Конспекту уроку на тему "Природні зони Євразії"

Про матеріал
Конспект уроку з географії на тему : «Природні зони Євразії». Мета розробки ознайомити учнів з природними зонами Євразії; з`ясувати закономірності розташування природних зон, та їх формування; сприяти розумінню впливу клімату на грунти, рослинний та тваринний світ; пояснити взаємозв’язки між цими компонентами; вдосконалювати вміння та навички складати характеристику природних зон в певній послідовності за типовим планом. У конспекті всі етапи уроку та слова вчителя.
Перегляд файлу

Тема уроку: .Природні зони Євразії. 7клас

Мета: повторити вивчений матеріал; з’ясувати рівень оволодіння учнями навчальним матеріалом з попередніх тем; формувати знання про особливості розміщення природних зон Євразії; сформувати в учнів вміння складати характеристику природних зон в певній послідовності за типовим планом; удосконалити  практичні уміння учнів працювати з картами, атласами;

 Розвивати :  географічне мислення,  вміння застосовувати знання на практиці в нових нестандартних ситуаціях; формувати пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю; вміння працювати з додатковою літературою, комп’ютерною програмою; виділяти головне, узагальнювати матеріал, робити висновки, сприяти розвитку інтересу до природи свого материка, формувати екологічну комптентність.

 Виховувати:  інтерес до предмета, бережне ставлення до природи; захоплення її красою і досконалістю; почуття необхідності зберігати й охороняти природне середовище кожного материка.

 

 Обладнання: фізична  карта,  кліматична карта , карта природних зон Євразії,

 авторська  презентація ррt «Природні зони Євразії», атласи,   роздатковий   матеріал

Тип уроку:    урок вивчення нового матеріалу. 

Вид уроку:    урок - подорож.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Дзвоник щойно пролунав,

Вас до класу він зібрав –

Працювати починаєм,

Тож  я успіхів побажаю!

Атмосфера порозуміння

Хай буде поряд із умінням!

Один одному усміхнімось

І до справ своїх скоріш  берімось!

Дорогі діти, посміхніться гостям, один одному; зберіться з думками, будьте уважні, активно працюйте, не бійтеся помилитися, висловлюючи свої думки.
Девіз нашого уроку: « Не бійтесь робити те,чого не вмієте. Пам’ятайте: ковчег збудував любитель, професіонали збудували «Титанік».

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

1. Інтелектуальна розминка

 Метод «Мікрофон»

 1. Площа материка … ( 53,4  млн. км)

 2.Рівнина, одна з найбільших у світі….(Східноєвропейська рівнина)

  3.Найдовший на планеті пояс молодих складчастих гір….(Піренеї,    Альпи,    Апенніни, Карпати,Кримські,Кавказькі,Гімалаї, Тибетське нагір’я

 4. Найвища гірська система земної кулі …. (Гімалаї)

 5. На розподіл  температур та опадів на материку впливає … (кількість сонячної енергії, рельєф материка ,циркуляція повітряних мас, течії)

 6. Річки Євразії належать до басейнів …  (Атлантичного,Індійського,Тихого,Північного Льодовитого океанів).

 7.Найдовша річка Європи…..(Волга -3531 км)

 8. Яке походження мають озера-моря …. ( залишкове)

 9. Найглибше озеро материка і світу .. (Байкал)

 10.За площею гірських льодовиків Євразія посідає….(Перше місце у свті)

2.Картографічне завдання: «Подорож навколо материка» (географічний ланцюжок)

 Завдання:  Пройти навколо Євразії не обминаючи і не пропускаючи  жодного географічного об’єкта, що має відношення до цього материка. ( по черзі).

Географічна номеклатура:

м.Челюскін,море Лаптевих, Східно-Сибірське море, Берингова протока, Берингове море,Охотське море, протока Лаперуза,Японське море,Східно-Китайське море, Південно-Китайське море,Маалакська протока, Андаманське море,Бенгальська затока,о.Шрі- Ланка,Індійський океан,Аденська затока,Червоне море,Суєцький канал,Середземне море,Гібралтарська протока,Атлантичний океан,Біскайська затока,протока Ла-Манш,Північне море,Норвезька течія,Баранцеве море, протока Карські ворота.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Учитель:

Послухайте вірші  і скажіть, про які природні зони дізнаємося сьогодні на уроці.

1.Песець - це не великий

Хижий звір.

У нього гарний нюх та слух,

Але не досить добрий зір.

Живе у тундрі, лісотундрі

Та за Північним колом полярним.

І його завжди вважають

Досить розумним

І мисливцем дуже гарним.

2.Люблю твої степи просторі 
Блакитну ніжність в небесах, 
І синь води й високі гори 
Красунею ти постаєш в моїх очах.

3.Шумить верхами буйний ліс –
 Дуби, берези, буки.
 Співає сойка, свище дрізд
 І воркотять голубки

4. Наліво - крок праворуч, крок:
Навкруги - суцільний пісок!
Пустеля - це не дрібниця
У ній можно заблудиться

ІV.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Учитель:

     Тема сьогоднішнього уроку « Природні зони Євразії».  ( учні записують в зошит)

Учитель:

 1. Що називають природною зоною?

 2. Які компоненти входять до складу природної зони? 

3. Від чого найбільше  залежить формування природної зони

Завдання уроку:

  •     З’ясувати  закономірностей  розташування  природних зон Євразії, їх формування;
  •     Особливості  клімату, ґрунтів;
  •     Рослинний, тваринний світ;
  •     Пояснити  взаємозв’язки між цими компонентами.

Подорожувати природнми зонами Євразії будемо за таким планом:

          План характеристики природної зони:

      1.  Розташування  території - географічне положення.

      2.   Кліматичні особливості ( кількість  і  режим опадів, температури

            січня й липня)

      3.   Переважання типів ґрунтів.

      4. Особливості рослинного покриву, основні види типових рослин.

      5.   Особливості тваринного  світу.

      6.   Видозміни природних комплексів людиною.

Прийом «Творча лабораторія »

  Що б мати цілісну картину про природні зони я пропоную вам  на протязі уроку заповнювати таблицю                                             

Природної зони Євразії

Природна

зона

Географічне

положення

Клімат

Ґрунти

Рослини

Тварини

 

 

 

 

 

 

 

Прийом « Географічний практикум».

Завдання.

Користуючись картою  природних зон світу визначте   природні зони Євразії і особливості їх розташування.   

Учитель:   Розпочинаємо  нашу мандрівку з арктичного кліматичного поясу

1 група «Дослідники» побували в зоні арктичного і субарктичного поясів

І зараз вони готові повідомити про результати своїх досліджень

                             Повідомлення  1 групи

  В арктичних пустелях, які охоплюють острови Північного-Льодовитого океану та північне узбережжя, материка панує суворий арктичний клімат. Частина території покрита льодовиками, тому поширені крижані й кам’янисті пустелі.

   У  пустелях не утворюються грунти і не ростуть рослини, а в камянистих – в умовах багаторічної мерзлоти на арктичних грунтах є лишайники.                 Тваринний світ дуже бідний. Нечисленні травянисті  рослини- незабудку, полярний мак , камнеломку. Пристосувався до суворих умов і північний олень, який має густе хутро  і широкі копита, що полегшують йому пересування про снігу. У цій зоні мешкають також  песець, лемінг. Життя більшості тварин – білого ведмедя, тюленів, моржів, морських котиків пов’язане з морем

   У літку на узбережжі поширені пташині базари , де гніздяться чайки, кайри, та інші птахи.

   На південь від арктичних пустель суцільною смугою із заходу на схід простягається лісотундра і тундра.

   Клімат цієї природної так само суворий, як і в арктичних пустелях .Середня температура січня -35, липня +5 градусів .  . На тундрових глейових грунтах ростуть лишайники і мохи

   Серед осоки і злаків ростуть кущики брусниці, буяхи.. Захищаючись від сильних вітрів, карликова береза і верба стеляться по землі. У тундрі живуть песець, лемінг.

   Серед птахів поширена біла куріпка,полярна сова. Поширено багато водоплавних птахів –гусей, качок, гагар.З тайги заходять лось, бурий ведмідь.

Учитель: Ми побували в зоні арктичних пустель, тундрі і лісотундрі.

То ж які основні особливості для цих зон

2 Група « Науковці».  Досліджували ліси помірного поясу

                      Повідомлення 2 групи.

    Наша група досліджувала ліси помірного поясу. Ми дізналися, що вона має три підзони: тайгу, мішані, широколисті ліси.Кожна з цих підзон має свої кліматичні  особливості.

   Тайга, або хвойний ліс, займає великі простори півночі помірного поясу. Літо в тайзі тепле і коротке середня температура липня  від +10 до +20 С, опадів 300- 600 мм. Зимою середня  температура становить  - 38 С

   На підзолистих грунтах ростуть хвойні породи дерев : сосна, ялина, сибірський кедр.

   Тваринний світ тайги дуже багатий. Тут водяться хутрові звірі: білка, лисиця, соболь куниця, копитні ( лось, олень) , птахи (глухарі тетеруки,)

   На південь від тайги широкою смугою, що поступово звужуєть ся до Уралу простяглися мішані ліси. Літо довше і тепліше ніж у тайзі, зима сніжна і не така сувора.

   Середня температура січня -25 С   , липня  + 15 С .  Опадів випадає 400 – 600 мм на рік.

   Грунти дерново – підзолисті. Завдяки тому, що кількість тепло і волого різновид дерев збільшився зявилися поряд  хвойними породами , широколисті (дуб, липа, клен).

   Багатий світ і лісових птахів – дятел, синиця, чиж, рябчик.

   Досліджуючи широколисті ліси, які поширені в Західній Європі ми дізналися, що вони більш теплолюбові. Середня температура липня +25 С, січня – 13 Опадів випадає 1000-1500 мм на рік  Основні грунти – бурі лісові. На яких ростуть типові породи дерев дуб, липа, клен, вяз, ясен.У широколистих лісах мешкають олень, кабан, барсук, заєць, лісова куниця, білка. У районах Альп і Карпат трапляється бурий ведмідь. З птахів поширені дятел, синиця, дрізд, соловей.

    Ми хочемо звернути вашу увагу на те, що повсюдно площі лісів скорочуються внаслідок вирубування. Первісні широколисті ліси збереглися невеликими масивами  - пущами.

    Серед них  - національний парк Біловезька Пуща. Це один з найбільших заповідних лісових масивів Європи. Ми зібрали матеріали про цей заповідник.

     Підведемо підсумки дослідження цієї зони. (зачитують записи таблички) Учитель: Рухаючись далі ми потрапляємо в зону лісостепу і степу

Завдання:за допомогою карт атласу і підручника на сторінці 226  самостійно охарактеризуйте цю зону і заповніть таблицю.

Я пропоную переглянути репортаж. Лісостеп і степ (комп’ютерна презентація) 2 хв.

 Учитель: Отже, ви переглянули презентацію і що ви записали до творчої лабораторії? Учні зачитують. Прокоментуйте свої записи

Учитель: Подорож наша продовжується. Група мандрівників досліджувала природну   зону пустель і напівпустель

3 група «Мандрівники» . Повідомлення 3 групи

    Пустелі помірного поясу виникли в умовах різко контенинтального клімату, з холодною зимою і сухим спекотним літом. За рік випадає опадів – 100мм.

   Грунти – бурі та сіро-бурі бідні на неорганічні речовини. Земна поверхня вкрита камянистими розсипищами, або сипучими пісками.

    Рослинний світ бідний. Ми замалювали представників цієї зони це – верблюжа колючка, саксаул, полин. Навесні, коли випадає найбільше опадів напівпустелі і пустелі вкриваються мальовничим килимом тюльпанів. Проте вони швидко відцвітають. Пустеля швидко вигорає проте життя триває: найвитриваліша тварина пустель – двогорбий верблюд та дрібні гризуни  тушканчик,ховрах. Рідко можна побачити коня Пржевальського .Численними є отруйні змії

(учні зачитують записи )

Учитель: До нас завітали представники туристичної агенції «Вітер мандрів» надаємо їм слово

   Туристична агенція «Вітер мандрів» запрошує побувати на узбережжі Середземного моря. В субтропічному кліматичному поясі в зоні вічнозелених твердолистих лісів і чагарників.

   Впродовж усього року ви зможете побачити вічнозелені дерева і кущі, які пристосувалися до теплої і вологої зими та спекотного і сухого літа, які не скидають листя впродовж року.

   Ви можете помилуватися окрасою Середземномор’я найдавнішою квітковою рослиною – магнолією. Побачите мирт –вічнозелений кущ, квіти якого містять ефірні олії, що використовуються парфумерії. Скуштуєте плоди суничного дерева.

    Запрошуємо Вас на відпочинок  на узбережжя Середземного моря.

І сподіваємось що вам тут сподобається .Тож не забудьте придбати путівки.

Учитель: Дякуємо за запрошення. Ми з великим задоволення побуваємо на узбережжі Середземного моря.

Учитель: Отже, що ви дізналися про зону вічнозелених лісів і чагарників, які особливості цієї зони?

Учитель: Ось ми з вами здійснили цікаву подорож природними зонами. Я думаю що кожен із вас отримав багато цікавої інформації. Але  на сьогднішньому уроці ми розглянули не всі природні зони. Тому на наступному уроці ми продовжимо з ними знайомство.

Запитання.

1. Які природні зони Євразії найкраще освоєні.

2.Як безконтрольне втручання людини в природу впливає на  стан навколишнього середовища , добробут  та здоров’я населення.

V.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Дерево знань»

Учні на листочках записують все, що дізналися нового на уроці про природні зони Євразії і прикріплюють  їх коментуючи до макета дерева ,що висить на дошці.

VI.ПІДСУМОК УРОКУ

VII.ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ

1.Опрацювати параграф 49

2.Скласти 5 тестових завдань до тексту параграфа

3.Випереджальне( завдання окремим учням):підготувати повідомлення на одну із запропонованих тем: «Рефлезія – рослина - паразит», «Азія- батьківщина культурних рослин», «Рослини і тварини субекваторіальних лісів».

docx
Додано
28 травня 2020
Переглядів
5460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку