Формування у дітей навичок зв'язного мовлення: навчання вміння складати розповідь за серією сюжетних картинок; вдосконалення граматичної сторони мовлення; вправляння у відмінюванні дієслів за особами; формування звукової виразності мовлення; розвиток артикуляційної, дрібної, загальної моторики, мовленнєвого дихання.
Конспект заняття з розвитку мовлення для дітей старшого дошкільного віку
із загальним недорозвиненням мовлення
Тема: Посуд.
Мета заняття:
навчальна:
корекційно-розвиваюча:
виховна:
Обладнання: логопедична лялька Марійка, глиняний посуд (макітра, горщик, горнятко, двійнята) чи предметні картинки з його зображенням, серія сюжетних картинок на тему «Розбита чашка» за кількістю дітей, солоне тісто, дощечки для ліплення.
Хід заняття:
І. Комунікативна діяльність.
Дефектолог:
- Доброго ранку, діти. Привітайтесь, будь ласка, з Марійкою. (Діти вітаються). Марійка гостювала у бабусі в селі. Хочете дізнатися, що вона там робила? Зараз же зима, особливої роботи немає. Вона допомагала бабусі розмальовувати глиняний посуд. Давайте його розглянемо.
ІІ. Пізнавальна діяльність.
Дефектолог по черзі виставляє глиняний посуд (предметні картинки).
- Це - макітра, вона має широке горло, у ній зручно товкти мак, збивати масло, солити овочі, складати вареники. А це глиняний горщик, у ньому варили смачний борщ, вареники. Двійнята використовувалися для перенесення їжі під час роботи на полі. В один можна було налити борщ, у інший – кашу. Горнятко в сучасній українській мові означає слово «чашка», з горнятка пили молоко, узвар.
Марійці так сподобались ці предмети посуду, що вона вирішила зробити артикуляційні вправи з подібними назвами. (Діти виконують артикуляційні вправи).
«Горщик - макітра»
Рот закритий, губи зімкнені. Витягнути губи вперед вузькою трубочкою, потім широкою.
«Горнятко й блюдце»
Широко відкрити рот. Широким язиком потягтися до верхніх зубів, але не торкатися їх, потім покласти язик на нижню губу.
Дефектолог:
- Сьогодні ми будемо складати розповідь за серією сюжетних картинок про один із предметів посуду. Спробуйте відгадати, що це за посуд. Для цього ви будете задавати мені запитання про цей предмет, я зможу відповідати тільки «так» чи «ні».
Д/г «Так - ні»
Мета: вчити виділяти ознаки предмета, розвивати мислення.
Діти:
- З цього посуду їдять? (Ні). У ньому варять різні страви? (Ні). З нього можна пити? (Так). Це склянка? (Ні). Це чашка? (Так).
- Отже, ми розглянемо картинки, на яких зображена історія, що сталася із-за розбитої чашки.
Для того, щоб скласти розповідь, нам спочатку потрібно викласти всі картинки у правильній послідовності: що було спочатку, що потім.
Діти викладають картинки у правильній сюжетній послідовності, називають головних героїв, їх дії, пояснюють причину дій, складають розповідь.
Дефектолог:
- Молодці. Але це не вся розповідь. Що зображено на останній картинці? Що треба зробити, щоб собаку впустили в будинок? (Відповіді дітей).
Виставляється остання картинка сюжетної серії.
Фізкультхвилинка
Ось великий круглий чайник (одна рука на поясі,інша піднята вгору у формі
носика чайника)
Дуже важний, як начальник. (живіт надути)
Ось порцелянові чашки (присісти, одна рука на поясі)
Дуже ламкі бідолашні.
Ось порцелянові блюдця. (руки в сторони, покружляти)
Тільки стукни – розіб’ються.
Ось металеві ложки (руки змикаються над головою)
Голова на тонкій ніжці.
Ось пластмасовий підніс (руки зімкнуті півкругом перед собою)
Він посуд нам приніс.
ІІІ. Перетворювальна діяльність.
Д/г «Добре - погано»
Мета: учити складати складнопідрядні речення, використовуючи сполучник «тому що», встановлювати причинно – наслідкові зв’язки, розвивати мислення, уяву, пам'ять.
Дефектолог:
- Діти, чашка - це добре? Чому? (Відповіді дітей: «Чашка - це добре тому, що з неї можна пити, наливати воду,..»). Чашка – це погано. Чому? (Відповіді дітей: «Чашка - це погано тому, що вона може розбитися, можна обпектися, якщо там гарячий чай,…»).
Д/г «Гончарі»
Мета: розвиток дрібної моторики, уяви, мислення.
Дефектолог:
- Чи сподобався вам посуд, який Марійка розмальовувала зі своєю бабусею? Хотіли б ви мати такий посуд у себе вдома? Давайте спробуємо разом зліпити горнятко, як справжні гончарі. І у кожного з вас вдома буде своє горнятко, тобто «чашка».
Діти ліплять із солоного тіста горнятка за зразком педагога.
Дефектолог:
- А як потрібно доглядати за посудом? Так, його потрібно мити, витирати, чистити.
Д/г «Ланцюжок»
Мета: вправляти у відмінюванні дієслів за особами.
Діти стають ланцюжком і по черзі відмінюють дієслова. (Я мию – ти миєш, він миє, вона миє, ми миємо, вони миють. Я витираю,…).
ІV. Оцінно-контрольна діяльність.
Дефектолог:
Сьогодні ми дізналися багато цікавого і виконали багато різних завдань. Поділіться, будь ласка, своїми враженнями – що сподобалось найбільше, що хотіли б зробити ще.
Діти, у Марійки для вас є ще одне завдання: розмалюйте вдома з батьками свої горнятка і нехай вони стануть прикрасою вашої кухні.