Конспекту уроку «Вологість повітря. Методи вимірювання вологості повітря»

Про матеріал

Завдання уроку:

• організувати діяльність учнів для засвоєння нових знань;

• викликати інтерес учнів до уроку, надати йому пошуково-творчий характер;

• розвивати в учнів потребу в творчій діяльності, в самовираженні через різні види роботи.

Перегляд файлу

Тема програми: Основи молекулярно-кінетичної теорії

Тема уроку: Вологість повітря. Методи вимірювання вологості повітря

Мета уроку:

навчальна — сформувати в учнів уявлення про абсолютну і відносну вологість повітря, точку роси; розглянути способи вимірювання вологості повітря; використовуючи дослідницький метод, формувати в учнів навички самостійно проводити експеримент, аналізувати його результати; з’ясувати практичне та професійне спрямування матеріалу;

розвиваюча — розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, вміння аналізувати інформацію, сприяти розвитку пізнавальної активності, професійного інтересу, інформаційної, комунікативної, загальнокультурної та професійної компетентності учнів;

виховна — виховувати інтерес до предмета, фізичну грамотність, культуру мовлення, потребу застосовувати свої знання практично;

методична — формування в учнів ключових компетентностей засобами інноваційних технологій навчання.

Завдання уроку:

• організувати діяльність учнів для засвоєння нових знань;

• викликати інтерес учнів до уроку, надати йому пошуково-творчий характер;

• розвивати в учнів потребу в творчій діяльності, в самовираженні через різні види роботи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор, екран, мультимедійна презентація «Вологість повітря. Методи вимірювання вологості повітря», учнівські мультимедійні презентації, психрометр, термометри, вата, склянка з водою, роздатковий матеріал (картки для самостійної роботи, опорні конспекти для учнів, психометричні таблиці, інструкції до практичної роботи), зразки сухої деревини.

Міжпредметні зв’язки: матеріалознавство, хімія, біологія, математика.

Оцінювання: накопичувальна система.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

 

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

Добрий день, діти, сьогодні на уроці ми будемо говорити про дуже важливе для життя людини фізичне поняття, але тему уроку я вам пропоную сформулювати самим. Погляньте на екран і дайте відповіді (на слайдах).

Отже, перше завдання: подумайте, що ви бачите на слайдах?

(Слайд 1) (Хмари)

(Слайд 2) Що це? (Дощ)

(Слайд 3) А це? (Сніг)

(Слайд 4) Про яке явище йде мова? (Туман)

(Слайд 5) Яке це явище? (Роса)

(Слайд 6) (Іній)

 

Стародавні вікінги вважали, що вона з'єднує світ богів і світ людей. Стародавні греки вважали її вісницею богів. На честь неї названа одна з оболонок ока. Хто вона?

(Веселка) (Слайд 7)

(Слайд 8)

А тепер друге завдання — дайте відповідь на основне питання: що об'єднує ці явища?

(Слайд 9)

Вода, що міститься в атмосфері, називається вологістю повітря.

 

Ось ви і визначили тему уроку. А що б ви хотіли дізнатися про вологості?

Спілкування з учнями.

(Слайд 10) Отже, тема сьогоднішнього уроку: Вологість повітря. Методи вимірювання вологості повітря.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Перед вивченням нової теми ми з вами пригадаємо вивчений раніше матеріал.

(Самостійна робота на два варіанти із подальшою взаємоперевіркою дописати пропущені слова)

(Слайд 11) Допишіть пропущені слова:

 

Варіант 1

1. Інтенсивний перехід рідини в пару, що відбувається з утворенням бульбашок пари по всьому об'єму рідини при певній температурі, називається _______________ .

2. Перехід газу в рідкий стан називається _______________ .

3. Чим вищий атмосферний тиск, тим ____________ температура кипіння рідини.

4. Хліб черствіє через ______________ вологи.

5. Пару, що знаходиться в динамічній рівновазі зі своєю рідиною, називають _______ .

Варіант 2

1. Якщо пару при незмінній температурі простим стисненням можна перетворити в рідину, то таку пару називають ________________ .

2. Перехід рідини в газоподібний стан називається  ______________ .

3. Тиск пари , при якому рідина знаходиться в рівновазі зі своєю парою, називають тиском ______________ пари.

4. Овочі варять у закритій каструлі, щоб зменшити _____________ .

5. Кипіння (від початку до кінця) відбувається при відповідній і постійній для кожної рідини температурі, а випаровування відбувається при ____________ температурі.

 

Поміняйтесь картками з сусідом по парті та уважно перевірте вписані відповіді. Якщо згодні, то поставте знак «+» біля завдання. Якщо ні, то «–».

Поверніть картку власнику і перевіримо разом відповіді.

 

(Слайд 12) 1 варіант

(Слайд 13) 2 варіант

ІV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

(Слайд 14)

Вода займає близько 70,8 % поверхні земної кулі. Живі організми містять від 50 до 99,7 % води. В атмосфері міститься 13–15 тис. км води у вигляді крапель, кристалів снігу і водяної пари.

(Слайд 15) Вода в організмі людини

Доросла людина на 70 % складається з води:

— у головному мозку — 70–80 %;

— у крові — 83 %;

— в серці, легенях, нирках — 80 %;

— в кістках — 20–30 %;

— в зубній емалі — 0,3 %.

Втрата 10 % води смертельна для людини. За 70 років життя людина випиває та з’їдає близько 50 т води.

Розглянувши сьогоднішню тему, ви побачите, що ця тема надзвичайно важлива і у вашій професії.

 

V. Вивчення нового матеріалу

(Лекція з елементами евристичної бесіди)

(Слайд 16) Пам’ятаючи наш план дій на сьогодні, перейдемо до його виконання. Візьміть опорні конспекти, які лежать у вас на партах та не забувайте їх заповнювати впродовж уроку.

Вологість. Поняття вологості дуже важливе:

і шкоду, і користь приносить воно.

В повітрі пар існує завжди,

головне: скільки, де і коли.

Відсотків шістдесят — це норма,

і потрібно про цю норму пам'ятати.

Важливо виміряти її і розрахувати,

і застосовувати , застосовувати , застосовувати,

в цеху, в архіві, і в магазині,

на овочебазі, і в медицині.

Щоб не довелося нам пожежі гасити,

вологість серйозно всім нам потрібно вчити.

Вологість повітря свідчить про наявність водяної пари в атмосфері. Як ви розумієте, чим більше водяної пари буде міститися в атмосфері при даній температурі, тим більше буде вологість повітря, тобто, тим ближче пар буде до стану насичення.

(Слайд 17)

Вологість — вміст водяної пари в повітрі. Вологість можна охарактеризувати парціальним тиском, абсолютною і відносною вологістю.

Величину, яка вимірюється кількістю водяної пари (в грамах), що міститься в 1  повітря, називають абсолютною вологістю повітря. Інакше кажучи, абсолютну вологість вимірюють густиною водяної пари, яка знаходиться в повітрі. Наприклад, при абсолютній вологості 6 мм рт. ст. в жаркий липневий полудень повітря дуже далеке від насичення, а в холодний осінній день ця ж кількість водяної пари може насичувати його так, що у повітрі з’явиться туман, мряка.

(Слайд 18)

Тиск, який чинила б водяна пара, коли б не було інших газів, називають парціальним тиском водяної пари.

, тобто пропорційний .

(Слайд 19)

Відносною вологістю повітря називають виражене в процентах відношення абсолютної вологості до кількості пари, необхідної для насичення 1 повітря при тій самій вологості.

               

(Вчитель записує на дошці)   .

(Слайд 20)

Температуру, при якій відносна вологість повітря становить 100 % називають точкою роси.

(Слайд 21)

Відносну вологість можна вимірювати за допомогою ряду приладів, спеціально створених для цього. Це гігрометри та психрометри.

Психрометр (від грецького слова «псіхрос» — холодний).

(Слайд 22)

 

Особливості волосяного кімнатного вимірювача вологості повітря

Даний тип пристрою застосовується для визначення показника вологості в рамках 30–80 %. Конструкція приладу складається з декількох елементів:

  • металевий каркас у вигляді рами;
  • вимірювальна шкала (крок кожного ділення відповідає 1 % вологості);
  • людську волосину (знежирений);
  • регульована за допомогою гвинта стрілка;
  • шків, призначений для того, щоб можна було перекинути вільний кінець волоса із закріпленим важком.

Волосяний гігрометр — різновид вимірювального приладу, призначеного для визначення вологості повітря, принцип дії якого заснований на гігроскопічності людської волосини, іншими словами, здатності подовжуватися або скорочуватися під впливом вологи. Коли вологість в приміщенні знижується або збільшується, натяг волосся послаблюється або навпаки, зростає. В результаті цього шків повертається і приводить в рух стрілку, що вказує на шкалу. За рахунок цього можна визначити точний показник вологості навколишнього середовища.

Гігрометр волосяного типу має значну перевагу перед іншими пристроями. На його свідчення не може вплинути температура повітря, як це буває з електролітичними моделями. Для його роботи не потрібно електрику, гігрометр функціонує за рахунок механічних процесів.

Дія волосяного гігрометра заснована на тому, що знежирена людська волосина в умовах великої вологості подовжується, а при низькій вологості її довжина зменшується. До кінця волосини причеплений вантаж, при зміні довжини він повертає блок зі стрілкою. Кінець стрілки показує відносну вологість за шкалою.

 

Популярний в народі спосіб вимірювання вологості повітря — за допомогою склянки з водою

Як виміряти вологість повітря в квартирі за допомогою склянки:

1. Наповнити скляну ємність водою. Для цих цілей підійде не тільки склянку, а й пляшка, банка.

2. Постановити ємність в холодильник на пару годин.

3. Після цього дістати склянку і виміряти температуру води. Цей показник не повинен перевищувати 5 °С.

4. Контрольний посудину слід поставити в кімнаті, подалі від опалювальних приладів.

Потрібно обов'язково засікти час, щоб зробити спостереження за поведінкою конденсату. На це буде потрібно від 5 до 10 хв.

Описание: Современные приборы для измерения влажности воздуха могут так же показывать датуЯкщо накопичений на стінках конденсат висохне за означений час, значить, в приміщенні сухо. Мокре скло говорить про те, що в кімнаті оптимальні умови з достатнім рівнем вологості. Якщо ж краплі конденсату великі і струмочками стікають по стінках посудини — це вказує на підвищену кількість водяної пари в приміщенні.

Сучасні прилади для вимірювання вологості повітря можуть показувати дату, температуру, час.

 

VІ.  Первинне закріплення знань, застосування отриманих знань і навичок для набуття нових

 

6.1 Практична робота: «Визначення відносної вологості повітря в кабінеті фізики за допомогою психрометра»

Мета роботи: навчитися вимірювати відносну вологість повітря в кабінеті за допомогою психрометра.

Прилади і матеріали: психрометр.

(Слайд 23)

(Слайд 24)

таблиця

(Слайд 25)

6.2 Розв’язування задачі (учні розв’язують самостійно на закріплення вивченого матеріалу з подальшою перевіркою)

(Слайд 26)

задача

Сухий термометр психрометра показує 22 ºС, а вологий показує 18 ºС. Знайдіть відносну вологість повітря.

Викладач: виникає логічне запитання: а яке ж оптимальне значення відносної вологості?

  •                   для людини сприятлива вологість — 40 %–60 %.

Минулого року учні своїми руками виготовили прилад для вимірювання вологості повітря — психрометр (викладач демонструє прилад). Пропоную і вам виготовити такий прилад.

 

  1.               Закріплення набутих знань

(Фронтальне опитування)

(Слайд 27)

1. Якщо вологе повітря охолоджувати, то при деякій температурі пару, що знаходиться в повітрі, можна довести до насичення. Що станеться при подальшому охолодженні?

(Слайд 28)

2. Дрова в печі тріщать і метають іскри до негоди. Чому?

(Відповідь: якщо волога висока, то дрова вбирають вологу і розбухають. При горінні таких дров, вода, що міститься в них, кипить, і пара розриває волокна деревини.)

(Слайд 30)

3. Чому дерев’яні двері з часом починають скрипіти або навіть не зачинятися?

4. Спекотна погода переноситься людьми в болотистій місцевості важче, ніж в сухій. Чому? (В сильну спеку виділення поту і його випаровування оберігає організм людини від перегріву. У болотистих місцевостях щільність водяної пари в повітрі більше, ніж в сухих, внаслідок чого випаровування поту відбувається повільніше.)

5. Висловіть свої міркування з приводу вислову «Відносна вологість повітря — 0 %».

Чи можлива така ситуація?

Завдання 6, 7 виконується з психрометричною таблицею.

6. Вологість повітря — 78 %, показання сухого термометра — 12 °C. Яку температуру показує вологий термометр? (Відповідь: 10 °C).

7. Різниця в показаннях сухого і вологого термометра дорівнює 4°C, відносна вологість повітря — 60 %. Чому рівні покази сухого і вологого термометрів?
(Відповідь: 14 °C, 10 °C).

(Слайд 30)

C:\Users\School-28\Desktop\22.png

(Інформація учнів презентація підготовлена вдома)

  •                   Вологість деревини.
  •                   Ступені вологості деревини.
  •                   Прилади для вимірювання вологості деревини.
  •                   Висновки.

 

  1.               Народні прикмети

(Слайд 31)

(Інформація учнів)

Всі ми — діти природи. Так вважали давно і, звичайно, вважають на сьогоднішній день. За мільйони років еволюції кожна жива істота виробила здатності чутливо реагувати на різноманітні зміни в довкіллі, і позитивні, і негативні для життєдіяльності. Такі чуття передавалися із покоління, удосконалювались, і стали у деяких тварин такими тонкими, що відчувають краще від найновіших сучасних приладів. Зміна погоди в значній мірі обумовлена зміною вологості повітря. Вам на сьогоднішній урок необхідно було знайти народні прикмети, які люди спостерігали (виступи учнів) Учнівська презентація.

(Слайд 32)

Викладач: Сіль мокне до дощу. Чому?

(Відповідь: перед дощем вологість повітря дуже висока, а сіль активно вбирає вологу)

 

VІІ. Підсумки уроку

7.1 Слово вчителя

(Слайд 33)

Всі живі організми відчувають потребу у воді.

Найбільш сприятлива для людини відносна вологість повітря 40–60%, а якщо повітря сухе або надто вологе? (Спонукаю учнів робити висновки за слайдами)

(Слайд 34)

(Слайд 35)

7.2 Оцінювання учнів

(Слайд 36)

 

7.3 Рефлексія (метод «Незакінчене речення»)

(Слайд 37)

C:\Users\School-28\Desktop\22.png

— Сьогодні на уроці ми дізналися про …

— У подальшому житті нам знадобиться …

— Я добре зрозумів …

— Я не зрозумів …

— Мені на уроці сподобалось …

 

7.4 Домашнє завдання

(Слайд 38)

7.4.1 Вивчити теорію за конспектом.

7.4.2 Підготувати повідомлення на вибір (робота в малих групах):

— «Значення вологості повітря в нашому житті».

— «Вплив вологості на рослини».

— «Вплив вологості на збереження харчових продуктів».

— «Вплив вологості на збереження паперу або тканини».

  1.   Практичне завдання на вибір (робота в малих групах):

— «Визначення вологості повітря вдома».

— «Визначення вологості повітря в хлібниці».

7.4.4 Виготовити психрометр (за бажанням).

(Слайд 39)

 

1

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Куликовська Олена Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. домантович миша
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Курдиманова Любов Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 10 клас (Сиротюк В.Д., Баштовий В.І.)
До уроку
Розділ 4. ВЛАСТИВОСТІ ГАЗІВ, РІДИН, ТВЕРДИХ ТІЛ
Додано
25 березня 2018
Переглядів
6674
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку