Тема заняття: Цікаве про Європу. Вправи на словозміну та словотворення. Побудова речень різних граматичних конструкцій
Мета: Формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлювати свою думку.
Формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично-зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:
мовної і мовленнєвої:
- вправляти учнів у словозміні та словотворенні;
- удосконалювати уміння будувати речення різних граматичних конструкцій; діяльнісної:
- розвивати логічне і образне мислення, пам'ять і увагу;
- збагачувати словниковий запас
соціокультурної:
- дотримуватись норм мовленнєвої культури,
- виховувати патріотичні почуття.
Словник: Назви європейських країн, їх столиць
Обладнання: Презентації «Цікаво про Європу», «Україна», картки, таблиці, тлумачні словники, мультимедійні засоби.
Хід заняття.
Італія |
Рим |
місто |
Іспанія |
Мадрид |
столиця |
Польща |
Токіо |
село |
Франція |
Варшава |
хутір |
Японія |
Париж |
селище |
Завдання:
Чітко прочитати слова кожного стовпчика на одному видосі.
Знайти узагальнююче слово до кожного стовпчика.
Чи відомо лексичне значення слів 3 стовпчика? За тлумачним словником знайти значення невідомих.
Знайти пару. До назви країни додати назву її столиці.
Скласти речення так, щоб в одному використати назву країни та її столиці.
Утворити назви жителів країн. Якою мовою вони розмовлятимуть? А якщо змінити прикметники на прислівники, то як вони будуть розмовляти?
Від слів 2 ст. утворити прикметники.
Слова 3 ст. прочитати від найбільшого до найменшого і навпаки.
Яке слово з 1 ст. можна вилучити і чому?
Логопед: Названі держави знаходяться на території Європи. І кожна з них цікава, манить до себе, викликає бажання побувати там, побачити на власні очі, як же живуть люди в європейських країнах. Дякуючи безвізовому режиму, величезна кількість українців вже мала змогу подорожувати Європою. На даний час таким мандрівкам заважає пандемія. Будемо вірити, що колись вона скінчиться, а поки-що є карта, інтернет, трішки фантазії… і можна вирушати в дорогу. Отже, сьогодні ми здійснимо мандрівку до Європи, згадаємо країни, міста, пам’ятки, до яких можна додати префікс най-.
(Слайд 2)
Європа – частина світу. Тут знаходиться більше 50 держав.
Європа – густонаселена частина світу. В ній проживає більше 700 мільйонів чоловік.
Європа – це частина світу. Площа її більша 10 мільйонів квадратних кілометрів.
Найбільшою європейською державою є Україна. В столиці Італії Римі розташована найменша держава – Ватикан.
Найбільше місто Європи – Париж. Він лежить на берегах річки Сена.
6. Робота над змістом тексту «Звідки походить назва Європи?» (Читання, переказ)
7. Повідомлення учнів про європейські цікавинки.
Учень 1: Я запрошую вас до Чехії. (Слайд 3). Столиця – Прага. Це місто було найвпливовішим у Європі за часів правління Карла четвертого. Карлів університет є найстарішім навчальним закладом у Східній Європі. Замок «Празький град» відзначено, як найбільша замкова споруда в світі. Собор Святого Віта, який будувався 500 років є його частиною.(Слайди 4-6) Це справжній шедевр архітектури. Найбільш відомим годинником в Європі є астрономічний годинник, Орлой. (Слайди7,8)Найвужча вулиця – Теж у Празі.(Слайд9). Її ширина всього 70 см. Чехія славиться виробництвом скла. Найстаріший завод по його виробництву побудований ще в 1414 році, а працює і досі. Чеська мова є однією з найскладнішіх у світі.
Учень 2. Великобританія або Англія розташована на Британських островах. Столиця – Лондон.(Слайд11). Візитною карткою є годинник на вежі – Біг-Бен, який ніколи не зупинявся.(Слайд12). Найдовший тунель, прокладений під водою, зв’язує Англію із Францією. Його довжина 50 км. Лондонське метро найстаріше у світі.(Слайди13,14) Словниковий запас англійської мови є найбільшим у світі. Англійці більше, ніж інші народи Європи дотримуються традицій. Вони зберігаються і в їжі, і в одязі. На сніданок неодмінно – вівсянка. О 5-ій годині дня – обов’язково – чай. В моді завжди строгий англійський стиль. В неділю на вулицях нікого немає, зачинено театри і магазини.(Слайди 15-16).
Учень 3. Столиця Німеччини – Берлін є унікальним містом. (Слайд 17).У ньому крім парків і лісів є й поля і навіть сільськогосподарські угіддя. За площею він більший у 9 разів, ніж Париж. Символом Берліна є Бранденбурзькі ворота, через які у давнину в’їжджали у місто.(Слайд18)
Поряд з ними колись була Берлінська стіна, яка ділила Німеччину на капіталістичну і соціалістичну. (Слайди19,20). У німецькому місті Дрездені розташована Дрезденська картинна галерея, де зібрано багато чудових полотен. Серед них – Сікстинська мадонна Рафаеля Санті.(Слайд21). В музеї техніки демонструється найстаріший у світі арабський глобус зоряного неба.
Учень 4. Я хочу розповісти про найбільше місто Європи, яке розташоване у Франції. (Слайд 22). Це її столиця – Париж, йому понад 2 тисячі років. В одному з найкрасивіших районів Парижа знаходиться Лувр – королівський палац 16 -17 століття. (Слайд 23). Нині – це національний художній музей.
Візитною карткою Парижу та й Франції є Ейфелева вежа, висотою 314 метрів. Вага її дорівнює вазі 1850 слонів.(Слайд 24). Вночі вежу освітлюють більше тисячі лампочок, їх світло можна побачити за багато кілометрів. Найбільш відвідуваною пам’яткою країни є Діснейленд. (Слайд25).
Учень 5: Я запрошую вас до Італії, де теж є багато незвичайного. Найдивовижніше місто на землі – Венеція. (Слайд26).У ньому немає вулиць, замість них – канали. Найменша держава у світі – Ватикан розташована у столиці Італії – Римі. (Слайди27,28)
.Повідомлення учнів супроводжуються презентаціями
Логопед: Чудові, красиві країни, про які ми прослухали повідомлення, але є ще одна, в якій…(Слайд 29).
Буває, часом сліпну від краси,
спинюсь, не тямлю, що воно за диво –
Оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе, як є – дорога, явори,
усе моє, що зветься Україна,
Така краса, висока і нетлінна,
хоча спинись і з Богом говори…
Ці чудові слова Ліни Костенко адресовані Україні. І в нас є багато цікавих місць, музеїв, пам’яток, які є найбільш відомими.
Учень 6: В Україні теж є багато цікавого. Наша Батьківщина – найбільша з європейських країн, територія якої повністю лежить в межах однієї частини світу. На території України виявили залишки найдавніших жителів часів раннього палеоліту. Унікальною є Києво-Печерська лавра. Ніде більше у світі не зібрано такої кількості мощей в одному місті, як у Лаврі.
На фоні пісні про Україну учні читають слова
Я все люблю в своїм краю: криницю, звідки воду п’ю,
Та повні гомону ліси,та дзвони срібної роси.
Я все люблю в своїм краю,найбільше матінку свою –
Ласкаву, радісну, єдину, люблю, як сонце – Україну!(Слайд30).
На білому світі є різні країни, де ріки, ліси і лани.
Та тільки одна на землі Україна, а ми її доньки й сини.
Усюди є небо і зорі скрізь сяють, і квіти усюди цвітуть,
Та тільки одну Батьківщину ми знаєм,- її Україною звуть.
Люблю тебе всім серцем, рідний краю,
Несеш ти стільки радості й тепла.
Я в світі різні труднощі здолаю,
Щоб Україна кращою була!
Логопед: Ми почали розповідати цікаві факти про Україну, продовжимо, виконуючи завдання на картках. Ви повинні прочитати речення і перебудувати його.
Цікавинки про Україну.(Слайд31)
Україна – найбільша держава Європи.
Літак з найбільшою вантажопідйомністю в світі – Антей 225«Мрія».
Автор найпершої в світі Конституції – Пилип Орлик.
Найстарішим навчальним закладом Східної Європи є Києво-Могилянська академія (1615р.).
Пам’ятники Т. Шевченку встановлено в 1200 місцях.
Найглибшою станцією метро в світі є « Арсенальна» (105 м).
Українська мова посідає друге місце в світі за милозвучністю.
Українська мова третя найкрасивіша у світі після французької та перської за такими критеріями як фонетика, лексика, фразеологія і побудова речень.
Бліц – опитування (за змістом цікавинок).
Підсумок заняття.
Аналіз мовлення учнів.