Конспект заняття з фінансової грамотності дошкільнят.
Тема. Гном Економ в гостях у малят.
Мета: ознайомити дітей з економічними поняттями «зарплата», «гроші», «сімейний бюджет» , «доходи», «витрати»; розширити уявлення дітей про те,що не все можна купити за гроші; формувати уявлення про потреби сім'ї,вчити визначати першочергові потреби сім'ї; розкладати товар по відділах в магазині,сортувати сміття у відповідні контейнери; розвивати логічне мислення,увагу; виховувати ощадливість та інтерес до занять з економіки.
Хід заняття
І. Вступна частина
-Діти, до нас сьогодні завітали гості. Давайте з ними привітаємось
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться новий день!
ІІ. Основна частина
Вихователь: -До нас в гості йде гість. А хто саме ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
Невеликий він на зріст
Цей казковий дивний гість
У ранковий зимовий час
Поспішає він до вас.
(Лунає стук у двері)
-Ой напевно це наш гість. Піду його зустріну.
(Вихователь заносить до групи гнома з кошиком)
-Хто ж цей незвичайний гість?
-Так, малята, це Гном- Економ
-І сьогодні, я вам розкажу цікаву історію про Гнома-Економа.
-Гном Економ живе у лісі .Він любить гроші рахувати і господарством керувати. Він дуже багато працював і складав зароблені гроші у скарбничку - економив. На зароблені та зекономлені гроші він збудував у лісі свій магазин і тепер там працює продавцем. А його дружина працює лікарем, лікує лісових мешканців. За свою працю вони отримують … Ех, забула як це називається. Ваші батьки теж ходять на роботу і отримують там?
Діти: - Зарплату.
Вихователь: Всі гроші зароблені в сім'ї, складають в ….забула як це називається. Діти, підкажете мені?
Діти: «сімейний бюджет».
-так, вірно,. а в ваших сім'ях є теж є «сімейний бюджет» який складається із грошей зароблених вашими батьками?
-Які бувають гроші? (паперові і металеві)
-Як називаються паперові гроші? (Купюри)
-Як називаються залізні гроші? (Копійки)
-Діти, подивіться Гном – Економ прийшов не з пустими руками, що він приніс?
-Так кошик, а в цьому кошику є ось такі копійки, і на кожній копійці є завдання.
Якщо ми його виконаємо то маємо право залишити собі копійку, так заробимо копійку за копійкою і складемо з вами свій «сімейний бюджет» в ось таку скарбничку, бо ми з вами тут як одна сім’я.
-Ну що приступимо до роботи?
-Отже перше завдання.
-Гном пропонує нам пограти в гру «Що можна придбати за гроші»?
слова, якщо, це можна купити за гроші,ви піднімаєте – зелений кружечок, а якщо неможна, то - червоний.
Слова до гри: вітер, торт, повітря, небо, іграшку, печиво,повагу, веселку, ковбасу, любов,цукерку, здоров'я.
-Молодці, все правильно відповіли, тому перша копійка відправляється в скарбничку.
-Отже сідайте, будемо виконувати наступне завдання.
-На цій копійці написано, що вам потрібно розподілити картки,на ті які приносять дохід в сім'ю,і ті які приносять витрати.
Д/г «Доходи та витрати моєї сім'ї» Діти визначають до якої картинки покласти фішку «Д»,а до якої «В».
-Молодці впорались із завданням, отже ще одну копійку покладемо в скарбничку.
-Наступне завдання, тут написано, що вам потрібно відгадати загадки.
Загадки
1.Раз,два,три,чотири,п'ять,всі умієм рахувать
Щоб товари нам придбати треба що в кишені мати?.(Гроші)
2.На товарі в магазині нам завжди напишуть (ціни)
3.Меблі,хліб і олівець продає нам (продавець)
4.Скільки купили ви ковбаси,стрілкою покажуть вам (ваги)
5.Відгадай-но,як те зветься,що за гроші продається
Це не просто диво-дар,а справжнісінький (товар)
6.За сметану,хліб та сир на касі чек проб'є ( касир)
7.Хто товар купляє,гроші продавцю вручає? (Покупець)
8.Лікарю і акробату видають за труд (зарплату).
-Молодці, ще одну монету ви заробили ,добре впоралися із завданням.
- Діти,а що таке потреба? – (це необхідність у чомусь, бажання щось мати)
-. Ось що потрібно вам?- (відповіді дітей).
- У вас дуже багато потреб. А чи всі потреби однакові? Якщо ваші батьки куплять вам іграшок на всі гроші, це добре?
- А якщо через це у них тепер не буде можливості купити одяг, їжу ліки, це добре? (Допомогти дітям дійти висновку про те, що спочатку задовольняють потреби в їжі, воді, одязі, житлі – це першочергові потреби, а вже потім – другорядні, другочергові потреби: іграшки, розваги, солодощі, подорожі тощо).
-Наступна монетка приготувала нам завдання,яке називається Гра «Бажаю і треба».
(Діти на зелене поле викладають картки з першочерговими потребами, а на рожеве викладають картки, які бажають)
-Молодці! Тепер ви знаєте які потреби першочергові, а які другорядні.
-А зараз поміркуйте і скажіть,чи залежить від вас сімейний бюджет?
-Як ви можете зменшити витрати?
-Чи всі речі,які ви просите батьків купити, є необхідними?
-Ви ще заробили одну монету,яку ми покладемо до нашої скарбнички.
Перш ніж розпочнемо далі виконувати завдання трішки відпочинемо
Фізхвилинка
Щось не хочеться сидіти
Треба трошки відпочити
Руки вгору, руки вниз
Руки в боки й обернись.
Вище руки підніміть.
А тепер їх опустіть
Стрибніть діти кілька раз
За роботу- все гаразд.
- А де ми можемо задовольнити свої потреби? (В магазині.)
-А в магазині задовольняють наші потреби безкоштовно? (За гроші.)
Наступним завданням вам потрібно знайти серед грошей інших країн українські гроші.
-Малята, хочу вам сказати, що в різних країнах гроші називаються по-різному.
Скажіть,як називається наша країна?
-Правильно, якщо наша країна, Україна, то ми з вами хто? (українці)
- Вірно, а як називаються українські гроші ? – ( гривні.)
Гра «Знайди українські гроші».
- Ви правильно визначили і отримуєте ще одну монету від Гнома-Економа.
- У вас є українські гроші, тепер можна іти до магазину. А ви знаєте що у магазинах є різні відділи? Які? А для чого? Так, щоб було зручно, щоб люди економили свій час. Якщо я хочу купити молоко, то я іду до …молочного відділу. Якщо я хочу купити овочі, то іду до …овочевого відділу.
Гра «Розклади продукти по відділах».
-Вірно, гарно впорались, тепер, ви ще заробили одну копійку, кладемо у скарбничку.
-Ну що ж, я запрошую вас у наш магазин робити закупи. Розгляньте товар, визначте, що би вам хотілось купити. Кожен товар має свою ціну. Ціна – це грошове вираження вартості товару.
Д/г «Магазин». (Діти виконують обчислення, та пояснюють яку здачу повинен дати продавець. Н-д: Тімур, що ти хочеш купити? Скільки коштує товар?Яку здачу ти отримаєш?).
-Молодці!Ще одну монету ви отримали. І тут залишилася ще одна.
Ось уявіть собі, що все ми з’їли, випили, одягли …Що в нас залишилось? Обгортки, пляшки, бляшанки тощо. Де це все подіти? Викинути у сміття? Все разом? Я пропоную все розсортувати. Тобто кожен вид сміття покласти окремо, в окремий контейнер. (Діти сортують сміття орієнтуючись на позначки на контейнерах).
Гра «Посортуй сміття».
Для чого ми сортували сміття? Сортоване сміття можна переробити — воно автоматично перестає бути сміттям, а натомість стає корисною сировиною. Якщо ви все скидаєте в одну купу, багато сировини втрачає свою цінність. Та все ж більшість сировини потрапляє на заводи. З макулатури виготовляють туалетний, газетний та звичайний папір, а ще технічний і покрівельний картон. Також сучасні технології дають змогу перетворювати макулатуру на тканину. Із пластикових пляшок спочатку роблять спеціальні гранули, а вже з них можуть виготовляти безліч всього іншого — від таких самих пляшок та іншої тари до тканин, одягу й іграшок. Скло миють, подрібнюють разом з піском та вапном і плавлять у печі, а тоді розливають у форми. Так отримують нові пляшки, банки й інші скляні предмети. Крім того, отриману сировину можуть використовувати на виробництві керамічних виробів, ізоляції, плитки та цегли. З гумових покришок створюють нові килимки для підлоги, підошви для взуття й покриття для спортмайданчиків.
-Молодці, і ця копійка відправляється в скарбничку.
-Тепер, наша скарбничка має багато копійок, це і є наш з вами «сімейний бюджет», потім я піду в магазин і куплю вам, на зароблені вами монети, печиво.
-Гном –Економ,дуже радий, що ви так багато знаєте, і йому час іти
(Виношу гнома – економа за двері)
ІІІ. Підсумок.
-Діти,хто приходив до нас?
-Що приніс із собою?
-Які завдання сподобались найбільше?