Конспект заняття з логіко-математичного розвитку на тему:
« Віднімання і додавання»
Мета: закріплювати вміння додавати і віднімати; формувати поняття що таке «плюс», і що таке «мінус»; розвивати увагу, пам'ять; виховувати бажання виконувати дії, йти до поставленої мети, розпочату справу доводити до кінця. Навчити читати математичні приклади.
Обладнання: дошка, зображення жабенят, роздатковий матеріал ( геометричні фігури), картки із цифрами,знак «+», « - »
Хід заняття
I організаційна частина.
Дидактична гра « Лічба ланцюжком»
Мета: Закріпити кількісну або порядкову лічбу в межах 10, розвивати увагу,слух, логічне мислення. Створити невимушену атмосферу, сприяти позитивному налаштуванню на заняття.
Гру можна проводити по колу з використанням м’яча або м’якої іграшки. Одна дитина передає м’яч, називаючи число, друга бере м’яч, називаючи наступне число тощо. Ускладнити гру можна, не передаючи м’яч по колу, а кидаючи кожному з дітей, які стоять у колі. Завдання того, хто зловив м’яч, — назвати наступне число й кинути м’яч далі.
II основна частина
Гра «День—ніч».
Мета: Активізація набутих знань, закріплення вміння віднімати і додавати, розвивати пам'ять, увагу, мислення. Виховувати зацікавленість.
Вихователь супроводжує розповідь показом на дошці, діти працюють із геометричними фігурами. Викладається п’ять жабенят.
— Скільки жабенят? (П’ять.)
Вихователь пропонує дітям закрити очі при слові «Ніч!» і забирає одне жабеня. При слові «День!» діти відкривають очі. Вихователь звертає увагу на те, що змінилася кількість жабенят.
— Жабенят стало менше чи більше? (Менше.) Викладіть перед собою стільки трикутників, скільки було жабенят спочатку.
— Що відбулося потім? (Сховали одне жабеня.)
— Що залишилося? (Чотири) Покажіть цю дію за допомогою трикутників.
— А тепер запишемо цю дію за допомогою чисел і знаків. Вихователь пропонує дітям викласти картки із цифрами 5 і 1.
— Чи можна між цими цифрами поставити знак «+»? Чому? Яку дію виконує знак «+»? (Додавання.)
— А яку дію ми виконували? (Варіанти відповідей.)
Вихователь підводить дітей до загальноприйнятої назви цієї дії — віднімання
— Для виконання цієї дії використовується знак «–». Це означає, що кількість предметів забирають (зменшують).
— Запис 5 – 1 = 4 буде читатися так: п’ять мінус один дорівнює чотири.
Закріплення уявлень про дії додавання та віднімання
Вихователь викладає на дошці по черзі кружечки: три, потім один, коментуючи дію.
Скільки кружечків було? Скільки я додаю? Скільки всього стало кружечків?
Яку дію виконували? (Додавання.)
Чому ви так вирішили? (Ми складали кружечки.)
Отже, можемо скористатися знаком «+».
Прочитайте запис цього прикладу. (Вихователь викладає на дошці два трикутники, знак «+», один трикутник.)
Яка дія виконується в ньому? (Додавання.)
Дидактична гра «Що пропало?»
Мета: Розвивати уяву, пам'ять . Навчити визначати послідовність геометричних фігур, активізувати поняття «за», «після», «перед». Закріпити знання герметичних фігур.
На дошціі викладаються геометричні фігури в певному порядку. Діти називають їх і запам’ятовують розташування. За сигналом вихователя діти заплющують очі, вихователь забирає одну або дві фігури. Розплющивши очі, діти мають визначити, яких фігур не вистачає. Гра повторюється два-три рази.
Фізкультхвилинка
Раз, два, три, чотири —
Наші руки, ніби крила.
(Діти змахують руками),
Полетіли, полетіли,
Раз — присіли,
два — присіли.
(Присідають).
На рахунок: раз, два, три
Пострибаєм разом ми.
А скажу: чотири, п'ять —
Наші ніжки побіжать.
Дидактична гра : «Хто швидше назве?»
Мета: Розвивати спритність, увагу. Вчити швидко реагувати і рахувати. Виховувати стриманість і чесність, повагу до товаришів
Вихователь пропонує уважно розглянути предмети в груповій кімнаті. Він називає число, а діти називають стільки предметів, скільки є в кімнаті, наприклад, 4 вікна, 4 великі машини, 4 прапорці на столі вихователя і т. д. Виграє той, хто швидше і правильно назве всі предмети заданої кількості.
Дидактична гра « Скільки, скільки?»
Мета: Мотивувати дітей до участі у дидактичній грі, вчити уважно слухати і лічити про себе, розвивати навички швидкої лічби про себе в межах 10
Вихователь пропонує полічити звуки, плескає у долоні,міняючи темп (швидкість), відповідно розвиваючи зацікавленість і азарт у грі.
III заключна частина.
Давайте з вами пригадаємо, чим ми сьогодні займалися? Що таке «плюс і мінус»? Якщо ми додаємо, то який потрібен знак? А якщо віднімаємо?