«Гарні й кольорові
наші писанки чудові»
Заняття для дітей середньої групи з нетрадиційної техніки зображувального мистецтва – малювання пластиліном
Мета: Формувати у дітей знання про традиції українського народу святкуват и Великдень, про писанки - символи цього свята. Продовжувати вчити дітей покривати площинну форму тонким шаром пластиліну та прикрашати її різноманітним орнаментом (крапочками, смужками, рисками, квітами, листочками тощо). Закріплювати прийоми ліплення в техніці пластилінографії. Розвивати дрібну моторику пальців рук, творчу уяву та фантазію. Виховувати допитливість, естетичний смак, інтерес до народних традицій.
Матеріал: іграшковий зайчик, яєчко – крашанка, велика писанка для гри, зразок готової роботи, вирізані з картону овали у формі яйця, різнокольоровий пластилін, дощечки, серветки
Попередня робота: розповідь вихователя про Великоднє свято, розглядання писанок з визначенням їх колірної гами та візерунків, читання художніх творів, підготовка до свята, розфарбовування та малювання писанок
Хід заняття
Діти сидять півколом на килимку. На ширмі з’являється іграшковий зайчик, в руках у нього писанка. Діти вітаються з зайчиком. Вихователь звертає увагу на писанку, яку він тримає.
Вихователь: послухайте, яка пригода сталася з нашим гостем.
Ішов зайчик крізь лісок,
Ніс торбину писанок.
Вийшов зайчик на горбок,
Зачепився за пеньок.
Покотились на всі боки
Зайчик, торба, писанки.
Налякався зайчик: "Ах!"
Заховався у кущах.
Вийшли звірі у лісок,
Назбирали писанок.
Одна писанка мала
Заховалась у кущах.
Зайчик писанку знайшов,
У садок з нею прийшов.
Вихователь: дітки, так що нам приніс зайчик? (яєчко). А яке воно? (кольорове, розфарбоване, розмальоване). Так, дітки, це яєчко незвичайне. Такі розмальовані, розписані яєчка називаються писанками.
На Україні здавна є такий чудовий звичай розмальовувати писанки до свята Великодня або Пасхи. Це свято завжди святкуємо весною. коли вже пробудилася природа, розквітають квіти, тепліше гріє сонечко. Розмальовані писанки на Пасху кладуть у кошики і несуть до церкви для освячення. Писанки дарують один одному і бажають добра, любові, щастя, здоров’я. Подивіться, у мене теж є писанка, давайте з нею пограємось.
Проводиться музична гра «Писанка»
Діти стають у коло, передають одне одному писанку й співають:
Писанко, котись, котись
Швидше по руках.
В кого писанка лишиться,
Станцює гопака.
Той, у кого в руках залишається писанка на останні рядки, виходить в коло й танцює, всі діти плескають йому в долоні.
Вихователь: як весело ми з вами грались, тільки наш зайчик засумував.
Зайчик: я хотів подарувати писанки своїм рідним і друзям, а тепер у мене залишилось тільки одне яєчко.
Вихователь: дітки, що ж нам робити,? Як зайчику допомогти? (припущення дітей: намалювати писанку, зробити вітальну листівку, зліпити, зробити аплікацію тощо…)
Вихователь: а давайте зробимо ось такі пластилінові писанки, як у мене (показує зразок). Запрошую всіх сісти за столи (на столах дерев’яні писанки).
Діти розглядають писанки й розповідають, якого вони кольору, яким візерунком прикрашені.
Вихователь: ну що ж ви готові до роботи? Але спочатку давайте розімнемо наші пальчики
Проводиться пальчикова гімнастика «Писанки» (за В. Таран)
В хаті на осонні (Стискають і розтискають кулачки.)
Сяду на ослоні.
Сяду я скраєчку — (Долонька потирає долоньку.)
Розпишу яєчко.
Нумо, пензлик, потанцюй, (Пальці в пучці, малювання в повітрі.)
Гарно писанку малюй.
Буде небо і земля, (Малювання в повітрі.)
І ставочок, і поля.
Сильний і міцний дубок, (Кулачок на кулачок.)
А на ньому — яструбок.
Буде в мене писанка, (Плескання в долоньки.)
Про Вкраїну пісенька.
Вихователь пояснює послідовність й прийоми виконання роботи (нанесення тонкого шару пластиліну на картонну основу, виготовлення декоративних деталей: квітів, листя, крапок, смужок для прикрашання, приєднання їх до основи).
Самостійна робота дітей у музичному супроводі, індивідуальна допомога вихователя. Якщо дитина не може придумати сама візерунок для писанки, вихователь показує зразки писанок, звертає увагу на елементи розпису.
Фізкультхвилинка «Граємося з писанками»
Діти беруть зі столів писанки, промовляють слова вірша й виконують імітаційні рухи за текстом.
Дружно писанки візьмемо,
Вгору їх піднімемо,
Сонечку покажемо,
Гарно покружляємо.
Ми присядемо гарненько
І постукаєм тихенько.
Встанемо швиденько,
Потягнемось легенько.
Мов зайчата пострибаєм,
Знову гарно покружляєм.
Писанки на стіл кладемо,
Роботи до кінця доведемо.
Організація виставки, розглядання й аналіз робіт, підсумок заняття.
Українська писанка –
як дитяча пісенька,
як бабусина казка,
як матусина ласка.
Сяду собі скраєчку,
розмалюю яєчко:
Хрестик, зоря, віконце –
стане воно, мов сонце.
- Які гарні писанки у вас вийшли. Давайте покладемо їх у кошик і подаруємо їх зайчику, щоб він привітав ними своїх рідних і близьких. (прощаються з зайчиком).