Програмовий зміст: Дати дітям уявлення про види харчування зимуючих птахів. Закріпити поняття «зимуючі» птахи. Активізувати у мові узагальнюючі слова: «зимуючі птахи»; вміння говорити «голосно - тихо», виробляти силу голосу; розширити словниковий запас: корм, годівниця, холодно, голодно; ввести в пасивний словник опис зими: сувора, морозна, сніжна. Розвивати уяву, увагу, мислення, цілісне сприйняття предметів. Виховувати турботливе та дбайливе ставлення до птахів.
Демонстраційний матеріал: ілюстрації із зображенням горобця, ворони, снігура, синиці; ілюстрації Із переплутаним зображенням птахів; моделі з видами харчування зимуючих птахів; конверти.
Роздатковий матеріал: картки з моделями видів харчування зимуючих птахів, птиці: горобець, ворона, синиця, снігур, розрізані на частини (голова, тулуб, хвіст). Види корму
Обладнання: магнітофон, аудіозапис з голосами птахів.
Звучить музика.
Вихователь: Дітки, чуєте голоси? Як ви думаєте, чиї вони? (голоси птахів) Вірно, це голоси птахів, а ви знаєте, що не всіх пташок ми можемо почути взимку?
Скажіть мені, чому? (тому що деякі птахи відлітають у теплі краї) Молодці! А щоб ви краще пригадали птахів, які з нами зимують, я загадаю вам загадки:
Крізь зимові заметілі
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди -
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки...
(Снігурі)
Дзьоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить,
«Кар, кар, кар!» - усе кричить.
(Ворона)
Вихователь: Так, саме ці птахи залишаються зимувати разом з нами.
А ще до нас завітала лісова красуня ялинка, під якою пташки залишили для вас сюрприз. Подивіться, що тут під ялинкою? Давайте кожен з вас візьме один конвертик, потім ви сядете за столики і розглянете що в них є.
Діти знаходять під деревом конверти, в них малюнки з переплутаним зображенням птахів (ворона - снігур, горобець - синиця)
Вихователь: В конвертах ви знайшли картинки , щоб побачити хто на них зображений, треба їх скласти, як пазли. Я знаю що ви це любите і вмієте робити.
(Діти складають картинки і називають птахів на них)Які це птахи, дітки? (Зимуючі.) Вихователь: Дітки яка зараз зима? Зима красива, але найсуворіша пора року, вона сніжна, морозна. Як ви думаєте, Чи легко птахам взимку в лісі? Чому?
Вихователь: Так, правильно, дітки. Птахи, як і ми з вами, потребують їжі і житла. Ми з вами взимку проводимо багато часу в наших теплих оселях, ховаючись від зимового холоду і їжі у нас теж вдосталь. А у пташок немає таких домівок.. Як ви гадаєте, від чого найбільше потерпають вони взимку - від холоду чи від голоду? Холод не такий страшний для них, бо тіло пташок вкрите пір‘ям, а от корм і їм майже неможливо знайти під снігом і льодом. Тому взимку у пташок одна надія - на людину. Вони прилітають ближче до людей за допомогою, а люди роблять годівниці і насипають у них корм.
Вихователь: Дітки, скажіть, чим харчуються птахи?
(Діти висловлюють свої припущення. )
Вихователь: Правильно, дітки. Та взимку комахи сплять і птахи з задоволенням їдять корм, яким пригощають їх люди.(Говорить таємничим шепотом). Хочете, я вам розповім по секрету, який птах, чим харчується?
Горобці харчуються зернятками, крихтами. Давайте домовимося їх
позначати (виставляє картку з моделлю на планшет)
Синиці харчуються зернятками, крихтами, улюблені їх ласощі - сало, його позначимо:
Снігурі їдять насіння, ягоди, люблять клювати ягоди горобини, їх позначимо:
Ворони харчуються очистками, залишками їжі, їх позначимо:
Вихователь: Давайте тепер нагодуємо пташок, які є на ваших столах.
Ще раз уважно подивіться, хто чим харчується, підійдіть до мене виберіть корм, який найбільше полюбляє ваша пташка.
Діти виходять по одному, вибирають картку-модель, називають, що на ній позначено і говорять, який птах цим харчується.
Вихователь: Молодці, дітки, правильно!
Сьогодні ми зібралися у Майстерні Добрих Справ, щоб зробити добру справу - приготувати з вами незвичний корм для справжніх живих пташок. З нами разом будуть працювати і ваші батьки, які також з задоволенням допомагатимуть нам.
Ось корм, який я виготовила вдома сама, він двох видів:
1) Це зимові пироги для птахів, вони зроблені з різних видів насіння і злаків - соняшника, пшениці, вівса, для їх закріплення я використала борошно, желатин і цукровий сироп.
Такі пироги починають розвішувати
ще восени, щоб привабити пташок
до місця, де протягом всієї зими їх
будуть підгодовувати. Так наші друзі
дуже звикають до місця годівлі і
прилітають туди кожен день, тому не
лінуйтеся вчасно досипати їм їжу і
прибирати сніг з годівнички. Для його
закріплення я використала не жир,
а борошно, желатин і цукровий сироп.
Ми з вами теж виготовимо два види корму: апетитні шишки і чудове печиво. Сідайте зручно, я розповім вам як саме ми будемо виготовляти ці ласощі.
Практична робота в «Майстерні добрих справ»
Діти з вихователем : перед вами форми з картону. Треба підготовлену суміш щільно насипати у форми, ущільнити, щоб коли застигне желатин печиво було міцне і не кришилося. Так птахам буде зручно ласувати ним.
А в середину потрібно вставити олівець, щоб зробити дірочку для стрічки.
Вихователь: Ось які гарні у нас вийшли роботи. Як ви думаєте, сподобається це нашим птахам? Да, дійсно, вони дуже зрадіють нашій допомозі - і будуть весело співати свої пісеньки, веселитись. Давайте і ми з вами будемо гратись як пташечки?
Фізкультхвилинка «Ворони»
Ось під ялинкою зеленою скачуть весело ворони.
Кар-кар-кар (голосно)
Кар-кар-кар (голосно)
Пострибали, зголодніли,
до годівнички полетіли
Зернятка поклювали.
Тільки до ночі замовкають
і всі разом засинають.
Кар-кар-кар (тихо)
Кар-кар-кар (тихо)
(Діти стрибають, літають, потім сідають і затихають,
закривають очі).
Вихователь: Молодці, мої гарненькі - допомогли пташкам. Тепер їм буде легше пережити зиму, знаючи, що у них є такі дбайливі друзі.
Ми з вами зараз підемо на прогулянку і погодуємо птахів біля годівничок повісимо корм , будемо спостерігати за птахами.