Заняття
з мовленнєвого розвитку в середній групі
на тему:
«Птахи повернулися»
Виконала:
Гончарова Наталія Валеріївна
вихователь ДНЗ «Веселочка»
Програмовий зміст: активізувати словник дітей назвами зимуючих птахів у діалогах і розповідях. Познайомити з новими словами-назвами перелітних птахів: ластівка, грак, зозуля, шпак. Працювати над правильною вимовою закінчень при використанні кличної форми (ластівко), вчити складати розповіді з власного досвіду. Розвивати фонематичний слух. Виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи, до птахів.
Матеріал: ілюстрації перелітних і зимуючих птахів, шпаківня, виготовлена разом з дітьми, грамзапис співу пташок, вірш Г.Бойка «А ми шпаківню будували».
Словник: зозуля, шпак, ластівка, грак.
Попередня робота: ходили в ліс, спостерігали за птахами, розглядали птахів на картинках, будували шпаківню, вивчили вірш Г.Бойка «А ми шпаківню будували».
Хід заняття:
- Діти, я запрошую вас сьогодні до гаю. Заплющить очі і послухайте спів пташок. (Включаю запис співу птахів).
- Як ви гадаєте, коли пташки так веселяться на різні голоси? А чому так радіють перелітні птахи? Правильно, вони радіють поверненню до рідного краю, бо у них, як і у людей, немає більшої радості, ніж повернутися до рідної домівки.
- Діти, а які птахи зимують у нашому краї?(пропоную дітям вибрати, показати відповідні картинки птахів та назвати їх).
- Тетянко, чи впізнаєш цих пташок? (вказую на перелітних птахів). Тут же проводжу словникову роботу, якщо в цьому є необхідність.
- Що це за птах? Правильно, це зозуля. (повторити індивідуально)
Послухайте українську народну пісеньку:
Прилетіла зозуленька з темного лісочку,
сіла, сіла – закувала: Куку! Ку-ку!
- Давайте повторимо цю пісеньку.
- Хто найперший з птахів повертається до нас з теплих країв? Так, це граки. (Пропоную дітям повторити назву, показую на картинці). Показ шпаківні.
- Що це? Правильно, шпаківня. (вправляю у вимові слова)
-А для кого ви її збудували? Для чого? Знайдіть, будь ласка, шпака на картці і покажіть.
- Чи знаєте ви як шпаки співають? Який вірш ми вивчили, коли будували шпаківню? (читання вірша Г.Бойка «А ми шпаківню будували»)
А ми шпаківню будували…
Як розпускалися садки,
До нас весною завітали
Веселі наші співаки.
І ціле літо, ціле літо
Будуть співати нам пісні,
Повиростають їхні діти
Такі ж співучо-голосні.
Далі пропоную дітям скласти розповідь з власного досвіду «Як ми шпаківню будували». (3-4 дитини складають розповідь).
- Діти, послухайте спів цієї маленької пташки(Включаю запис).
- Яка пташка будує своє гніздо під дахом біля вікон, знає, що людина турбується про пташок? (Діти показують ластівку і повторюють назву).
А пісня у неї тривожна, бо хвилюється за своїх діток, щоб не випали з гнізда. Давайте заспокоїмо пташку. Ось послухайте: Люба, мила ластівко! Повторіть за мною. Звернути увагу на вимову закінчення-о.
Люба моя ластівочко,
Ти не бійся за гніздечко:
Ми і киці накажемо,
І песика прив’яжемо.
Далі беру ластівку на паличці, вона вітається з дітками. Діалог між ластівкою і дітьми.
- Добрий день, Оксанко!
- Добрий день, ластівко! Де ти була?
- Я була в теплих краях. Там було гарно, але я сумувала за рідним краєм.
- Що ти там бачила?
- Я бачила там море, багато пташок.
Звертаюсь до ластівки:
- Про що пташко, нам співаєш пісню голосну?
- Я співаю всьому світу про весну. Раджу ї вам, дітки, заспівати її.
Діти ведуть хоровод «Весняночка»