ПОСІБНИК "МНЕМОТЕХНІКА ЯК СИСТЕМА ПРИЙОМІВ І МЕТОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА РОЗВИТОК ПАМ'ЯТІ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ"

Про матеріал
ПОСІБНИК МНЕМОТЕХНІКА ЯК СИСТЕМА ПРИЙОМІВ І МЕТОДІВ, СПРЯМОВАНИХ НА РОЗВИТОК ПАМ'ЯТІ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Перегляд файлу

 

 

 

Таврійський навчально-реабілітаційний центр

Херсонської обласної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОСІБНИК

 

Мнемотехніка  як система прийомів і методів,

спрямованих на розвиток пам'яті учнів

з особливими освітніми потребами

 

 

Горенко Т.М.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                     Таврійськ-2020

 

 

Що таке мнемотехніка

 

          На розвиток пам'яті впливає багато факторів, наприклад: сон, їжа, атмосфера в сім'ї, спільне читання, вивчення віршів, щоденне запам'ятовування інформації та інші.

Так ось саме на запам'ятовуванні хочу зупинитися докладно, і розповісти про метод, який допомагає запам'ятовувати інформацію і тренує пам'ять.

Цей метод називається мнемотехніка або його ще називають мнемоніка.

Мнемотехніка-сукупність прийомів і методів, спрямованих на тренування пам'яті, мови, які допомагають швидше запам'ятати інформацію шляхом утворення асоціацій, на основі візуального і аудіального, а так само чуттєвого уявлення.

Користуватися мнемотехнікою може будь-яка людина. Вік тут не має значення. Для цього не потрібно володіти особливими здібностями і навичками. Тут все залежить від того, який проміжок часу буде витрачено на навчання.

 

Існує кілька типів мнемотехніки:

 

  • Народна. Цей спосіб мнемотехніки вважається найпоширенішим. Як правило, методикою користуються вихователі в дитячих садах і вчителі в школах. Але вона не така результативна, оскільки вона не володіє певною системою.
  • Класична. Даний метод використовували наші предки. Завдяки йому діти і дорослі запам'ятовували довгі речення. Комбінація методів цього напрямку не сильно велика. У дану категорію увійшли багато прийоми, наприклад, спосіб «Цицерона».
  • Педагогічна. В основі даної методики не застосовується візуальне мислення. Отже, дітям легше і зрозуміліше отримувати інформацію завдяки знанням. У педагогічній мнемотехнике, як правило, робиться упор на те, щоб діти запам'ятовували матеріал, читаючи книжки, вірші, тексти.
  • Циркова або «естрадна». За принципами дії дуже нагадує класичну мнемотехнику. Щоправда, є один особливий момент – тут інформація міцніше зашифрована: в голосі, жестах, міміці. Саме основне в методі – передача інформації від викладача до учня різними методами.
  • Спортивна. Тут мова безпосередньо стосується змагань, які влаштовуються між мнемонистов. У змаганнях можуть брати участь дітки з урахуванням таких показників: швидкість запам'ятовування інформації, її обсяг.
  • Сучасна. Дана методика заснована на використанні теоретичної бази. Є кілька прийомів на основі даної мнемотехніки. Вони доопрацьовуються, потім об'єднуються, використовуються, щоб вирішити ту чи іншу задачу.

Мнемотехніка дитині

Переваги мнемотехніки очевидні. Дитина завдяки цій техніці:

            Починає швидше запам'ятовувати послідовності дій.

Звикає до розпорядку дня.

Вчиться швидше читати.

Підвищує власну уважність.

У дитини відмінно розвивається образне мислення.

З якого віку можна займатися мнемотехнікою

Мнемотехнікою може займатися людина від 3 до 99 років. З мнемоквадратом можна познайомити дитину вже в три роки, і викликати у нього     інтерес, так як в цьому віці, діти люблять розглядати картинки.

У віці 4-7 років вже відбувається знайомство з мнемодоріжками і мнемотаблицами. З їх допомогою легко запам'ятовується складна для сприйняття інформація. Легко запам'ятовуються вірші, оповідання, скоромовки, загадки, алгоритм одягання, навчання гігієні, вивчення цифр і багато іншого.

 

 

Мнемоквадрат - це окрема картка-зображення з закодованою інформацією. Малюнок в квадраті позначає, або одне слово, або словосполучення, або просте речення. Це може бути як предмет, так і дія.

Наприклад: дитина ходить в дитячий сад у нього є шафа і ліжечко. Для того щоб запам'ятати де його шафа і ліжко, на них наклеюють картинку, наприклад, «Черепашку». І тепер дитина знає, що речі, на яких є «Черепашка»- його речі.

 

 

 

 

 

 

 

 

Мнемодоріжка-це послідовність чотирьох або більше мнемоквадратів, розташованих лінійно. Малюнок в кожному квадраті, відповідає одному слову або словосполученню. Спираючись на зображення, дитина складає історію з декількох простих речень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мнемотаблиця - це таблиця, поділена на квадрати, в кожен з квадратів закладена певна інформація. Кожному зображенню в квадраті відповідає слово або словосполучення, на основі цих зображення складається розповідь або вчиться вірш.

Дивлячись на малюнки, дитина відтворює текстову інформацію, так як в цьому процесі одночасно задіяно і слухове і візуальне сприйняття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        У дітей  з ООП слабка пам'ять, понижена увага, не так рухливі психічні процеси, вони не виявляють цікавості до пошукової діяльності і насилу планують будь-які її види, не готові до виконання завдань, не відрізняються високою працездатністю. Діти не люблять вивчати вірші, переказувати тексти, не володіють прийомами і методами запам'ятовування. Заучування віршів викликає у них великі труднощі, швидке стомлення і негативні емоції. Дуже поважно збудити інтерес, захопити їх, розкріпачити і перетворити  непосильну працю на улюблений і найдоступніший вид діяльності – ГРУ.

Мнемотехніка допомагає вирішити такі основні навчальні та виховні завдання у роботі з дітьми  з особливими освітніми потребами :

-   розширюються творчі можливості дитини, завдяки гармонійній роботі лівої (логіка) і правої (творчість, образне мислення) півкулі головного мозку;

- формується вміння ефективно і самостійно вчитися;

- підвищується самооцінка дитини завдяки результативності у навчанні;

- зменшуються стреси від навчання;

- збільшується навчальна мотивація, а з нею успіхи;

- звільняється час від запам’ятовування для продуктивної та творчої роботи;

- розвиток образної пам’яті допомагає сприймати навколишній світ у всій красі;

-  дитина  стає більш самостійною в інтелектуальній та практичній роботі, а це підвищує її адаптацію у соціумі;

-   активізація внутрішніх механізмів  засобами мнемотехнології.

Що потрібно для занять.

Для роботи з мнемотаблицами, потрібні тільки самі мнемотаблиці.

Тобто використовуються наочні посібники-таблиці, де кожне зображення має сенс. Таблиці можна створювати на різні теми, і виглядати вони можуть по - різному.

Можна скласти таблицю, просто замалювавши олівцями асоціативні образи, можна використовувати яскраві картинки. Таблицю можна скласти самостійно, а можна скористатися готовою .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Казка « Теремок»

 

Для дітей від 3 до 5 років важливо щоб мнемотаблиці були кольорові, тому що вони швидше запам'ятовують кольорові образи: апельсин – Помаранчевий, помідор – червоний, трава – зелена, і т. п.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як займатися за таблицями

Алгоритм для того, щоб вивчити вірш:

 

  • Виразно прочитати вірш
  • Прочитати вірш Ще раз, показуючи зображення в мнемотаблиці.
  • Уточнити чи всі слова знайомі малюкові. Якщо щось не зрозуміло, або не знайоме, варто пояснити в простій і доступній формі.
  • Далі треба прочитати по рядку з опорою на мнемотаблицю, а дитина повинна повторити, дивлячись на таблицю.
  • І останнє, дитина "читає" мнемотаблицю сам. Тобто відтворює те, що запам'ятав.

Це приблизний план роботи з таблицями, кожна дитина індивідуальна. Комусь достатньо один раз прочитати і показати пальчиком на картинки, і він все запам'ятав. А комусь варто читати багато разів для запам'ятовування. У якихось випадках ви можете запропонувати малюкові розфарбувати мнемотаблицю, і в процесі прочитувати текст.

Приклади мнемотаблиць

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

Большова Т. В. Учимся по сказке. Развитие мышления дошкольников с помощью мнемотехники.-  СПб., 2005.

Гайван Т.Я., Макарова С.М. Логопедична робота з дітьми (із загальним недорозвиненням мовлення ІІІ рівня). – Х.: Веста: «Ранок», 2008.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Derkach Olga
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 травня 2020
Переглядів
4053
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку