Конспект заняття з народознавства у старшій групі Тема: «Віночок - оберіг дівочий»

Про матеріал
Конспект заняття з народознавства у старшій групі Тема: «Віночок - оберіг дівочий»
Перегляд файлу

Підготувала вихователь Оникієнко Тетяна Іванівна

ДНЗ №14 «Калинка»

 м. Конотоп

 

Конспект заняття з народознавства у старшій групі                                                                                    Тема: «Віночок - оберіг дівочий»

 

Програмовий зміст: ознайомити дітей із  віночком-оберегом, розкрити значення кожної квітки (ромашка, незабудка, мак, барвінок, волошка), кольорів стрічок. Закріпити уміння рухатись ритмічно, співвідносити рухи з характером музики. Розвивати зв’язне мовлення, естетичний смак. Виховувати почуття національної гордості, інтерес до національних оберегів.

Обладнання: квіти-обереги, українські традиційні віночки, вишитий рушник, різнокольорові стрічки, запис українських народних мелодій, презентація «Віночок – оберіг дівочий».

Попередня робота: розгляд тематичної папки «Моя країна - Україна», розгляд тематичної папки «Квіти», розучування вірша про Батьківщину та віршів про квіти.

ХІД ЗАНЯТТЯ

Діти і вихователь одягнені в українські національні костюми. 
Привітання                                                                                                                                                Діти, до нас завітали гості. Усі вони такі гарні з добрими очима та щасливими усмішками. Посміхнімося, адже усмішка нічого не коштує, але так багато варта.

З давніх давен і понині

Вітаються так в Україні …

(діти всі разом) здоровенькі були!

(Доброго дня, добрий ранок, доброго здоровя, гарного дня)

- Сьогодні, діти, ми з вами зустрілися знову, 

Про маленьких українців поведем розмову.

 Про теплий, рідний, любий дім 

 І обереги які є в нім.

- Діти, скажіть мені, будь ласка, як називається наша Батьківщина? (Україна). - А давайте, діти, спробуємо підібрати гарні слова про нашу Україну.

Дидактична гра «Яка наша Україна?»

Україна - могутня. А ще яка?

Діти продовжують.

Наприклад: Україна - калинова, квітуча, зоряна, барвінкова, багата, співуча, барвиста, дружня, мила, дорога, гарна, рідна.

- Молодці! Діти, а як називають людей, які живуть на Україні? (українці). А хто ви? (українці). Якою мовою розмовляють українці? (рідною, українською). Діти, що можна сказати про нашу рідну українську мову, яка вона?

Дидактична гра «Яка наша мова?»

(солов'їна, милозвучна, калинова, рідна, красива, пісенна, барвінкова, материнська, неповторна, казкова, співуча)

- В Україні є державні символи, за якими впізнають її в усьому світі. 
- Давайте разом їх пригадаємо. Які ви знаєте символи України?
- Це державний прапор, гімн , герб. Також в Україні є народні символи обереги:барвінок, калина, верба, лелека, , віночок, вишитий рушник, вишита сорочка.
- Сьогодні ми з вами поговоримо про український віночок, як оберіг дівочої краси.

- Український віночок - є частиною українського національного костюма. В давнину їх носили тільки дівчата. Плели з живих квітів. Вважалось, що в них є чаклунська сила, здатна захистити від будь-якого лиха. Тому український віночок не просто прикраса, а й оберіг. 

(Звучить музика. З'являється лялька - українка Оленка.)

- Діти, подивіться. До нас у гості завітала маленька українка Оленка. Погляньте, як вона святково одягнена. На ній незвичайне вбрання. А давайте подумаємо і скажемо, у що ж одіта наша лялечка Оленка. (в українське вбрання)
- Так, вірно, це українське національне вбрання.

- Давайте роздивимось уважно віночок на голівці нашої лялечки Оленки? З чого він складається? (квіти та стрічки)

- Колись віночок носили усі українські дівчата. Перший віночок для дівчинки плела матуся, коли їй було три рочки. Віночок до лиця кожній дівчинці. Він не просто окраса, а ще й оберіг, тобто оберігає дівчинку, береже її. Він, як лікар. У ньому є така чаклунська сила, яка біль знімає і силу береже. А знаєте, в чому така сила? (у квітах).

- А з яких квіточок сплетений  віночок у нашої ляльки ви дізнаєтесь, коли загадки відгадаєте. Кожна квіточка щось означає. Ось подивіться, в мене є такі чудові конверти, в яких і знаходяться завдання. Ну що ж відкриваємо та подивимось.

Що ж там заховалося?

(В кожному конверті знаходиться загадка про квітку та квітка, яку відгадують діти.)

- Ось і перша загадка про мак.

Що за диво-дивина

в житі квітка є одна?

Пала, мов ліхтарик,

червоний кептарик.

-  Так, це мак. Подивіться, яка гарна квіточка. А про цю квіточку нам хоче розповісти.
Вірш про мак.                                                                                                                     Як без вишні – не садок,                                                                                                                                                 Так без маку – не вінок.                                                                                                                                                 А його ось, як на те.                                                                                                                                        Скільки в полі тут росте.                                                                                                                             І червоний і стрункий,                                                                                                                                                     І свіженький все який.                                                                                                                                                   Хоч багато не рвемо                                                                                                                                             – Всім віночки сплетемо.

Квітку мак українці повязували з молодістю та красою, та продовженням роду.
- Молодці, першу загадку відгадали! А ось і наступна!

2. Загадка про ромашку.                                                                                                Наче сонце, серединка,                                                                                                                                         Пелюстків біла хустинка.                                                                                                                                                     Знає бджілка і мурашка,                                                                                                                                                  Що звуть квіточку.

-  Так, молодці. Це ромашка. А про ромашку нам розповість________(ім’я дитини).

Вірш про ромашку
На стрункій високій ніжці
Біля річки на лужку,
У косинці-білосніжці
Стрів я квітоньку таку.
Ясним оком жовтуватим
Усміхалася мені.
Я хотів  її зірвати,
А бджола сказала: «Ні!»

- Ромашка не тільки лагідна та добра квітка, вона дуже корисна. Має лікарські властивості. Дівчата дуже люблять мити волосся відваром ромашки, щоб воно було довгим, красивим та шовковистим. А чай з ромашкою смачний і корисний. Його п’ють, коли болить живіт, ним полощуть горло.

3.  Загадка про волошку.                                                                                                            У матінки – квіточки                                                                                                                                      Лиш блакитні діточки.                                                                                                                                               З жита виглядають,                                                                                                                                          Літечко вітають.

- Так, це волошка! А про волошку нам розповість ________(ім’я дитини).

Вірш про волошку
Там, де колоси налиті.                                                                                                                                           Розцвіла волошка в житі.                                                                                                                                         На голівці у волошки                                                                                                                                         Поселилось неба трошки.

- Ці квіточки теж мають лікувальні властивості. Вони дуже корисні і ними також миють волосся. А ще освіжають хату, в них купають малих дітей.
- Подивіться, який гарний віночок ми плетемо! Але якоїсь квіточки не вистачає. Я розповім вам  про неї легенду.

4. Легенда.

Коли Бог творив квіти, то кожній квіточці давав ім’я і наказав запам’ятати його. А ось одна квіточка була неуважна і не запам’ятала свого імені. І зі сльозами на очах вона повторювала:

«Господи, я забула своє ім’я!». поглянув на неї Господь і промовив: «Не забудь мене». З того часу так і почали називати  цю дрібненьку блакитну квіточку – незабудка.

- А про неї нам розкаже________(ім’я дитини).

Вірш про незабудки.

Незабудки

Блакитні незабудки
Розквітли навесні,
Ніколи не забуду 
Ці погляди ясні.

В них небо заблудилось 
І річечка стрімка.
Водою квіти вмились
З блакитного струмка.

- Квіточка незабудка немов просить нас: «Не забувайте квітів, турбуйтеся про квіти, любіть природу». Ця квіточка також означає вірність.
-  Молодці, діти! А ось остання загадка. Ну що, готові?

5. Загадка про барвінок

Лист зелений і міцний,                                                                                                      Сніг для нього не страшний,                                                                                                 А коли весну стрічає,                                                                                                                                 Сині очі розкриває.                                                                                                                   -   А про барвінок нам розповість________(ім’я дитини).
Вірш.про барвінок.

 

Барвінок

Біля втоптаних стежинок
Килимки плете барвінок. 
Навесні і щедрим літом
Споглядає синім цвітом. 

І у спеку, і в негоду
Не втрачає горду вроду.
Витривалому барвінку
Не страшні морози взимку. 

 

- Так, барвінок ми теж вплетемо до нашого віночка. Адже він тягнеться до людської хати. Україну називають «барвінковим краєм». А відвар із барвінкуп’ють від застуди.

- Який гарний віночок  ми сплели! Він у нас такий гарний вийшов тому, що ви так цікаво про квіточки розповідаєте! А це тому, що ви не просто діти, а ви діти-квіти. Давайте встанемо і на хвилинку уявимо себе квітами.

Фізкультхвилинка.
Закрийте оченята, присядьте і уявіть себе маленькими квіточками, які тільки-тільки почнуть проростати із землі.
1.    Пройшов дощик і наші квіточки почали проростати із землі.
2.    Потяглися пелюсточки до сонечка.
3.    Загойдалися під вітром.
4.     Закружляли у веселому таночку.
5.    Похилилися, присіли, доторкнулися  до матінки-землі, відчули її тепло і знову розправили свої пелюстки і знову закружляли.
6.    Прийшов вечір, похилилася квіточка, присіла і заснула в солодкому сні, чекаючи на завтрашній день.
7.    І ось ми з вами знову не квіти, а маленькі слухняні діти.

 - Молодці! Але це ще не все. Подивіться уважно, що є у віночка крім квітів? (стрічки).
- Але в'язати стрічки потрібно уміло, в певному порядку. Ось послухайте казочку про те, як одна дівчинка в’язала стрічки до свого віночка. 
Казочка.
Сиділа дівчина на галявині та плела вінок. Подивилась на матінку-землю нашу годувальницю, та й прив’язала по середині першу стрічку,  коричневу.    

- Чому коричневого кольору? (Стрічка коричневого кольору означає - Земля)
А потім пригріло ніжне сонечко. Посміхнулася дівчинка його промінцям та й прив’язала стрічку жовтого кольору. Прив’язала  жовту стрічку – нехай Сонечко зігріває землю.

- Чому жовтого кольору? (Стрічка жовтого кольору означає - сонечко)
Пригріло сонечко. Вибилося із землі зелене житечко і все навкруги зазеленіло. І дівчинка прив’язала до віночка стрічку зеленого кольору. Хай зеленіє житечко .

 - Чому зеленого кольору? (Стрічка зеленого кольору означає – травичку).                                                                                                                                            А потім глянула дівчинка на небо, а воно синє-синє, чисте, без хмарок. І прив’язала вона стрічку синього кольору.

-Чому синього кольору? (Тому що стрічка синього кольору  означає – небо) Та тут стало житечко в’янути без водички. А на небі - ні хмаринки. І стала дівчинка дощик закликати. Тут набігли хмаринки, впали на землю перші краплинки – блакитні-блакитні. Зраділа дівчинка та й прив’язала стрічечку блакитного кольору.

- Чому блакитного кольору? (Тому що блакитна стрічка означа – воду)                                                                                                               Зраділо житечко, а тому що дощик був чарівний. Швидко достигло житечко. Зібрали люди урожай та й напекли смачного хліба. З’їла дівчинка окраєць хліба, прив’язала оранжеву стрічку.

- Що вона означає? ( Оранжева стрічечка означає - хліб)

А тепер я пропоную подивитися казочку яку ми з вами розповіли (Презентація про віночок)

- Молодці, діти! Ми роздивилися стрічечки на Оленчиному віночку. Тепер ми можемозакінчити свій віночок. Давайте ми його також прикрасимо стрічками. Ми вже знаємо, як правильно їх в'язати. Яку першу? другу? і т. д.

А тепер давайте пригадаємо прислівя про віночок                                          1.    «Гарний віночок – окраса дівчини».
2.    «У віночку калина – гарна дівчина».
3.    «Який віночок – такий голосочок».
4.    «Віночок вити – життя любити».

Молодці малята давайте подякуємо ляльці Оленці за те що вона завітала до нас у гості, та ми дізналися багато цікавого про український віночок – оберіг дівочий.

- І вам дякуєм, шановні гості! 
Спасибі, що знайшли час 
І прийшли на заняття до нас. 
Якщо буде ваша ласка, 
То приходьте до нас ще,
Будь ласка!

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Артюшенко Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 листопада 2021
Переглядів
3104
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку