Таврійський навчально-реабілітаційний центр
Херсонської обласної ради
ПОСІБНИК
Мнемотехніка як система прийомів і методів,
спрямованих на розвиток пам'яті учнів
з особливими освітніми потребами
Горенко Т.М.
Таврійськ-2020
Що таке мнемотехніка
На розвиток пам'яті впливає багато факторів, наприклад: сон, їжа, атмосфера в сім'ї, спільне читання, вивчення віршів, щоденне запам'ятовування інформації та інші.
Так ось саме на запам'ятовуванні хочу зупинитися докладно, і розповісти про метод, який допомагає запам'ятовувати інформацію і тренує пам'ять.
Цей метод називається мнемотехніка або його ще називають мнемоніка.
Мнемотехніка-сукупність прийомів і методів, спрямованих на тренування пам'яті, мови, які допомагають швидше запам'ятати інформацію шляхом утворення асоціацій, на основі візуального і аудіального, а так само чуттєвого уявлення.
Користуватися мнемотехнікою може будь-яка людина. Вік тут не має значення. Для цього не потрібно володіти особливими здібностями і навичками. Тут все залежить від того, який проміжок часу буде витрачено на навчання.
Існує кілька типів мнемотехніки:
Мнемотехніка дитині
Переваги мнемотехніки очевидні. Дитина завдяки цій техніці:
Починає швидше запам'ятовувати послідовності дій.
Звикає до розпорядку дня.
Вчиться швидше читати.
Підвищує власну уважність.
У дитини відмінно розвивається образне мислення.
З якого віку можна займатися мнемотехнікою
Мнемотехнікою може займатися людина від 3 до 99 років. З мнемоквадратом можна познайомити дитину вже в три роки, і викликати у нього інтерес, так як в цьому віці, діти люблять розглядати картинки.
У віці 4-7 років вже відбувається знайомство з мнемодоріжками і мнемотаблицами. З їх допомогою легко запам'ятовується складна для сприйняття інформація. Легко запам'ятовуються вірші, оповідання, скоромовки, загадки, алгоритм одягання, навчання гігієні, вивчення цифр і багато іншого.
Мнемоквадрат - це окрема картка-зображення з закодованою інформацією. Малюнок в квадраті позначає, або одне слово, або словосполучення, або просте речення. Це може бути як предмет, так і дія.
Наприклад: дитина ходить в дитячий сад у нього є шафа і ліжечко. Для того щоб запам'ятати де його шафа і ліжко, на них наклеюють картинку, наприклад, «Черепашку». І тепер дитина знає, що речі, на яких є «Черепашка»- його речі.
Мнемодоріжка-це послідовність чотирьох або більше мнемоквадратів, розташованих лінійно. Малюнок в кожному квадраті, відповідає одному слову або словосполученню. Спираючись на зображення, дитина складає історію з декількох простих речень.
Мнемотаблиця - це таблиця, поділена на квадрати, в кожен з квадратів закладена певна інформація. Кожному зображенню в квадраті відповідає слово або словосполучення, на основі цих зображення складається розповідь або вчиться вірш.
Дивлячись на малюнки, дитина відтворює текстову інформацію, так як в цьому процесі одночасно задіяно і слухове і візуальне сприйняття.
У дітей з ООП слабка пам'ять, понижена увага, не так рухливі психічні процеси, вони не виявляють цікавості до пошукової діяльності і насилу планують будь-які її види, не готові до виконання завдань, не відрізняються високою працездатністю. Діти не люблять вивчати вірші, переказувати тексти, не володіють прийомами і методами запам'ятовування. Заучування віршів викликає у них великі труднощі, швидке стомлення і негативні емоції. Дуже поважно збудити інтерес, захопити їх, розкріпачити і перетворити непосильну працю на улюблений і найдоступніший вид діяльності – ГРУ.
Мнемотехніка допомагає вирішити такі основні навчальні та виховні завдання у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами :
- розширюються творчі можливості дитини, завдяки гармонійній роботі лівої (логіка) і правої (творчість, образне мислення) півкулі головного мозку;
- формується вміння ефективно і самостійно вчитися;
- підвищується самооцінка дитини завдяки результативності у навчанні;
- зменшуються стреси від навчання;
- збільшується навчальна мотивація, а з нею успіхи;
- звільняється час від запам’ятовування для продуктивної та творчої роботи;
- розвиток образної пам’яті допомагає сприймати навколишній світ у всій красі;
- дитина стає більш самостійною в інтелектуальній та практичній роботі, а це підвищує її адаптацію у соціумі;
- активізація внутрішніх механізмів засобами мнемотехнології.
Що потрібно для занять.
Для роботи з мнемотаблицами, потрібні тільки самі мнемотаблиці.
Тобто використовуються наочні посібники-таблиці, де кожне зображення має сенс. Таблиці можна створювати на різні теми, і виглядати вони можуть по - різному.
Можна скласти таблицю, просто замалювавши олівцями асоціативні образи, можна використовувати яскраві картинки. Таблицю можна скласти самостійно, а можна скористатися готовою .
Казка « Теремок»
Для дітей від 3 до 5 років важливо щоб мнемотаблиці були кольорові, тому що вони швидше запам'ятовують кольорові образи: апельсин – Помаранчевий, помідор – червоний, трава – зелена, і т. п.
Як займатися за таблицями
Алгоритм для того, щоб вивчити вірш:
Це приблизний план роботи з таблицями, кожна дитина індивідуальна. Комусь достатньо один раз прочитати і показати пальчиком на картинки, і він все запам'ятав. А комусь варто читати багато разів для запам'ятовування. У якихось випадках ви можете запропонувати малюкові розфарбувати мнемотаблицю, і в процесі прочитувати текст.
Приклади мнемотаблиць
Література:
Большова Т. В. Учимся по сказке. Развитие мышления дошкольников с помощью мнемотехники.- СПб., 2005.
Гайван Т.Я., Макарова С.М. Логопедична робота з дітьми (із загальним недорозвиненням мовлення ІІІ рівня). – Х.: Веста: «Ранок», 2008.
1