Навчання дітей колективному переказу оповідання В. Сухомлинського "Яблуко в осінньому саду", збагачення словника прикметниками; закріплення вміння правильно вимовляти звукосполучення [й`е]; розвиток фонематичного слуху, мовленнєвого дихання, уяви, пам'яті, логічного мислення.
Конспект заняття з розвитку мовлення
для дітей старшого дошкільного віку
Тема. Переказ оповідання В. Сухомлинського «Яблуко в осінньому саду».
Мета:
навчальна:
корекційно-розвиваюча:
мислення;
виховна:
Матеріал: аудіозапис шуму вітра, предметні картинки, оповідання, кошик з яблуками.
Хід заняття
Звучить аудіозапис шуму вітра.
Дефектолог:
- Діти, що це звучить? Ми з вами потрапили до осіннього саду, де шумить вітер. Прислухайтесь до нього. Давайте уявимо себе вітром.
Дихальна вправа «Осінній вітер в саду» - діти роблять глибокий вдих через ніс та сильний видих ротом.
Сильний, дужий вітер дме, до землі дерева гне.
Дефектолог:
- Подивіться, будь ласка, вітер-пустун розкидав по саду картинки.
Д/г «Назви картинку»
Педагог показує дітям предметні картинки на позначення слів, які містять звукосполучення [й`е] та просить назвати їх (єнот, кольє, боєць, миє, малює, танцює, Єва, Єгор).
Педагог звертає увагу дітей на кошик з яблуками, який стоїть на столі.
Дефектолог:
- А до якого ж саду ми з вами потрапили? (Відповіді дітей) Так, це яблуневий сад. А як буде називатись сад, якщо в ньому будуть рости груші? Сливи? Персики? Абрикоси? Вишні? Апельсини? Лимони? (Відповіді дітей).
- Якщо ми вже потрапили у яблуневий сад, то пропоную вам послухати цікаве оповідання В. Сухомлинського «Яблуко в осінньому саду».
Робота з текстом.
Пізньої осені маленькі близнятка Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий сонячний день. Майже все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами. Тільки де-не-де на деревах залишилося пожовкле листячко.
Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч із жовтим листком вони побачили на гілці велике, рожеве яблуко.
Оля й Ніна аж скрикнули від радості.
- Як воно тут збереглося? - з подивом запитала Оля.
- Зараз ми його зірвемо, - сказала Ніна і зірвала яблуко.
Кожній хотілося потримати його в руках. Оля хотіла, щоб яблуко дісталося їй, але вона соромилась зізнатися у цьому, а тому сказала сестрі:
- Хай тобі буде яблуко, Ніно...
Ніні теж хотілося, щоб яблуко дісталося їй, але вона теж соромилася висловити це бажання, тому сказала сестрі:
- Хай тобі буде яблуко, Олю...
Яблуко переходило з рук у руки, дівчатка не могли дійти згоди. Та ось їм обом сяйнула одна й та ж думка: вони прибігли до мами радісні, схвильовані.
Віддали їй яблуко.
В маминих очах сяяла радість.
Мама розрізала яблуко і дала дівчаткам по половинці.
Питання для обговорення:
Що знайшли Оля й Ніна в осінньому саду?
Чому дівчатка передавали яблуко одна одній?
Що вони вирішили зробити з яблуком?
Чому зраділа мама, коли дівчатка принесли їй яблуко?
Як ви гадаєте, для чого мама розділила яблуко порівну між сестрами?
Фізкультхвилинка
Ми завзяті й працьовиті – кому треба допоможемо.
У садку зеленому яблук нарвемо.
В кошики великі ми їх складемо.
Ручки хай потрудяться — буде нелегко.
Вправними, бадьорими, дружними ростемо.
Дефектолог:
- Діти, будь ласка, ще раз уважно прослухайте оповідання і спробуйте запам’ятати текст для подальшого переказу.
Повторне читання.
3. Перетворювальна діяльність.
Д/г «Перекажи по черзі»
Діти по черзі послідовно переказують текст оповідання. Обсяг висловлювання визначає педагог.
4. Оцінно-контрольна діяльність.
Дефектолог:
- Сьогодні ви прослухали оповідання В. Сухомлинського «Яблуко в осінньому саду» про дівчаток, які вміють думати не тільки про себе, а й піклуються про інших. Як би ви вчинили на їхньому місці? Коли ви востаннє чимось ділились з іншими? Ось і я сьогодні поділюсь з вами і пригощу яблуками з осіннього саду.