Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина.

Про матеріал
Конспект уроку допоможе вчителю ознайомити учнів з конституційними правами, свободами та обов'язками людини і громадянина; розвивати вміння працювати із статтями Конституції України; вирішувати правові ситуації, розвивати критичне мислення; виховувати повагу до законів України та необхідність їх дотримання.
Перегляд файлу

Тема уроку: Конституційні права, свободи та обов’язки людини і громадянина.

Мета уроку: ознайомити учнів з конституційними правами, свобода­ми та

                       обов'язками людини і громадянина; розвивати вміння працювати із

                     статтями Конституції України; вирішувати правові ситуації,

                      розвивати критичне мислення; виховувати повагу до законів України           

                    та необхідність їх дотримання.

Очікувальні результати:

  • учні зможуть називати конституційні права, свободи та обов'язки

людини і громадянина;

  • пояснювати зміст конституційних прав та свобод людини і громадянина;
  • аналізувати основні правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних  прав та свобод людини і громадянина;
  • оцінювати важливість конституційних прав і свобод та обов’язків для громадян і держави.

Обладнання: підручник, витяги з Конституція України.

Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів.

Використані прийоми та методи: робота з нормативно-правовими документами та правовою термінологією, робота з підручником, «анаграма», бліц-опитування, випереджальне завдання, робота в парах.

Міжпредметні зв’язки: історія, література.

Компетенції:

  • Навчально-пізнавальна – використання інформації для вирішення навчальних завдань;
  • Комунікативна – усна і письмова комунікації;
  • Компетентність самоосвіти та саморозвитку – порівняльний аналіз юридичних понять;
  • Соціальна - аналіз правових ситуацій із життя.

Змістовні лінії: громадянська відповідальність, інформаційне середовище, цінність і моральність.

Тип уроку: Особистісно зорієнтований

ХІД УРОКУ

  1. Мотиваційний етап

 

 Добрий день! Сідайте, будь ласка.

       Дуже рада вас бачити в повному складі. Сьогодні 16 грудня - День підкорення вершин. Тож бажаю, щоб із сьогоднішнього дня  підкорення вершин Країни знань були для вас легкими.

       На минулому уроці ми з вами розглянули правову характеристику понять «людина», «особа», «громадянин». Що таке права і свободи людини та громадянство України.

Пригадайте, будь ласка, поняття, з якими ви ознайомилися на попередньому уроці шляхом розгадування анаграм. (слайд 1) Вам необхідно визначити термін та пояснити його.

Відкрийте зошити, запишіть число, класна робота.  Оберіть собі анаграму і вперед.

  1.   ТАРИПАД (апатрид) – особа без громадянства.
  2.   ВГРОАМДЯНСТО (громадянство) зв'язок людини з певною державою.
  3.   БІТИРПАД (біпатрид) – особа з подвійним громадянством.
  4.   ВАПРА (права) - це можливості, що необхідні людині для існування й розвитку. Людина є біологічною істотою, тому їй потрібні їжа, житло, одяг.
  5.   БОДИСВО (свободи) - це також можливості людини, необхідні їй для існування й розвитку, такі як свобода думки, совісті та віросповідання, пересування, вибору місця проживання та ін.

 Вам уже відомо, що права і свободи людини належать нам від моменту

народження. Вони існують незалежно від визнання їх державою, закріплення їх законами або належності особи до певної країни. Своєю чергою, права і свободи громадянина – це права, пов'язані з фактом громадянства, тобто навпаки – належності людини до певної держави. Прикладом прав громадянина буде право голосу на виборах, право на об'єднання в політичні партії, право на участь в управлінні державними справами.

        Проте слід зазначити, що права людини порівняно з правами громадянина мають більший пріоритет. Це пов'язано з тим, що права людини поширюються на всіх людей, які проживають у тій або іншій державі, а права громадянина – лише на тих осіб, які є громадянами певної країни.

А ще існують і конституційні права, свободи та обов’язки людини?

 

  1. Етап цілевизначення і планування  

 

          І ось про те, що ж являють собою конституційні права, свободи та обов’язки людини ми й поговоримо сьогодні . Епіграфом уроку я обрала витяг із тексту ст.21 Конституції України - (слайд 2) «Усі люди є вільні й рівні у своїй гідності та правах»

        Тема уроку. (слайд3).

        Мета уроку (слайд 4) - це мої очікувані результати. Напишіть, будь ласка, свої. Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.

        (Очікування учнів). Пропоную свій прогноз ваших очікувань (слайд 5) . Отже, запрошую вас до співпраці.

 

  1. Етап опрацювання навчального матеріалу  

 

        Ми будемо працювати за ось таким планом. (слайд 6)

1. Конституційні права і свободи людини і громадянина (слайд 7)

       Конституційні права і свободи людини і громадянина– це визначені та за кріплені Конституцією України можливості людини та громадянина користу-ватися соціальними та іншими благами з метою задоволення особистих або

суспільних інтересів і потреб, а також обирати вид і міру своєї поведінки.

        Робота з документом (слайд 8) 

        Визначити основні принципи, на яких базуються конституційні права і свободи людини і громадянина, опрацювавши витяги з конституції України 

 

  1. Стаття 22.Права і свободи людини і громадянина, закріплені цією

Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гаран-туються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або

внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та

обсягу існуючих прав і свобод.

 

2.  Стаття 24.Громадяни мають рівні конституційні права і свободи

та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за

ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших пере-конань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану,

місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

 

3. Стаття 26. Іноземці та особи без громадянства, що перебувають в

Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і

свободами, а також несуть такі самі обов’язки, як і громадяни України,

— за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України.

4.   Визначити, чому Конституційні права і свободи людини називають основними. 

Конституційні права і свободи людини називають основними тому, що вони  визначають найбільш важливі, істотні відносини і зв’язки між громадянином і державою.

5. Визначити на які види можна поділити права людини.

 

           На виконання завдання у вас є 1,5 хвилини. 

         Виступи

         (слайд 9)

         Відкрийте, будь ласка, підручник на с. 92 ви бачите витяг із Р о з д і л II 

ПРАВА, СВОБОДИ ТА ОБОВ'ЯЗКИ ЛЮДИНИ І ГРОМАДЯНИНА.

Давайте визначимо у яких статтях Конституції йде мова  про конкретні права і свободи людини. (робота з підручником)

 

  1. Конституційні гарантії прав і свобод людини і громадянина.

Конституція містить досить широкий і демократичний перелік прав і свобод людини і громадянина, а також закріплює гарантії їх реалізації і захисту. (слайд 10)

Вони поділяються на особисті, політичні, економічні, ідеологічні та юридичні.

(слайд 11)

Особисті гарантії – це власні можливості людини і громадянина щодо захисту своїх прав, свобод, законних інтересів і обов'язків.

Політичні гарантії - свобода політичної діяльності, не заборонена законодавств-вом, визнання народу єдиним джерелом влади і здійснення державної влади за принципом її розподілу на законодавчу, виконавчу і судову

  1. Конституційні обов’язки громадянина.  (слайд 12)

Як ми вже знаємо, держава несе відповідальність перед своїми громадянами і

зобов'язана захищати їхні права і свободи. Але, в свою чергу, громадяни України теж мають обов'язки відносно держави та один одного.

 (слайд 13)

     Конституційні обов’язки – це встановлені Конституцією України види необхідної обов’язкової поведінки особи, яка постійно або тимчасово перебуває на території України.

 

  1. Рефлексивно-оцінювальний етап. (слайд 14)

 

Визначте, про які права та обов’язки йдеться. 

 

  1. Батьківщина – мати, умій за неї постояти.

     Жити – Вітчизні служити.

ст. 65. Захист Вітчизни

  1. Я хочу гідно жити і рости

                                                   ст. 27,28 Право на життя, та гідність.

  1. Природа не храм, а майстерня і людина в ній працівник.

ст. 66. Обов’язок не заподіювати шкоду природі

  1. В школі пишем і читаєм,

     І малюєм, і співаєм.

     Пишем, шиєм, вишиваєм —

     Свій талант ми розвиваєм.  Ст. 53

  1. Україна – рідний край, про її добробут дбай.

ст.67. Обов’язок сплачувати податки і збори

  1. Я маю право жити на землі,

     Творити, дихати, учитись,

     Примножувать багатства всі її,

     Своєю Україною гордитись. ст. 27

 

  1. Дайте відповідь на питання. (слайд 15)
  1.  Сукупність моральних зобов'язань людини перед іншими людьми та державою це – (обов’язок)
  2. В статті 27 Конституції України йдеться про …? (право на життя)
  3. Головний закон держави – (Конституція)
  4. До якої групи прав та свобод людини відноситься  право на працю? (економічної)
  5. Шанувати державні символи це право чи обов’язок?  (обов’язок)
  6. До якої групи прав та свобод людини відноситься  право на життя? (особисті/громадянські)
  7. Чи мають право громадяни збиратися на мирні акції? (так)
  8.  Із скількох років людина має громадянські  права? (від народження)

 

Рефлексія (слайд 16)

1. Що нового ви дізнались на уроці?

2. Чи корисною була для вас ця тема?

3. Де ви зможете використати отримані знання?

4. Як ви тепер будете дбати про виконання своїх конституційних обов’язків?

       Оцінювання

 Домашнє завдання (слайд 17)

Опрацювати § 13, скласти розповідь про права людини, якими вам

доводилося користуватися в житті. (слайд 18)

 

 

 

 

docx
До підручника
Основи правознавства 9 клас (Андрусишин Б.І., Берендєєв С.О., Губань Р.В.)
Додано
20 грудня 2021
Переглядів
3210
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку