Поглиблення в дітей уміння виявляти і порівнювати множини предметів; навчання позначення числової кількості множин цифрами від 1 до 5; закріплення вміння встановлювати рівність і нерівність груп предметів; розвиток навичок орієнтації в просторі (ліворуч, праворуч, вперед, назад); розвиток уміння аналізувати.
Конспект заняття з формування початкових математичних уявлень
для дітей старшого шкільного віку
Тема: Подорож Математичним морем.
Мета заняття:
навчальна:
корекційно-розвиваюча:
виховна:
- виховувати вміння чути і виконувати інструкції педагога.
Матеріал: світлова пісочниця, роздатковий матеріал з математики, 5 карток із зображенням кораблів.
Хід заняття:
І. Комунікативна діяльність.
Д/г «Будь уважним»
Діти стають у коло і передають один одному м’яч за правилом: перший гравець називає своє ім’я, наступна дитина спочатку називає ім’я попереднього гравця, потім – своє.
ІІ. Пізнавальна діяльність.
Дефектолог:
— Сьогодні у нас незвичайне заняття. Ми з вами вирушимо в плавання Математичним морем. Я буду капітаном, а ви — моїми моряками.
Д/г «Скільки?»
— Давайте з вами довідаємося, чи однакова кількість хлопчиків і дівчаток сьогодні на занятті? А як це зробити? Найкраще, якщо кожний хлопчик візьме дівчинку за руку. Полічіть, скільки хлопчиків (дівчаток). Кого більше (менше)? Так, скільки у нас капітанів? (один). А скільки моряків? (багато).
Дефектолог:
- Для того, щоб вирушити у плавання нам необхідні кораблі, але вони розташовані на причалі не в правильному порядку і зовсім не мають команди.
Д/г «Кораблі»
На фланеграфі розташовані пронумеровані кораблі не по порядку, у кожної дитини є квиток (картки з цифрами від 1 до 5). Діти повинні знайти корабель, що відповідає їхньому номеру квитка, зібрати свою команду моряків та вишикуватись у правильному порядку від 1 до 5.
Дефектолог:
- Правильно, молодці. А тепер наші кораблі вирушають у путь. Будьте уважними, щоб не збитися з маршруту.
Д/г «Цікава подорож»
Кожній команді дітей по черзі даються вказівки, як рухатись по кімнаті (ліворуч, праворуч, вперед, назад).
Дефектолог:
- Наші моряки гарно попрацювали і, напевно, трішки притомилися, тож відпочинемо.
Фізкультхвилинка
Трава низька-низька, дерева високі-високі,
Вітер дерево колише, гойдає, то вправо, то вліво хитає,
То вперед, то назад, то вниз пригинає.
Птахи летять, відлітають, а діти на місце тихенько сідають.
Дефектолог:
- Ось ми з вами прибули до острова. (Діти підходять до світлової пісочниці). Занурьте свої долоні у пісок. Що ви відчуваєте? Наберіть пісок та утримайте його в долонях, висипте тоненькою цівкою. Покладіть долоні на поверхню піска. Скільки у вас пальців на правій руці? На лівій? На якій більше (менше)? (Порівну. На правій стільки ж, скільки й на лівій.) Назвіть кожний палець. (Великий, вказівний, середній, безіменний, мізинець).
ІІІ. Перетворювальна діяльність.
Дефектолог:
- А тепер підготуйте вказівні пальчики, вони допоможуть вам виконати наступне завдання.
Д/г «Порівняй»
Дефектолог малює на піску сонце, кожна дитина малює хмаринку (місяць-зірки, хмаринку-краплі дощу). Діти порівнюють чого більше, чого менше, використовуючи слова «один», «багато».
Дефектолог:
- Молодці, а тепер нам треба повертатися додому. Давайте на згадку залишимо відбитки своїх рук на пісочному березі острова.
ІV. Оцінно-контрольна діяльність.
Дефектолог:
- Сьогодні у нас з вами була цікава подорож Математичним морем. Які завдання вам найбільше сподобалися? Що хотіли б повторити знову?