24.09.2019
Конспект уроку
для 6 класу
№7-8
Тема. Грецькі міфи. Міфи «Нарцис», «Пігмаліон».Байка як літературний жанр,її характерні ознаки,особливості художньої будови,повчальний зміст
Мета:
-
навчальна: ознайомити учнів із змістом давньогрецьких міфів;допомогти усвідомити їх ідеї та художні особливості;ознайомити із поняттям «байка»,її особливостями,історію виникнення та роллю у житті суспільства та виховання людей;
-
розвивальна: розвивати в учнів образне та критичне мислення,навички виразного читання,переказу,уміння висловлювати думки та враження; розвивати у учнів аналітичне мислення,навички роботи з підручником,додатковим матеріалом;
-
виховна: прищеплювати учням прагнення до здійснення мрій,до вдосконалення власної особистості;прищеплювати учням кращі людські якості, використовуючи алегоричний зміст байок.
Теорія літератури: міф,мотив,міфологічний образ,вічний образ,байка езопова мова, алегорія,алегоричний образ.
Обладнання:додатки до уроку.
Тип уроку:комбінований урок.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПРНИХ ЗНАНЬ.
Перевірка домашнього завдання.
Онлайн тест https://naurok.com.ua/test/grecki-mifi-12544.html
*підготовані повідомлення.
ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
IV.СПРИЙНЯТТЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Виразне читання міфу «Нарцис» (ст.34-36)
2.Евристична бесіда
-
Ким був Нарцис?(Надзвичайно вродливим та самозакоханим юнаком.)
-
Де німфа побачила Нарциса? (У гущавині лісу,коли під час полювання Нарцис заблукав)
-
Як звали німфу,що закохалась у героя?(Ехо)
-
Чому Ехо втратила можливість розмовляти? (Її покарала Гера)
-
За що Афродіта покарала Нарциса? (За нехтування коханням німф і дівчат)
-
Як змінювався опис Нарциса?(На початку його називали прекрасний, холодний, гордий,стрункий красень,самозакоханий,коли ж він побачив своє відображення у воді,коли він відчув муки нерозділеного кохання,він почав марніти,страждати: «тане,мов роса на квітах у проміннях гарячого сонця»;юнак був настільки виснажений ,що чекав смерті,аби позбутися страждань.)
-
Як німфи повелися,дізнавшись про смерть Нарциса? (Незважаючи на страждання,які він приніс,німфи вибачили йому і щиро його оплакували.)
-
Яка головна ідея цього міфу? (Засудження самозакоханості, егоїзму, неспроможності любити.)
Міф про горду людину,яка любить і поважає лише себе,вважає важливими лише свої проблеми,відомий і в наш час.І до тепер нарцисом у переносному значенні називають самозакохану людину.
3.Постановка та розв’язання проблемного питання
-
Як відомо,давні люди створювали міфи,щоб пояснити явища природи.Чому давні греки уявляли собі так багато чудовиськ, із якими героям доводилось боротися? (Тому,що ще не розуміли природи багатьох явищ.)
-
Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Виникнення луни і квітки нарциса.)
4.Виразне читання міфу «Пігмаліон» (ст..37)
5.Бесіда
-
«Немов жива,стояла ця статую в майстерні художника.Здавалося,вона дихає; здавалося що от-от вона зрушиться,піде й заговорить».Як ви гадаєте,про що свідчить ця цитата?(Відомо,що греки досконало володіли мистецтвом створення скульптур.)
-
Якою є ідея міфу про Пігмаліона та Галатею? (Потрібно вірити у свою мрію, створювати її самому.)
6.Вправа «Вибір»(Додаток 1)
На видноті стоять три скриньки,підписані: «млинок», «смітник», «валіза».
Упродовж 3 уроків ми читали і досліджували міфи давніх греків : про жертовного Прометея,про сильного Геракла,про самозакоханого Нарциса,про відданого своїй мрії Пігмаліона.
Сподіваюсь,ці герої залишили слід у ваших душах.Двайте з’ясуємо,який:
-
у млинок кикаємо ту інформацію, що вас розважила;
-
у смітник – неправильний,на вашу думку,вчинок героя;
-
у валізу – те,що візьмете із собою у подальше життя.
7.Літературний диктант (клоуз-тест)
Завдання. Завершіть речення.
-
Утілення загальних уявлень у конкретній художній формі – це…(художній образ).
-
У давнину казку сприймали як фантазію,вигадку,а міф – як…(правду, реальність).
-
Міфологія називає першопочатком усього Золоте Яйце у народу…(Індії).
-
Тефнут у Давньому Єгипті вважалась богинею…(вологи).
-
Прометей прогнівив Зевса тим,що…(викрав вогонь і віддав його людям).
-
За віруваннями єгиптян Ра – це..(бог Сонця,творець світу).
-
Хижим птахом,що виконував волю Зевса і здійснював покарання Прометея, був…(орел).
-
За кількістю Геракл здійснив подвигів…(12)
-
Юнак,якого за зверхність покарала богиня кохання,перетворився на…(квітку нарцис).
-
Потвора з тілом змії і 9 головами дракона – це…(гідра).
-
Богиня кохання віддячила Пігмаліонові за його відданість ти, що…(оживила статую,яку зробив Пігмаліон).
-
Після смерті юнака Нарциса німфа Ехо…(від страждань почала худнути,доки в неї не зостались лиш кістки і голос;кістки перетворились на каміння,а голос живе і досі).
Перевірка літературного диктанту в парах під керівництвом учителя,оцінювання і коментування.
8.Робота з підручником.Опрацювання статті про байку «Літературний практикум»(ст..46)
9.Робота зі словником літературознавчих термінів
Байка – невеликий алегоричний віршований або прозовий твір повчального характеру.
Алегорія – перенесення рис характеру людини,загальних уявлень про них на конкретні образи тварин,птахів,рослин,предметів,людей.
10.Опрацювання рубрик підручника «Цікаві подробиці», «Літературознавча довідка», «Літературна кухня»(ст..47-48)
11.Евристична бесіда
-
Хто такий Езоп?
-
Що таке езопова мова?
-
Які ви знаєте байки,хто їх склав?
-
З яких частин зазвичай складається байка?
-
Які тварини найчастіше з’являються в байках,що вони уособлюють?
-
Як називається людина,що складає байки?
-
Що загалом можна сказати про байку?(Байка – дуже популярний жанр; байки почав складати Езоп,за його сюжетами було написано чимало іншими авторами).
V.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ,УМІНЬ І НАВИЧОК
1.Складання сенкана
Завдання. Складіть сенкан на слово «байка».
Байка.
Повчальна,дотепна.
Викриває,висміює,повчає.
За образами байки ховаються людські характери.
Мудрість.
2.Розв’язання кросворда(Додаток 2)
Завдання.Розв’яжіть кросворд і прочитайте у виділених клітинках слово,яке неодноразово звучало на уроці.
1.Видатний український байкар.(Глібов)
2.Видатний французький байкар.(Лафонтен)
3.Видатний польський байкар.(Красіцький)
4.Видатний російський байкар.(Крилов)
5.Повчальний висновок байки.(Мораль)
Ключове слово: байка.
VІ.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа «Займи позицію»(Додаток 3)
-
Байка може впливати на людей,допомагає боротися з вадами людського характеру.
VІІ.ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ ТА ІНСТРУКТАЖ ЩОДО ЙОГО ВИКОНАННЯ
1.Ст.46-49.
2.Онлайн тест https://naurok.com.ua/test/grecki-mifi-mifi-narcis-pigmalion-13593.html
*Тіло Нарциса перетворилося на квітку,а що сталося з німфою Ехо?
Додаток 1
Додаток 2
Завдання.Розв’яжіть кросворд і прочитайте у виділених клітинках слово,яке неодноразово звучало на уроці.
1.Видатний український байкар.
2.Видатний французький байкар.
3.Видатний польський байкар.
4.Видатний російський байкар.
5.Повчальний висновок байки.
Додаток 3