ПОСІБНИК "МНЕМОТЕХНІКА ЯК СИСТЕМА ПРИЙОМІВ І МЕТОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА РОЗВИТОК ПАМ'ЯТІ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ"

Про матеріал
ПОСІБНИК МНЕМОТЕХНІКА ЯК СИСТЕМА ПРИЙОМІВ І МЕТОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА РОЗВИТОК ПАМ'ЯТІ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Перегляд файлу

 

 

 

Таврійський навчально-реабілітаційний центр

Херсонської обласної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОСІБНИК

 

Мнемотехніка  як система прийомів і методів,

спрямованих на розвиток пам'яті учнів

з особливими освітніми потребами

 

 

Горенко Т.М.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                     Таврійськ-2020

 

 

Що таке мнемотехніка

 

          На розвиток пам'яті впливає багато факторів, наприклад: сон, їжа, атмосфера в сім'ї, спільне читання, вивчення віршів, щоденне запам'ятовування інформації та інші.

Так ось саме на запам'ятовуванні хочу зупинитися докладно, і розповісти про метод, який допомагає запам'ятовувати інформацію і тренує пам'ять.

Цей метод називається мнемотехніка або його ще називають мнемоніка.

Мнемотехніка-сукупність прийомів і методів, спрямованих на тренування пам'яті, мови, які допомагають швидше запам'ятати інформацію шляхом утворення асоціацій, на основі візуального і аудіального, а так само чуттєвого уявлення.

Користуватися мнемотехнікою може будь-яка людина. Вік тут не має значення. Для цього не потрібно володіти особливими здібностями і навичками. Тут все залежить від того, який проміжок часу буде витрачено на навчання.

 

Існує кілька типів мнемотехніки:

 

  • Народна. Цей спосіб мнемотехніки вважається найпоширенішим. Як правило, методикою користуються вихователі в дитячих садах і вчителі в школах. Але вона не така результативна, оскільки вона не володіє певною системою.
  • Класична. Даний метод використовували наші предки. Завдяки йому діти і дорослі запам'ятовували довгі речення. Комбінація методів цього напрямку не сильно велика. У дану категорію увійшли багато прийоми, наприклад, спосіб «Цицерона».
  • Педагогічна. В основі даної методики не застосовується візуальне мислення. Отже, дітям легше і зрозуміліше отримувати інформацію завдяки знанням. У педагогічній мнемотехнике, як правило, робиться упор на те, щоб діти запам'ятовували матеріал, читаючи книжки, вірші, тексти.
  • Циркова або «естрадна». За принципами дії дуже нагадує класичну мнемотехнику. Щоправда, є один особливий момент – тут інформація міцніше зашифрована: в голосі, жестах, міміці. Саме основне в методі – передача інформації від викладача до учня різними методами.
  • Спортивна. Тут мова безпосередньо стосується змагань, які влаштовуються між мнемонистов. У змаганнях можуть брати участь дітки з урахуванням таких показників: швидкість запам'ятовування інформації, її обсяг.
  • Сучасна. Дана методика заснована на використанні теоретичної бази. Є кілька прийомів на основі даної мнемотехніки. Вони доопрацьовуються, потім об'єднуються, використовуються, щоб вирішити ту чи іншу задачу.

Мнемотехніка дитині

Переваги мнемотехніки очевидні. Дитина завдяки цій техніці:

            Починає швидше запам'ятовувати послідовності дій.

Звикає до розпорядку дня.

Вчиться швидше читати.

Підвищує власну уважність.

У дитини відмінно розвивається образне мислення.

З якого віку можна займатися мнемотехнікою

Мнемотехнікою може займатися людина від 3 до 99 років. З мнемоквадратом можна познайомити дитину вже в три роки, і викликати у нього     інтерес, так як в цьому віці, діти люблять розглядати картинки.

У віці 4-7 років вже відбувається знайомство з мнемодоріжками і мнемотаблицами. З їх допомогою легко запам'ятовується складна для сприйняття інформація. Легко запам'ятовуються вірші, оповідання, скоромовки, загадки, алгоритм одягання, навчання гігієні, вивчення цифр і багато іншого.

 

 

Мнемоквадрат - це окрема картка-зображення з закодованою інформацією. Малюнок в квадраті позначає, або одне слово, або словосполучення, або просте речення. Це може бути як предмет, так і дія.

Наприклад: дитина ходить в дитячий сад у нього є шафа і ліжечко. Для того щоб запам'ятати де його шафа і ліжко, на них наклеюють картинку, наприклад, «Черепашку». І тепер дитина знає, що речі, на яких є «Черепашка»- його речі.

 

 

 

 

 

 

 

 

Мнемодоріжка-це послідовність чотирьох або більше мнемоквадратів, розташованих лінійно. Малюнок в кожному квадраті, відповідає одному слову або словосполученню. Спираючись на зображення, дитина складає історію з декількох простих речень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мнемотаблиця - це таблиця, поділена на квадрати, в кожен з квадратів закладена певна інформація. Кожному зображенню в квадраті відповідає слово або словосполучення, на основі цих зображення складається розповідь або вчиться вірш.

Дивлячись на малюнки, дитина відтворює текстову інформацію, так як в цьому процесі одночасно задіяно і слухове і візуальне сприйняття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        У дітей  з ООП слабка пам'ять, понижена увага, не так рухливі психічні процеси, вони не виявляють цікавості до пошукової діяльності і насилу планують будь-які її види, не готові до виконання завдань, не відрізняються високою працездатністю. Діти не люблять вивчати вірші, переказувати тексти, не володіють прийомами і методами запам'ятовування. Заучування віршів викликає у них великі труднощі, швидке стомлення і негативні емоції. Дуже поважно збудити інтерес, захопити їх, розкріпачити і перетворити  непосильну працю на улюблений і найдоступніший вид діяльності – ГРУ.

Мнемотехніка допомагає вирішити такі основні навчальні та виховні завдання у роботі з дітьми  з особливими освітніми потребами :

-   розширюються творчі можливості дитини, завдяки гармонійній роботі лівої (логіка) і правої (творчість, образне мислення) півкулі головного мозку;

- формується вміння ефективно і самостійно вчитися;

- підвищується самооцінка дитини завдяки результативності у навчанні;

- зменшуються стреси від навчання;

- збільшується навчальна мотивація, а з нею успіхи;

- звільняється час від запам’ятовування для продуктивної та творчої роботи;

- розвиток образної пам’яті допомагає сприймати навколишній світ у всій красі;

-  дитина  стає більш самостійною в інтелектуальній та практичній роботі, а це підвищує її адаптацію у соціумі;

-   активізація внутрішніх механізмів  засобами мнемотехнології.

Що потрібно для занять.

Для роботи з мнемотаблицами, потрібні тільки самі мнемотаблиці.

Тобто використовуються наочні посібники-таблиці, де кожне зображення має сенс. Таблиці можна створювати на різні теми, і виглядати вони можуть по - різному.

Можна скласти таблицю, просто замалювавши олівцями асоціативні образи, можна використовувати яскраві картинки. Таблицю можна скласти самостійно, а можна скористатися готовою .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Казка « Теремок»

 

Для дітей від 3 до 5 років важливо щоб мнемотаблиці були кольорові, тому що вони швидше запам'ятовують кольорові образи: апельсин – Помаранчевий, помідор – червоний, трава – зелена, і т. п.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як займатися за таблицями

Алгоритм для того, щоб вивчити вірш:

 

  • Виразно прочитати вірш
  • Прочитати вірш Ще раз, показуючи зображення в мнемотаблиці.
  • Уточнити чи всі слова знайомі малюкові. Якщо щось не зрозуміло, або не знайоме, варто пояснити в простій і доступній формі.
  • Далі треба прочитати по рядку з опорою на мнемотаблицю, а дитина повинна повторити, дивлячись на таблицю.
  • І останнє, дитина "читає" мнемотаблицю сам. Тобто відтворює те, що запам'ятав.

Це приблизний план роботи з таблицями, кожна дитина індивідуальна. Комусь достатньо один раз прочитати і показати пальчиком на картинки, і він все запам'ятав. А комусь варто читати багато разів для запам'ятовування. У якихось випадках ви можете запропонувати малюкові розфарбувати мнемотаблицю, і в процесі прочитувати текст.

Приклади мнемотаблиць

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

Большова Т. В. Учимся по сказке. Развитие мышления дошкольников с помощью мнемотехники.-  СПб., 2005.

Гайван Т.Я., Макарова С.М. Логопедична робота з дітьми (із загальним недорозвиненням мовлення ІІІ рівня). – Х.: Веста: «Ранок», 2008.

1

 

docx
Додано
25 травня 2020
Переглядів
3366
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку