Конспекти прогулянок Екологічною стежиною з дошкільнятами

Про матеріал
Розроблені конспекти адаптовані для роботи з дошкільнятами пір час прогулянок Екологічною стежиною. Матеріали спияють формуванню екологічно свдомої особистості дитини.
Перегляд файлу

Конспект прогулянки Екологічною стежиною зупинка « Барвистий хоровод » для дітей ІІ молодшої групи.

 

Тема: «Квіти восени».

 

Мета:  вчити  розуміти красу природи та милуватися нею; ознайомити малят з осінніми садовими квітами (колір, вигляд, особливості запаху тощо) ; закріпити в словнику назви квіткових рослин та їх частин.

 Матеріал: лієчки з водою, ножиці.

 

Хід прогулянки

1.Звернути увагу дітей, яка гарна осінь чарівниця.

2.Мовна вправа «Осінь яка?».(красива, золота, яскрава, холодна, дощова0

3.Читання вірша

Ох і гарна клумба в дитсадку!

Де іще ви бачили таку?                                 

Стільки квітів, барв яскравих ряд:

Чорнобривці ясно майорять,

А величні, сонячні жоржини

Підвели голівки мов царівни.

Айстри-побратими струнко стали -

Діточок привітно зустрічали.

4.Психогімнастика « Я квіточка» 

Я квіточка, виросла з насінини, тягнулася до сонечка все вище, вище, вище.

Із вітром граюся, гойдаюся. А зараз буду розквітати, розкривати пелюстки, щоб раділи малюки!

5.Розгляд квітів на клумбі впродовж кількох хвилин.

6.Розповідь вихователя, які квіти ростуть на клумбі, їх особливості , та частини рослин (малята повторюють назви квітів за вихователем: Чорнобривці, айстри, жоржини). Понюхати квіти. Які квіти пахнуть найдужче? Чи можна квіти рвати? Як за ними доглядають?

7. Пошуково – дослідницька діяльність: Дослідити яка квітка на клумбі найбільша? (жоржина). У яких квітів дрібненькі різьблені листочки?(чорнобривці).  На яких квітах дуже багато пелюсток? (айстри).

8. Рухлива гра «Знайди свій колір» (гра з ходьбою та бігом).

9.Трудова діяльність: Перевірити дотиком грунт на вологість, та полити квіточки водичкою із лієчки.

10. Індивідуальна робота. Назви осінніх квітів.

 

 

Конспект прогулянки Екологічною стежиною зупинка « Привітні берізоньки » для дітей ІІ молодшої групи

Тема: «Спостереження за деревами на майданчику зимою».

 

Мета: формувати уявлення дітей про життя рослин взимку; продовжувати ознайомлювати з будовою дерев (корінь, стовбур, гілки) ;

 виховувати бажання захищати і берегти природу.

 Матеріал: гілки дерев, робочий інвентар.

 

Хід прогулянки

1.Розглянути з дітьми дерева, звернути увагу на те, що на деяких з них залишилося трохи листя або плодів.

2. Розповісти про те, що дерева взимку перебувають у стані спокою – відпочивають тому що дуже холодно. Пояснити , що в морозні дні гілочки дерев та кущиків дуже крихкі, їх легко зламати, тому їх потрібно берегти, не чіпати, не стукати лопаткою по стовбуру.

3. Пошуково – дослідницька діяльність: Розглянути гілки дерев, знайти на них бруньки. Розглянути бруньки через збільшуване скло, порівняти їх за розміром.

4.Дидактична гра «Впізнай за описом» Вихователь пропунує послухати розповідь-опис  дерева і впізнати про яке дерево йде мова. Наприклад : вона гарна і струнка, завжди зелена, в голочках. Що це?

5. Фізичні вправи на свіжому повітрі.

В індивідуальній формі закріпити вправи, вивчені на занятті.

6.Рухлива гра «Підкинь вище м’яч». (Кидання та ловіння м’яча).

   Рухлива гра «Діти в лісі» (біг).

7. Індивідуальна робота. Дидактична гра «Підбіжи до дерева яке я назву».

8. Трудова діяльність:Вихователь пропонує почистити стовбури дерев сухої кори, замазати оголені місця, щоб захистити від гризунів.

 

Конспект прогулянки Екологічною стежиною зупинка « Пташина їдальня » для дітей ІІ молодшої групи

 

Тема: «Допоможемо пташкам взимку».

 

Мета: формувати в малят уявлення про особливості життєдіяльності та поведінку знайомих птахів в холодну пору року; викликати співчуття до птахів, які потерпають взимку від голоду та холоду, готовність допомагати їм; прищеплювати дбайливе та бережливе ставлення до тваринного світу.

Матеріал: годівнички, крихти хліба,пшоно, аудіоапаратура.

 

Хід прогулянки

1.Розгляд пташок, які прилетіли до годівнички.

2.Читання вірша А.Камінчука «Годівнички».

Я ладнаю годівнички

Для горобчика й синички.

Для малого снігурця

Крихт насиплю і пшонця.

Прилітайте , друзі милі,

Не лякайтесь заметілі!

3.Бесіда за змістом вірша. Як називається цей віршик? Які птахи згадуються в тексті твору?

Чи бачили ви таких пташок біля нашої годівнички? Яких птахів вам ще вдалося побачити? Чим підгодовувати птахів із віршика? А чим іще можна пригостити зимуючих пташок?

4. Трудова діяльність: вихователь пропонує підгодувати пташок,насипати крихти хліба та пшона.

5.Гра- порівняння. Вихователь пропонує дітям порівняти пташок або їх дії з чимось іншим на основі набутих знань про зимуючих птахів.

Наприклад:

Горобчики сірі, як…

Хвіст у сороки довгий, як…

Ворона злетіла високо, як…

Горобці стрибають, як…

6.Гра-імітація «Горобчики»

Вихователь пропонує дітям перетворитися на горобчиків і виконати відповідні рухи.

Показати, як він чистить крильця, дзьобає крихти, стрибає, літає, махає крильми.

Раптом горобчик побачив на галявині кішку, злякався, настовбурчив пір’я і злетів на гілку. Головою крутить праворуч-ліворуч, співає свою пісеньку й радіє, що кішка його не наздогнала.

7.Відгадування загадок про зимуючих пташок

Що це за хлопчина:

В сірій сорочині?

Все стрибає та : «Цвірінь»,

Мовби просить: «Крихти кинь!»

Цей маленький молодець,

Жвавий сірий…(горобець).

 

Ох, який великий птах.

Важко ходить по садах.

Чорний птах не мовчить.

Розмовляє - «кар» кричить.

(Ворона.)

 

Я прудка, злодійкувата,

Вмію гучно стрекотати,

Довгохвоста, білобока,

Люди звуть мене…(сорока).

8.Пошуково – дослідницька діяльність: Порівняти горобців з іншими птахами, вороною, синичкою, голубом. Звернути увагу на загальні ознаки:  у всіх птахів тіло вкрите пір’ям , мають дзьоб, два крила, дві лапки. Відмінні ознаки: різний розмір, повадки, де добувають собі корм, як співають .

9.Гра «На галявині».

Звучить аудіо запис співу птахів? Діти за голосом їх відгадують.

10.Фізичні вправи на свіжому повітрі

Стрибки на двох ногах, як пташка, з просуванням вперед(через замети).

11.Індивідуальна робота. Назви пташок.

 

Конспект прогулянки  Екологічною стежиною зупинка « Привітні берізоньки » для дітей середньої групи

 

Тема:  «Підемо до горобинки та берізки».

 

Мета: вчити порівнювати горобину і берізку; закріпити знання дітей про форму та розмір листя і плодів горобини, її цілющі властивості; формувати бажання берегти природу.

Матеріал: загадки,листя горобини та берізки,маски до рухливої гри.

 

Хід прогулянки

1.Вихователь повідомляє, що сьогодні вони провідають дуже гарні дерева і дізнаються багато цікавого про нього. Діти шикуються і йдуть парами до найближчої берези та горобини,  що є на території дитячого садка чи парку.

- Яке деревце ви бачите перед собою? Той хто його назву знає,хай загадку відгадає.

2. Вихователь загадує загадку , звертаючи увагу дітей на ті частини дерева, назви яких зустрічаються в тексті.

Гарна будь-якої пори

Ця красуня білокора,

У неї стовбур-стан тонкий,

Віти-руки гнучкі.

Опускає гілля низько

Деревце яке? (Берізка).

3.Розгляд берізки та опис її вихователем: - Подобається вам берізка, діти? Чому? (дорослий допомагає дітям дібрати відповідні слова-ознаки: берізка гарна, ніжна, струнка.) Погляньте уважно - у всіх дерев довкола кора темна, коричнева або чорна. А, яка кора в берізки? (Світла, біла із темними плямами). 

4.Пошуково-дослідницька діяльність. Дослідити, яка кора на дотик: гладенька чи жорстка? Які гілочки в берези? (тоненькі, гнучкі). Яке листячко берези на дотик? Якої форми, розміру, кольору? Для чого листочкам хвостики? (щоб кріпитися до гілочки.)

5.Гра – імітація « Берізка».

Вихователь читає віршовані рядки, діти виконують відповідні рухи.

Щоранку берізонька сонце вітала,

Верхівку до променів так простягала.

(діти піднімаються на носочки і тягнуться руками вгору).

 

Як вітрисько налітав, він берізоньку гойдав,

Ось, ось так бешкетник-вітер

Нахиляв берізці віти.

(діти нахиляються праворуч-ліворуч із піднятими вгору руками).

 

Лис рудий по лісу брів,

Та стомився і присів.

Де берізонька шумить,

Спочиває лис, сидить.

(діти присіли і затихли)

 

Ось по гілці навпростець

Скаче сірий горобець:

« Добре вмію я літати,

Та не можу крокувати!»

(стрибки з просуванням вперед. Виконується  тричі по три-чотири стрибки).

 

6. Вихователь загадує загадку :

Взимку горобцям вона і корисна і смачна.

Добра й вітамінна червона …(горобина).

7.Розгляд горобини. Якого кольору кора на стовбурі? Що червоніє на гілках?

Чим корисні ягоди горобини? Чому не можна обривати ягід?

8. Пошуково-дослідницька діяльність. Дослідити, яка кора на дотик: гладенька чи жорстка? Які гілочки в горобини?А які в берези? Яке листячко горобини на дотик? Якої форми, розміру, кольору? Чим відрізняється листя берези від горобини?

Дослідити які ягоди горобини на смак?

9.Дидактична гра «З якого дерева листочок?».Вихователь показує листочок, а діти підбігають до відповідного дерева (горобини чи берізки).

10. Трудова діяльність: запропонувати зібрати ягоди горобини для підгодовування птахів взимку.

11.Рухлива гра «Горобчики»(стрибки).

 

 

Конспект прогулянки  Екологічною стежиною зупинка « Вічнозелена красуня » для дітей середньої групи

Тема: «До ялинки красуні».

 

Мета: закріпити знання дітей про ялинку, особливості її вигляду; поглибити знання дітей про зміни, що відбулися в житті рослин зимової пори;розвивати спостережливість; виховувати бережливе ставлення до природи.

Матеріал: віршовані рядки про дерева взимку,збільшуване скло, гілочка ялинки, її кора,м’яч,  набір великих і маленьких ялинкових прикрас.

 

Хід прогулянки

1.Вихователь підводить дітей до ялинки і читає віршовані рядки:

Замерзла на морозі берізка при дорозі.

І холодно у лісі клену, калині, вільсі.

З зимою наодинці не страшно лиш ялинці.

2. Запитання: про які дерева йдеться у вірші? Як вони почуваються взимку? Чому не страшно ялинці? Якого кольору були голочки восени? Чи змінився їхній колір? Як ви гадаєте, чому взимку дерева і кущі потребують людського догляду?

3.Дидактична гра «Ялинка».

Вихователь пропонує дітям уважно розглянути та «дослідити» деревце і логічно закінчити розпочаті ним речення.

Зараз всі дерева чорні, а ялинка…Якого кольору? (Зелена.)

Дерева на зиму листя поскидали, а ялинка свої голочки - …(Ні.)

У ялинки голочки…Які? (Колючі.)

4.Пошуково-дослідницька діяльність: За допомогою збільшуваного скла розглянути гілочку ялинки, дослідити, які вони на дотик,на що схожі? Чим ялина відрізняється від інших дерев?

  Який  ялинка має запах – взяти кілька голочок ялинки, розтерти їх між пальцями і запропонувати малятам понюхати хвою?Як пахне ялинова хвоя? (Приємно, гарно.)

Погладити стовбур ялинки, її кору. Яка вона на дотик?(Трохи шорстка та липка.)

 5.Рухові вправи «Ялинка»

Ось така висока ялинка,

У ялинки гостра верхівка.

( Простягти  руки вгору. Потім поставити  зігнуті в ліктях руки перед грудьми, кінчики пальців обох долонь з’єднати.)

 

Розпушила ялинонька гілочки,

А на них – колючі є голочки.

(поставити руки перед собою, долоні поруч, пальці розставлені. Простягти руки не змінюючи положення долонь, максимально вперед.)

 

Ось стоїть ялинка і чекає:

Може скоро білка пристрибає?

Тут для неї шишки є довгасті,

Мають до смаку рудій припасти.

( Злегка присівши. Підстрибування на місці.)

 

Цікава ялинка дивилась довкола:

Чому всі дерева ще чорні та голі?

Скоріш одягайте зелену сорочку!

Нема колючок – розпускайте листочки!

( Повороти  тулуба праворуч – ліворуч.)

6.Мовленнєва гра «ялинка яка?»

Вихователь кидає дітям по черзі м’яч і ставить запитання: «Ялинка яка? А ще яка?(Педагог  допомагає дітям дібрати потрібні слова – ознаки: ялинка зелена, розлога, чудова, струнка, колюча, висока, яскрава, красива.) … Дитина відповідає на запитання і кидає м’яч вихователеві.

7.Рухлива гра «Полювання на зайців». (Стрибки).

8.Гра «Ласкаві малюки»

Діти стають навколо ялинки, або біля неї, утворивши коло та взявшись за руки, і ведуть хоровод.

Ми дружно хоровод заведемо.

Ялиноньку ласкаво назвемо,

Бо наші малюки всі – чуйні діти,

Уміють вони деревце жаліти.

Вихователь називає ряд тематичних слів, а діти мають хором повторювати їх у зменшувально-пестливій формі.

Наприклад: Ялинка – ялинонька; зелена – зелененька; гілка – гілочка; голка – голочка; шишка – шишечка; молода – молоденька; висока – височенька.

9.Індивідуальна робота: опис ялинки.

10. Дидактична гра «Прикрась ялинку».

Вихователь пропонує прикрасити ялинку для звірят. Діти обирають прикрасу, розповідають про неї (якої вона форми, кольору) та пояснюють, де можна розташувати цю прикрасу.

11.Творче завдання «Льодяні прикраси»

Вихователь пропонує дітям виготувати льодяні прикраси для ялинки. Спостерігати, як замерзає підфарбована вода й утворюється лід. Прикрасити ялинку кольоровими льодинками.

12. Бесіда: Чому не можна ображати ялинку – ламати її гілочки, шкрябати її стовбур?

 

Конспект прогулянки Екологічною стежиною зупинка « Пташина їдальня » для дітей середньої групи

 

Тема: « У гості до крилатих друзів».

 

Мета: систематизувати знання дітей про життя птахів, які зимують; вчити дітей робити самостійно висновки під час прогулянки про те, що птахам слід допомагати, годувати їх; розвивати інтерес до природи, виховувати бажання доглядати за пташками в зимову пору.

Матеріал:  картки із зображенням пташок.

 

Хід прогулянки

1.На ділянці дітей чекає чарівна скринька, у якій знаходяться за-

гадки.

Пташка невеличка,

В неї білі щічки,

Сірі лапки, чорна шапка,

Фартушок жовтенький,

Голосок тоненький.

Та ж ця пташка невеличка

Називається… (Синичка).

 

В’ється, стука молоток,

Поправляє нам садок. (Дятел)

 

Що це за пташина

В сірій сорочині,

Все стрибає та « Цвірінь!»

Мовби просить: «Крихти кинь!»

Цей маленький молодець,

Жвавий сірий …. (Горобець)

 

Я прудка, злодійкувата,

Вмію гучно стрекотати,

Довгохвоста, білобока,

Люди звуть мене …(Сорока.)

 

Ох, який великий птах.

Важко ходить по садах .

Чорний птах не мовчить –

Розмовляє: «кар» кричить. (Ворона.)

2.Бесіда «які птахи прилітають до годівнички»

— Діти, гляньте на нашу годівницю.

— Які пернаті гості до нас завітали?

— В який час дня прилітають синиці,горобці , ворони?

— Чому ми годуємо птахів двічі?

— Які пернаті першими сідають на годівницю?

— Які чекають своєї черги?

— Які птахи який корм полюбляють?

— В який час відлітають птахи з годівниці?

— Для чого ми підгодовуємо пташок? (зараз зима, надворі холодно, птахам важко добувати корм).

3.Дидактична гра «Впізнай пташку за описом».

Вихователь описує пташку, пропонує дітям впізнати її і назвати.

Хто поважно ходить, каркає ? (ворона). Хто стрибає, цвірінькає? (горобець). Хто красиво співає? (синичка).

4.Вихователь читає оповідання З. Друся.  «Де ночують птахи взимку?»

Довгу зимову ніч птахи проводять по-різному. Ворони і галки ночують великими зграями у парках, садах на деревах. Дятли, синички-гаїчки ховаються від холоду в дуплах, а горобці і великі синички — під дахами, на горищах, біля опалювальних труб. Птахи у шпаківнях не зимують, бо шпаківні промерзають і продуваються вітром.

Запитання

 -Дайте відповідь на заголовок-запитання.

- Чому не зимують птахи у шпаківнях?

5.Творче завдання «Кольорові мітки»

Вихователь пропонує дітям намалювати на снігу кольоровими

фарбами мітки для пташок (смужки, кружечки, квіточки).

6.Індивідуальна робота: стрибки  на двох ногах через кольорові мітки

на снігу. Складання опису пташки.

7.Рухлива гра «Горобчики». (стрибки).

8.Рухлива гра «Пташки і кіт».(ходьба та біг).

9.Дидактична гра «Зимуючі птахи»

Перед дітьми розвішані ні гілочці дерева зображення пташок і вихователь пропонує їм назвати їх. Дитина називає пташку, показує її та пояснює, зимуюча вона чи ні.

10.Гра-забава «Веселі санчата»

В и х о в а т е л ь. На снігу малює коло, всередині якого становляться троє-четверо дітей із санчатами. Їх завдання — вивести санчата з кола, тримаючись за спинку: сісти і виїхати, допомагаючи собі руками і ногами. Перед тим як виїхати, слід кинути сніжок в ціль.

11.Дидактична гра «Хто це?»

Діти по черзі беруть картки у ведучого так, щоб ніхто не бачив;

імітують голос, рухи пташки, якщо потрібно — описують її. Решта

дітей відгадують, яка пташка зображена на картці.

12.Мовленнєва гра «Назви ласощі для птахів»

Вихователь пропонує утворити від заданих іменників прикметники назвати корм).

Насіння із соняшника – соняшникове насіння; насіння з кавуна – кавунове насіння; насіння з гарбуза – гарбузове насіння; крихти з хліба – хлібні крихти; зерно пшениці – пшеничне зерно і т.д.

13.Трудова діяльність: насипати пташкам різного насіння, та повісити сало для синичок.

14.Ігрова ситуація - «Горобчик захворів» - ваші дії.

 

Конспект прогулянки Екологічною стежиною зупинка  « Барвистий хоровод » для дітей середньої групи

 

Тема: «Пролісок (прогулянка до квітника)».

 

Мета: вчити дітей спостерігати весняну природу; розширювати уявлення і знання дітей про перші квіти, про їх значення в нашому житті; продовжувати знайомити дітей із Червоною книгою України,розповісти про те, що проліски та підсніжники охороняються, тому не можна їх рвати; формувати бажання берегти природу; розвивати мовлення, активізувати увагу і пам’ять.

Матеріал: вірші про пролісок М. Познанська , К. Перелісна; загадка, легенда про пролісок,

 

Хід прогулянки

1.Вихователь з дітьми приходить до квітника, зупиняється на галявині, вкритій пролісками, і читає вірші про пролісок.

Я блакитні очі маю,

Здавна проліском зовусь.

В лісі першим розцвітаю,

Навіть снігу не боюсь.

М. Познанська

 

Я пролісок синенький

І перший на весні

Сказати вам раденький:

«Кінець! Кінець зимі!»

З-під снігу мій листочок

До сонця простягну,

І ніжний мій дзвіночок

Вітатиме весну.

К. Перелісна

2.Загадка

Я найперший зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку. (Пролісок)

3.Легенда про пролісок.

-  З ясними днями, лагідними сонячними промінцями, переливами струмків, пташиним співом і, звичайно, квітами до нас кожного року поспішає весна. Спочатку вона дарує нам підсніжники, які мають колір снігу, і тому, мабуть, його не бояться. Потім настає час пролісків, які з’являються трохи згодом, коли сонечко трішки попрацює і зігріє землю. Пролісок має сині пелюсточки-оченятка, якими довірливо дивиться на світ.

Про походження проліска існує легенда.

Давно то було. Тікала з турецької неволі українська дівчинка Катерина. Султан, дізнавшись про її втечу, викликав загін яничар і велів живою чи мертвою повернути втікачку. Довго блукала Катерина, а діставшись рідних країв, знесилена, опустилася на землю. Раптом почула крики яничар і почала благати матінку-землю її сховати. Почувши Катерину, враз голі кущі покрилися зеленим листям, зашепотіла у швидкому рості шовкова трава, а з небесної блакиті опустилися на галявину голубі сутінки і заховали втікачку. З тих пір, говорить легенда, там, де опустився блакитний туман, з’являються

на лісових галявинах весняні квіти кольору вечірнього неба.

4.Вихователь дає дітям змогу помилуватися квітами.

Бесіда

- Як ви думаєте, діти, чи можна нам зривати проліски? Підсніжники? Чому?

- Правильно, давайте краще присядемо й уважно розглянемо рослинку.

- Які у проліска листочки? (Листочки довгі, тендітні.)

- Якого кольору квіточки? (Блакитні, як небо.)

- Чи мають квіточки запах? (Запаху вони не мають.)

- Скільки у квіточок пелюсток?

- А чи є корінчик, де він сховався? (В землі, він схожий на цибулинку.)

- Як ви вважаєте, чому квіти не ростуть взимку?

- Чому проліски почали з’являтися навесні?

- Що відбувалося з проліском взимку?

- Як ви думаєте, що він зараз відчуває?

- Чи можна рвати ці квіти? (згадати про Червону книгу України).

5.Діти, а давайте уявимо, що пролісок — маленька істота (чоловічок, дівчинка або хлопчик). У нього, як і у нас, є очі, руки, він може відчувати і висловлювати свої почуття.

Творче завдання «Я маленький пролісок»

Вихователь пропонує дітям уявити себе пролісками, розповісти від імені проліска про свої почуття і враження. Діти складають

міні-розповіді.

6.Гра-імітація «Підсніжники».

Вихователь читає віршовані рядки, діти імітують описувані рухи.

Ми підсніжники маленькі,

У нас рученьки тоненькі.

Ми з під снігу виростаємо,

Шлях до сонечка шукаємо.

Здрастуй сонечко рідненьке,

Ти зігрій нас всіх, маленьких,

Ми з тобою затанцюємо та   заспіваємо.

7.Пошуково-дослідницька діяльність:  Що є у квітки?

Вихователь показує квітку, а діти називають її частини: стебло,коріння, листя, пелюстки, серединка.

Вихователь пропонує дітям торкнутися пальчиком до листя, стебла, квітки проліска, визначити, які вони на дотик.

8.Трудова діяльність:

Укутування корінців пролісків, підсніжників, торішнім листям.

9.Індивідуальна робота:бігати змійкою між деревами.

10.Рухлива гра «Знайди і промовчи» (орієнтування в просторі).

11.Гра-розвага «Квітка-мухолов».

Вихователь заздалегідь розмічає на поляні або майданчику коло діаметром 10 м. Він розповідає дітям про те, що в природі існують такі квіти, які харчуються комахами, які прилипають до їх липучих листочків. Діти діляться на дві команди. Одна команда — квіти, друга — мушки. «Квіти» присідають по колу на достатній відстані одне від одного, а «мушки» бігають всередині кола повз «квітів». «Квіти» не повинні сходити з місця, але при цьому вони

намагаються спіймати руками «». Та дитина - « мушки», яку спіймають, сідає разом з дитиною - «квіткою», яка її спіймала, і вже разом вони ловлять інших «мушок». Гра продовжується, доки всіх «мушок» не зловлять.

 

Конспект прогулянки  Екологічною стежиною зупинка  « Калинонька » для дітей старшої групи

Тема: «Які у калинки корисні намистинки?».

 

Мета: вчити дітей розпізнавати кущ калини за характерними ознаками (розташування гілок, кора, плоди); закріплювати вміння доглядати за кущем калини;формувати уявлення про її цінність у житті людини; виховувати любов до природи, вміння піклуватися про рослини; не ламати гілки калини.

Матеріал: Загадки, прислів’я, вірш про калину, легенда про калину, записи пісень про калину.

 

Хід прогулянки

1.Загадка:

Навесні гарненька,

Вбирається біленько.

А коли в городі чисто,

Червоне одягла намисто. (калина).

2.Читання віршованих рядків:

Червоні кетяги калини

Горять вогнями усіма,

Без калини нема України,

Без народу Вкраїни нема.

3.Вихователь підводить дітей до куща калини. - Цей кущ - символ рідної землі, отчого краю. Весною він зацвітає білим цвітом, а восени його кетяги червоніють.

Запитання:

- Що ви можете розповісти про калину?

- Якого вона кольору?

- На що схожа?

- Тверда чи мяка?

- Це кущ чи дерево?

- З чого складається калина?

4.Розповідання легенди про калину.

То було дуже давно. В одному селі жила чарівна і привітна дівчина. Звали її Калинкою. Люди любили її за добре серце.

Навесні Калинка, як завжди пішла до лісу. Довгий курний шлях пролягав до нього. Дай, думає, посаджу вздовж шляху якісь рослини. Викопала в гущавині лісу тонюсіньке стело. Щоб воно прийнялося, Калинка носила воду від своєї хати з криниці і поливала. Деревце прийнялося, і розрісся великий кущ. Іде якось шляхом подорожній. Стомився та й сів під кущем перепочити… Усміхнувся: спасибі тим роботящим рукам, що його посадили!

Тут увесь кущ, немов від сну, стрепенувся. Гульк – і враз кущ укрився білим – білим цвітом. Дивиться подорожній: що воно далі буде? Осипався цвіт, замість нього – ягоди червоні, як намисто, виблискують. І диво – в кожній ягідці заховано зернятко, схоже на маленьке серце.

Прийшла Калинка до свого улюбленого місця і здивувалася ягідкам із зернятками, а кущ нахилився до неї і шепоче: «Це на згадку про твоє добре серце. А щоб люди тебе не забули, подаруй мені своє ім’я,Калинко…»

5.Бесіда за змістом легенди: Як дівчинка Калинка доглядала за рослиною, яку посадила вздовж шляху? Яким став кущ, коли виріс? Що з’явилося на кущі, коли осипався цвіт? Як стали називати цей кущ? 

6.Розгляд-обстеження ягід  калини:

-А тепер розглянемо її діток-червоні намистинки.

- Кому потрібна калина?

-Для чого людям потрібна калина?

(Плоди дуже корисні й цілющі. Будь – які застуди можна вилікувати його настоями, адже в калині містяться дуже корисні вітаміни для організму людини).

-Як ви гадаєте, якою на смак є калина – солодкою чи гіркою? (гірка, але є і солодка).

-Не всі вітаміни можуть бути солодкими. Розглядаючи калину, ви дізналися про те, що вона може бути гіркою,солодкою, кислою і водночас корисною.

7.Пошуково-дослідницька діяльність: дослідити насіння калини. Яке воно? На що схоже? Яке на дотик? Яке на смак?

8. Трудова діяльність: (збирання ягід калини).

- Калина – лікарська рослина. Ці ягідки потрібно розтовкти, залити окропом і пити цей лікувальний чай, щоб не захворіти. Також цей напій потрібно пити при застуді та підвищеній температурі. Ми з вами зараз зберемо ягідки калини, а в групі зробимо цей чарівний напій . (наголосити на правилах поводження з рослинами: обережно, не ламати гілочки).

9.Індивідуальна робота: Дидактична гра «Дерева, кущі».(будова рослин та їх назви). Діти розглядають малюнки з зображенням дерев та кущів. Порівнюють

10.Обговорення прислів’їв та загадки про калину, як діти їх розуміють?

- Пишна та красива, мов червона калина.

- Щоки червоні, мов кетяги калинові.

- Без верби і калини нема України

- Не дівчина, а червоні стрічки має. (Калина.)

11.Мовленнєва гра «Калина яка?...» діти добирають якнайбільше слів-порівнянь про калину.

12.Рухлива гра «Чия ланка швидше збереться» (ходьба та біг).

13.Слухання пісень про калину.

 

Конспект прогулянки Екологічною стежиною зупинка « Куточок саду » для дітей старшої групи

 

Тема: «Осіння мандрівка».

 

Мета: розширювати знання малят про природу рідного краю восени, учити  дітей милуватися нею. Розвивати у вихованців спостережливість та увагу, вміння виражати свої почуття та емоції;. Виховувати дбайливе ставлення до живої природи, сприяти до  формування основ  екологічно доцільної  поведінки .

 Матеріал: вірш Я. Щоголіва «Осінь», загадки про дерева, збільшувальне скло, вірш Л.Лучук «Кленовий вирій», целофанові та паперові пакетики для збирання природного матеріалу, п’єса «Осінь» (муз. Цикл П. Чайковського «Пори року»).

 

Хід прогулянки

1. Читання вірша Я. Щоголіва «Осінь»

Висне небо синє,

Синє та нете;

Світить та не гріє

Сонце золоте.

Оголилось поле

Од серпа й коси;

Ніде приліпитись

Крапельці роси.

Темная діброва

Стихла і мовчить;

Листя пожовтіле

З дерева летить.

Хоч би де змарніла

Квіточка одна;

Тільки й червоніє,

Що горобина.

Здалека під небом,

В вирій летючи,

Голосно курличуть

Журавлів ключі.

2.Бесіда за змістом твору:Як у вірші сказано про сонце? А про поле, діброву? Що сталося з квітами? Куди летять журавлі?про яку пору року йдеться у вірші?

3.Розповідь вихователя. -  Осінь – приваблива пора року.  Щедро дарує нам свої дарунки – їх у неї безліч!  Вона завжди викликає подив і захоплення, зачаровує своєю диво казкою і дорослих і малих. Вабить до себе ліс, кличуть  у мандри стежки – доріжки, хіба всидиш дома?

- Діти, у нас немає поблизу лісу? Не журіться! Недалечко є парк, і туди теж цікаво прогулятися.

(Малята шикуються парами, виходять за територію дитячого садка і йдуть до парку).

-  Ось ми прийшли малята до нашого чудового осіннього парку.

4.Вправа «Лікарі природи».

-  Малята піднімемо ручки догори та привітаємося з сонечком.

-  Добрий день, сонечко!

-  Опустимо ручки долоньками вниз, привітаємося із земелькою.

-  Добрий день, земелько!

-  Простягнемо ручки вперед, привітаємося із водичкою.

-  Добрий день, водичко!

-  Поставимо ручки до плечей, привітаємося з вітерцем.

-  Добрий день, вітерець!

5.Вправа "Слухаємо осінь".

- Зупиніться, не ворушіться, заплющіть очі, зосередьтеся. Що ви чуєте?  Які звуки можна вважати характерними для осінньої пори?

( Шарудіння листя під ногами, крики птахів, що збираються в дорогу, шум осіннього дощу, вітру, опадання листя ).

6.Відгадайте загадку.

То шерехне, то хрусне, то трісне ,

Килимок під ногами барвистий. (Опале листя ). 

Дуже часто опале листя порівнюють із барвистим килимком. Які порівняння вам іще спадають на думку? ( Яскраві цукеркові обгортки, золоті монетки).

7.Гра-імітація «Осінні листочки кружляють на вітрі»

Діти під віршовані рядки уявляють себе різними листочками і кружляють на вітрі.

Жовта осінь тут ходила,

Жовте листя загубила-

Листячко кленове,

Листячко шовкове.

Того листя назбираємо,

У пучечки  поскладаємо,

Хай із нами у садочку

Закружляє у таночку.

8.Дидактична гра : " Впізнай  їх ".

На основі своїх спостережень та набутих знань діти відгадують загадки, називають потрібне дерево. Вихователь додає щось цікаве про кожне дерево.

Біла, наче сніг кора і тоненькі віти,

Що за дерево таке, відгадайте діти. (Береза.)

Стовбур цього дерева прохолодний навіть під гарячим сонцем. Це єдине дерево в світі з білою корою, яке не нагрівається на сонці.       

Бджоли прилітають, з квітів мед збирають,

На початку літа зацвітає…(Липа.)

Багато бджілок ласують солодким нектаром з її квітів, а взимку той нектар перетворюється на запашний цілющий мед. Також дуже ароматний, смачний та цілющий чай із квітів цього дерева.   

Діти на його гілках

У колючих кожушках. (Каштан).

Це дерево весною стоїть немов у вінчальному вбранні, а запах його квітів відчутний здалека. Це дерево є символом столиці України – Києва.

Дуже довга і худенька,

Знизу ширша, верх гостренька.

Вгору тягне довгі віти,

Що це? Відгадайте діти! (Тополя)

Це дерево часто згадують у своїх творах відомі українські письменники, порівнюють його із  самотньою дівчиною.

Пада сніг, мороз тріщить,

А вона, мов жар, горить.

Прилітайте, пташенята,

Ягодами ласувати. (Горобина).

Весною воно зацвітає білим цвітом, а тільки пригріє сонечко, його кетяги червоніють. Плоди дуже корисні й цілющі. Будь – які застуди можна вилікувати його настоями. Це дерево схоже з кущем калини.

9.Пошуково-дослідницька діяльність:

Дослідити чому восени опадає листя з дерев? Під час прогулянки звернути увагу на красу осінньої природи. Запитати у дітей, чи змінилося життя рослин з приходом осені, як дерева готуються до зими? Запропонувати дітям акуратно і потихенько потягнути  з гілки зелений листочок і жовтий. Запитати , який листок відривається легше?  Через збільшувальне скло разом з дітьми подивитися на внутрішню частину листка. Вона вся всіяна дрібними крапками. Що це таке? Виявляється, що листя це «кватирки» дерев. Щоб рости дереву потрібно багато води. Коріння вбирають воду з землі. Вона піднімається по стовбурі, гілках, потрапляє в листя. Сонце нагріває листя «кватирки» відкриваються, випускають вологу, листя охолоджуються і не засихають. Восени стає холодніше, дерево споживає менше води і відповідно в листя теж надходить води менше, вони починають потихенько в’янути. Також восени між листом і гілкою утворюється перегородка, вона відокремлює лист від гілки. Тому вітер легко зриває осіннє листя з гілок.

10.Діти, послухайте вірш Л.Лучук «Кленовий вирій» та дайте відповіді на запитання: з чим автор порівнює листя?

Летіли птахи зелені,

Сіли спочити на клені

По десять птахів на кожну гілку,

Сіли весною, сидять і улітку,

А прийде осінь – запалить крони,

Птахи зелені стали червоними.

Зірвуться з гілок у лежичці сірій -,

Полинуть з вітром в кленовий вирій.

- З чим іще можна порівняти листочки, що падають їз дерев? (З різнобарвними метеликами, парашутиками).

- Про що мріють дерева скидаючи листя? (Вони тихенько будуть спати і будуть чекати на сонечко, тепло і весну).

11.Вправа :" Розмова з природою ".

Ми сьогодні з вами милуємося такою чудовою природою, і я вам пропоную поспілкуватись з деревом, пташкою, хмаринкою. Ви поставте запитання і намагайтесь " почути " відповідь, а потім розповісти, що" відповів" об′єкт, до якого ви звернулись.

12.Трудова діяльність: запропонувати скласти красивий букет з осінніх листочків і розповісти, кому б вони хотіли подарувати цей букет і чому. Можна запропонувати плести віночки.

-  Діти, ось  для вас цікаве завдання; потрібно назбирати листочків, гілочок, жолудів, каштанів, шишок, кленового насіння – вони стануть нам у добрій нагоді. От побачите!

(Роздати дітям паперові та целофанові пакети).

- Малята, будьте уважними, гарненько озирайтеся довкола, придивляйтеся до всього, помічайте цікаве й запам’ятовуйте. А потім, спробуйте вигадати свою осінню казку. І не просто вигадати, а оживити її – передати в образах створених з усього того скарбу, який ми принесемо  до нашого садочка.

(Діти оглядають місцевість і знаходять відповідні предмети, вихователь звертає увагу на те , що вони кладуть у свої пакетики).

- Молодці!  Усі ви, малята, дуже сумлінно сьогодні попрацювали. Це все знадобиться вам для створення різних виробів власноруч.

13.Творча гра «Осінній пейзаж (природний матеріал – гілочки дерев)». Запропонувати зібрати опалі гілочки з дерев, каштани, камінчики і створити з них осінній пейзаж.

14.Індивідуальна робота: Мовленнєва гра: «Мій листочок красивий тому, що…»

15. Рухлива гра «Чий вінок найліпший» (орієнтування в просторі).

 

Конспект прогулянки Екологічною стежиною зупинка  « Пташина їдальня » для дітей старшої групи

 

Тема: «До зустрічі, пташки!»

 

Мета: вчити пізнавати птахів за описом;збагачувати знання дітей про зміни в житті перелітних птахів восени; активізувати спостережливість в природному середовищі; виховувати шанобливе ставлення до живої природи, прагнення  дотримувати правил культурного поводження у природі: не руйнувати пташині гнізда.

Матеріал: загадки, предметні картинки птахів, збільшуване скло (лупа), пір’я різних птахів, звукозапис голосів різних птахів, годівнички, які діти разом з батьками виготовили вдома, насіння різних рослин.

 

Хід прогулянки

1.Спостереження за птахами. Вихователь звертає увагу на погоду. Яка зараз погода надворі? Як одягнені люди у цю пору року? Чому на майданчику стало тихо: не чути пташиного співу, стрекоту коників, дзижчання бджіл.

Зважає на те, що на майданчик стало прилітати менше птахів.

Запитання: 

- Що змінилося в житті птахів?

- Чому вони повинні відлітати в теплі краї (підвести до розуміння про взаємозв’язок часу пори року і поведінкою птахів).

 Пояснити дітям, що стає холодно, рослини в’януть, комахи ховаються, зменшується кількість насіння і плодів, тому спочатку відлітають комахоїдні птахи, потім ті, які харчуються насінням і плодами. Останніми відлітають водоплавні птахи.

Бесіда:

Яких птахів ви знаєте? Які відлетіли? Які залишилися зимувати? Чому птахи відлітають? Як можна назвати птахів, що відлітають у вирій? Чому вони з приходом осені відлітають у вирій? Як ви вважаєте, чому зима - дуже важкий час для птахів? Що будуть їсти  пташки взимку? Як називають птахів, що не відлітають у теплі краї?(осілі).Чому?

2.Загадки про птахів:

День у день працюю в гаї,

По корі дерев я б’ю.

Та не цвяхи забиваю -

Шкідників я дістаю. (Дятел)

- Що це за птах?

- Якого кольору пір’я?

- Який дзьоб?

- Навіщо йому такий дзьоб?

- Дятел - красива пташка. Має чорні крила, сірий животик та червоний капелюшок. Дятел дріботить по корі старих дерев та шукає комах, які сховалися в щілинах. Він тримається за кору дерева міцними кігтями.

Загадка

Біла, як сніг,

Чорна, як жук,

Спіймати морока,

А зветься… (сорока).

- Як ще називають сороку?

- Сорока-білобока — це чорна пташка з білими боками, довгим чорним хвостиком. Сорока — лісова пташка, але трапляється, долітає і до міста. Сорока дуже голосно стрекоче. Іноді тим, хто голосно та швидко розмовляє, говорять, що вони стрекочуть, як сороки.

Загадки

• Б’ється, стука молоток,

Хтось обновлює садок. (Дятел)

• Пташка невеличка,

В неї білі щічки,

Сірі лапки,

Чорна шапка,

Фартушок жовтенький,

Голосок тоненький.

Ця птиця невеличка

Називається… (синичка).

• Маленький хлопчик

У сірій свитинці

На подвір’ї стрибає,

Крихти збирає. (Горобчик)

3.Дидактична гра «Назви пташку».

Діти розглядають пташок на майданчику (або предметні картинки), а вихователь пропонує їм назвати їх. Одна дитина називає пташку, показує її, решта дітей знаками показують, згодні вони чи ні.

4.Фізкультхвилинка «Перелітні птахи» (психогімнастика).

5. Дидактично-рухлива гра: «Діточки – пташенята».

Вихователь промовляє назви знайомих дітям птахів нашої місцевості. Почувши назву перелітного птаха, діти пересуваються легким бігом, змахуючи руками – «крилами». Коли малята чують назву осілого птаха, вони присідають і не рухаються з місця.

Варіанти слів до гри; дятел,  журавель,  зозуля,  синичка,  горобець,  ворона,  жайворонок, сорока, шпак, соловейко, голуб, ластівка, сова. Допущені помилки окремими малюками під час гри, одразу обговорюються та виправляються.

6.Пошуково-дослідницька діяльність:

Діти обстежують ділянку дитячого садка, з’ясовують, на якому дереві зібралося найбільше пташок.

Поспостерігати за поведінкою ворон і горобців, порівняти їх поведінку, звички,способи пересування.

Дослідити пір’я птахів  за допомогою збільшуваного скла. Розглянути будову пір’я. Порівняти чи у всіх птахів воно однакове (розмір, колір, форма). Спробувати визначити , якого птаха пір’я?

7.Творче завдання «Пташечка»

Діти малюють паличками на землі ескізи годівниці для птахів.

8.Індивідуальна робота: Які птахи осілі, а які перелітні, їх назви. Опис птахів.

9.Дидактично-рухлива гра «Відгадай, хто кричить» (розпізнавати голоси птахів).

10.Рухлива гра «Горюдуб» (шикування в пари, швидкий біг з вивертанням).

11.Бесіда: Чи можна руйнувати гніздечка птахів, що полетіли у теплі краї? Чому?  Що осілим  птахам страшніше холод чи голод? Як ми можемо підготувати  осілих пташок  до зими?

12.Трудова діяльність:

З допомогою вихователя розвішати годівнички, які діти разом з батьками виготовили вдома.

Вихователь пропонує дітям погодувати пташок.

- Годівничка не повинна пустувати. Ми принесли з собою смачненький корм. Який саме?

- Насіння соняшнику (не смажене!). Його дуже люблять синиці.

- Овес – для горобців.

- Просо, пшоно.

- Насіння кавуна – для синичок.

- Сире гарбузове насіння.

- Крихти білого хліба , тому що чорний хліб шкідливий для птахів.

- Насіння бур’янів.

- А ось ягоди горобини, калини, бузини, ми залишили на рослинах, не зривали. Теж буде пожива для птахів.

- Як на людському, так і на пташиному столі повинно бути розмаїття. Покладемо у годівницю усього потроху, а пташки обов’язково вам подякують за смачний обід.

 

 

Конспект прогулянки Екологічною стежиною зупинка « Пташина їдальня »  для дітей старшої групи

Тема: «Про що співають пташки?»

 

Мета: узагальнювати й систематизувати знання дітей про життя перелітних птахів, пояснити дітям, чому співають птахи; ознайомлювати зі співом різних птахів, вчити робити самостійні висновки під час спостереження; активізувати словниковий запас дітей, вчити добирати синоніми; виховувати любов до пернатих друзів.

Матеріал: віршовані рядки  О. Олеся, загадки, корм для птахів, музичний запис голосу птахів та весняного дощу.

 

 

Хід прогулянки

1.Бесіда про весняні зміни в природі:

Ось і закінчилася зима — довга, сонна, нашорошено притихла… Давайте послухаємо весну: якими звуками наповнила вона природу?

- Як ви вважаєте, чому весну називають «найголоснішою», «найгомінкішою» порою року?

-   Якими звуками супроводжується пробудження природи?

-   Які з них вам подобаються найбільше? Чому?

2.Читання віршованих рядків:

Як тут усидіти в хаті,

Коли все живе, цвіте.

Скрізь дзвенять пташки крилаті,

Співає сонце золоте.

О. Олесь

3. Запитання: - Після зимової тиші весняні звуки сприймаються як стоголоса симфонія.

-   Як ви думаєте, про що співає весна?

-   Послухайте капіж: який настрій викликають ці звуки?

- Весна «дзвенить» не тільки водою, але й пташиним галасом, повертаються перелітні птахи в рідні краї. Які птахи повертаються? Хто першим повертається? (Шпак)

4. Спостереження за птахами на подвір’ї дитячого садка, їх назва.

5.Загадки:

• У садочку понад тином

Я зробив йому хатину.

Він навколо обдививсь,

Засміявсь і поселивсь. (Шпак)

• Сам вечірньої години

Заховався в кущ калини,

Та на дудочку одну

Грає пісню чарівну. (Соловей)

• Чорномазий, білодзьобий,

Він за плугом важко ходить,

Черв’яків, жуків знаходить —

Сторож вірний, друг полів,

Перший вісник теплих днів. (Грак)

• Які ноги — такий ніс,

По болоту ходить скрізь.

Хату на хатині має,

Швидко жаб усіх піймає. (Лелека)

• Швидко скрізь цей птах літає,

Безліч мушок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)

6.Дидактична гра «Хто як співає» (імітація голосів птахів).

Вихователь пропонує дітям об’єднатися у дві групи. Перша група імітує голоси птахів, а друга відгадує та називає цих птахів.

7.Фізхкультхвилинка:

Руки підняли і похитали

Це дерева в лісі.

Руки зігнули, кисті струснули

- Вітер збиває росу.

В сторони руки-плавно помахаємо

- Це до нас птахи летять.

 Як вони сядуть, теж покажемо

- Крила склали тому.

8..Розповідь вихователя «Чому співають птахи?»

 - Діти, як ви вважаєте, птахи радіють красі, весні, й саме тому співають? Так, але не тільки тому, що радіють. Для них весняні пісні — дуже серйозна справа. До того ж треба сказати, що співають тільки самці. Весною повертається маленький співець додому і негайно голосно заявляє: «Я тут! Я повернувся! Я зайняв собі місце під житло!»

Своєю піснею самець намагається сподобатися своїй подрузі.

-  Діти, ви знаєте, з чого птахи будують свої гнізда?

-  А як люди допомагають птахам?

9.Пошуково-дослідницька діяльність:

Поспостерігати за поведінкою ластівок, де вони будують гнізда, чим годують своїх пташенят. Чому не можна руйнувати гніздечко пташки? Що робити якщо з гніздечка вилетіло пташеня?

10.Трудова діяльність:

Вихователь пропонує дітям насипати свіжого корму в годівнички та спостерігати за поведінкою птахів. Розрівняти грабельками пісок у пісочниці.

11.Індивідуальна робота: Описати зовнішній вигляд перелітного птаха.

12.Гра «Переліт птахів» (лазіння по драбинці, біг, орієнтування у просторі).

13.Рухливо-дидактична гра «Пташиний ЖЕК»

Діти об’єднуются у дві команди. Одній вихователь роздає картки із зображенням птахів, іншим - гнізд. Ігрове завдання - розселити птахів у гнізда. Виграє пара, яка виконає завдання правильно і найшвидше.

14.Запропонувати дітям вивчити вірш В. Марсюк «Ластівка».

- Де ти, ластівко, літала?

Де ти зиму зимувала?

- За лісами, за морями.

Я носила телеграми,

В них весела новина:

«Повертається весна!»

 

Конспект прогулянки Екологічною стежиною зупинка « Барвистий хоровод » для дітей старшої групи

 

Тема: «У чарівний світ весняних квітів».

Мета: розширити і поглибити знання дітей про перші весняні квіти нашій місцевості, познайомити з  тими квітами, які занесені в «Червону книгу»; уточнити і закріпити знання дітей про лікарські властивості деяких весняних квітів; навчити дітей бачити красу рідної природи, цінувати її і берегти; виховувати пошану до природи.

Матеріал: вірш «Знову до нас весна прийшла», музичний супровід, «Червона книга України», загадки, легенди про квіти, лопатки для вспушування грунту,  весняні квіти.

 

Хід прогулянки

1.Вихователь читає уривок вірша:

Знову до нас весна прийшла

Море квітів з собою принесла.

Чуєте ви аромат у дворі?

Це квіти розцвіли на зорі!

Дощик весняний з ранку тут ходив

На клумбі квіточки від сну розбудив.

2.Бесіда за змістом вірша.

Здогадалися, про що піде сьогодні наша розмова? Про весняні квіти. Сьогодні  на прогулянці, я хочу познайомити вас з однією незвичайною книгою. Ось подивитеся, яка вона. А називається вона «Червона книга». Червоний колір, це всім відомо, як би говорить: «Зупинися!» У цю книгу занесені зниклі або зникаючі види живої природи нашій країни. А провиною цієї біді – людина.

3.Розповідь вихователя (під  музичний супровід):

«Чи є де-небудь на землі такий чудовий край, де тихі весняні ночі пливуть на крилах солов’їних пісень, де вранці на сонній річці нечутно умивається крилатий білий туман, де навесні під шатрами зеленіючих дерев переливається килим з первоцвіту. Так, нам, українцям, здається, що немає на землі кращого краю, чим наша Україна, одягнена в смарагдові ліси, опоясана блакитними стрічками річок, прославилася своїми безкрайніми полями і квітучими садами. Все це наша Батьківщина, тут ми народилися і живемо, це дійсно край неповторної

природної краси. Кожне дерево, кожна квітка або травичка  – це частина природи, частина рідної землі.

На світі існує багато рослин, які не тільки радують око, але і мають лікувальні властивості. Природа подарувала їх людині назавжди. І зараз, коли в результаті діяльності людини погіршується екологічна обстановка землі (вирубуються ліси, забруднюється вода в морях, річках, озерах) ми з вами повинні вивчати і оберігати природні багатства. Природа просить нашої допомоги. І про це нам розповідає «Червона книга».

Червоне – сигнал тривоги, серйозного застереження! У цій книзі знаходяться 169 рідкісних і зникаючих видів рослин. Чому вони зникають? Частина з них стала рідкісної унаслідок поступового розвитку землі. Є рослини, які поширені тільки на певній території. А також рослин стає менше тому, що люди їх дуже багато зривають.

4.Розгляд ілюстрацій в «Червоній книзі». Діти знаходять конвалію, нарцис, пролісок.

5.Загадка:

По засніженому лужку ходить хлопчик в білій майці (підсніжник)

6.Розповідь вихователя:

«Підсніжник називають квіткою надії. Масове цвітіння підсніжника  – це дійсно чарівне видовище. Вся земля у весняному лісі, здається, покрита ніжним білим килимом.

7.Одна стара легенда ось що розповідає про цю квітку. Давним-давно, коли перші люди Адам і Єва були вигнані з раю на землю, пішов сніг. Єва так замерзнула, що по її щоках котилися сльози. І, щоб небагато зігріти її і дати надію на кращі часи, декілька сніжинок перетворилися на ніжні квіти підсніжника – передвісника тепла, символу надії на все краще. Такими вони і залишилися до цих пір.

Починають вони рости ще в лютому, під сніжним килимом, а вже в березні на перших сонячних полянах густо видно їх білі квіти. Люди рвуть їх величезними букетами, гублять квіти сотнями тисяч. Вже в багатьох лісах проліски просто зникли. У «Червону книгу» ця квітка була занесена близько 30 років тому. У медицині підсніжники використовують в хірургії і при лікуванні нервових розладів.

8.Загадка:

Квітне він травневою порою

Його знайдеш в тіні лісової.

На стеблинці, як намиста в ряд

Квіти запашні висять. (конвалія)

9.Розповідь вихователя:

«Конвалію в народі називають квіткою розбитого серця. У одній українській легенді мовиться, що квіти конвалії виросли там, де плакала дівчина, не дочекавшись свого улюбленого козака з  військового походу. У стародавній Німеччині під час цвітіння конвалії в  лісах проводилися народні гуляння. Навколо великої костриці, тримаючи в руках букетики цих квітів, танцювали хлопці і дівчата. По закінченню свята букетики кидали у вогонь богині весни. Не дивлячись на те, що вигляд у конвалії ніжний, це квітка з сильним характером. Якщо його поставити в одну вазу з бузком  – бузок дуже скоро пов’яне. У одній вазі з конваліями може стояти тільки незабудка  – теж травнева квітка. У народній медицині відвар квітів конвалії використовують при лікуванні запалених очей.

Дрібнесенькі дзвіночки, неначе воскові

Нанизано рядком на довгому стеблі.

І ніжно – запашненькі , найкращі із квіток

Конвалії біленькі зовуть нас у лісок:

Мі дзвіночки білосніжні, аромат в нас ніжний-ніжний!

10.Загадка:

 Я найперша зацвітаю

 Синім цвітом серед гаю.

 Відгадайте, що за квітка

 Бо мене не стані влітку.(пролісок)

11.Розповідь вихователя:

«У лісі вже весна. Подекуди ще лежить сніг, але на пагорбах то тут, то там вже букетиками синіють проліски. Маленькі, ніжні, вони кивають своїми голівками, начеб то вітають гостей лісу. Геть промчав сірий зайчик. Він теж радий весні. Веселі, радісні діти розбіглися по поляні. Вони милуються квітами. Всі просто приголомшено красою весняного лісу. Тому ніхто не зірвав жодної квітки».

12.Запитання до дітей:

- Яка різниця між пролісками і конваліями?

- А чи є між ними схожість?

- Ви бачили коли-небудь живі весняні квіти?

- Які проліски на вигляд?

- Що люблять ці квіти?

- Чи траплялося вам зривати проліски?

- Чи можна безжально зривати весняні квіти?

- Що б ви сказали людині, яка йде вам на зустріч з великим букетом весняних квітів?

13.Домашнє завдання: Вихователь пропонує дітям розпитати  батьків, дідусів, бабусь про весняні квіти нашого краю, про звичаї пов’язаних з ними. А також дізнатися у дорослих, які лікувальні властивості мають ці рослини. Нагадує дітям про те, що найкрасивіший та квітка, яка росте в рідному лісі. Тому, що зірвана квітка не має майбутнього, він скоро пов’яне і загине. А квітка залишена рости на майбутній рік, дасть початок нового життя.

14.Загадка:

Я ніжно-білий, я квітка весни.

А серединка, як сердечко палахкотить

Листочки довгі і тонкі мої

Легенький вітер уранці пестить.

І дивний аромат квітів моїх

По все землі весняної розсипає.(нарцис)

15.Розповідь вихователя:

«Нарцис – один з найперших кольорів, який зацвітає на клумбах, присадибних

ділянках. Ще тільки несмілі перші весняні промені приголублять землю, а він вже прокидається від зимового сну і вже виглядає із землі. Спочатку з’являються ніжні листочки, а досить скоро і стеблинка з бутоном. В світі налічується близько 40 видів нарциса. У нашій країні їх всього біля 4. Нарциси бувають самі різні: білі і жовті, двобарвні і повні.

16.Легенда про нарцис.

Нарцис був улюбленою квіткою у стародавніх греків. І вони склали про нього ось яку легенду. Син блакитноокої німфи Ліріопеї був дуже красивим хлопчиком. Звали його Нарцис. Навіть боги милувалися, дивлячись на нього. Поки він був маленьким, все йому подобалося, дитинство його було безтурботним. І ось, коли він виріс, то став жахливо гордим. На всіх дивився звисока. Незабаром полюбила його одна добра дівчина. Але Нарцис проганяв її від себе грубими словами. І тоді дівчина попросила богів,  щоб ті покарали Нарциса. Богиня любові сказала йому: «Раз ти любиш тільки себе, то і помреш ти від своєї краси!» Пройшов трохи часу. Гуляв одного разу Нарцис уздовж берега струмка. Захотів напитися, схилився над водою і побачив своє віддзеркалення. Багато днів сидів він на березі струмка, милуючись на своє обличчя. Так він і помер там, будучи не в силах відірватися від свого віддзеркалення. І з тих пір, говорять, що в тому місці, де він вже позбавлений сил схилив голову до сонця, виросла дивовижна квітка з  ніжно-білими пелюстками. Люди назвали її нарцисом.

17.Пошуково-дослідницька діяльність:

 А зараз ми  проведемо дослід (діти протикають ґрунт паличкою) і відповідають: земля вже розтала. (Пробують долонькою – вона волога, м’яка, тепла). Настала пора пробудження. Давайте уважно поглянемо довкола і назвемо ті рослини,  що пробудилися, виросли, розквітли в нашому куточку (діти називають проліски, підсніжники, ряст, фіалки, кульбабки, сон-трава, крокуси, нарциси, тюльпани).  

- Який буває перша весняна зелень на газоні?

- Якого кольору знайомі вам перші весняні квіти?

- Які з них ростуть в лісі, а які тільки на клумбі?

- Які лікувальні їх властивості ви запам’ятали?

- Як можна зберегти зникаючі рослини?

- Яка весняна квітка вам сподобалася більше інших і чому?

18.Індивідуальна робота: Діти складають описові розповіді про весняні квіти.

19.Підсумок:

Бережіть природу, любі діти

Я до цього все життя вас закликаю.

Хто байдуже ставитися до неї

Той у грудях серденька не має.

А якщо його немає в грудях

До природі він байдужий буде.

Пам’ятаймо це і я і ти

Маймо в серці зерна доброти.

Ці зернятка будуть проростати

Спів почуєте душі своєї.

Про природу станете ви дбати

Вірним другом будете для неї.

 Леся Українка

20.Трудова діяльність

Вихователь пропонує дітям підпушити ґрунт в квітнику.

 

Конспект прогулянки Екологічною стежиною зупинка « Смачна ділянка » для дітей старшої групи

 

Тема: Справ чимало на городі.

Мета: формувати уявлення дітей про працю людини на городі; закріпити   

            слова-назви городнього інвентарю та назви трудових дій з ним за

             темою заняття; учити добирати синоніми та слова-антоніми,

             правильно добирати прикметники; активізувати мовлення, пам'ять,

             мислення; активізувати словник з теми; розвивати діалогічне

             мовлення ;  учити слухати запитання, відповідати на нього повним           

             реченням;  виховувати працьовитість та пошану до праці дорослих,

             бажання допомагати їм.

Обладнання та матеріали: вірш А. Костецького «На городі

  предмети городнього реманенту (лопата, сапа, лійка,

            граблі, тощо).

                                                   Хід заняття.

1. Організаційний момент.

     Вихователь пропонує утворити коло.

     Психогімнастика

Доброго дня! .                                                                                         

 Доброго ранку!

Доброго вечора – нині, щодня!

Хай не псується годинник на вежі.

Хай буде все на земля, як належить:

Сонце – як сонце, літо – як літо,

Дощик – як дощик, діти – як діти.

Кожному дому я щастя бажаю.

Маку – цвітіння, житу – врожаю,

Небові – миру, голубу – неба.

Кожній дитині – всього що треба.

Хай усміхаються діти щодня.

Доброго ранку!

Доброго дня!                                                                                                                2.Основна частина.

Вихователь. Діти, сьогодні ми продовжуємо розмову про  дивовижний світ овочів та працю на городі. Як ви гадаєте, чи просто виростити якийсь  овоч?

( Стук у  двері. Заходить  втомлений  дідусь).

- Добрий день, малята. Мене звати дідусь Андрушка. Оце ж посадив я ріпку, а вона виросла отакенна (показує). Поки я її витягнув, аж уморився, та й прийшов малята до вас перепочити.

Вихователь. Заходь, дідусю, до нас та й спочинь трішки, а ти, Назарчику запропонуй дідусеві  присісти на стілець.

Скажіть-но мені, малята, з якої казки завітав до нас дідусь Андрушка?

(Відповідь дітей).

--Як добре, дідусю, що ти до нас  прийшов, тому що ми сьогодні ведемо мову про те, скільки людської праці потрібно, щоб виростити гарний урожай. І ти нам, дідусю, сьогодні допоможеш розібратися в усьому.

Дідусь. Звичайно допоможу. Я вже прожив не  малий вік, а працювати на земельці люблю дуже, тому й  вона за мою працю віддячує щедро. Я ось і насіння ріпки прихопив з собою, щоб вам показати з якого маленького насіння, а виростає гарний великий плід. (Показує дітям насіння).

Вихователь. Отож, дідусю, ми будемо розповідати, як  ріпку садити, а ти нас поправляй, коли ми будемо не так робити.

Дідусь. Гаразд, мої хороші. Якраз посиджу та й відпочину трішки.

Бесіда  «Праця на городі».

Вихователь. В який ґрунт будемо садити ріпку?

Спочатку готують землю: копають грядку лопатою, а якщо грядка велика, то її орють плугом з допомогою коника або трактора. Рівняють ґрунт грабельками, щоб не було грудочок. Потім у грядки сіють або висаджують насіння.

Дідусь. Так, вірно, у тверду, затоптану землю насіння не посадиш. А ще потрібно, щоб земелька була вологою. У сухій землі насіння не проросте.

Вихователь. Ось і з’явилися маленькі сходи. Що будемо робити?

Їх слід доглядати: спушувати землю, полоти бур’яни.

 Дідусь. І обов’язково поливати водичкою, коли їх не поливає дощик. І так працювати не день, і не два, а ціле літечко.

Вихователь. Як ми назвемо людину, яка працює на городі? (Городник).

Щоб у городника вродив добрий врожай, яким він повинен бути? (Дбайливим, старанним, працьовитим, сумлінним).

 Так, старанна праця завжди нагороджується щедрими плодами. А якщо й природа допомагає городникам теплими та рясними дощами, то врожай вродить неодмінно добрий. Ось, як у віршику, який я пропоную послухати .

( Педагог читає вірш А. Костецького «На городі», а діти імітують відповідні рухи згідно з текстом твору.)

            Фізкультхвилинка « На городі».

Дощику, дощику,

(Підіймають руки вгору.)

Де ти ходиш?

Ходи, любий дощику,

(Змахують піднятими кистями рук.)

По городу!

Полий, любий дощику,

(Показують руками навколо себе.)

Все, що бачиш, --

Хай уродять овочі

Щедро й рясно.

 Капустина - вище тину,

( Далі діти показують відповідні розміри овочів.)

А томати – вище хати,

Бурячки – мов ті бички,

Квасолини, як ті дині,

А морквище – як дубище!

А коли всі овочі так уродять,

(Присідають і «збирають овочі».)

Позбираю овочі я з городу,

Наварю для зайчиків я борщу --

(«Мішають ложкою» уявний борщик.)

ще й тебе, мій дощику, пригощу!

Вихователь. Про який врожай овочів  розповідається у вірші? ( Про щедрий, багатий.)

Дідусь. Правильно. Але коли городники не досить старанні та  сонечко не дуже тепле – тоді й рік може видатися зовсім неврожайним.

Вихователь. Давайте розберемося, який буває город.

                Дидактична гра « Який у нас город?»

(Педагог пропонує дітям від названих слів утворити антоніми.)

Поганий город -- …(гарний город).

Забур’янений город -- …(чистий город).

Великий город -- …(маленький город).                 

Бідний город -- …(щедрий город).

Политий город --…(сухий город).

Широкий город -- … (вузький город).

Дідусь. А ще для праці на городі необхідний городній інвентар. Ось я буду показувати вам знаряддя, а ви будете називати його  та що ним роблять на городі.

             Дидактична гра « Що це і для чого?»

Наприклад: що це? (Лопата.) Що роблять на городі лопатою? (Копають землю, роблять ямки для посадки, перекопують город, викопують картоплю.) І так далі.

Дідусь. Ой, я геть забув. Я ж прийшов до вас з гостинцями з городу.

(Дідусь дає овочі.)

Вихователь. Дякуємо, дідусю. З цих овочів ми приготуємо корисний салат до обіду.

Дідусь. А мені час іти на город. Я відпочив, ще й душу звеселив з вами, мої хороші. До побачення.

Заняття закінчується.

 

doc
Додано
7 січня 2021
Переглядів
9409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку