Конспект "Змістові складові мовленнєвої компетентності"

Про матеріал
Мовленнєва компетентність передбачає формування моних знань, вмінь та навичок.
Перегляд файлу

Змістові складові мовленнєвої компетентності старших дошкільників

Основні компетенції

Зміст

Результат мовленнєвої діяльності дітей

Лексична компетенція

Сформований запас слів в межах певного вікового періоду. Праивльне, адекватне використання лексем в певних ситуаціях спілкування

Словник дитини складає 4 тис. Слів, до яких входять всі частини мови. Дитина використовує слова різної складності, з абстрактним та переносним значенням, синоніми, антоніми. Епітети, метафори. Багатозначні слова, фразеологічні звороти. Дитина знає прислів'я, приказки, утішки, загадки, скоромовки. Володіє різними формулами мовленнєвого етикету відповідно до ситуації. За кількісною та якісною характеристикою словник формується до такого рівня, коли дитина може легко спілкуватися з дорослими та дітьми, а також підтримувати розмову в межах розуміння будь-якої теми.

Фонетична компетенція

 Правильна вимова всіх звуків рідної мови, використання наголосів відповідно до орфоепічних вимог.

Дитина чітко та правильно промовляє всі звуки рідної мови, має добре розвинений фонематичний слух, диференціює схожі та близькі звуки рідної мови, помічає та легко виправляє помилки звуковимови. Здатний змінювати силу голосу та темп мовлення. Доречно використовує питальну, розповідну та окличну інтонації. Обмежено застосовує пара лінгвістичні засоби виразності. Діти оволодівають прийомами звукового аналізу слів, розрізняють і виділяють голосні, тверді й м'які звуки.

Граматична компетенція

 Оволодіння та правильне засвоєння морфологічною системою мови (рід, число, відмінок, відміна, дієвідміна). Вміння використовувати сполучники та сполучні слова, здійснювати словотворення, розвиненість чуття мови.

У дитини формуєтьмя морфологічна сторона рідної мови – засвоює всі граматичні категорії, форми. В мовленні присутні всі види простих та складних речень із сполучниками та сполучними словами. Здатна створювати нові слова за допомогою суфіксів, префіксів, розрізняє споріднені та однокореневі слова. Володіє навичками корекції та самокорекції, здатна помічати та виправляти помилки.

Діамонологіч-на компетенція

Здатність вести діалог з дорослиими та однолітками, правильно та доречно відповідати на питання, володіння розмовним мовленням, вміння виконувати словесні доручення. Бесіди: за змістом художнього твору, картинки, супроводжувальні бесіди, заключна бесіда.

Дитина здатна вільно та невимушено вступати в діалог з дітьми та дорослими, підтримувати діалог відповідно до теми. Дитина вміє будувати діалог відповідно до ситуації, відповідає на питання за змістом картини, художніх творів. Виконує словесні доручення, звітує про їх виконання.

 

 

Монологічна компетенція

Володіння контекстовим звʼязним мовленням.

Розповіді: описові, сюжетні, творчі. Переказ Пояснювальне мовлення Планувальне мовлення

Дитина володіє контекстним монологічним мовленням, здатна складати різні типи розповідей – описові, сюжетні, творчі, а також вміє переказувати художні тексти, складати розповіді за планом вихователя, а також самостійно, розповідає про події з власного досвіду, за змістом картини, на задану тему, за ігровою ситуацією.

 

doc
Додано
30 травня 2020
Переглядів
1146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку