У родинному вихованні батьки і педагоги як партнери взаємодоповнюють одне одного, співпрацюють, намагаються скоригувати недоліки, прорахунки у вихованні. Наша співпраця - це взаємна довіра, повага і доброзичливість. Педагоги допомагають родинам не лише у випадках, коли батьки відчувають труднощі й потребують кваліфікованих порад. Вони підтримують доброзичливі стосунки з дітьми та їхніми батьками при постійному спілкуванні; вихователь дає батькам певні знання з народної педагогіки, народознавства; навчає застосовувати набуті навички у вихованні дітей.
Основні завдання ДНЗ 1. Налагодити тісний зв'язок закладу з батьками. 2. Активізувати роботу батьківського сектора щодо роз'яснення законодавства України з питань освіти. 3. Виявити причини байдужого ставлення батьків до виховання та розвитку власних дітей ознайомлювати родину зі специфікою розвитку виховання й навчання дошкільнят; 4. Пропагувати педагогічні знання, що зумовлять підвищення педагогічної грамотності батьків. 5. Допомагати батькам в оволодінні системою умінь, необхідних для організації діяльності дитини вдома.
6. Допомагати батькам усвідомлювати важливість періоду дошкільного дитинства та їх першочергову роль у вихованні дітей; 7. Розкрити роль дошкільного навчального закладу у всебічному розвитку; 8. Залучати батьків до активної участі у створенні розвиваючого середовища в дошкільному закладі та вдома; 9. Формувати у батьків відчуття належності до колективу дитячого садка, як однодумців і спільників
Форми роботи з батьками 1. Індивідуальні: а) відвідування сім'ї; б) запрошення до ДНЗ; в) індивідуальна педагогічна допомога; г) бесіди; д) листування з батьками, телефон довіри; е) дні відкритих дверей. є) консультації, анкетування. 2. Групові: а) батьківські збори; б) групові бесіди; в) групові консультації; г) сімейні клуби; д) інтерактивні міні-лекції; е) інтелектуальна ігротека.
3. Колективні: а) групова дискусія; б) батьківські тренінги; в) круглий стіл; г) конференції з обміну досвідом; д) брифінг. 4. Наочно-інформаційні: а) тематичні стенди, б) «скринька» ідей та пропозицій («скринька довіри»), в) листи-відповіді на запитання, г) папки-пересувки, д) бібліотека ігор, бібліотерапія.
Консультування батьків і підтримка родини Індивідуальний супровід родини, під яким ми розуміємо організацію психолого- педагогічної, методичної та матеріальної підтримки дітей та їхніх батьків. Протягом усього періоду виховання, розвитку та навчання родина проходить через низку труднощів, які їй не завжди вдається вирішити власними силами. Організація консультацій для батьків - один з найбільш актуальних і затребуваних на сьогодні напрямів співробітництва садка та родини. Велика частина батьків, які не знаходять часу для систематичної освіти, зазвичай звертаються за разовими консультаціями, як правило, в екстрених випадках: погана поведінка, конфлікти з дитиною.
АНКЕТУВАННЯ Однією з сучасних форм роботи з батьками є використання методу анкетування. Зміст анкет різноманітний: «Чи знаєте ви свою дитину?», «Які ми, батьки?», «Чи готові бути батьками першокласника?». Анкетування допомагає отримати більш вичерпну інформацію з метою її подальшого використання в індивідуальній роботі з дитиною та батьками, дає змогу об'єктивно з'ясувати педагогічну позицію сім'ї'
БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ Загальні збори На них обговорюють завдання на новий навчальний рік, результати освітньої роботи, питання фізичного та психологічного здоров'я дошкільника, інформування про послуги, які надають працівники ДНЗ. Групові збори. На обговорення виносять кілька питань: одне питання готує вихователь, інші — психолог чи хтось із фахівців
Рекомендації з проведення батьківських зборів: Тема зборів повинна враховувати вікові особливості дітей. Збори повинні мати як теоретичний, так і практичний характер - аналіз ситуацій, тренінги, дискусії тощо. Збори не повинні займатись обговоренням та осудом особистості дітей. Батьківські збори повинні просвіщати батьків, а не констатувати помилки та невдачі дітей.
У роботі круглого столу учасники вільно спілкуються один з одним, ставлячи акценти на завданнях програми, за якою працює ДНЗ Можливі теми круглих столів: «Особливості перебігу адаптаційного періоду новоприбулих дітей», «Криза трьох років», «Психологічна готовність до навчання у школі». Дискусія з певної проблеми: заздалегідь запрошуються фахівці. Можна використовувати такі методи, як ознайомлення батьків із результатами тестування дітей, аналіз проблемних ситуацій. Слід дати можливість висловитися представникам протилежних думок.
ВІДВІДУВАННЯ РОДИНИ - ефективна форма індивідуальної роботи педагога з батьками Інтерактивна міні-лекція — це невелике (до 15 хвилин) інформа- ційне повідомлення психолога на конкретно поставлену тему Тренінг, семінари- практикуми- це навчання, яке спирається на досвід людини і передбачає, що присутні мають можливість одразу ж застосувати нові знання на практиці, виробляючи нові практичні навички. .
Батьківські тренінги Батьківські тренінги – це досить ефективна активна форма роботи з батьками, які усвідомлюють наявні проблеми родини, прагнуть змінити стиль взаємодії, зробити її більш відкритою і розуміють необхідність набуття нових знань і вмінь у вихованні власної дитини. Величезне значення мають тренінги, що тільки-но почали набувати досвіду у вихованні дитини. Бажано, щоб у батьківських тренінгах брали участь обоє батьків. Від цього ефективність тренінгу підвищується, і результати не змусять на себе чекати.
БАТЬКІВСЬКА КОНФЕРЕНЦІЯ - обмін досвідом сімейного виховання. Батьки заздалегідь готують повідомлення, психолог, якщо це необхідно, допомагає їм вибирати тему, готувати виступ. форма педагогічної освіти, що передбачає розширення, поглиблення та закріплення. БРИФІНГ - Брифінг—зустріч, на якій коротко викладається позиція по одному з проблемних питань . СІМЕЙНІ КЛУБИ, в основі яких навчально-повчальна форма спілкування.Людей поєднує загальна проблема та спільні пошуки оптимальних форм допомоги дитині.. “БАТЬКІВСЬКА ПОШТА” ЧИ “ТЕЛЕФОН ДОВІРИ”- Будь- який член родини має змогу в короткій записці висловити сумніви з приводу методів виховання своєї дитини, звернутися за допомогою до практичного психолога.
Завдання садка на цьому етапі - спробувати надати родині не тільки інформаційно-педагогічну підтримку, а й емоційну. Нерідко адміністрація освітньої установи забуває, що дуже багато конфліктів удалося б запобігти на початковому етапі, якби педагоги вчасно пригадали про те, що існує ще одна функція в їхній діяльності - психотерапевтична. Тому при підвищенні кваліфікації педагогічного колективу важливо звернути увагу на навчання педагогів саме цьому виду комунікації.
Будь-яка спільна діяльність починається з короткочасних контактів. Якщо ці контакти приносять сторонам обопільне задоволення, то можна говорити про те, як організовувати більш широкомасштабну спільну роботу, що допоможе батькам піклуватись не тільки про інтереси своєї дитини, а й про розвиток всієї освітньої установи в цілому.
Яких практичних навичок не вистачає сучасним батькам? Насамперед, це освоєння навичок ефективного спілкування з дитиною; використання правових знань у галузі освіти (форми участі батьківської громадськості в життєдіяльності освітньої установи тощо). Таким чином, у навчанні батьків виділяються три напрями: Навчання батька як вихователя. Навчання батька як педагога своєї дитини. Навчання батька як союзника, партнера, співуправлінця.
НАВЧАННЯ БАТЬКІВ Кого, чому і як можна навчати? У кожній групі виділяється частина батьків, які дуже серйозно ставляться до навчання й виховання своїх дітей. Як правило, це непрацюючі мами та найближчі родичі, цілком сконцентровані на розвитку дитини. Навчання батьків доцільно починати з того моменту, коли, поступаючи в дошкільний заклад, дитина переходить визначений соціальний рубіж, і дорослі повні рішучості дати їй гідну освіту: завдань, і вони дуже доброзичливо ставляться до закладу у них з'являється багато запитань із приводу виховання. Не упустіть цей момент!