7 клас
Тема уроку: Клімат Південної Америки.
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми навчання: графічний пояснювально-ілюстративний, проблемно-пошуковий, бесіда, розповідь, пояснення, робота з географічними картами.
Обладнання: карти: «Фізична карта Південної Америки», «Кліматична карта Південної Америки», «Кліматичні пояси та області Землі»; підручники, атласи, робочі зошити, глобус.
Мотивація
Кожен по-різному бачить своє майбутнє. Проте багато хто мріє подорожувати та відкривати для себе цілий світ. За сучасних умов розвитку транспорту та міжнародних зв`язків здійснення цих мрій є надзвичайно реальними. Можливо, в майбутньому ви або ваші знайомі захочуть відвідати Південну Америку, адже це материк рекордів: найвищий у світі водоспад, найповноводніша річка. У Південній Америці є на що подивитися, проте у всіх різні смаки щодо погоди. Одні надають перевагу прохолоді, інші – теплу; одні – вологій, а інші – сонячній погоді. Південна Америка може задовольнити всі ці побажання. Проте які саме кліматичні умови та як вони поширені по території Південної Америки? Сьогодні ми маємо унікальну можливість уявно переміститися і дослідити клімат материка. Ви не тільки зможете для себе з`ясувати багато цікавого, але й станете справжніми експертами з клімату Південної Америки .
Організаційні та логічні етапи |
Тривалість (хв.) |
Пізнавальні завдання |
Діяльність учителя |
Діяльність учня |
І. Організаційний етап |
||||
|
1 |
|
Вітається з учнями та перевіряє їх готовність до активної роботи на уроці. Проводить міні-інтерв`ю: -Яким був попередній урок? -Якою була перерва? -З яким настроєм ви прийшли на урок? -Чому деякі з вас запізнилися на урок? |
Приводять у порядок своє робоче місце і налаштовуються до навчальної діяльності. За допомогою одного-двох слів відповідають на запитання вчителя. |
ІІ. Перевірка домашнього завдання; корегування опорних знань, умінь і навичок |
||||
|
6 |
З`ясування ступеня засвоєння знань і способів дій учнів. З`ясування причин невиконання домашнього завдання окремими учнями. Визначення типових недоліків у знаннях і способах дій учнів і причин їхньої появи. Ліквідація знайдених недоліків. |
Методом «Географічної рулетки» вчитель обирає трьох учнів („всліпу” витягає номерки, що відповідають порядковим номерам учнів у журналі). Кожному з них роздає по одному запитанню: 1.Що спільного й відмінного у рельєфі Африки, Австралії та Південної Америки? 2.Що стало причиною виникнення гірської системи Анд на заході материка? 3.Назвати основні форми рельєфу Південної Америки. Всім іншим учням вчитель роздає бланки з тестовими завданнями (Додаток 1), результати виконання яких перевіряє під копірку. Організовує роботу над помилками . |
Учні, які отримали запитання, обмірковують та формулюють свою відповідь, поки вчитель роздає бланки із тестами іншим учням. Протягом 1-2 хв. представляють свою відповідь. Інші учні виконують по 10 тестових завдань. Ті, що зробили це швидше, мають можливість доповнити відповідь однокласників. По завершенню опитування уважно слухають зауваження вчителя щодо результатів та усвідомлюють свої помилки. |
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку |
||||
|
1 |
|
Вчитель повідомляє тему уроку «Клімат Південної Америки»; Інформує учнів про мету уроку: «визначити особливості та наслідки впливу кліматотвірних чинників у Південній Америці порівняно з Африкою та Австралією; поглибити знання про кліматичні пояси та області, що проходять в межах материка». |
Учні уважно слухають та записують тему уроку у робочих зошитах. |
IV. Мотивація навчальної діяльності |
||||
|
1 |
Забезпечити мотивацію навчання |
Намагається зацікавити учнів до вивчення даної теми, наголошуючи на практичному застосуванні знань про клімат: «Кожен із вас по-різному бачить своє майбутнє. Проте є багато таких, що мріють подорожувати та відкривати для себе цілий світ. За сучасних умов розвитку транспорту та міжнародних зв`язків здійснення цих мрій є надзвичайно реальними. Можливо, в майбутньому ви або ваші знайомі захочуть відвідати Південну Америку, адже це материк рекордів: найвищий у світі водоспад, найповноводніша річка. У Південній Америці є на що подивитися, проте у всіх різні смаки щодо погоди. Одні надають перевагу прохолоді, інші – теплу; одні – вологій, а інші – сонячній погоді. Південна Америка може задовольнити всі ці побажання. Проте які саме кліматичні умови та як вони поширені по території Південної Америки? Сьогодні ми маємо унікальну можливість уявно переміститися і дослідити клімат материка. Ви не тільки зможете для себе з`ясувати багато цікавого, але й станете справжніми експертами з клімату Південної Америки». |
Слухають розповідь вчителя та уявно переносять себе до Південної Америки. |
|
||||
1. Основні кліматотвірні чинники та їх взаємодія. |
1 |
Забезпечення осмислення методу дослідження знань, що вивчаються |
Вчитель ділить учнів на 3 групи та доручає кожній із них дослідження одного з чинників: радіаційний, циркуляційний, характер підстильної поверхні. Визначає порядок, за яким групи виконують завдання. Роздає відповідні друковані схеми-алгоритми (Додотки 2,3) та контурну карту (Додаток 4) Південної Америки (знайомі учням із вивчення попередніх тем), які допоможуть самостійно дослідити вплив чинника. Пояснює порядок дій учням. |
Кожна група отримує певний чинник та друкований алгоритм, що визначає порядок його дослідження. Перша група, що досліджує радіаційний чинник, отримує контурну карту. Учні уважно слухають, у якому порядку вони мають працювати. |
а) радіаційний чинник |
5 |
Визначити особливості радіаційного чинника для материка Південна Америка. Проаналізувати наслідки впливу чинника. Порівняти особливості та вплив радіаційного чинника Південної Америки з попередньо вивченими материками. |
Вчитель пояснює алгоритм: «Ви отримали два перехресні кола (Додаток 2). У першому колі слід зазначити характеристики форми материка, у другому – положення відносно екватора, тропіків та помірних широт. Це все вам відомо із теми «Географічне положення Південної Америки» . Відповіді зазначте способом продовження незакінчених речень. На перехресті кіл зазначте наслідки такого положення. Кожен учасник групи повинен представити певні відповіді. Результати своїх досліджень зобразіть на карті: за допомогою збільшення інтенсивності кольору покажіть, у яких смугах материка буде жарко, тепло, прохолодно. Порівняйте отримані результати із материками Африка та Австралія. Зазнаачте відмінності». Організовує роботу групи, стимулює інші групи до активної участі у процесі навчальної діяльності. Пояснює складнощі, що могли виникнути у процесі роботи. |
Перша група учнів за поданим алгоритмом та з допомогою контурної карти характеризує радіаційний чинник. Кожен з учасників послідовно продовжує зазначені речення:
Південний тропік перетинає майже посередині.
Результати своїх досліджень подають у вигляді карти, на якій інтенсивним червоним кольором позначено жаркий клімат екваторіальних, тропічних широт, світлішим – перехідний від тропічного до помірного менш жаркий клімат та ще світлішим – більш прохолодний помірний клімат. Передають готову карту наступній групі. Інші групи тим часом уважно спостерігають за роботою першої групи, адже їхня відповідь ґрунтується на відповіді перших. Крім того, вони порівнюють результат дослідження із материками Африка (друга група) та Австралія (третя група), зазначаючи відмінності. |
б) циркуляційний чинник |
5 |
Визначити особливості циркуляційного чинника для материка Південна Америка. Проаналізувати наслідки впливу чинника. Порівняти особливості та вплив циркуляційного чинника Південної Америки з попередньо вивченими материками. |
Вчитель пояснює алгоритм (Додаток 3): «Ви отримали схему із порожніми вікнами, які вам необхідно заповнити. На базі знань, які ви отримали з курсу «Загальна географія» та теми «Океани», рухаючись за порядковими номерами зазначайте відповідно: 1.Географічні пояси. 2.Атмосферні тиски і т.д. відповідно до завдань, поставлених схемою. Вам необхідно виконати лише 7 перших завдань. У вікнах «наслідок» зазначайте вологу чи сухість зумовлює чинник чи їх сукупність, від яких проведені стрілки. Розподіл тисків, основних вітрів і їх напрямків та океанічні течії зазначайте на переданій вам карті». Організовує роботу групи, стимулює інші групи до активної участі у процесі навчальної діяльності. Пояснює складнощі, що могли виникнути у процесі роботи. |
Учасники групи №2 заповнюють пропуски у таблиці, зазначаючи відповідно до поставлених завдань: назви основних географічних поясів та тиски на них, постійні вітри та їх напрямки, теплі та холодні течії (за годинниковою стрілкою від Панамського перешийку). Відповідно до поставлених завдань зазначають наслідки впливу тих чи інших чинників. Розподіл тисків, основних вітрів і їх напрямків та океанічні течії зазначають на карті, переданій першою групою. Передають готову карту та алгоритм третій групі. Учасники інших груп уважно спостерігають за роботою другої групи для подальшого встановлення взаємозв`язків між чинниками. Крім того, вони порівнюють вплив циркуляційного чинника на материк Південна Америка з материками Африка (третя група) та Австралія (перша група) , називаючи спільні і відмінні риси. |
в) характер підстильної поверхні |
5 |
Визначити особливості підстильної поверхні материка Південна Америка. Проаналізувати наслідки впливу чинника. Порівняти особливості та вплив підстильної поверхні Південної Америки з попередньо вивченими материками. |
Вчитель пояснює алгоритм (Додаток 3): «Ви отримали від другої групи схему, яку вам необхідно завершити. Зазначте основні форми рельєфу у клітинках схеми в тому порядку, як вони розміщені на материку. Скористайтеся для цього знаннями, які ви отримали на попередньому уроці. З`ясувавши, які бар`єри є на шляху повітряних мас у Південній Америці, на переданій вам карті виділіть вологі та посушливі регіони на материку. Позначте всередині ареалу відповідно хмаркою або сонечком». Організовує роботу групи, стимулює інші групи до активної участі у процесі навчальної діяльності. Пояснює складнощі, що могли виникнути у процесі роботи. |
Учасники третьої групи зазначають основні форми рельєфу на схемі та наслідки взаємодії циркуляції та рельєфу (також за схемою). Доповнюють карту ареалами та умовними знаками відповідно до поставленого вчителем завдання. Учасники інших груп уважно спостерігають за роботою третьої групи, порівнюють вплив підстильної поверхні Південної Америки з попередньо вивченими материками: Африкою (перша група) та Австралією (друга група). Всі разом учні порівнюють готову карту із кліматичною картою Південної Америки з атласу. |
2. Кліматичні пояси та області |
1,5 |
Визначити основні кліматичні пояси та області Південної Америки, порівнюючи її із Африкою та Австралією. |
Пропонує учням розглянути карту кліматичних поясів та областей Південної Америки. Ставить запитання:
|
Учні, користуючись картою, відповідають на запитання вчителя у відповідному порядку:
|
а) екваторіальний пояс |
5 |
Визначити особливості кліматичних поясів та областей Південної Америки. |
Розподіляє між трьома сформованими групами завдання охарактеризувати відповідно: екваторіальний та субекваторіальний пояс; тропічний та субтропічний пояс; помірний пояс та області високогірного клімату. Роздає друковані таблиці, де слід зазначати відповідні характеристики. Пояснює групам завдання: «Уважно розгляньте кліматичну, фізичну карти Південної Америки та карту кліматичних поясів і областей. Заповніть відповідно до варіанту відомості про кліматичний пояс: які території охоплює, середні температури січня та липня, сумарну кількість опадів. Роботу всередині групи організуйте самостійно. Таблицю перемалюйте у робочі зошити та передайте друкований варіант наступній групі ( перша передає другій, друга – третій, третя – першій). Відповідно доповніть свої таблиці відомостями з інших груп. Зверніть увагу на сезонні прояви у проміжних та помірному поясах». |
Отримують від учителя таблиці для виконання наступного завдання.(Додаток 5) Групи працюють над заповненням отриманих таблиць, співставляючи карти з атласів. Заповнивши свої рядки, перемальовують таблиці у зошити та передають наступній групі. Записують у робочих зошитах відомості, отримані з інших груп. |
б) субекваторіальний пояс |
||||
в) тропічний пояс |
||||
г) субтропічний пояс |
||||
ґ) помірний пояс |
||||
д) область високогірного клімату |
||||
3. Введення нових понять з теми |
0,5 |
Звернути увагу на появу нових понять, що стосуються клімату Південної Америки |
Акцентує увагу учнів на нових поняттях до даної теми, які можна знайти у підручнику: інверіо, верано та памперо. Звертає увагу на іспанське та португальське походження цих слів. |
Налаштовуються сприймати пояснення нових понять. |
а) введення понять «інверіо» та «верано» |
1 |
Сформувати поняття «інверіо» та «верано» |
Пояснює: «Як ви вже знаєте, для перехідних кліматичних поясів характерна сезонність. Зокрема вона проявляється і в субекваторіальному поясі Південної Америки, що охоплює значну частину материка. Влітку до субекваторіального поясу заходять вологі та теплі повітряні маси із екваторіальних широт, а взимку – сухі і жаркі – із тропіків. Відповідно вологе і тепле літо називають інверіо, а суху та спекотну зиму – верано» |
Учні уважно слухають та записують у робочі зошити визначення нових понять. |
б) введення поняття «памперо» |
1 |
Сформувати поняття «памперо» |
Пояснює: «Ще одне незнайоме поняття, з яким ми сьогодні познайомимось, це «памперо».
Вірно. З Антарктиди до Південної Америки приходить холод разом із вітрами. Адже у полярних широтах, як ви вже знаєте встановлюється зона високого тиску, а у помірному поясі – низького. Тому холодний вітер з Антарктиди іноді досягає Патагонії. Цей вітер називається памперо. Отже, памперо – це холодний штормовий вітер з Антарктиди, що переносить холодне й сухе антарктичне повітря й викликає стрімке зниження температури». |
Відповідають на запитання вчителя:
Уважно слухають пояснення та записують визначення поняття в зошит.
|
VI.Практичне застосування вивченого ( формування умінь і навичок) |
||||
|
4 |
Організувати діяльність учнів із застосування знань і способів дій у змінених і нових ситуаціях. |
Вчитель проводить гру під назвою «Туристична агенція» (Додаток 6). Ділить клас на менші групи (по 5-6 осіб) кожна група є певною туристичною агенцією. Роздає завдання - побажання клієнта щодо кліматичних умов відпочинку. Оцінює роботу «агенції» та ставить додаткові запитання в залежності від ситуації. |
Учні придумують назву своєї агенції, обирають директора та секретаря. Отримують листівки з побажаннями клієнта. Знаходять територію на материку із кліматом, що може задовольнити побажання клієнта. Директор кожної агенції висловлює запропоновані варіанти. |
VIІ. Закріплення систематизація та узагальнення вивченого |
||||
|
3 |
Організувати діяльність учнів з трансформування окремих знань і способів дій у цілісну систему знань і умінь. |
Допомагає учням побудувати «дерево» теми (Додаток 7), ставлячи наступні запитання:
|
Учні по черзі відповідають на запитання вчителя і виходять до дошки, щоб записати відповіді у вигляді розгалуженого дерева. У стовбурі послідовно записують кліматичні пояси та області. Основну властивість записують на корені дерева. (Додаток 7) |
VIІІ. Підсумки уроку |
||||
|
3 |
|
Аналізує рівень засвоєння навчального матеріалу учнями, ставлячи проблемне запитання:
Оцінює роботу учнів, враховуючи результати тестування та активність на уроці. |
Відповідають на проблемне запитання:
|
ІХ. Домашнє завдання |
||||
|
1 |
|
Вчитель пропонує опрацювати текст підручника з параграфа 28. Відповісти на запитання вкінці параграфа. |
Учні записують завдання до щоденника. |
ДОДАТКИ
Додаток №1(Тестові завдання для перевірки засвоєння попередньої теми).
А) Міссісіпська;
Б) Амазонська;
В) Орінокська;
Г) Ла-Платська;
Ґ) Парагвайська.
А) Котопахі;
Б) Аконкагуа;
В) Мак-Кінглі.
А) Ла-Платська;
Б) Амазонська;
В) Орінокська.
А) Чімборасо;
Б) Анди;
В) Іл`яму;
Г) Аконкагуа.
А) гори Анди;
Б) Бразильське плоскогір`я;
В) Ла-Платська низовина;
Г) Орінокська низовина.
6. Про незавершеність горотвірних процесів в Андах свідчать:
А) наявність льодовиків і значні висоти;
Б) вулканізм та землетруси;
В) землетруси та наявність льодовиків.
7.Місця підняття фундаменту Південно-Американської платформи в рельєфі відповідають:
А) Амазонській низовині та Бразилійському плоскогір`ю;
Б) Бразилійському плоскогір`ю та Гвіанському нагір`ю;
В) Гвіанському нагір`ю та Амазонській низовині.
8. Виберіть три рівнини, середня висота яких над рівнем моря найбільша:
А) Амазонська низовина;
Б) Бразильське плоскогір`я;
В) Гвіанське нагір`я;
Г) Патагонія;
Ґ) Ла-Платська низовина;
Д) Орінокська низовина.
9. Виберіть три рівнини, найбільші за площею:
А) Амазонська низовина;
Б) Бразильське плоскогір`я;
В) Гвіанське нагір`я;
Г) Патагонія;
Ґ) Лаплатська низовина;
Д) Орінокська низовина.
10. У Південній Америці немає географічного поясу:
А) помірного;
Б) екваторіального;
В) арктичного;
Г) тропічного.
Додаток №2 (Визначення впливу радіаційного чинника на клімат Південної Америки)
Додаток №3 (Визначення впливу циркуляційного чинника та характеру підстильної поверхні на клімат Південної Америки)
Атмосфера
Додаток №6 (Навчальна гра для узагальнення та систематизації знань «Туристична агенція»)
Учні формують групи по 5-6 осіб – туристичні агенції, придумують назву, обирають директора та секретаря і отримують від учителя листівки із замовленнями клієнта та шукають територію на материку або кліматичну область, яка може задовольнити ці побажання:
Додаток №7 («Дерево теми»)