Конспект заняття з корекції мовлення "Транспорт. Автоматизація [P]."

Про матеріал
Зміст матеріалу допомагає розширити знання школярів з теми " Транспорт", працювати над автоматизацією звуку Р, вправлятися у словозміні та словотворенні, а також розвитку зв'язного мовлення.
Перегляд файлу

 

Тема заняття: ТРАНСПОРТ. АВТОМАТИЗАЦІЯ [Р]. Вправи на словозміну та словотворення. Побудова речень різних граматичних конструкцій.

Мета: формувати  ключові компетентності:

уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності;

загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлювати свою думку.

Формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання  навчально – пізнавальних і практично – зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

мовної і мовленнєвої:

- працювати над автоматизацією звуку[Р];

- вправляти учнів у словозміні та словотворенні;

- удосконалювати уміння будувати речення різних граматичних конструкцій; діяльнісної:

- розвивати логічне і  образне мислення, пам'ять і увагу;

- збагачувати словниковий запас словами назвами транспорту та професій, пов’язаних з транспортом;

- удосконалювати комунікативні навички.

- соціокультурної:

- дотримуватись норм мовленнєвої культури,

- вправляти у використанні слів і словосполучень мовного етикету.

Словник: асоціація, пропелер, назви видів транспорту

Обладнання: презентація до заняття, картки, мультимедійні засоби; в класі оформлено виставки малюнків та літератури  до теми «Транспорт».

 

Хід заняття.

1. Організаційний момент

Логопед: Запрошую до співпраці на занятті. Сподіваюсь, що говорити будете виразно, чітко, плавно, вірно будуватимете речення. (Слайд 1).

 

2. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми заняття.

2.1. Ви казки знаєте? На уроках літератури вивчали, що є казки різні. Підкажіть, які?( Побутові, казки про тварин, чарівні) Саме у чарівних завжди є феї, чарівники, джини. Чарівники бувають добрі і не дуже. І такий не дуже добрий чарівник позбавив багатьох дітей можливості вимовляти вірно звук [Р]. Повернути його він погодився лише тоді, коли діти наполегливо працюватимуть. Ще донедавна кілька учнів нашого класу не вміли чітко вимовляти звук [Р].

Дуже нелегка наука чітко вимовляти звуки.

Ми старанно працювали  і вимову звуку [Р]  здолали. Щоб і іншим дітям чарівник віддав звук [Р]   ми повинні, демонструючи чітку вимову звуку, пройти до палацу чарівника, але для цього слід виконати певні завдання, які отримуватимемо в різних будівлях, що зустрічатимуться на нашому шляху. Готові? Тоді вирушаємо, а щоб не заблукати, нам в пригоді стане ось така мапа, на якій позначені об’єкти, в які ми повинні зайти.

 

3. Перша зупинка – Центр логопедичного тренінгу (Слайд 2).

 3.1. Робота над таблицею складів. Завдання: чітко, по можливості, швидко, на одному видосі прочитати склади по вертикалі;

ар

ра

дра

пра

рка

ор

ро

дро

про

рко

ур

ру

дру

пру

рку

ир

ри

дри

при

рки

ер

ре

дре

пре

рке

ір

рі

дрі

прі

ркі

 

 

3.2.Добираємо слова, які б починалися складами 2 ст., 3ст., 4 ст.

 

3.3. Робота над таблицею слів. (Слайд 3).

 

риба

ворона

рак

мурашка

Рая,

річка

черепаха

робот

гриб

ромашка

крем

сорочка і куртка,

 а ще черевик

порося

верблюд

корова

планер

катер

комірці

 

  •                   Нам сказати вже неважко  - риба, ворона, рак, мурашка.                    
  •                   Не тремтить язик від страху -  Рая, річка, черепаха.                           
  •                   Ми не маємо проблем  - робот, гриб, ромашка, крем.                         
  •                   Став слухняним наш язик  - сорочка і куртка, а ще черевик.                
  •                   Чітко кажем кожне слово-  порося, верблюд, корова.                                  -  Планер, катер, комірці     ось які ми молодці!

(Виділене курсивом читають учні)

 - Добираємо узагальнююче слово до іменників першого і п’ятого рядка. Нещодавно ми відмічали Міжнародний день рідної мови. Серед  її характерних ознак є наявність зменшувально - пестливої форми іменників. Добираємо зменшувально – пестливу форму до слів 2 рядка

3.4.Вправа «Мікрофон» . (Слайд 4).

Один (одна)

Два(дві)

П’ять

планер

 

 

катер

 

 

катер

 

 

риба

 

 

машина

 

 

 

3.5.Повернути літеру ( Картка4).

Рак, сорока, барабан, ромашка, гриб, корова, кран.                         

Рома, Рая, мухомор, Артем, Рита, помідор.                                   

Равлик, огірок, ворона, морква, рись, рушник, корона.                  

Катер, корабель, ракета, метро, планер і карета.                             

  •                   Добираємо узагальнююче слово до іменників останнього рядка.

 

3.6.Повідомлення лексичної теми. Отже, сьогодні говоритимемо про транспорт, вправлятимемося в словозміні та словотворенні, будуватимемо речення різних граматичних конструкцій, що ми вже й почали робити.

 

3.7. Логопед.  І останнє завдання у центрі тренінгу.  Скоромовки

 Мами у Роми, Артема і Раї водять тролейбуси, водять трамваї, а татусі – водять таксі. 

Небом зоряну карету мчать не коні, а ракети.

 Артем і Слава пливуть на пароплаві. 

 Наша Рая їде у трамваї, а Петро поїхав на метро.

 Рома і Петя летять у ракеті. 

  А в Сергія і в Іллі – паперові кораблі.

Логопед. Про які види транспорту розповідалось в скоромовках.?

Молодці! Наступний наш об’єкт …

4.ПАЛАЦ АСОЦІАЦІЙ.  (Слайд 5).Що означає слово асоціація?  Це те, що пов’язане в нашій пам’яті чи уяві з якоюсь річчю.

4.1.Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ». Запишіть слова, які асоціюються у вас із словом «транспорт».

(Дорога, автомобілі, пасажири, вантажі, правила дорожнього руху, будівництво, поїздки… )

 

5.Молодці ! І далі за маршрутом у нас -  БЮРО ЗАЙВИХ РЕЧЕЙ(Слайд 6).

5.1. Логопед. Ми з вами говорили про те, що транспорт ділиться на категорії: пасажирський, вантажний, спеціального призначення.

Поясніть призначення кожного виду транспорту. Кого перевозить пасажирський транспорт? Що перевозить пасажирський транспорт? Навести приклади назв транспорту спеціального призначення. Кожну із цих категорій можна поділити на наземний, водний, повітряний, підземний.

5.2. 1 учень. Завдання з малюнками. У кожному рядку є зайвий малюнок. Розбереться із цим Артем( додаткова дошка). Що зайве?Пояснити вибір.

2 учень. Завдання на дошці. Вправа «Поля слів». Визначити поля слів, записати їх, відшукати зайве слово. (Трамвайтролейбустаксігрейдергелікоптервіз)

 

Інші учні. (Робота за  таблицею).У кожному рядку знайти зайве зображення. Пояснити , чому воно зайве.

6. Логопед. Рухаємось далі.  На нашому шляху Лабораторія Логічного мислення . (Слайд 7).

6.1.Логічні завдання: Я хочу дістатися з Василькова до Києва. Чи можу поїхати трамваєм? Чому?

- Мені потрібно до Канади. Чи доберусь туди на автомобілі?  Яким транспортом можна скористатися?

6.2. Закінчити речення.

Якщо потяг їде швидше автомобіля, то автомобіль…

Якщо пором пливе повільніше катера, то катер…

6.3. Повертаємось до слів, записаних на дошці. Який із цих видів транспорту ми можемо побачити лише у великих містах? Найчастіше у селі? Який можна зустріти і в місті і в селі? То яке слово було зайвим у завданні? І щоб не ображати такий потрібний вид транспорту як гелікоптер, ми про нього поговоримо трішки детальніше.

7. Перед нами ГАЛЕРЕЯ РОЗУМНИХ ДУМОК. (Слайд8).

7.1.Логопед. Як ви думаєте, скільки часу минуло від тих пір, коли винайшли гелікоптер, або вертоліт? Ще у 15 ст. видатний художник, вчений і винахідник Леонардо да Вінчі розробив ідею машини, яка б пересувалась за допомогою 2 гвинтів, мала вертикальний зліт і посадку і назвав свій винахід гелікоптер.

7.2. Робота за змістом тексту Гелікоптер. Роздивіться зображення сучасного гелікоптера і прочитаємо невеликий описцього виду транспорту. В тексті буде зустрічатись слово «пропелер», повторимо його.

 (Учні читають текст)

  Гелікоптер – літальний апарат, який може злітати і сідати строго вертикально, а також зависати в повітрі. Може переміщуватись в будь – якому напрямку.  Замість крил у гелікоптера є гвинт, який крутиться з великою швидкістю, створюючи підйомну силу, яка піднімає транспорт вгору. Цей гвинт називають пропелером.  Керує гелікоптером пілот. Використовують у військових цілях, поліції, при виконанні рятувальних робіт. Гелікоптер зависає в повітрі і це дає можливість підняти на борт потерпілих.

 

Логопед.Чим відрізняється гелікоптер від літака?

7.3. Гелікоптер всі бачили? А хто був всередині цієї машини? Давайте заглянемо туди. А допоможе нам відео.

( Перегляд відео)

Логопед. Відпочили. Тепер час до письмового завдання.

7.4.Письмове завдання. « Відшукай пару». (Слайд 9).

Гелікоптер  прибуває

електропотяг приземляється

корабель   мчить

тролейбус  стартує

ракета  відчалює

скутер  рухається

8. Логопед. Завдання закінчили і на нашому шляху ВУЛИЦЯ ДІАЛОГІЧНА. (Слайд 10).

8.1. А на вулиці чи в якійсь установі ми можемо почути різні діалоги. Давайте  прочитаємо діалоги і  пояснимо, де вони відбуваються і хто розмовляє. Звертайте увагу на вживання слів мовного етикету. Читаємо по черзі. А пояснюватиме Максим.

 

1 учень. Скажіть, будь ласка, де стоянка таксі?

2 учень. Я не знаю, запитайте поліцейського або іншого перехожого.

Максим. Розмова відбувається на вулиці між двома перехожими.

 

3 учень. Доброго дня! Мені один квиток до Ужгорода.

4 учень. Всі квитки продано.

3 учень. А на наступний потяг?

4 учень. За півгодини до відправлення.

Максим. Розмова  на вокзалі між касиром та пасажиром

 

5 учень. Принесіть, будь ласка чай. В якому вагоні ресторан?

6 учень. У другому.

5 учень. Яка наступна зупинка?

6 учень. Станція Дрогобич

Максим. Розмова у вагоні між пасажиром і провідником

 

8.2.Завдання. А ось такі фрази  можна почути у транспорті та на зупинках. Доповніть іх необхідними словами та конструкціями. Користуйтеся довідковим матеріалом.

 

8. ГАЛЕРЕЯ ЗАГАДОК. (Слайд 11). Молодці. Ми потрапляємо на галерею загадок.

 

8.1. Розшифрувати ребуси:

C:\Users\user\Desktop\загружено.jpg  ЕТА (Ракета)                КАC:\Users\user\Desktop\file-5a0da811b402a.png ТА (Карета)

 

 

 

 

8.2.Описові загадки. Ваші товариші підготували описи транспортних засобів. Ви повинні визначити , пор який засіб йде мова.

 

1 учень.  Це наземний вид транспорту. У нього є колеса, кермо, педалі.

На ньому можна їхати і в , і в селі. Використовують для прогулянок, занять спортом. Керувати ним може  дорослий або дитина.   

 

2 учень. Це повітряний вид транспорту. У нього є кабіна, салон. крила, хвіст, шассі. Вікна називаються ілюмінатори. Використовують для перевезень пасажирів, вантажів, військових цілей.    

 

3 учень.    Це водний вид транспорту. Він невеликий, легкий в управлінні. Має 2 з’єднані корпуси. У нас найчастіше використовують під час відпочинку.

 

9. ЛОГОПЕД. Ми наближаємось до фінішу - Зупинка ІСТОРИЧНА

(Слайд 12).

Якщо існує транспорт, то є і правила вуличного руху. Як ви думаєте, скільки років існують такі правила, чи їх ввели недавно,коли транспорту стало забагато?

 Ще в Стародавньому Римі імператор Юлій Цезар запровадив свої правила вуличного руху. Щоб не траплялося зіткнень колісниць та карет на вузьких вулицях був запроваджений односторонній рух, заборонялося їздити колісницями містом в години перевантаження вулиць. Учні підготували невеликі повідомлення про найдавніший транспорт. Будь ласка.

(Учні читають повідомлення)

 Ще первісні люди здогадались, що тягнути вантаж легше, ніж нести. Тоді й придумали перші волоки. Це були невеликі дерева, зв’язані з одного кінця. На них клали тушу вбитого звіра і тягли її. Потім виявилося, що тягти по снігу або льоду легше, ніж по землі. Так з’явилися сани.

 Хто був першим винахідником колеса – нікому не відомо. Але колісниці Стародавнього Риму і Стародавньої Греції вже мали колеса зі спицями.  Спочатку на них була лише одна пара коліс. А пізніше почали з’єднувати дві пари коліс. Так з’явилися візки і карети.

 Задовго до винайдення автомобілів людина винайшла вітроходи.  В 907 році князь Олег і його дружина пішли походом на Візантію. Дізнавшись про це, греки закрили гавань. І тоді князь Олег наказав поставити кораблі на колеса. Завдяки енергії вітру, кораблі мчали до міста по суші. Ворог в паніці втік, а місто здалося без бою.

10.Дім синонімів . (Слайд 13).Отже, вітроходи – це..   кораблі. А ще синонім до цього іменника. Добираємо синоніми далі: машина - …, льотчик -…, водій - …,яхта - …, аеропорт -…

 

 

11.Вправа «Марафон». Ми на вокзалі. 

Де на вокзалі можна поїсти? (Кафе, буфет, ресторан).

 Куди ви підете за газетою?( У газетний кіоск «Преса»).

У кого ви запитаєте про час прибуття потяга?( У працівника довідки, у чергового по вокзалу, на табло).

 Ви захворіли. У кого проситимете допомоги?( У працівника медичного пункту, аптекаря, поліцейського).

Ми на вулиці.

Зелене світло – можна дорогу…

Червоне світло – треба…   

Перебуваючи біля проїжджої частини дороги слід бути …   .

Ми в транспорті

В транспорті не можна голосно … .

Людям похилого віку та жінкам з дітьми необхідно …

12. Підсумок заняття. (Слайд 14). Ми прийшли до останнього пункту на нашій мапі. Перед нами палац чарівника. Ви виконали всі запропоновані завдання і чарівник повертає загублену літеру Р. Аналіз мовлення учнів. (Слайд 15).

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
1 лютого 2022
Переглядів
895
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку