Конспект заняття з пріоритетом пізнавального та художньо-естетичного розвитку «Не відлітай, лелеченько!»

Про матеріал
Розвивати пізнавальну активність дітей, цікавість до тваринного та рослинного світу, життєрадісність, логічне мислення, творчу уяву та увагу.Формувати свідоме ставлення до птахів, які знаходяться на грані вимирання та занесені до Червоної книги України, вчити дітей помічати характерні ознаки в природному довкіллі, які відбуваються восени, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виховувати природодоцільну поведінку, дбайливе ставлення до об’єктів живої природи, птахів.
Перегляд файлу

Конспект заняття

з пріоритетом пізнавального  та

художньо-естетичного розвитку

 

Тема: «Не відлітай, лелеченько!»

                                                 

      МЕТА: розвивати пізнавальну активність дітей, цікавість до тваринного та рослинного світу, життєрадісність, емоційність, чуйне ставлення під час  спілкування з природою, розвивати пам’ять, логічне мислення, творчу уяву та увагу.

        Формувати свідоме ставлення до птахів, які знаходяться на грані вимирання та занесені до Червоної книги України, вчити дітей помічати характерні ознаки в природному довкіллі, які відбуваються восени, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки (взаємозв’язок явищ в природі із змінами в житті птахів); закріплювати вміння передавати свої почуття та враження засобами образотворчої діяльності.

        Виховувати природодоцільну поведінку,  дбайливе ставлення до  об’єктів живої природи, птахів.

    ПОПЕРЕДНЯ РОБОТА: екскурсії, цільові прогулянки, спостереження за гніздом лелек. Вивчення віршів, прислів’їв, легенд, закличок про життя лелек, проведення дидактичних ігор «Екологознайко», розглядання картин сучасних українських художників, ілюстрацій, виставки дитячих робіт.

    МАТЕРІАЛ: картини М. Муратова «Осінь в Карпатах», С. Титуленко «Материнська хата», О. Андрєєв «Пішохідний місток» і «Вечір у селі», фотознімки  з спостережень за лелечим гніздом; д/г «Зимуючі та перелітні птахи», атрибути до рухливої гри «Лелеки та жабенята», глобус, клубочок з нитками, вірш І. Складаного «Не відлітай, лелеко!»; аркуші паперу, пензлики, фарби

 

Вихователь: -  Діти, сьогодні в нашій міні - картинній  галереї представлені картини сучасних українських художників.  Давайте звернемо увагу на картину художника    М. Муратова  (вихователь навмисне не називає картину «Осінь в Карпатах»).

 Бесіда за картиною:

  • Що зображено на картині?
  • Які почуття хотів передати художник?
  • Які фарби він для цього використав?
  • Яку пору року зобразив художник?
  • Як би ти назвав цю картину?

Діти розглядають природу на картині і дають  відповіді.

Вихователь:   А художник назвав свою картину «Осінь в Карпатах». Робота виконана  маслом на полотні. Так, це осінній гірський пейзаж, на якому зображена природа та живописна місцевість Карпатських гір. У своїй роботі художник зобразив чарівні моменти золотої пори. Особливо на картині виділяється дерево, вбране в жовте листя. Ці свідчить про господарювання осені на землі. Художник передав всю красу та насиченість фарб цієї пори.

Вихователь.  А давайте ми з вами пошукаємо ознаки осені у природі.

Діти називають ознаки, орієнтовні відповіді у неживій природі( сонце стало нижче, гріє менше; земля холодна, чорна, повітря – прохолодне;

у рослинному світі - як тільки зеленим листочкам не вистачає сонячного тепла, світла вони жовтіють і опадають, дозрівають плоди, сохне трава і квіти).

Вихователь. А як змінюється життя тварин восени?

- А що відбувається в житті птахів?

Мовна гра «Складаємо віршик»

  • Коли осінь настала, птахам­­ (холодно стало);
  • Ждуть вже зимоньку звірі, птахам час відлітати  вже у (вирій);
  • Відлітають пташки – журавлі та (шпаки);
  • Щоб ви вдало долетіли, хай міцними будуть (крила).

Проводиться дидактична гра

«Перелітні та зимуючі птахи»

Вихователь демонструє картки із зображенням перелітних та зимуючих птахів і пропонує розкласти в одну колонку зимуючих птахів, а в іншу - перелітних.

Вихователь. Діти, я хочу запропонувати вам мандрівку в минуле, зустрітися з теплим літечком і згадати про наших лелек, за якими ми спостерігали і проживали з ними разом всю весну і літо.

Дітям пропонуються фотознімки, які були зроблені батьками під час спостережень за лелечим гніздом

- Які цікаві події, моменти чи хвилинки ви згадуєте з наших спостережень, екскурсій, туристичних походів до лелечого гнізда? 

Діти розглядають фото, обмінюються враженнями,

згадують легенди, прислів’я тощо.

Вихователь. Зараз пізня осінь. Наші лелеки вже відлетіли в теплі краї. Діти, а пам'ятаєте, як ми з вами вивчали віршик про лелеченьку, якого просили не відлітати в далекі краї.

І. Складний   «Не відлітай, лелеко!»

Лелеченьку, лелеченьку,

Не відлітай, лелеко,

Бо холодно, лелеченьку,

На тій землі далекій.

Туманом землю стеле,

А шлях не близький, леле.

  • Я з літечком прилину,

 На землю тополину!

 - А ви пам’ятаєте, як вони готувалися до відльоту?

Орієнтовні відповіді дітей:

  •      Лелеки почали готуватися одразу, як у них зявилися маленькі лелеченята.
  •      Вони їх гарно годували, щоб пташенята були сильними, здоровими, щоб швидше виростали.
  • Підштовхували до краю гнізда маленьких, щоб ті швидше вчилися літати.
  • Літали разом з ними, вчили, тренували крила для польотів.

 Вихователь. Так,  діти, зміцнювалися молоденькі лелеченята, ставали білими, красивими птахами  тоді, коли в цей час старі лелеки, віддавши свої сили пташенятам, ставали слабкішими, линяли, у деяких був розтріпаний хвіст, або крило, не вистачало багато пір’їн, а інколи вони навіть втрачали здатність літати.  А ви памятаєте, як вчиняли діти-лелеченята в такій ситуації?

Орієнтовні відповіді дітей:

  • Вони не залишили в біді своїх батьків, намагалися допомогти їм одужати.
  •      Існує легенда «... коли старі птахи стають безсилими та гублять своє пір'я, то молоді – вищипують свій пух і віддають батькам».

    Вихователь. Як ви оцінюєте поведінку і вчинки молодих лелек?

Гра «Ланцюжок»

Діти по черзі висловлюють свою думку «ланцюжком»,

тримаючи в руках клубок ниток, говорять відповіді і по черзі розмотують його.

Вихователь. Що ми можемо сказати про таку лелечу сімю?

Мовна вправа «Скажи яка?»

Вихователь. Отже, діти, ми маємо вчитися у птахів робити добро та гарні справи, бути милосердними та доброзичливими до своїх батьків і рідних.

- Діти, а що ви відчуваєте, коли ви згадуєте про відліт лелек, який настрій панує у ваших душах?

Полілог

Вихователь. Як на вашу думку,  чи можливо, щоб птахи не відлітали, а залишалися зимувати? Якщо можливо, то що має статися... Якщо неможливо, - чому? Роздуми дітей.

Вихователь. Вірно, лелеки обирають для життя місце, де є для них багато харчу. А що їдять лелеки?

( Лелеки харчуються рибою, плазунами, жабами, черепахами, гризунами та комахами).

Вихователь. Цілісінький день ці красиві горді птахи ходять по луках, лісових галявинах, берегах водойм і шукають собі споживу. А давайте ми з вами перетворимося на лелек та жабенят і пограємося в гру, яка називається

«Лелеки та жабенята».

(Проводиться рухлива гра «Лелеки та жабенята»)

 По болоту ходить високо згинаючи ноги лелека, а жабенята стрибають. Опинившись близько біля лелеки, жабенята тікають у воду.

Кого лелека упіймає, той вибуває з гри.

Вихователь. З приходом холодів всі мешканці озер та річок ховаються в мул і птахам нічим харчуватися, тому вони мусять відправлятися в дальню дорогу.

Під час перельотів птахів очікують несподівані перешкоди. Густі тумани стіною встають перед крилатими мандрівниками. В тумані птахи губляться, збиваються з дороги, з розмаху розбиваються об гострі невидимі скелі. Морські бурі ламають їх пір’я, пошкоджують їм крила, уносять далеко від берегів.

 Ранні заморозки сковують води – птахи вмирають від голоду і холодів. Тисячі їх гине від жадібних хижаків: орлів, соколів, яструбів.

          - А чи знаєте ви, як знаходять дорогу птахи?

рієнтуються птахи за сонцем, зірками та рухом повітря).

Вихователь. Так, дорогу птахи знаходять завдяки своєму природному почуттю. А відлітають найчастіше вночі, тому що так безпечніше для них.

-Діти, пропоную вам знайти на глобусі нашу країну та континенти на яких зимують лелеки.

Діти розглядають глобус, знаходять країни

Вихователь. Хоч у яких далеких краях доводиться зимувати лелекам, вони завжди повертаються до нас, ця земля їм рідна, тут їх Батьківщина.

Проводиться конкурс «Пізнай, який птах летить»

Дітям пропонуються графічні малюнки птахів: лебеді, гуси, качки, журавлі, лелеки.

Вихователь. Яку користь приносить лелека людям?

Орієнтовні відповіді:  Він знищує гризунів і комах, що є ворогами для рослин і тварин.

           - Своєю красою лелека прикрашає наші міста і села.

           -  Лелека приносить радість, щастя людям і маленьких діток.

           - Лелека це символ українського народу, символ добра і миру.

Вихователь. Сьогодні, діти, внаслідок розвитку промисловості, висушування боліт, дрібних озер і ставків, зміна клімату значно зменшилася кількість цих рідкісних, оспіваних у фольклорі птахів. І у всьому світі лелека став уже рідкісним. Діти, а ви знаєте, що є люди, які займаються дослідженням та охороною птахів, їх називають орнітологами.

      На Україні, за дослідження фахівців, кількість гнізд за остання десятиріччя різко зменшилося, але орнітологи та екологи дещо роблять для охорони лелек, зокрема вони занесені в Червону книгу України. Діти, а що ви знаєте про Червону книгу і чому її назвали Червоною? А ми, діти, з вами знаємо, як оберігати птахів?

 Орієнтовні відповіді:

  • Не можна голосно кричати біля гнізда.
  • Не можна зганяти птахів, оскільки вони можуть залишити гніздо і всі пташенята загинуть.
  • Не можна кидати каміння, робити різкі рухи.
  • Не можна рвати листя, ламати гілок на дереві, де влаштоване гніздо.

 Вихователь.

   - Діти, а давайте всі свої враження від екскурсій, прогулянок, спостережень за лелеками ми передамо в своїх малюнках, внесемо в них частинку своєї душі.

Тихенько лунає пісня О. Білаша на слова Д. Павличка  «Лелеченьки»,

 діти малюють.

По завершенню роботи діти розглядають та аналізують малюнки.

 

doc
Додано
27 січня 2020
Переглядів
486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку