Дослідження в галузі розвитку мовленнєвої компетенції дошкільників. Вивчення розвитку мовленнєвої компетенції дошкільників виявило, що активізація словника є ключовим елементом у покращенні їх комунікативних навичок. З'ясувалося, що :Інтенсивний розвиток мови, швидке збагачення словника в дітей відбувається в процесі безпосереднього сприйняття ними навколишньої дійсності під час спілкування, взаємодії з дорослими та дітьми, із соціальним та природним середовищем. У дошкільному віці словниковий склад у дітей збагачується тисячами слів. Розвиток словника передбачає уточнення лексики, добір найточнішого для висловлення думки, використання синонімів, антонімів з метою увиразнення мови. Розвиток словника дошкільника передбачає також очищення мови дітей від діалектної лексики, грубих слів.
Принципи активізації словника дошкільня1 Позитивна атмосфера. Створення сприятливого мовного середовища заохочує дітей використовувати нові слова в повсякденному спілкуванні.2 Використання конкретних прикладів. Показуючи дітям конкретні ситуації, в яких можна використати нові слова, ми спонукаємо їх активно використовувати ці слова.3Ігровий підхід. Граючи в ігри, діти не тільки запам’ятовують нові слова, а й цікаво отримують нові знання.
Дослідження в галузі розвитку мовленнєвої компетенції дошкільників. Будуйте мовне середовище. Занурюйте дітей у мовну атмосферу із постійним використанням слів під час розваг та пізнавальних занять. Використовуйте різноманітні методи. Варіюйте методи активізації словника, використовуючи ігри, групові та індивідуальні завдання. Мотивуйте та схвалюйте. Створюйте стимули для активного використання слів, хваліть дітей за вживання нових слів у мовленні.
Створення сприятливого мовного середовища1 Розміщення навколо дитячого простору схем, плакатів з новими словами. Створення мовного середовища, в якому діти постійно зустрічають нові слова, спонукає їх активно їх вживати.2 Регулярне використання нових слів у розмовній практиці вчителем і дорослими. Взаємодія з дорослими, які використовують нові слова, допомагає дітям швидше опановувати новий словниковий запас.3 Забезпечення можливості для активного спілкування і використання нових слів. Давайте дітям можливість використовувати нові слова у розмові з іншими дітьми, а також під час ігор та завдань.
Стимулювання інтересу та мотивації до вивчення нових слів. Смайли та похвали. Використовуйте емодзі та стимулюйте дітей до активного використання нових слів шляхом похвали та нагород. Навчальні ігри. Залучайте дітей до навчальних ігор, в яких використовуються нові слова, що спонукає їх активніше вивчати та використовувати їх. Книги та історіїЧитайте дітям книги та розповідайте цікаві історії, які містять нові слова, щоб стимулювати їх цікавість та бажання використовувати ці слова власному мовленні.
Етапи активізації словника в дошкільних закладах1 Словникові ігри та завдання. Створення цікавих ігор та завдань, що допомагають дітям активно вивчати нові слова.2 Тематичні заняття. Проведення занять на визначену тему, де діти вивчають нові слова, пов'язані з цією темою.3 Чуттєва пам'ять. Створення асоціацій з запахами, текстурами, звуками для збереження нових слів.4 Театралізовані вистави. Влаштовування вистав, де діти мають використовувати нові слова та виразно висловлювати свої репліки.
Потенційні труднощі при активізації словника дошкільнят. Дітям важко засвоювати нові слова, адже їхні мозкові структури ще не повністю розвинені. Також існує фонетична зорієнтованість та багатозначність слів, що ускладнює процес навчання. Необхідно знати таємниці швидкого запам'ятовування слів для успішного активізування словника.
Етапи активізації словника1 Діагностика. Оцінка рівня словникового запасу та виявлення проблемних моментів.2 Створення стимулюючого середовища. Навчання через ігри, інтерактивні вправи та комунікативні ситуації.3 Регулярні повторення. Закріплення вивчених слів через систематичне повторення.
Багатозначність слів1 Контекстна виправлення. Вивчення слів у контексті та їх роль у різних реченнях та ситуаціях.2 Усвідомлення явища багатозначності в ігровій формі. Наприклад, педагог може запропонувати дітям гру «Розвідники», суть якої полягає в тому, щоб знайти у кімнаті предмети, що називаються словом ручка. Найкращий розвідник той, хто знайде найбільше таких предметів. Потім вихователь пропонує дітям виділити функціональніособливості кожного з цих предметів, скласти з ними словосполучення,речення: шкільна ручка, ручка кошика, ручка портфеля, ручка у ляльки,міцна рука, дверна ручка, тримати чайника за ручку, тепла мамина рука.
Роль ігор у збагаченні словника. Дослідження показують, що ігри є ефективним інструментом для збагачення словника дітей. За допомогою різноманітних ігор та практичних завдань, ми можемо створити стимулююче середовище для активного навчання. Навчальні ігри. Граючись, діти активно використовують нові слова та фрази, що сприяє їх запам'ятовуванню. Творчі завдання. Завдяки творчості, діти розширюють свій словниковий запас і покращують комунікативні навички.Ігри на свіжому повітріІгри на свіжому повітрі дають дітям можливість вживати нові слова у контексті навколишнього середовища та розвивати мовлення.
Мультимедійна енциклопедія для малюків. Нові технології надають величезний потенціал для активізації словника дітей. Ваша мультимедійна енциклопедія для малюків - це інтерактивний інструмент, який допоможе дітям швидко та ефективно розширити свій словниковий запас. АудіоісторіїМультимедійна енциклопедія містить аудіоісторії, які допомагають дітям почути та запам'ятати нові слова. Голосовий пошук. Діти можуть шукати і перевіряти вимову слів за допомогою голосового пошуку, що сприяє збагаченню лексикону. Фотогалерея. Мультимедійна енциклопедія має фотогалерею, яка допоможе дітям пов'язати слова з реальними об'єктами.
Використання рухливих ігор для навчання. Рухливі ігри - це чудовий спосіб активізації словника дошкільнят. Вони стимулюють рухову активність, сприяють координації та допомагають дітям запам'ятовувати нові слова.1 Скакалка із словами. Гра, в якій діти підстрибують на місці під час вимови слова.2 Музичні крісла-слова. Діти ,під музику, рухаються довкола крісел та зупиняються на команду, вимовляючи слово.3 Назви те, на що вкажу. Дитина пересувається по кімнаті і вказує на різні предмети, а інші діти повинні їх назвати.
Малювання слів: весела майстерня. Малювання є одним із найпопулярніших методів активізації словника дошкільнят. Крізь різноманітні завдання та майстер-класи, діти зможуть легко запам'ятовувати нові слова і розвивати творчість. Кольорові мітки. Діти малють предмети за назвами на картках, що допомагає їм запам'ятовувати слова через асоціації. Експресивні штрихи. Діти малюють різні предмети виключно геометричними фігурами, що розвиває їх творчість та мовлення. Казкова ілюстрація. Діти створюють ілюстрації до казок, використовуючи нові слова та власну уяву.
Заняття на свіжому повітрі: ігровий альманах. Заняття на свіжому повітрі може бути неперевершеним шансом для дітей активізувати свій словниковий запас. Чудова погода, веселі ігри та захоплюючі активності на вулиці створюють комфортне та мотивуюче середовище для навчання. Одне слово – багато ідей Педагог кидає дитині м’яч і говорить якесь слово до якого потрібно придуматиасоціацію. Наприклад : кіт – мурчить, пухнастий, маленький. М’яч лови – про себе розкажи Діти встають в коло і по-черзі кидають м’яч. Той, хто його зловив, має розповісти про те що він любить, або у що він вдягнений, або який мультфільм йому подобається, тощо. Квест на подвір'їДіти шукають приховані слова та фрази на подвір'ї за вказівками, розвиваючи мовлення та моторику.
Неправильне використання слів. Словникові уроки. Проведення уроків, де діти вчаться використовувати слова в різних контекстах. Рольові ігри. Гра в рольові ситуації, де діти застосовують вивчені слова у різних ситуаціях. Комунікативні вправи. Здійснення комунікативних вправ, що розвивають навички виразного мовлення та правильного використання слів.
Швидке запам'ятовування слів - чому це важливо. Підвищує когнітивні здібностіШвидке запам'ятовування слів є важливою навичкою, яка підвищує розумові здібності дітей і розвиває їх мозок. Полегшує навчання грамоти. Навчання грамоти стає ефективнішим, якщо дитина може легко прочитати слова зі швидкістю та точністю. Робить навчання більш цікавим. Відчуття успіху у швидкому запам'ятовуванні слова може зробити навчання більш цікавим та захоплюючим для дитини.
Техніки швидкого запам'ятовування слів1 Асоціаційна техніка. Запам'ятовуйте слова за допомогою асоціацій зі звуками, запахами та предметами навколишнього світу.2 Розширена асоціаційна техніка. Техніка, що додає до наявних основ асоціацій інші, які доповнюють основні та забезпечують точніше запам'ятовування.3 Ланцюгова техніка. Слова запам'ятовуються у певному порядку за допомогою асоціацій з попереднім словом у послідовності.4 Використання образу. Слова запам'ятовуються шляхом утворення образу, який відповідає цим словам.
Візуальне запам'ятовування. Техніка, коли запам'ятовують слово відповідно до його зовнішнього вигляду та значення. Є самою ефективною та легкою технікою для дітей. Сон. Слово "сон" можна запам’ятати співставивши його з фотографією кота, який спить. Яблуко. Слово "яблуко" можна запам’ятати шляхом співставлення фотографії яблука, та спогадами про його смак та аромат . Спорт. Слово «спорт» можна запам'ятати, використовуючи візуальну асоціацію з фотографією спортивних ігор.
Вікові особливості формування словникового запасу дошкільнят1 Фаза активного засвоювання нових слів. Триває від 2 до 3 років. Діти активно засвоюють нові слова та вчаться користуватись ними.2 Фаза розширення словарного запасу. Триває від 4 до 5 років. Діти вчаться новим словам, формують вже знайомі словосполучення та фрази.3 Фаза поглибленого вивчення мови. Триває від 6 до 7 років. Діти вивчають слова в контексті речень, вчаться правильно використовувати частки мови та збагачувати свою мову.
Роль педагога у розширенні словникового запасу дошкільнят1 Створення мовного середовища. Педагог створює сприятливу атмосферу, в якій діти мають бажання виражати свої думки, задавати питання та вивчати нові слова.2 Застосування різноманітних методів навчання. Педагог використовує гру, музику, ляльки та інші методи, що сприяють пізнанню нових слів.3 Розвиток мовних навичок через спілкування. Педагог сприяє активному спілкуванню дітей, стимулює їхню мовленнєву активність, допомагає будувати речення та формулювати думки.
Завдання педагога в активізації словника дітей1 Створення мовного арсеналу. Педагог допомагає дітям створити "словник", в якому вони будуть складати та зберігати нові слова.2 Розвиток словознавства. Педагог проводить різні лексико-семантичні ігри, завдання та вправи, які сприяють розвитку мовної компетенції та розширенню словникового запасу.3 Використання контекстуального навчання. Педагог надає дітям можливість використовувати вивчені слова в практичних ситуаціях та повсякденних розмовах.
Використання різноманітних матеріалів для активізації словника. Картки з візуальними зображеннями. Стимулюють розвиток словознацтва та розширення активного словника. Пісенні та рухливі ігри. Допомагають закріпити нові слова та навички у вигляді гри. Кімната-словник. Уявне середовище, де діти можуть відшукати, зіграти, розповісти про вивчені слова.
Результати активізації словника у дошкільнят1 Збагачення словника. Діти засвоюють та застосовують більше слів у повсякденному спілкуванні.2 Покращення комунікативних навичок. Діти вчаться виражати свої думки та відчуття , розуміють співрозмовника та покращують своє мовне розуміння.3 Зростання самооцінки. Успішна активізація словника підвищує впевненість дітей у власних здібностях та розвиток власної особистості.4 Більш ефективне навчання. Збільшена кількість слів у словнику дітей сприяє кращому розумінню змісту навчальних матеріалів.
Настінний словник 📚Створіть настінний словник у класній кімнаті, де діти зможуть бачити та вивчати нові слова кожен день. Додайте зображення та прості означення, щоб зробити його більш доступним та пізнавальним. 📖Настінний словник - це велика дошка або панель на стіні, де висять картки з новими словами. Кожного дня ви можете додавати нові слова до словника. Картки можуть містити зображення, щоб допомогти дітям легше запам'ятовувати значення кожного слова. 📚Завдяки настінному словнику діти зможуть не тільки вивчати нові слова, але й покращувати свою пам'ять та розширювати свій словниковий запас. Він стане важливим інструментом для вивчення мови та розвитку навичок читання та письма. 📚
Гра "Слово за словом" 🎯Навчайте дітей новим словам за допомогою цієї захопливої гри. Почніть гру з простих слів та розширюйте словниковий запас більш складними словами. 📚Гра "Слово за словом" - це гра, в якій діти мають назвати нове слово, яке починається з останньої літери попереднього слова. Наприклад, якщо перше слово - "кіт", друге слово повинно починатися на "т". Ця гра допоможе дітям не тільки вивчати нові слова, але й покращувати їхні навички розуміння та використання мови. 📖Почніть гру з простих слів, які діти вже знають, а потім додавайте нові слова з кожною грою. Це допоможе дітям розширювати свій словниковий запас та вивчати нові терміни. 📚Використовуйте конкурентну атмосферу, щоб мотивувати дітей. Наприклад, можете створити змагання між командами або встановити обмеження на час, який діти мають на відповідь. Це допоможе зберегти інтерес дітей до гри та зробити її більш захопливою. 💪
Рольові ігри. Залучайте дітей до рольових ігор, де вони можуть використовувати нові слова у практичних ситуаціях. Створіть міні- ситуації, де діти зможуть взаємодіяти один з одним та використовувати свій словник.. Наприклад сюжетно – рольова гра « Лисиця» . Діти вибирають між собою ролі лисиці-мами, лисиці-тата , лисенят. У ході гри вони можуть розказати про зовнішній вигляд лисиці, якого кольору у неї шубка, як виглядають лисенята. Чи схожі лисенята на лисицю-маму, тощо.
Застосування мультимедіа. Використання мультимедіа, такого як відео та аудіоресурси, може допомогти дітям запам'ятовувати слова та вивчати їх у захопливій та цікавій формі. Демонструйте дітям відео та аудіо, в яких вони можуть почути та побачити нові слова, а також використовуйте їх для вправ у вимові та розумінні значення. Використовуйте комп'ютерні програми та мобільні додатки з інтерактивними іграми для практики та активізації вивчених слів. Створюйте презентації та слайди з зображеннями та словами для впровадження нових слів та активізації вже вивчених.
Закріплення слів у практичних вправах. Створіть практичні вправи, які допоможуть дітям закріпити вивчені слова. Включіть ігри з карточками, складання речень та розпізнавання зображень. Забезпечте повторення та вдосконалення навичок. Наприклад : ви починає вимовляти речення, а діти повинні його закінчити. Діти пропонують різні варіанти: Дівчинка ішла по … доріжці.(Вулиці , місточку). Або діти створюють малюнки на різноманітні теми. Потім придумують речення за цими малюнками. Ви демонструє сюжетну картину , наприклад дерева. Діти складають речення: Росте високе дерево.
Метод "Слово-значення"Використовуючи цей метод, діти вчаться розуміти значення нових слів шляхом поступового пояснення їх сенсу і контексту. Це сприяє кращому запам'ятовуванню та використанню слів у мовленні.1 Визначення слова. Дітям пропонується пояснити значення слова за допомогою простих слів або образів.2 Застосування нових слів. Діти використовують нові слова у різних ситуаціях, що допомагає закріпити їх.3 Вправи на розуміння. Діти виконують завдання, які спрямовані на перевірку розуміння значення слів.
Метод "Складіть слова"Цей метод допомагає дітям розібрати слова на склади, щоб зрозуміти їх структуру, правопис та звукове значення. Використовуючи цей метод, діти з легкістю зможуть розпізнавати та вживати нові слова. Розбір слів. Діти розбирають слово на склади, називаючи їх послідовно. Складання слів. Діти складають нові слова, використовуючи готові склади і називаючи склади послідовно. Самостійні вправи. Діти отримують слова без складів та самостійно розбирають їх.
Метод "Асоціаційний кущ"Цей метод допомагає дітям пов'язувати і запам'ятовувати нові слова з вже відомими предметами, явищами або ситуаціями. Це стимулює творче мислення та розуміння зв'язків між словами. Приклад 1 Нове слово "дерево" асоціюється з лісом, гілками, листям, дерев'яними будівлями. Приклад 2 Нове слово "колір" асоціюється з різнокольоровими кульками, фарбами, малюнками. Приклад 3 Нове слово "торт" асоціюється зі святом, свічками, солодощами, випискою.
Результати та переваги використання методів активізації словника дошкільнятІнтегруючи різні методи активізації словника дошкільнят середньої групи, можна отримати наступні результати та переваги: Розширення словникового запасу. Діти оволодівають новими словами та контекстами, що покращує розуміння та вживання мови. Підвищення інтересу до навчання. Застосування цікавих методів робить процес навчання більш захоплюючим та сприяє позитивній мотивації дітей. Розвиток мовлення. Активне використання слів у різних методах сприяє розвитку мовлення та комунікативних навичок. Покращення творчого мислення. Створення асоціацій, складання слів та використання синонімів розвивають творче мислення дітей.
Ігрові Методи АктивізаціїМікрофон. Дитина говорить слово, інші діти повинні знайти картинку з цим предметом. Асоціація за предметом. Дитина називає предмет, інші діти повинні назвати слово, що асоціюється з цим предметом. Якби…Педагог пропонує дітям пофантазувати на такі теми, як: «Якби я був чарівником, то ...», «Якби я став невидимим ...», «Якщо весна не настане ніколи ...»
Метод Асоціацій. Наприклад: вихователь бере нитку і говорить: «Довге і гнучке. Про що ви подумали?» Можливі такі відповіді: змія, черв’як, намисто, стрічка тощо. Або тримати монету і сказати: «Кругле і металеве. Про що ви подумали?»Відповіді: колеса трамвая, люк, сережки тощо. До шматочка аркуша паперу діти можуть дібрати такі предметні асоціації: книга, альбом, зошит, серветка тощо. Поради з досвіду: Завжди намагатися зрозуміти асоціативний вибір дитини. На перших етапах роботи допомагати малюкам обґрунтовувати свою думку.
Метод Послідовних Асоціацій1 Знайомство. Дитина повинна назвати своє ім’я і згадати слово, яке починається на ту ж літеру, що і її ім’я.2 Змінення. Діти обирають предмет і називають слово або предмет, яке пов’язане з ним, але змінює його ознаки.3 Сюжети. Діти створюють історії про те, як один предмет перетворюється в інший.
Педагог повинен:забезпечувати зручне розташування дітей під час занять (по колу, півколом тощо), яке давало б змогу вести розмову (очі в очі) не лише з педагогом, а й з однолітками;уникати надмірного академізму в підході до розв’язання мовленнєвих завдань заняття; добирати теми для обговорення так, щоб вони викликали інтерес, знаходили емоційний відгук у свідомості й душі кожної дитини;проводити заняття спокійно, впевнено, у жвавому темпі, водночас надаючи дітям можливість поміркувати;
підтримувати фізичну і психічну активність дітей задля ефективності їхньої інтелектуально-мовленнєвої роботи;будувати з дітьми розмову, а не монолог педагога;підвищувати рівень мовленнєвої активності, спонукаючи кожну дитину до участі в обговоренні, даючи можливість висловлювати власні думки;розвивати в собі вміння й звичку слухати дітей, не гасити мовленнєву ініціативу своєю надмірною активністю і досвідченістю;уникати втручання в розповідь дитини, виправляння помилок у процесі її мовлення;
керуватися певними правилами під час постановки запитань :– формулювати запитання так, щоб спонукати дітей до відповіді;– адресувати запитання всім дітям, а вже потім викликати для відповіді одну дитину;– ставити запитання так, щоб у формулюванні було одне ключове слово, яке і вимагає правильної відповіді;– запитувати почергово кожну дитину, уникаючи звернень до дітей у тому порядку, в якому вони сидять;
сприяти набуттю дітьми комунікативної взаємодії, даючи можливість спілкуватися з однолітками – запитувати, повідомляти, пропонувати, обстоювати думки;працювати щоразу з іншою дитиною, уникаючи багаторазових звернень до тієї самої дитини;залучати дітей до активного контролю за мовленням того, хто відповідає, та оцінювання відповідіт ставлячи запитання : – чи правильною є відповідь? - чи про все розповіла дитина, що відповідала? – чи по порядку велась розповідь?пропонувати творчі завдання, опираючись на особистий досвід дітей;
чергувати мовленнєві завдання з іншими видами дитячої діяльності для збереження інтересу й ініціативності дітей до навчального матеріалу заняття;уникати надмірної захопленості наочністю і технічними засобами навчання, що відволікають увагу дітей і стримують мовленнєву активність;підтримувати увагу дітей різними способами, як – перемикання уваги, сюрпризні моменти, проблемні запитання тощо, уникаючи зауважень дисциплінарного характеру;закріплювати мовленнєві вміння, набуті на заняттях, під час різних видів діяльності, як-от гра, праця тощо.
ВИСНОВКИСпецифікою занять з рідної мови є те, що активність дітей на цих заняттях виявляється у сфері розумової діяльності. Дитина має слухати, думати, відповідати на запитання педагога. З огляду на це потрібно формувати в дітей навички організованої суспільної мовленнєвої поведінки, зокрема: - слухати і чути інших; - висловлюватися, коли запитують; - слухати і розуміти мовлення, адресоване кожному. Запитання дітям слід ставити так, щоб спонукати їх до розмірковування: «Які ознаки підказали вам, що на картині зображено початок осені, а не кінець?», пошуку точної відповіді на запитання: «Яблуком можна пообідати чи перекусити?», зіставлення і свідомої оцінки кількох варіантів розв’язання мовленнєвого завдання: «Краще так чи так?». Завданням педагога є створити під час заняття комфортні умови, що дадуть змогу підтримати зацікавленість, ініціативність кожної дитини протягом усього заняття і сприятимуть її прагненню виявляти активність під час розв’язання мовленнєвих завдань. Такими умовами є забезпечення позитивного емоційного тла заняття, зміна видів діяльності, використання ігрових прийомів навчання, урахування організаційних особливостей та часових меж заняття.