утекли мої малі
Де шукати їх мені?
- Давайте допоможемо мамі Мишці знайти її маленьких діточок мишенят. Де ж вони могли заховатися?
Мишка: Діти, мої мишенята дуже люблять ховатися в коробці. Ану швиденько подивіться може десь тут поруч є коробка. Напевно вони там і заховались.
(Діти шукають коробку і дістають мишенят.)
- Ось і знайшли ми мишенят і тепер можемо їх пригостити смачними гостинцями, що принесли з собою.
- Ой, лишенько, як тут все перемішалось. Щоб нам погодувати мишенят треба все це розібрати.
- Ось, діти, у нас є тарілочки, давайте на них розберем гостинці.
- З горішка мишенята дістають зернятка, квасолею будуть ласувати, а насіння - їстимуть.
- А тепер, коли ми все розібрали, то можемо і наших мишенят нагодувати.
Їжте, мишки, наїдайтесь,
Насіннячком пригощайтесь.
(Діти пригощають мишенят.)
- Мамо Мишко, а де ж твої мишенята будуть відпочивати? Де їх хатинки – нірки?
Мишка: Не мають мишенята нірок. Допоможіть, малята.
- Діти, ми можемо допомогти мишенятам. Для цього у нас є пісок.
- Погляньне, діти, на пісок, як він сиплеться. А чому він сиплеться? (Так, він сухий.)
- Давайте спробуємо насипати сухий пісок у лійку. Він сиплеться? (Відповідь.)
- А зараз спробуємо насипати у сито. Що виходить? (Він просипається крізь сито.)
- А тепер спробуємо зібрати його гіркою. Чи можна з такого піску зробити нірки для мишенят? (Ні, він розсипається.)
- Так, діти із сухого піску ми не можемо нічого побудувати.
- А що треба зробити з піском, щоб із нього можна було будувати? (Полити пісок водою.)
- А де в нас мокрий пісок? (Ось тут поруч із сухим.)
- Спробуємо насипати пісок у лійку. Не сиплеться? Чому? (Тому що він мокрий.)
- А через сито він буде сипатись? (Ні.)
- А чому?
- Проте з мокрого піску можна побудувати гірку.
(Разом з дітьми будую гірку з вологого піску.)
- Ось, діти, коли ми побудували гірку, то тепер можна в ній зробити нірки для мишенят.
(Діти роблять нірки і кладуть у них мишенят.)
- Діти, ви гарно потрудились, збудували мишкам нірки. Але, щоб не захворіти треба руки нам помити.
- Діти, підійдіть будь ласка, до мисок із водою. Давайте помиємо руки у синій мисці, а тепер - у червоній.
- Яка вода в синій мисці? (Холодна.)
- А в червоній мисці теж холодна? (Ні, тепла.)
- Ось і стали наші ручки чистенькі. Але вони все ще мокрі. Давайте посушимо їх вітерцем.
(Діти змахують руками, наче віялом.)
- Ось вітерець з нами погрався і висушив наші рученята.
Мишка: Дякую вам, малята, за смачні гостинці, за нірки для мишенят.
- А нам, діти, треба повертатися додому. До побачення, Мишко.
Конспект комплексного заняття на тему: «Загадковий вітер» (середня група )
Мета: розширювати і систематизувати уявлення дітей про неживу природу (повітря, вітер), взаємозв’язки в ній, учити знаходити та практично закріплювати цікаві особливості явищ природи в процесі дослідницької діяльності. Познайомити з поняттями: «Звідки береться вітер?», «Як визначити напрям вітру?». Розвивати спостережливість, уяву, бажання експериментувати, досліджувати. Виховувати любов до природи, розуміння важливості природних явищ.
Матеріал: свічка, флюгер, віяла, вентилятор, ілюстрації, оповідання В.О.Сухомлинського «Ласкавий Вітер і холодний Вітрюган».
Хід заняття
- Діти, про що зараз піде мова, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:
Цей вершник заповзятий світами звик літати
- Дібровами шурхоче, озерами хлюпоче.
Так хвацько мчить! Одначе ніхто його не бачить.
Літун-шелестун, замітайло-клопотун.
Хоч віника не зв’язав, все довкіл позамітав:
І хмаринки угорі, і стежинки у дворі.
Розмітав сніги, мов пух, і за хатою ущух.
- Так, сьогодні ми з вами будемо вести розмову про вітер. Які ви знаєте загадки про вітер?
- А зараз візьміть віяла і помахайте собі перед обличчям, на руки, ніжки, на голівку.
- Що утворилося? {Вітерець.)
- Подивіться, що це? (Вентилятор.)
- Я його зараз включу. Що ви відчуваєте? {Вітер.)
- Чому, на вашу думку, дме вітер? {Тому, що ми спрямовуємо на себе повітря. Вентилятор крутиться, жене повітря. Повітря рухається, утворюється вітер) .
- А хто ж є таким віялом, вентилятором у природі? Давайте подивимось, як повітря поводить себе у кімнаті.
Дослід 1
Піднесемо запалену свічку до причинених дверей, вона відхилиться у бік коридору. Це виходить із кімнати тепле повітря. Зараз покладемо свічку на підлогу - полум’я відхилиться у бік кімнати. До нас заходить холодне повітря.
Висновки. Значить, тепле повітря угорі виходить з кімнати, а на його місце внизу приходить холодне.
- Що робить повітря? {Рухається.)
- Ось так і в природі. Сонце нагріває своїм промінням землю і море, але зігріває неоднаково. Від нагрітих сонцем ділянок легко піднімається вгору тепле повітря. А на вільне місце приходить важке, холодне повітря. Що робить повітря? (Рухається.) Так і з’являється вітер. Отже, вітер – це рух повітря. Чим швидше рухається повітря, тим сильніший вітер.
- Послухайте, яким буває вітер. Вихователь читає оповідання В.Сухомлинського «Ласкавий Вітер і холодний Вітрюга».
У темному лісі, в глибокому яру спали два вітри. Ласкавий Вітер – хлопець із синіми очима. А холодний Вітрюга – дід із колючою бородою.
Прийшла зима. Сонечко не могло піднятися високо над землею. Білі сніги вкрили поле. Зашуміло тривожно верховіття дерев. Прокинувся в глибокому яру холодний Вітрюга. Устав, вийшов із лісу. Застогнала хуртовина. Йде по землі холодний Вітрюга – замерзають річки, гуде хуртовина.
Та ось піднялося сонечко вище над землею. Заболіла спина в холодного Вітрюги. Поплентав він у темний ліс, заліз глибоко в яр.
Прокинувся ласкавий Вітер, вийшов з лісу. Засміялося
сонечко, потекли струмки, зацвіли квіти, зашуміли трави.
- Діти, який вам вітер подобається: холодний чи ласкавий? Чому? Що ви відчуваєте коли дме лагідний вітер? А коли дме холодний, колючий вітер? Що ви робите, коли надворі теплий вітер? Чи хочеться вам гуляти при холодному, сильному вітрі?
Люди навчилися визначали напрям вітру за допомогою спеціальних пристроїв. Один з них - флюгер. Стрілочка флюгера показує, звідки дме вітер. (Вихователь показує).
- Але ми зможемо дізнатися про це і без приладів. Розгляньте дітей на ілюстрації: яким із них вітер заважає бігти, а яким допомагає?
- Зараз ми з вами вийдемо на подвір’я. Відгадайте загадку:
Він безкрилий, а літає,
Безголосий – свище.
Хоч безрукий, а, буває,
Груші з дерева збиває.
Навіть часом вириває
Сосни з кореневищем.
А як втомиться, впаде –
То й нема його ніде!
- Так, це - вітер. А що ще вкаже нам на напрямок вітру? (Прапорець, дим, хвилі, дерева, стрічка, хусточка).
Дослід 2
Визначення сили та напряму вітру за допомогою стрічки.(Діти тримають у руках стрічки, визначають силу та напрям вітру на різних місцях території дитсадка).
Дослід 3
З’ясувати, чи висушує вологу вітер. (Змочити палець у воду, підставити на вітер).
- Що відбувається? (Вітер висушує вологу).
- Діти, поспостерігайте за рухом гілок, листя на деревах. Чому вони гойдаються? Які явища супроводжує вітер? Чи можна штучно створити вітер? Як?
Дослід 4
Створити вітер за допомогою паперових віял. (Діти створюють слабкий, легкий та сильний вітер).
- Діти, що вам найбільше сподобалося на занятті? Що вас зацікавило? Отже, постійне і добре спілкування з природою необхідне кожному.
Конспект комплексного заняття на тему: «Вода – джерело життя»
(старша група )
Мета: розширити, поглибити, узагальнити знання дітей про воду, її значення в житті людини та всього живого на Землі . Під час дослідницької роботи ознайомити з властивостями води, з´ясувати, якою вона буває, де знаходиться в довкіллі, в якому стані перебуває (рідкому, твердому, газоподібному). Продовжувати вчити самостійно робити висновки. Розвивати логічне мислення, формувати необхідність берегти і економити воду. Виховувати дбайливе ставлення до води як основи життя.
Матеріал: баночки з водою, дзеркальця на кожну дитину, фарби, пензлики, банка 1 л, 4 склянки, 3 пляшки різної форми, стекло 5×15, в баночках сіль, цукор, олія, гречана крупа, пляшка води «Зіньківське джерело», картини «Вода в довкіллі», «Знаки заборони в природі»,крапелька води (картонна), загадка, прислів´я, вірш про воду,макет земної кулі з умовним поділом на водний простір і сушу
Хід заняття:
Вихователь : Вода займає дуже великі території на нашій планеті. Якщо її умовно поділити на 4 частини, то 3 з них - вода.
- Діти, як ви думаєте, а може її не треба так багато ?
( Діти висловлюють свої припущення ).
- Помиляється той, хто думає, що не потрібно багато води. Її на планеті стільки, скільки потрібно, щоб наша планета не замерзла. Влітку сонечко нагріває воду, а взимку вона віддає своє тепло Землі. Без цього на планеті настали б холоди і сильні морози, тоді все живе загинуло б.
- Що ви можете сказати про значення води для живих істот ?
- Так, без води не можуть жити ні люди, ні тварини, ні рослини. Все живе на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним даром природи.
- Діти, скажіть, для яких потреб людина використовує воду? ( Для пиття, умивання, купання, приготування їжі, для миття різних речей, прання, для вирощування овочів та фруктів, зернових культур, для поливу рослин, дерев, кущів…).
- Де ще використовують воду ? ( На заводах, фабриках, електростанціях, різних підприємствах, фермах, для зрошування земель ).
- Діти,пригадайте, для чого ще потрібна вода ? ( Щоб жити і не хворіти )
- Отже , вода лікує. Якщо вона розчиняє корисні речовини, то називається мінеральною. В Україні є багато джерел з мінеральною водою, яка є лікувальною і корисною.
- Яку воду ви знаєте ? ( Миргородська, Моршинська, Куяльницька, Гоголівська, Березівська, Сорочинська, Нафтуся ).
- Погляньте, що це ? ( Пляшка води ).
- Прочитайте назву, що ви можете сказати про цю воду ? ( Вода «Зіньківське джерело» добувається з великої глибини в нашому місті Зінькові, має хороші смакові якості).
- Краплинко, ти всюди мандруєш, а чи будуть у тебе повідомлення про воду рідного краю ?
Краплинка : У селі Власівка, поблизу Зінькова, розташований санаторій « Сосновий бір», там також є лікувальна вода, яка лікує шлунок і кишковий тракт.
- Діти, а чи замислювались ви, що таке вода?
- Так, це безліч маленьких краплинок води, зібраних докупи. Їх так багато, що неможливо й перелічити.
- Де є вода в довкіллі ? ( В річках, ставках, озерах, морях, океанах, струмках,калюжах, в повітрі та землі ).
- Чи скрізь однакова вода на смак ?
- Так, морська вода солона, а вся інша не має смаку. Вода, яку ми п´ємо, називається прісна.
- А зараз ми пограємо в гру « Яка буває вода?»
( Вихователь показує картинки : дощ, лід, сніг, град, роса, туман, пара). Діти називають, в якому стані перебуває вода (твердому, рідкому, газоподібному).
- Діти, звідки ми беремо воду для своїх потреб? (з водопроводу)
- Подумайте, а чи можна пити воду з-під крана? Чому ні? (туди можуть потрапити мікроби, бруд і це може викликати різні хвороби).
- Отже, воду потрібно пити лише кип´ячену.
- А яка вода в природі вважається найчистіша? (Джерельна)
- Так, цю воду можна пити з джерела, бо вона чиста, а іноді буває ще й цілющою. Тому наші предки завжди цінували її, оберігали джерела, освячували їх
Фізкультхвилинка «Лісове джерельце»
- Діти, сьогодні ми будемо дослідниками.
- Що стоїть у вас на столах? (вода)
- Отже, досліджувати будемо воду.
Дослід №1 Вияснити, чи має вода запах.
Хід: візьміть склянки з водою і понюхайте водичку. Є
33
запах, чи немає?
Висновок: вода не має запаху.
Дослід №2 Вияснити, чи буде видно предмети у воді, коли їх туди помістити.
Хід: кидаємо іграшки у воду.
Висновок: вода прозора.
Дослід №3 Вияснити, чи залежить колір води від барвника.
Хід: пропоную дітям взяти одну будь яку фарбу на пензлик і занурити його у воду, розмішати.
Висновок: колір води залежить від барвника.
Дослід №4 Вияснити, що розчиняється у воді.
Хід: Беремо 4 склянки з теплою водою та баночки з цукром, сіллю, гречаною крупою та олією. Наповнюємо всі склянки водою, потім у кожну з них насипаємо по ложці однієї з речовин. Помішуючи воду в кожній ємкості, спостерігаємо. Виясняємо, що цукор і сіль розчинилися, гречана крупа опустилася на дно, а олія плаває на поверхні води.
Висновок: усі речовини по-різному взаємодіють з водою, розчиняється цукор і сіль.
Дослід №5 Вияснити, чи має вода форму.
Хід: звертаю увагу дітей на різну форму трьох пляшок, показую склянку-мірку. В кожну пляшку наливаємо однакову кількість води. Звертаємо увагу, що вода має форму тієї пляшки, в якій знаходиться.
Висновок: вода не має форми.
Дослід №6 Вияснити, чи є вода в людині.
Хід: пропоную дітям взяти дзеркальце і піднести його до рота, подихати на нього. Що утворилося на його поверхні?
Висновок: дзеркальце покрилося парою, отже, в нашому організмі є вода
Вихователь: Якщо тіло людини умовно поділити на рівні частини, дві з них це вода. Надходить вода до організму з їжею та питвом. Без достатньої кількості води їжа не перетравлюється, мозок не може чітко працювати, у людей починається запаморочення, вони втрачають свідомість і можуть померти.
- Діти, поміркуйте, скільки склянок води потрібно випити людині за день, щоб бути здоровою? (5-6 склянок)
Вихователь. Крім води потрібно вживати сік, молоко, компоти
Дослід №7 Вияснити, що відбувається з водою, коли вона нагрівається до температури кипіння.
Хід: нагріваємо воду до кипіння, помічаємо, що з носика чайника виходить пара.
- Куди вона піднімається? (вгору) Вихователь підносить стекло до носика чайника, на ньому з´являється крапельки води – це пара.
Висновок: коли вода закипає, вона починає випаровуватись, стає водяною парою. А пара – це газоподібна вода.
Вихователь. Ось бачите, наша вода справжня чарівниця. З киплячою водою і парою треба поводитись обережно, вам брати таку воду небезпечно. Чому?
- Діти погляньте на ці картини, яка тут вода? (брудна, бо в річку зливають нечистоти)
- Чому ви та думаєте? ( вона мертва)
- А яку воду називають живою? ( чисту, джерельну, мінеральну, освячену, росяну)
- А що ви знаєте про живу воду? (дитина читає вірш «Жива вода»)
Жива вода дає життя
Всьому живому в світі.
Якщо живе жива вода
Тоді земля у квітах.
- Як мають поводитися люди, щоб вода у наших водоймах була живою? ( не забруднювати і не засмічувати її, розчищати водойми, насаджувати дерева і кущі)
Вірш «Хай буде багато води» (читають діти)
Хай в річці чистій
Купаються діти
І будуть від цього
Вони завжди радіти
Хай риба гуляє в ставку
І пташка літає в парку
Вода завжди буде звірку.
Хай дощик іде рясний,
Зростить він лісок запашний.
Шумить нехай море завжди,
Хай буде багато води!
- Діти, ви сьогодні багато розповідали та дізнались про воду. Отже, щоб усіх порятувати треба воду зберігати.
Мета: Закріпити та систематизувати знання дітей про повітря. За допомогою дослідів показати, що повітря є скрізь: у воді, у землі, організмі людини; воно прозоре, невидиме, рухається у всіх напрямках; узагальнити знання дітей про необхідність повітря для всього живого, про чинники, що забруднюють повітря, і про те, що його очищає. Уточнити, що люди повинні дбати про чистоту повітря; розширити знання дітей про явища природи – вітер, про використання сили вітру людиною. Розвивати мовлення, спостережливість, логічне мислення, увагу, уяву, пам'ять.
Виховувати бажання досліджувати і береги природні багатства землі.
Матеріал: склянка з водою, соломинки, грудочки землі, цукор-рафінад, повітряні кульки, ваги, свічки, аркуші паперу, сірники.
Хід заняття
(Звучить музика.)
(Дитина стискає кульку і відпускає)
Воно завжди і всюди є,
Без нього не може жити все живе. (Повітря.)
(Дослід із запаленою гумою. На склі осідає сажа, утворюється дим неприємного запаху.)
Пограємо у гру «Очищає, забруднює».
Картинки на яких зображено предмети, що забруднюють повітря, розкладаємо на столику, де чорна хмаринка, а біля блакитної хмаринки – те, що очищає повітря.
(Забруднюють: автомобілі, лаки, фарби, цигарковий дим, дим від запаленого багаття, аерозолі, дим із заводів. Очищають: сніг, дощ, квіти, дерева, кущі, пилосос.)