23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Конспект заняття з формування початкових математичних уявлень для дітей старшого дошкільного віку "Бабусина математика"

Про матеріал

Ознайомлення дітей з елементами народної математики (способами фіксування чисел, запису цифр); формування уявлень про віднімання, ознайомлення із знаком «-»; закріплення вміння використовувати знаки «-», «=» у розв'язанні прикладів; розвиток пам'яті, уяви, уваги, мислення, дрібної моторики.

Перегляд файлу

Конспект заняття з формування початкових  математичних уявлень

для дітей старшого дошкільного віку

Тема: Бабусина математика.

Мета заняття:                       

навчальна:

  • ознайомити дітей з елементами народної математики  (способами

  фіксування чисел, запису цифр);

  • формувати уявлення про віднімання (видалення з групи предметів її

   частини); 

  • ознайомити із знаком «-»;
  • учити читати запис прикладів із цифр;
  • закріпити вміння використовувати знаки «-»,  «=» у розв’язанні прикладів;

корекційно-розвиваюча:

  • розвивати пам'ять, уяву, увагу, мислення;
  • розвивати дрібну моторику;

виховна:

  • виховувати працьовитість.

Матеріал: аудіозапис української народної мелодії, лялька-бабуся, тактильні мішечки з пшеницею, кошик з квасолею, камінці, роздавальний матеріал з математики.

 

 

Хід заняття:

1. Комунікативна діяльність.

   На столі розкидані квасолини, педагог тримає ляльку-бабусю.

Дефектолог:

- Доброго дня, діти. Що ж тут сталося? Сьогодні на заняття до нас завітала бабуся Дарина і випадково розсипала квасолю. Не  дивуйтеся, вона нічого не переплутала, а дуже хоче познайомити вас з елементами народної математики, навчити як рахували в давнину. Вам цікаво? Тоді давайте допоможемо зібрати бабусі квасолини та послухаємо її.

2. Пізнавальна діяльність.

Дефектолог:

- Дуже давно наші прабабусі та прадідусі рахували за допомогою пальців, різних предметів: квасолі, гороху, камінців. Як же це відбувалося? Наприклад, щоб порахувати запаси овочів чи пшениці на зиму, люди заносили мішки у сарай та одночасно клали квасолинку або камінець у кошик. Скільки їх знаходилося у кошику, стільки й мішків у сараї. А якщо взимку виносили мішок, то виймали одну квасолинку. Так господиня знала скільки запасів у неї залишалося до весни.

  Замість цифр на стінах, одвірках, дверях малювали рисочки, крапочки. Досить поширеним засобом для позначення чисел була відповідна кількість зарубок, зроблених ножем, на невеличких дощечках, які називали бирками. Ось таким було старовинне математичне письмо.

   А у нашої бабусі Дарини є для вас завдання. Вона заготовила на зиму мішки із пшеницею. Порахуйте їх, будь ласка, з допомогою елементів народної математики.

 

 

 

 

Д/г «Бабусина математика»

   Педагог кладе по одному мішечку на стіл, діти одночасно кладуть одну квасолинку перед собою, потім підраховують загальну кількість.

- Скільки квасолин у кожного з вас? (П’ять). Отже, і мішків з пшеницею також п’ять.

 

   Бабуся Дарина вдячна вам за допомогу і пропонує пограти в цікаву гру.

 

Д/г «День - ніч»

   На столі стоїть п’ять мішечків. Педагог пропонує дітям закрити очі при слові «Ніч!» і забирає один мішечок.  При слові «День!» діти відкривають очі, педагог звертає увагу на те, що змінилась кількість мішечків.

  - Мішечків стало менше чи більше? (Менше). Викладіть перед собою стільки квасолин, скільки було спочатку мішечків. Потім один мішечок забрали (діти прибирають у себе одну квасолину), скільки залишилося? (Чотири). А тепер складемо цю дію за допомогою цифр і знаків.

   Спочатку було п’ять мішечків, викладаємо цифру 5. Далі один мішечок забрали. А коли якусь кількість предметів забирають, зменшують, то таку дію називають відніманням і для її виконання використовується знак «-». Отже, викладаємо 5-1. Скільки мішечків залишилося? (Чотири). Ставимо знак «=» та читаємо запис 5-1=4 (п’ять мінус один дорівнює чотири).

 

Фізкультхвилинка

Народна гра «Камінці»

   Діти стоять один від одного на відстані одного кроку обличчям у коло та передають однією рукою по колу камінчик спочатку у праву, потім у ліву сторону. В залежності від числа граючих камінчиків може бути три і більше штук. Той, хто впустив камінчик, виходить з гри. Гра повторюється кілька разів.

Варіант гри: діти передають камінці поки триває музика. Гравець, у якого в руках опинився камінчик під час музичної паузи, виходить з гри.

3. Перетворювальна діяльність.

Д/г «Скільки?» 

  Кожна дитина отримує ілюстровану картку із завданням на дію віднімання, самостійно складає приклад, викладає його запис з допомогою цифр і знаків.

 

4. Оцінно-контрольна діяльність.

Дефектолог:

- Сьогодні від бабусі Дарини ви дізналися як рахували в давнину, ознайомилися з дією віднімання, знаком «-». Яке завдання сподобалося вам найбільше? Запросимо бабусю до нас гості наступного разу?

doc
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
720
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку