КОНСУЛЬТАЦІЯ:
«Вводимо дитину у світ звуків»
При народженні дитина є, можна сказати, великим чутливим органом, а, точніше — перебуває в голографічному (цілісному) стані. Вона здатна цілісно, нерозчленовано, а отже, точно й адекватно сприймати навколишній світ. Її сприйняття голографічне: вона "чує" всім тілом, "бачить" усім організмом. Світ, зовнішні дії проймають її фізичне єство, психіку, мозок і, відповідю, адекватно сприймаються нею. Поступово, з часом, органи чуттів диференціюються.
З-поміж п'яти чуттів, притаманних людині, здатність чути прокидається в неї першою. Немовля ще в лоні матері чує биття її серця, дихання й голос, здатне реагувати на музику. Новонароджена дитина, ясна річі не розуміє сенсу слів, але добре сприймає ритм, тембр, тональність людського голосу.Око, вухо — лише органи локалізації. На вібраційному рівні тіло дорослої людини сприймає і звукові, й колірні вібрації, хвилі, поля. Водночас дорослий здатний "відбивати" такі подразники. З одного боку, це ніби й збіднює його взаємообмін зі світом, а з другого — захищає від несприятливого впливу, чого позбавлений малюк. Він відкритий і беззахисний, але наділений могутніми потенційними здатностями.
Відомо, що малюк у свої перші три-чотири роки отримує стільки інформації, скільки потім не може отримати за все подальше життя, тобто за 50-70 років. Саме в цьому віці розвивається мова. Малюк уже вільно висловлює свої думки, починає осмислювати, усвідомлювати світ. А що ж у цьому віці втрачається? Передусім голографічне (цілісне) й субсенсорне (надчутливе) сприйняття світу.
Явище субсенсорності, тобто надчутливого сприйняття світу, є реакцією на зовнішні подразники, впливу яких людина не усвідомлює і не розуміє. Це один з проявів несвідомого.
Вочевидь саме голографічність і субсенсорність дають дитині змогу опановувати світ.
На жаль, аудіальна система малюка часто розвиваєть-ся під впливом надмірного потоку шумів, звуків навколишнього світу (шум на міських вулицях, гучні звуки телевізора, радіо тощо). Відтак дитина втрачає натуральну, природну гостроту слуху. Згасання субсенсорності й голографічності помітно гальмує її розвиток. Спричинюють це й численні "не можна", "не чіпай", "не роби", "не пустуй", тобто, власне, "не живи, не дій", які вона постійно чує від дорослих. І це позбавляє її повноти життя.
Якби перед малим не ставилися бар'єри, а створювалися належні умови для його вільного розвитку, це забезпечило б йому автономність, психологічну рівновагу, ментальну мудрість, тобто розвиток голографічної свідомості. Досі ж таких умов для нього суспільство ще не здатне створити.
Усе нібито малозначне може набути цінності, якщо подивитися на нього як на величезне художнє полотно. Так, музика, як і все навколо нас, існує в часі й підпорядковується його владним законам. Відчути музику — не означає розповісти про неї або пояснити її. Має бути створена особлива ситуація для сприйняття музики органами чуттів: через тактильні та м'язові відчуття, слух і зір. Тілесні відчуття музики є для людини цілком зрозумілою і правильною інформацією про неї. Тобто музика розуміється тілом, його реакціями на звуки, а не розумом.
Сьогодні музичне виховання значною мірою будується на музичній "миследіяльності", яка не є природною ані для дошкільників, ані для молодших школярів.
Говорити з дітьми треба самою музикою. Тому заняття з ними слід будувати за принципом "навчання у дії". Адже дія завжди була і є єдино надійною гарантією засвоєння будь-якого знання. Ця одвічна мудрість була знана ще в давньому Китаї, і вона вкрай проста, попри свою глибину: "Я чую і забуваю, я бачу і пам'ятаю довго. Я роблю і розумію".
Розвиваємо дії
Аудіальний розвиток дітей можна розпочинати з будь-якого віку. Зокрема з молодшими дошкільнятами
найкраще почати роботу в момент підвищеного шумо-ого тла в ігровій кімнаті: можна запропонувати їм знай-и, куди сховалася тиша. Малих просять прислухатися до звуків у різних куточках кімнати, віднайти, де найтихіше, — саме там і сховалася тиша. Педагог із дітьми ходить по кімнаті, прислухається; якщо ті вказують на якесь місце, педагог видає звук із зазначеного предмета й каже, що він звучить, а, отже, тиші тут немає. Потім пропонує всім сісти й зачаїтися: хто найтихіше сидить? Згодом і "тиша" ховається. Педагог підходить до принишклих малят, зазирає за їхні спини, шукає, де ж та тиша сховалася. Потім розгублено знизує плечима і каже, що, напевно, тиша боїться кожного звука, кожного шереху, і коли ми її шукаємо й рухаємося, то створюємо звуки, і вона лякається й тікає від нас. Ось зараз, напевно, вже втекла в іншу групу. Пропонує дізнатися, яких звуків боїться тиша, послухати, що як звучить.
Дітям середнього і старшого дошкільного віку для початку можна розповісти, що звуки — це диво, яке насправді вже давно стало звичним. Звуки не можна взяти в руки, покласти на стіл, розглянути навіть під мікроскопом. Але вони є скрізь і є завжди: все, що навколо нас, шарудить, шумить, дзвенить, булькає, скрипить, стогне, а отже, звучить. А чи можна гармонізувати шуми, тобто створити з них музику? Виявляється, можна. Це підтверджує ціла група музичних інструментів в оркестрі, яка призначена для створення шумів у музиці. Це всі ударні інструменти: трикутник, малий барабан, різноманітні види тарілок, великий барабан тощо.
Педагог розповідає дітям, як же людина прийшла до створення музичних інструментів, Спочатку пропонує їм самим пройти цей шлях за допомогою маленьких експериментів. Нехай, скажімо, спробують почути, як звучать усі предмети, що навколо: у групі — олівці, коли ними малюють; м'ячі, кубики, коли ними граються; мильні бульбашки, коли вони лопаються, і т.д.; на прогулянці хай спробують змусити звучати камінь, дерево тощо, вдаривши по них. Коли вони переконаються, що, власне, всі предмети можуть видавати звуки можна розповісти, як виникли перші музичні інструменти.
Народження музичного інструмента
Ударяючи по каменю, дереву, давня людина прислухалася до видобутого звука. Ритмічні удари по предметах, (цо звучать, супроводжували танці. Видаючи різні за характером звуки, люди спілкувалися між собою на відстані (як зараз ми користуємося телефоном), повідомляючи новини, інформуючи про небезпеку. В Африці, наприклад, сигнальний барабан повідомляв у всі кінці про наближення ворогів. Звук розсипався дрібним дробом, гучно ухав і замовкав.
Натягнута шкура вбитої тварини видавала яскраві звуки, і це спонукало людину створювати різні за звучанням барабани. Усі духові інструменти також народилися завдяки природі. Порожнинні стебла очерету, слонячі бивні, насіння дерев, кора, черепашки можуть зазвучати, якщо подути в них в особливий спосіб. Усі вони й були прародичами сучасних духових інструментів, які виготовляються з дерева, металу та пластмаси. А натягнута стрілою тятива звучала так красиво й ніжно, що прадавня людина створила струнні інструменти.
Після таких бесід педагог пропонує дітям поекспери-ментувати з предметами, що звучать, і створити саморобні ударні, струнні, духові інструменти самостійно або з допомогою батьків. Оркестр із таких інструментів обов'язково має зазвучати, а музику нехай діти складуть самі (вільний ритм, мелодії будуються з хаотичних звуків). Засобами виразності "музики" можуть слугувати прискорення, уповільнення, посилення, затихання, тембри "інструментів", способи утворення звуків, дібрані дітьми залежно від образу, який вони відтворюють. Отже, процес народження музичного твору має базуватися на прислуховуванні до звучання, на пошуку барв та образу. П'єси можуть називатися: "Народження вітру", "Нічні шерехи", "Жаб'ячий концерт перед дощем", "Чарівний ліс", "Свято на острові Чунга-Чанга" та ін.
Окрім відомих музичних інструментів, педагог пропонує дітям самим придумати якийсь звуковий прилад і дати йому назву. Наприклад, зв'язка ключів може стати інструментом "ключола", дрібні предмети у склянці — "шумофоном", набір дитячих цеглинок і паличок — "рит-міконом". Гарно звучать також назви "віолена" —так можна назвати "струнний" інструмент, "гармоніум" — інструмент, що звучить музикально.
Здатність осягнути через власний дотик до предмета, яким може бути звук від удару по ньому, від погладжування, постукування одним пальцем, усіма чи долонею, розрізнення видобутих звуків, милування ними — все це вкрай важливо для розвитку тембрового слуху дитини.
У подальшому діти будь-якого віку дізнаються, що звук може бути гучний і тихий; високий і низький; довгий і короткий; може мати особливий характер або певне забарвлення: м'який, різкий, густий, дзвінкий, співучий тощо.
Знайомство зі звуком
Ознайомлювати зі звуком найкраще в іграх. Особливо в процесі самостійної діяльності дітей. Змістом цих ігор є:
У ході ігор, спрямованих на вивчення властивостей звука, діти мають отримати не лише точне уявлення про звук як такий, але й вивчити можливості свого голосу: звуконаслідування, скандування, глісандо (плавний перехід від одного звука до іншого через усі звуки, що знаходяться між ними у звукоряді) і т.д.
Розвивати чутливість дітей до основних властивостей музичного звука слід по лінії ускладнення:
а) сприйняття висоти звука — від розрізнення вираз
ного звучання найбільш дальніх звуків, "розташо
ваних" на інструменті, до ближчих;
б) розрізнення співвіднесень музичних звуків: таких,
що йдуть угору і вниз поступінно; таких, що йдуть
угору і вниз через ступінь; побудованих на одному
звукові; таких, що звучать два-три водночас;
в) розрізнення ритмічного малюнка (певна послідов
ність поєднання довгих і коротких звуків) — від роз
різнення меншої кількості малюнків до розрізнен
ня та ускладнення ритмічних малюнків;
г) сприйняття тембру та гучності звучання — збіль
шення пропонованих дітям інструментів і градацій
гучності звучання (від трьох до семи) і тонше, ди
ференційоване розрізнення звуків.
Звуко-дидактичні ігри
Визнач, що чуєш
Мета: вчити прислухатися до видобутих звуків і визначати їх джерело.
Обладнання: ширма, різні предмети.
Хід гри. Педагог пропонує дітям визначити, що вони чують. З-за ширми чути різні звуки, наприклад: звук води, що переливається із склянки у склянку; шарудіння паперу — тонкого і цупкого; розрізування паперу ножицями; звук ключа, що впав на стіл; свисток судді; дзвінок будильника; стукіт ложечки об стінки склянки; дзвін келихів; плескання у долоні; стукіт дерев'яними або металевими ложками одна об одну; постукування кісточками пальців по столу; удар м'ячем по підлозі; звуки заводних іграшок, шумових дитячих музичних інструментів тощо.
Варіанти:
♦ дитина відгадує методом спроб — сама виконує дію
з кожним предметом, доки не почує потрібне зву
чання;
використовується серія предметів, схожих за звучанням (скляна пляшка, тарілка, склянка, порцелянова чашка);
вгадувати звучання не одного предмета, а послідовності звуків від них;
♦ можливе одночасне звучання двох-трьох різних
звуків (шумів).
Що чути?
Мета: розвивати вміння прислухатися до видобутих звуків і визначати походження їх, диференціювати зони аудіального сприйняття (ближня, середня, дальня); розширювати уявлення дітей про розмаїття шумів і звуків.
Хід гри. Педагог привертає увагу дітей то до дверей, то до вікна, пропонує прослухати і запам'ятати, що за ними відбувається. Потім кожна дитина має розповісти, що було чутно за дверима й за вікном (далеко чи близько: кроки людей, рипіння дверей, шум вітру, розмови дітей, телефонний дзвінок і т.д.).
Варіанти:
запропонувати послухати в магнітофонному запису різні шуми, звуки (наприклад, шум ліфта, що піднімається; рипіння снігу в морозяну погоду під час ходьби, шелест листя тощо); дітям пропонують описати певні звуки, використовуючи порівняння: "Рипіння дверей схоже на хрипкий голос старої людини", "Звук падіння предмета подібний до різкого пострілу з рушниці";
Проводиться у дощову погоду.
Мета: прислухатися до звуків і визначати їхній характер, знаходити порівняння; розвивати фантазію.
Обладнання: предмети побуту, дитячі музичні інструменти.
Хід гри. Педагог пропонує дітям прислухатися до шуму дощу в цілковитій тиші, уявивши себе, наприклад, крапелькою дощу або калюжею: