Конспект заняття з розвитку мовлення
та ознайомлення з природою.
Старша група.
Тема: Зимуючі птахи.
Мета: вчити дітей створювати описові розповіді, утворювати слова у множині, вправляти вміння дітей в узгодженні іменників у роді та числі. Вчити правильно вимовляти звук «р», автоматизувати його вимову. Розширювати знання дітей про умови життя птахів, що не відлітають у теплі краї. Збагачувати словник дітей дієсловами та прикметниками. Розвивати слухову та зорову увагу, пам’ять, дрібну моторику пальців рук, зв’язне мовлення. Виховувати любов до природи.
Обладнання: макети дерев, годівничка, плоскі фігури птахів, об’ємна іграшкова пташка, картонні сніжинки, картинки із зображенням різних предметів, снігова кулька, корона, качан кукурудзи, горіхи, бублик, яблуко, ягоди горобини.
Хід заняття
Посеред кімнати розставлені макети дерев з пташками на гілках. На одному з дерев - велика годівничка, на якій розміщено кілька фігурок пташок.
- Діти, сьогодні ми підемо на екскурсію до зимового лісу.
Лютий місяць, холоди, пташки без притулку.
Лютий вітер зазира по усіх завулках.
Горобці та снігурі, щиглики, синичка.
Подивіться - ось висить гарна годівничка.
- Діти, ви знаєте, що багато птахів відлітають восени у теплі краї. А в нашій годівничці сидить кілька пташок. Може, ви мені скажете, що це за пташки? Так, це зимуючі птахи. Щоб допомогти вам назвати птахів, які сидять у годівниці, я вам загадуватиму загадки про них. Той, хто відгадає загадку, має взяти з годівнички відповідну пташку.
1. Птах оцей червоногрудий
Не злякається застуди.
Як сніги впадуть - умить
Він у гості прилетить. (снігур)
2. Цілий день працюю в гаї
Діловито дзьобом б’ю
Не цвяхи я забиваю,
Я комашок дістаю. (дятел)
3. Сама невеличка, має білі щічки
Чорну шапку, сірі лапки
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький,
Ця пташка невеличка,
А звать її…( синичка)
4. Чорна латка, біла латка
По деревах стрибає
Галас здіймає. (сорока)
5. Маленький хлопчик
У сірій свитині,
По дворах стрибає,
Крихти збирає …(горобчик)
Вихователь надіває на руку казкову пташку.
- А це що за пташка? Я такої не знаю (вдаю, що говорю щось їй на вухо). Діти, ця пташка незвичайна і звуть її також незвично - Карліта. Вона прилетіла до нас із теплих країв, де немає зими, а тому ніколи в житті не бачила снігу. І тепер наша гостя хоче познайомитися з хоробрими птахами, що залишаються зимувати. Познайомте Карліту з пташками, яких тримаєте у руці - опишіть їх). Діти по черзі описують своїх пташок за навідними запитаннями вихователя).
І дитина: У мене снігур. Він має круглу голівку, овальний тулуб, широкий
маленький дзьобик, чорні крильця, хвостик і маленькі лапки.
Вихователь: Тож який твій снігур?
І дитина: Гарний, червоногрудий, кругленький…
ІІ дитина: У мене синичка. В неї кругла голівка, овальний тулуб, широкий маленький дзьобик, чорні крила, хвіст і маленькі лапки.
Вихователь: Тож, яка синичка?
ІІ дитина: Жостогруда, весела, непосидюча, дзвінкоголоса, спритна…
ІІІ дитина: А в мене дятел. Він має круглу голівку, великий овальний тулуб, міцний довгий дзьоб, довгий хвіст та великі міцні лапи.
Вихователь: Який твій дятел?
ІІІ дит. Великий, гарний, строкатий, працьовитий, непосидючий.
Вихователь: Молодці? А тепер пропоную пограти у цікаві ігри.
Варіант 1. Діти стають хто де хоче, беруть руки в боки.
Педагог пропонує дібрати споріднені слова до слова «сніг». (сніжинка, снігурка, снігур, сніговик, снігопад, засніжений). Діти почерзі називають по одному слову. Ті, хто дав правильну відповідь, мають тричі змахнути руками, наче крилами.
Варіант 2. Діти стають кругом, взявшись у боки. Педагог пропонує дібрати «родичів» до слова «зима». (зимівля, озимі, зимувати, зимно, зимник, паморозь). Діти відповідають по черзі. Той, хто відповів, піднімає руки вгору та кружляє на місці.
Вихователь називає якусь пташку в однині, а діти - у множині (снігур-снігурі, горобець-горобці).
- Діти, ви вже вмієте вимовляти звук «р». Тож покажіть мені, як добре ви це робите: р-р-р.
Перелічіть, будь ласка пташок в назвах яких є звук «р» та визначте його місце в слові.
Вихователь викладає перед дітьми стилізований рушничок, поділений на три секції (початок, середина, кінець). Дитина називає пташку і стає на відповідну частину рушничка: на початок, якщо звук «р», на початку слова, на середину, якщо посередині слова «р» і на кінець, якщо «р» в кінці. Потім інша дитина називає своє слово і також стає на відповідне місце на рушничку.
Слова: сорока, ворона, снігур, шишкар, горобець, крук.
- Діти, тепер Карліта хоче дізнатися, які дії вміють виконувати ваші птахи. Той, кому я одягну на голову корону, відповідатиме на мої запитання.
- Що робить горобчик? (стрибає, літає, цвірінькає).
- Що робить снігур? (дзьобає, свистить, літає).
- Що робить дятел? (стукає, дістає, облітає).
- Що робить сорока? (скрекоче, цікавиться, розносить, спостерігає).
- Птахи надзвичайно корисні для природи. Чому? А тому що вони поїдають шкідливих комах, а також переносять з одного місця на інше насіння , з якого потім виростають нові дерева. За це пташок шанують і люблять. Про них люди складають пісні, вірші, приказки та прислів’я. Пригадайте, які ви знаєте прислів’я про птахів.
* Де багато пташок, там немає комашок.
* Синичка пищить - весну віщує.
* Горобець не сіє, не жне, а зерно клює.
* Горобців боятися - просо не сіяти.
* Де голуби живуть - там хата не горить.
- А тепер розімнемо наші пальчики і заразом пригадаємо дещо про птахів.
Діти сідають за стіл, лікті ставлять на стіл, пальці рук випрямлені. Починають по черзі називати птахів, загинаючи пальці на правій руці. Потім називають їжу, яку споживають птахи, загинаючи пальці на лівій руці. Випрямляють пальці і називають улюблені «страви» кожної пташки, водночас з’єднуючи по черзі пальці обох рук. Наприклад: «Синичка любить сало. Горобчик любить крихти. Снігур любить ягоди. Сорока любить зерно. Дятель любить комах».
З давніх-давен люди намагалися вгадати, якою буде погода. Виявилося, що спостерігаючи за поведінкою птахів, можна вивести певні прикмети. Деякі з них вам добре відомі. Зараз я називатиму першу половину прикмети, а ви спробуєте її завершити.
- Коли галки збираються зграями і голосно кричать – то буде ясна погода.
- Коли горобці голосно на дворі цвірінькають, то буде відлига.
- Коли сороки літають біля житла і ховаються під стріху, то буде звірюха.
- Коли ворони зграями сидять на землі, то буде відлига.
- Діти, перед кожним з вас на столі лежить кольоровий конверт. Треба дістати з конверта картинку; назвати, що на ній зображено і відповісти: як ставляться птахи до того, що зображено на картинці – люблять це чи бояться?
- Це гілка. Люблять сидіти на гілках пташки.
- Це дах. Пташки люблять ховатися під дахами.
- Це годівничка. Пташки люблять їсти з годівнички.
- Це кіт. Пташки бояться кота.
Діти сідають півколом. Вихователь швидко ставить запитання, вихованці відповідають хором. Якщо ніхто не може відповісти, вихователь робить це сам.
- Назва якої пташки має сорок «А»? (сорока)
- Від чого ворона чорна? (від хвоста до дзьоба)
- Яка пташка виводить пташенят узимку?( шишкар)
- Яка пташка спить у снігу? ( глухар)
- А зараз пропоную вам ще одну цікаву гру. Я роздам вам ось такі сніжинки. В кожної на звороті «заховалася» одна з пташок, що не відлітають у вирій. З’єднавши між собою всі крапочки дізнаєтесь, яку пташку зображено на сніжинці (діти виконують завдання, називають пташку і читають про неї віршик, який вивчили заздалегідь).
І дит.: У мене намальований дятел.
Дятел глянув на поріг – ну нарешті випав сніг!
Можна трішки подрімати, тепле літо пригадати.
ІІ дит.: У мене намальований горобчик.
Ців-ців-ців, ців-ців-ців, налетіло горобців.
Їхня пісенька уся без початку і кінця.
Ців-ців-ців, ців-ців-ців погодуйте горобців.
ІІІ дит.: У мене - сорока.
Сорока-білобока по тину стрибала
Діток викликала, добром дарувала
Дітки маленькі, дарункам раденькі.
- А тепер складіть усі свої сніжинки у конвертик. Віддамо його Карліті. Нехай вона передасть його своїм друзям. А в цьому гарному кошику Карліта принесла подарунки нашим пташкам, яких ми погодуємо на прогулянці.