Конспект заняття
з розвитку мовлення
з дітьми старшого дошкільного віку
на тему : «У природи вчимося доброти»
Підготувала і провела:
вихователь я/садка №72
«Теремок» смт. Донське
Болібрух Л.А.
Програмний зміст:
-
розвивати вміння висловлювати своє ставлення, давати оцінку творам, вчинкам героїв
казок;
-
стимулювати у зв’язному мовленні вживання узгоджувальних речень, вживання
художньо – виразних засобів, порівнянь, прислів’їв, приказок;
-
удосконалювати вміння передавати інтонацію мовлення;
-
розвиток пам’яті, уяви, вміння встановлювати причинно – наслідкові зв’язки;
-
вчити складати колективну композицію, використовуючи малюнки нетрадиційної техніки малювання «ебру»;
-
закріпити основи моралі через ознайомлення з творами В.Сухомлинського, знання про значення води для природи і людини;
-
виховувати повагу до людей і оточуючої природи.
Матеріал: криниця, стрічки, саморобна книга за творами В. Сухомлинського, малюнки
дітей.
Попередня робота:
-
ознайомлення з творами В. Сухомлинського «Краплина води», «Не забувай про
джерело», «Камінь»;
- вивчення прислів’їв приказок;
- розгляд ілюстрацій «Явища природи», «Дніпро», мапи України;
- дослідницька діяльність: пророщування цибулі у воді і сухій склянці, виготовлення
«льодяників», утворення пари, крапель дощу;
-
малювання за технікою «ебру».
Хід заняття:
Діти заходять у групу, вітаються. (Звучить пісенька рівчачка)
-
Діти, в цій скрині знаходиться дуже цінний скарб. Ви всі про нього знаєте. Пропоную вам заглянути всередину, назвати властивість цього скарбу і передати іншій дитині. (Діти по черзі заглядають у скриню, називають ознаки води та передають іншій дитині)
Ознаки, які називають діти:
-
вода прозора;
-
може змінювати колір;
-
падати з неба;
-
бути гарячою,холодною;
-
бути солодкою, солоною;
-
бути доброю, бо допомагає людям і рослинам;
-
наробити багато лиха(шторм, цунамі;
-
необхідна людям для приготування їжі;
-
необхідна, щоб слідкувати за чистотою;
-
може бути парою або твердою.
-
Так, ви назвали всі властивості води. І розмову ми поведемо саме про воду. І ці стрічки, ці струмочки, поведе нас у подорож. (Розгортаю стрічку, яка веде до криниці. Підходимо до криниці.)
З давніх давен люди шанували воду, збиралися біля криниці. Ось і в нас з’явились милі Кумоньки.
1 кумонька : - Добрий день, кумонько!
2 кумонька: - (Кума мовчить)
1 кумонька : - Чого мовчиш, як води в рот набрала?
2 кумонька: - Нічого я не набрала. Це ти всі глечики перебила та не помила.
1 кумонька : - Що це з тобою? Колись нас було водою не розлити, а тепер що сталося? Вода ума не мутить та й голови не сушить.
2 кумонька: Я виведу тебе на чисту воду.
1 кумонька : - Вчорашньої води не доженеш.
2 кумонька:- Не все переймай, що по воді пливе.
1 кумонька : -З брудної води ще ніхто чистим не вийшов, тож не каламуть її.
-
Балакучі наші кумоньки, але й інші хочуть задати свої питання. Тільки одна умова – питання повинно починатися зі слів «А чи знаєте ви, що…»
(Питання дітей)
-
у річці вода…(прісна), а у морі…(солона);
-
у нас в Україні є два моря …(Чорне і Азовське);
-
саме мілководне море у світі.. (Азовське);
-
столиця України- Київ, розташована на березі… (річки Дніпро);
-
у нашому селищі протікає …(річка Калка).
-
Молодці, діти, багато цікавого ви нам розповіли, і друга стрічка веде нас (розстеляю стрічку) у …(куточок книги)
-
Сідайте зручненько, будь ласка,
Бо розпочинається казка.
По доріжці бігла мишка
І несла в торбинці книжку,
Через пень перечепилась
І та книжка загубилась.
Я в садочок вранці йшла
І ту книжечку знайшла.
Вам, малята, принесла.
Книга, діти, не проста.
Письменника Сухомлинського вона.
Головна героїня в ній – вода,
Бо дуже цінна нам вона.
Книжечку цю я відкриваю,
Бути добрими, розумними вам бажаю.
Розгляд та бесіда за саморобними малюнками книги за творами В, Сухомлинського .
1 сторінка . Казка В. Сухомлинського «Краплина води». Питання до дітей.
-
Хто був героями казки «Краплина води»? (маленькі мандрівники і бабуся)
-
Що поганого зробили маленькі мандрівники? (не дали бабусі першій напитися води);
-
Якими словами автор говорить про воду? (Вода – скарб, яким потрібно ділитись)
2 сторінка.
-
Дерева дивні ростуть…В яку ж казку вони нас ведуть? («Не забувай про джерело»)
-
Чому саме так назвали цю казку? (Бо природа потребує допомоги і захисту)
-
Чому відра висять на деревах? (Коли дорослі і малі скупались в озері, вони повинні були винести відро мулу)
-
Який приклад показала родина Неприкаяних? (Вони не винесли мул)
-
В яку частину доби стали купатись люди? (Вночі)
-
Чому саме вночі? (Бо їм було соромно дивитись один одному в очі і мучила совість)
-
Чому не можна так казати –«на мій вік вистачить»? (Бо потрібно турботливо ставитись до природи, оточуючого, щоб милувались діти і онуки)
-
Чи приходять в наш час діти і онуки героїв казки купатись в озері? (Ні, бо там нічого немає, все висохло).
З сторінка.
-
Як називається казка, в якій хлопчик загубив криницю? («Камінь»)
-
Коли хлопчик був маленьким – все цвіло, а став стареньким – довкола пісок, вітер здіймає хмари пилюки. Чому так сталося? (Бо він кинув камінь у колодязь, засозло джерело, а рослинам і тваринам потрібна вода)
-
Весела чи сумна ця казка? (Сумна)
-
Чим вона сумна? (Бо загинули рослини, пташки перелетіли в інше місце)
-
Ви помітили, що в нашій книзі є вільна сторінка? Я пропоную вам скласти нашу веселу казку.
-
Струмочок далі кличе нас.
Веселі малюнки чекають вас.
Фізхвилинка.
Діти підходять до столів.
-
Ви впізнаєте свої малюнки? Вони стануть героями нашої казки, яку ми створимо.
Діти заздалегідь намалювали малюнки за технікою «ебру».
-
Діти, скажіть, що ви зобразили? (Сонце, хмарку з дощем, ялинку, озеро, метелика, відерце, квіти, кущик)
-
Давайте ж розпочнемо складати нашу казку.
-
Де відбувалася подія нашої казки? (На галявині з озерцем)
-
Що росло на галявині? (Квіти, трава, ялинка, кущик)
-
Яка була погода? (Сонячна, бо світило сонце)
-
Хто там жив і що робив? (Метелик, який відерцем набирав воду і поливав рослини)
-
Чи вистачило води в озерці? (Ні, воно обміліло)
-
Що допомогло наповнити озерце? (Дощова хмарка)
Діти переказують казку.
-
Ми з вами заповнили вільну сторінку книги. Я думаю, що нашу казку, яу і казки В. Сухомлинського, ви розкажете своїм друзям, батькам. А коли станете дорослими – своїм дітям. Бо ці казки вчать дружбі, бережному ставленню до людей і природи. Хай все буде добре, а все погане змиє вода.