Тема уроку: Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина.
Мета уроку: ознайомити учнів з конституційними правами, свободами та
обов'язками людини і громадянина; розвивати вміння працювати із
статтями Конституції України; вирішувати правові ситуації,
розвивати критичне мислення; виховувати повагу до законів України
та необхідність їх дотримання.
Очікувальні результати:
людини і громадянина;
Обладнання: підручник, витяги з Конституція України.
Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів.
Використані прийоми та методи: робота з нормативно-правовими документами та правовою термінологією, робота з підручником, «анаграма», бліц-опитування, випереджальне завдання, робота в парах.
Міжпредметні зв’язки: історія, література.
Компетенції:
Змістовні лінії: громадянська відповідальність, інформаційне середовище, цінність і моральність.
Тип уроку: Особистісно зорієнтований
ХІД УРОКУ
Добрий день! Сідайте, будь ласка.
Дуже рада вас бачити в повному складі. Сьогодні 16 грудня - День підкорення вершин. Тож бажаю, щоб із сьогоднішнього дня підкорення вершин Країни знань були для вас легкими.
На минулому уроці ми з вами розглянули правову характеристику понять «людина», «особа», «громадянин». Що таке права і свободи людини та громадянство України.
Пригадайте, будь ласка, поняття, з якими ви ознайомилися на попередньому уроці шляхом розгадування анаграм. (слайд 1) Вам необхідно визначити термін та пояснити його.
Відкрийте зошити, запишіть число, класна робота. Оберіть собі анаграму і вперед.
Вам уже відомо, що права і свободи людини належать нам від моменту
народження. Вони існують незалежно від визнання їх державою, закріплення їх законами або належності особи до певної країни. Своєю чергою, права і свободи громадянина – це права, пов'язані з фактом громадянства, тобто навпаки – належності людини до певної держави. Прикладом прав громадянина буде право голосу на виборах, право на об'єднання в політичні партії, право на участь в управлінні державними справами.
Проте слід зазначити, що права людини порівняно з правами громадянина мають більший пріоритет. Це пов'язано з тим, що права людини поширюються на всіх людей, які проживають у тій або іншій державі, а права громадянина – лише на тих осіб, які є громадянами певної країни.
А ще існують і конституційні права, свободи та обов’язки людини?
І ось про те, що ж являють собою конституційні права, свободи та обов’язки людини ми й поговоримо сьогодні . Епіграфом уроку я обрала витяг із тексту ст.21 Конституції України - (слайд 2) «Усі люди є вільні й рівні у своїй гідності та правах»
Тема уроку. (слайд3).
Мета уроку (слайд 4) - це мої очікувані результати. Напишіть, будь ласка, свої. Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
(Очікування учнів). Пропоную свій прогноз ваших очікувань (слайд 5) . Отже, запрошую вас до співпраці.
Ми будемо працювати за ось таким планом. (слайд 6)
1. Конституційні права і свободи людини і громадянина (слайд 7)
Конституційні права і свободи людини і громадянина– це визначені та за кріплені Конституцією України можливості людини та громадянина користу-ватися соціальними та іншими благами з метою задоволення особистих або
суспільних інтересів і потреб, а також обирати вид і міру своєї поведінки.
Робота з документом (слайд 8)
Визначити основні принципи, на яких базуються конституційні права і свободи людини і громадянина, опрацювавши витяги з конституції України
Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гаран-туються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або
внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та
обсягу існуючих прав і свобод.
2. Стаття 24.Громадяни мають рівні конституційні права і свободи
та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за
ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших пере-конань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану,
місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
3. Стаття 26. Іноземці та особи без громадянства, що перебувають в
Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і
свободами, а також несуть такі самі обов’язки, як і громадяни України,
— за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України.
4. Визначити, чому Конституційні права і свободи людини називають основними.
Конституційні права і свободи людини називають основними тому, що вони визначають найбільш важливі, істотні відносини і зв’язки між громадянином і державою.
5. Визначити на які види можна поділити права людини.
На виконання завдання у вас є 1,5 хвилини.
Виступи
(слайд 9)
Відкрийте, будь ласка, підручник на с. 92 ви бачите витяг із Р о з д і л II
ПРАВА, СВОБОДИ ТА ОБОВ'ЯЗКИ ЛЮДИНИ І ГРОМАДЯНИНА.
Давайте визначимо у яких статтях Конституції йде мова про конкретні права і свободи людини. (робота з підручником)
Конституція містить досить широкий і демократичний перелік прав і свобод людини і громадянина, а також закріплює гарантії їх реалізації і захисту. (слайд 10)
Вони поділяються на особисті, політичні, економічні, ідеологічні та юридичні.
(слайд 11)
Особисті гарантії – це власні можливості людини і громадянина щодо захисту своїх прав, свобод, законних інтересів і обов'язків.
Політичні гарантії - свобода політичної діяльності, не заборонена законодавств-вом, визнання народу єдиним джерелом влади і здійснення державної влади за принципом її розподілу на законодавчу, виконавчу і судову
Як ми вже знаємо, держава несе відповідальність перед своїми громадянами і
зобов'язана захищати їхні права і свободи. Але, в свою чергу, громадяни України теж мають обов'язки відносно держави та один одного.
(слайд 13)
Конституційні обов’язки – це встановлені Конституцією України види необхідної обов’язкової поведінки особи, яка постійно або тимчасово перебуває на території України.
Визначте, про які права та обов’язки йдеться.
Жити – Вітчизні служити.
ст. 65. Захист Вітчизни
ст. 27,28 Право на життя, та гідність.
ст. 66. Обов’язок не заподіювати шкоду природі
І малюєм, і співаєм.
Пишем, шиєм, вишиваєм —
Свій талант ми розвиваєм. Ст. 53
ст.67. Обов’язок сплачувати податки і збори
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись. ст. 27
Рефлексія (слайд 16)
1. Що нового ви дізнались на уроці?
2. Чи корисною була для вас ця тема?
3. Де ви зможете використати отримані знання?
4. Як ви тепер будете дбати про виконання своїх конституційних обов’язків?
Оцінювання
Домашнє завдання (слайд 17)
Опрацювати § 13, скласти розповідь про права людини, якими вам
доводилося користуватися в житті. (слайд 18)