Конспект заняття з предмета ознайомлення з природним довкіллям на тему: « Прилітайте, лелеченьки!»
Мета: закріплювати знання дітей про роль птахів у житті людини, про лелеку як народний символ України; ознайомити з легендами про птаха; розвивати пізнавальний інтерес, виховувати любов до природи.
Матеріал:зображення птахів, запис співу пташок , олівці, аркуші паперу.
Хід заняття
I організаційна частина.
Вихователь. Добрий день, діти! Сьогодні до нас завітали синичка і горобчик. Давайте послухаємо, як вони співають. (запис співу пташок.)
— А як ви гадаєте, чому розвеселилися пташки? (Вже настала весна.)
— Назвіть ознаки весни. (Розтанув сніг, на дворі теплішає, на деревах незабаром з’являться листочки, з теплих країв повертаються птахи.)
— А які птахи повертаються в Україну з вирію? (Жайворонки, солов’ї, ластівки, журавлі, лелеки.)
II основна частина.
Послухайте загадку:
Довгоногий, чорно-білий,
У гніздо на хаті сів,
Довгим дзьобом,
Знай, туркоче,
Ніби щось сказати хоче.
— Де ж це ти був?
— Далеко, далеко!
— А як звуть тебе?.. (Лелека.)
Ось сьогодні ми й ознайомимося з цим дивним птахом. (Розглядання картини «Лелека».)
Розповідь вихователя
Зимують вони аж в Африці. Важкий шлях їм доводиться долати, хоча й летять лелеки дуже швидко. Першим із вирію повертається тато-лелека: він обирає місце, мостить гніздо, а вже потім прилітає мама-лелека, відкладає яйця, і з них вилуплюються лелеченята. Пташина сім’я може селитися в тому самому гнізді кілька років поспіль, якщо їй сподобаються господарі.
А чи знаєте ви, де мостять гнізда лелеки? (На хаті, на дереві, на стовпі.)
— Птахи оселяються тільки біля добрих людей, і якщо лелеки зводять на хаті гніздо, то господар задоволений цим, бо лелеки приносять у дім щастя, спокій, злагоду. А ще в сім’ї може народитися дитина.
Люди вірили, що за зруйнування лелечиного гнізда, на зловмисника могли напасти усілякі біди.
Тепер подивіться уважно: якого кольору у лелеки ноги і дзьоб.
Розглядання картини.
Хочете знати чому цей птах червононогий? Послухайте легенду.
ЛЕГЕНДА ПРО ЛЕЛЕКУ
В одному селі люди знайшли пораненого лелеку, вилікували і випустили його, на волю. Одного разу в селі загорілася хата, а в ній було двоє хлопчиків, чиї батьки ще не прийшли з роботи. У цей час пролітав повз хату порятований лелека. Покружляв він над хатою, жалібно заклекотів і кинувся у відкрите вікно, крізь яке вже клубочився дим. Виніс лелека малих, але дуже обпік собі ноги та дзьоб. Вони стали кривавими, а крила обсмалив — вони почорнілі, ніби вуглинки. Господарі віддячили рятівникові і прикріпили на верхівці дерева колесо від воза, щоб лелека тут завжди мостив гніздо і виводив пташенят.
Давайте і ми покличемо лелеку до себе, згадаємо закличку:
Чорногузе-дядьку, зроби мені хатку
І ставок, і млинок, і цибулі грядку.
Я бачу, ви любите лелеку. Оберігайте його, бо хто скривдить його, той вчинить велике зло.
В Україні птаха вишивають на рушниках, його малюють, про нього складають пісні й легенди.
Погляньте, які вишиванки є на нашій виставці. (Діти розглядають.) Тож давайте пограємо в вашу улюблену гру.
Гра «Лелека і жабенята»
Мета: Розвивати активність, спритність, увагу; Навчити грати за правилами гри, швидко реагувати на дії ведучого;Виховувати цікавість і любов до живої при роди України.
Діти стоять у коло — це жабенята, а лелека — дитина, яка ходить в колі, високо підіймаючи зігнути ноги. Коли жабенята опиняються близько біля лелеки, він їх ловить: кого лелека упіймає, той залишає гру.
III заключна частина.Вихователь. Чи сподобалася вам зустріч із лелекою? Давайте намалюємо лелеку і він принесе нам на своїх крилах щастя і здоров’я. (Діти самостійно малюють лелеку.