Паспорт Екологічної стежини

Про матеріал

Паспорт Екологічної стежини розроблено для ЗДО № 4 м. Ніжин. Постійно використовується в повсякденній роботі вахователями данного садочка.

Перегляд файлу

1

 

Паспорт екологічної стежини

закладу дошкільної освіти № 4 «Казочка»

 

Місце знаходження:   м. Ніжин, вул.. Овдіївська, б. 42.

Мета: створення умов для виховання еколого-валеологічної поведінки дошкільнят в навколишньому природному середовищі;  формування знань про довкілля, вчити розуміти та берегти природу, причинно-наслідкові зв’язки в ній.

Завдання: 

  •         ознайомлювати дошкільнят з об’єктами природи;
  •         дати знання про зв’язки та залежності в природі;
  •         навчати дітей бачити ознаки пристосування до умов існування тварин і рослин, бачити біологічні ритми тощо;
  •         формувати вміння та навички раціонального природокористування з урахування зв’язків і залежностей у природі;
  •         формувати перші зачатки екологічної свідомості, культури;
  •         сприяти формуванню екологічного мислення як складової загальної культури;
  •         розвивати потребу в спілкуванні з природою;
  •         виховувати  прагнення пізнавати її глибше, любов та дбайливе ставлення  до природи рідного краю.

 

Історичні відомості:

Дошкільний навчальний заклад створено в 1946 році. Територія закладу від самого його заснування озеленена кущами, деревами. Видовий склад дерев, кущів, наявність саду, городу, квітників дає змогу вирішувати завдання екологічного виховання дітей дошкільного віку. Під час створення екологічної стежки створену ділянку лікарських рослин, відпочинку.

Принципи роботи

  • Активізація в бесідах особистого досвіду дітей
  • Цілеспрямоване використання народознавчого матеріалу (приказок, прислів’їв, прикмет, пісень)
  • Інтеграція різних видів дитячої діяльності
  • Поступове підведення дітей до самостійних висновків та узагальнень.

Форми роботи

  •         Заняття
  •         Екскурсії
  •         Прогулянки
  •         Цільові прогулянки

 

 

Види діяльності

  •      Навчальна
  •      Трудова
  •      Пошуково-дослідницька
  •      Ігрова

Методи

  • спостереження
  • експеримент
  • читання художньо-пізнавальної літератури
  • бесіда
  • розгляд картин, ілюстрацій, фото тощо.

 

Етапи створення екологічної стежки:

  1. Вибір місця
  2. Поетапне обстеження території
  3. Виділення найцікавіших об’єктів
  4. Розробка маршруту (добірка назв зупинок, обговорення маршрутів)
  5. Створення карти-схеми, на яку наносяться маршрути
  6. Облаштування стежини інвентарем, інформаційними щитами, табличками з малюнками, символами.
  7. Здійснення контролю за станом стежини та природних об’єктів на ній.

 

Вимоги до екологічної стежини:

  • доступна для відвідувачів
  • маршрут повинен обминати місця мешкання та зростання рідкісних видів та фауни
  • стежина не повинна перетинати дуже важливих природних об’єктів, що легко пошкоджуються і тривалий час відновлюються
  • природні об’єкти стежини мають бути привабливими, уособлювати та підкреслювати його красу і вражати різноманітністю видових форм рослин, тварин та їх пристосувань
  • замкнені деревами простори повинні чергуватися з відкритими ландшафтами, джерелами, водоймами та іншими компонентами природно-територіальної різноманітності
  • стежина не повинна проходити повз значних за площею одноманітних ялинових, соснових чи осокових містах.
  • включати  до маршруту стежини (якщо є така можливість) незвичні для даної місцевості об’єкти природи
  • рух за маршрутом стежини повинен проходити в одному напрямку.

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації щодо організації роботи з навчання і виховання дошкільнят на екологічній стежині

  • у процесі діяльності на «екологічній стежині» приділяти увагу моральному та інтелектуальному розвитку дошкільнят
  • у роботі з дітьми особливо наголошувати на значенні довкілля та ролі людини у збереженні об’єктів природи
  • якомога більше наблизити заняття на «екологічній стежині» до довкілля. На конкретних прикладах показати дітям життя природи, організовувати активну пошуково-перетворювальну діяльність дошкільнят
  • Застосовувати у роботі такі основні методи, як експеримент, спостереження, організацію посильної праці дітей у природі
  • Подбати про максимальне унаочнення педагогічного процесу: об’єкти живої та неживої природи, обладнання відповідно до змісту роботи
  • Надавати перевагу таким організаційним формам роботи: заняттям, екскурсіям, прогулянкам, цільовим прогулянкам, роботі з книгою «Скарг природи».

 

Правила безпеки на «екологічній стежині»

  • для уникнення нещасних випадків  стежина не повинна перетинати авто- та залізних шляхів, не проходити поряд з високими урвищами, лініями електропередач та іншими техногенними об’єктами
  • на шляху дітей не повинно бути зламаних гілок, каміння, металевих прутів, бляшанок, пластикових пакетів тощо.
  • в дорогу брати питну воду та похідну аптечку
  • влітку діти повинні мати капелюшки, панамки, хусточки.
  • взуття має бути зручним
  • перед виходом на стежину обговорити правила поведінки в природі, правила руху на маршруті.
  • Якщо немає можливості уникнути переходу через дорогу необхідно брати з собою червоні прапорці.

Робота з дітьми:

Підготовчий етап:

  •      визначення маршруту
  •      вибір об’єктів природи, що траплятимуться на «екологічній стежці» (наприклад, мурашник, калина, ялина тощо)
  •      розгляд ілюстрацій із зображенням відповідних об’єктів природи

 

Модель проведення:

  1. Постановка мети заходу.
  2. Повторення і закріплення правил поведінки у природному довкіллі.
  3. Загадування і відгадування загадок по заплановані об’єкти природи для спостережень та знаходження їх у довкіллі.
  4. Дидактична вправа «Що було б, якби…?» (не стало калини, соловейка, ялинки)
  5. Дидактична гра «Добре – погано» (наприклад, поливати квіти – зривати великі букети польових рослин).
  6. Посильна праця в природному середовищі.

 

Заключний етап:

  • Гра «Ланцюжок». Обмін враженнями.
  • Образотворче мистецтво: ліплення, аплікація, малювання тих природних об’єктів, які справили на дітей найбільше враження.
  • Читання художніх творів про дбайливе ставлення до природи.
  • Яким квітам загрожує небезпека? (назвати і намалювати їх). Як ми можемо їх захистити?

 

Зміст роботи  на «екологічній стежині»:

Зупинка   «Смачна ділянка»;  (город)

Мета: продовжувати ознайомлювати дітей зі змінами, що відбуваються на городі, встановлювати елементарні зв’язки в природі (сонячне тепло, вода,  ґрунт необхідні рослини для росту). Систематизувати знання дітей про умови для успішного росту і розвитку рослин. Звертати увагу на форму рослин, величину, властивості, вживання людиною. На основі спостережень праці в природі виховувати у дітей засади екологічної культури, пізнавальних інтересів, засвоєння правил взаємодії людини  і природи.

  1. Спостереження за городиною та за змінами, що відбулися.
  2. Розповідь вихователя про те, що рослини добре ростуть, коли мають удосталь сонячного світла, повітря, вологи, чисту від бур’янів землю.
  3. З’ясування понять «працьовитість», «золоті руки», «добрі вчинки».
  4. Праця на городній ділянці.

 

Зупинка «Галявина відпочинку» (місце для ігор, мрій, екологічних порад)

Мета: закріпити знання дітей про ознаки літа ( осені, зими, весни ). Розвивати зв’язне мовлення, вміння уявляти себе в образі рослин, природних явищ, птахів тощо. Розвивати у них спостережливість, цікавість до явищ природи, бажання оберігати та примножувати її красу.

  1. Відгадування загадок про літні явища.
  2. Бесіда за темою «Літо, літечко!»
  3. Гра-медитація «Я – квіточка» (дерево, травинка, пташка, вітерець тощо).

 

Зупинка «Барвистий хоровод» (квітник)

Мета: уточнити і закріпити назви квітів у квітнику. Знати їх особливості, вчити описувати. Знайомити з цікавими відомостями  про квіти. Продовжувати вчити складати казки за опорною схемою, вправляти дітей у зв’язному мовленні. Розвивати творчу уяву, фантазію. Виховувати  естетичний смак. Викликати бажання доглядати за  квітами і зберігати їх.

  1. Милування квітами.
  2. Складання казки «У квітів сьогодні свято»
  3. Гра-танок «Пішли діти в поле квіточки збирати»

 

 

 

 

 

 

 

Зупинка «Калинонька»

Мета: розширювати та закріплювати знання дітей про калину.  Продовжувати  формувати у дітей цілісне світосприймання. Вчити помічати зміни в природі, пов’язувати їх з сезонними змінами. Розвивати спостережливість, виховувати інтерес до природи, бережне ставлення до природи.

  1. Милування калиною.
  2. Гра-вікторина «В гостях  у Калинки»

 

Зупинка «Привітні Берізоньки»

Мета: уточнити та закріпити знання дітей про стан дерев. Сприяти умінню дітей спілкуватися з деревами, помічати їх стан (веселі, сумні). Викликати бажання допомогти деревам, розвивати спостережливість.

  1. Милування-обстеження берізки (притулитися, обійняти, погладити, послухати тощо).
  2. Розповідь вихователя про значення берези у природі та житті людини.
  3. Соціально-моральні логічні завдання на формування співпереживання.

Зупинка «Куточок саду»; (яблуневий сад)

Мета: уточнити поняття «фруктовий сад». Закріпити назви фруктових дерев, знати як ростуть плоди фруктових дерев.  Вчити дітей визначати зміни, що відбуваються, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки (рослини-комахи). Бачити різницю між садом і городом, між їх плодами. Розвивати пізнавальну активність, естетичні почуття.

  1. Спостереження за змінами в фруктовому саду.
  2. Дидактична гра «Що зайве?»
  3. Малювання  олівцями (фруктове дерево з натури)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зупинка «Вічнозелена красуня» (ялинка)

Мета: закріпити будову дерева,  вчити помічати відмінності хвойного дерева від інших. Розвивати пізнавальні інтереси, сенсорні процеси, мовлення. Виховувати естетичні почуття, вправляти у фіксації особистих емоцій.

  1. Милування деревом.
  2. Згадати з дітьми будову дерева.
  3. Читання «листа-скарги» від ялинки.
  4. Складання колективного листа до дорослих «Бережіть  природу»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зупинка «Пташина їдальня»

Мета: уточнити та закріпити знання дітей про птахів. Сприяти умінню дітей спілкуватися з птахами, помічати їх стан (веселі, сумні). Викликати бажання допомогти птахам, заготовувати корм на зиму для птахів, підгодовувати їх,  розвивати спостережливість.

  1. Милування-спостереження за птахами .
  2. Розповідь вихователя про життя птахів у природі .
  3. Соціально-моральні логічні завдання на формування співпереживання.
  4. Дидактичні ігри «Зимуючі та перелітні птахи», «Хто як говорить», «Хто прилетить до годівнички», «Будова птаха», «Опиши птаха».

 

 

doc
Додано
7 січня 2021
Переглядів
6537
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку