КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
(ЯСЛА-САДОК) №280 КОМБІНОВАНОГО ТИПУ» КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Підготувала:
вихователь
Фінська Н.Г.
м. Кривий Ріг
Розповідь — ключовий прийом у роботі вихователя, Ми постійно розказуємо дітям різні оповідки, казки, придумуємо власні сюжети, описуємо події з життя, подаємо пізнавальну інформацію... Та чи завжди вихованці слухають нас з інтересом, проймаються тим, про що ми розповідаємо? Пригадайте ситуації, коли ви намагалися зацікавити дітей “гостем”, котрий прийшов на заняття, пропонував якісь завдання, але реакцією дітей було лише ввічливе мовчання, їм було нецікаво... Як же стати майстерним оповідачем?
Відповідь дає сторітелінг.
ЩО ТАКЕ СТОРІТЕЛІНГ?
Сторітелінг (калька з англ. storytelling, де story— історія, atelling — розповідання) — мистецтво складання і розповідання захопливих історій.
Сторітелінг як технологію у 90-х роках минулого століття розробив і успішно впровадив в управління міжнародною корпорацією американець Девід Армстронг. Він урахував такий психологічний чинник: розповіді з життя значно легше сприймаються, вони цікавіші, ніж логічні аргументи й сухі міркування, а тому здатні викликати в слухача довіру й мотивувати до певних дій (щось придбати, наприклад)
Насправді людство займалося сторітелінгом завжди. Задопомогою міфів, легенд, казок наші пращури передавали з покоління в покоління весь накопичений людством досвід ізнання. За основу брали реальні факти, але їм надавали містичного характеру, метафоричності, вдавалися до гіперболізації.,. Такі розповіді були виразні, цікаві, легко асоціювалися з особистим досвідом.
Сьогодення швидкоплинне, стрімке та інформаційно перевантажене. Відтак людям необхідні ефективні способи обробки й передачі інформації, як-от сторітелінг.
Хоча ця технологія розроблена для менеджменту та маркетингу, вона може бути корисною і в галузі освіти, зокрема в роботі з дошкільнятами.
Зазначимо: запроваджувати сторітелінг у повному обсязі як технологію не варто, оскільки її мета надто широка. Використовуємо його лише як мотиваційний комунікаційний прийом.
У нашому розумінні, завдання сторітелінгу — за допомогою розповіді
створити умови для мотивації дітей до навчання на занятті або під час освітньої ситуації, викликати симпатію до головного персонажа, який допоможе зацікавити вихованців і доступно донести до них потрібну інформацію.
СТОРІТЕЛІНГ ЯК СЮРПРИЗНИЙ МОМЕНТ
Сюрпризи — це непередбачувані веселі моменти, які завжди викликають у дітей хвилю емоцій: малята пожвавлюються, їхня діяльність активізується. Крім того, сюрпризні моменти створюють ефект новизни, що так потрібно дитині дошкільного віку.
Сюрпризні моменти доречні на заняттях, дитячих святах, дозвіллі, у повсякденному житті малят. Завжди яскраві, несподівані, вони стимулюють розвиток творчої фантазії, задовольняють прагнення дітей відкривати в довкіллі щось нове. Дошкільняті цікаво все, він не терпить нудьги, сірості, бездіяльності.
Кожен вихователь, готуючись до заняття, заздалегідь обмірковує сюрпризний момент. Проте зробити це не так просто. Адже він має вписуватися в тему заняття: треба продумати все так, аби до вигаданого персонажа можна було звернутися під час заняття, а на завершення не забути з ним попрощатися.
Останнім часом вихователі використовують заздалегідь підготовлений фартух з великими кишенями (яких може бути до 7) або спідницю з широкою полою (щоб було зручно вдягати), Кишені потрібні саме для сюрпризних моментів — там завжди може “сховатися” персонаж. Наші спостереження показали: цей прийом привернення уваги дітей до дійства ефективний за будь-яких обставин і не залежить від віку вихованців. Рекомендуємо мати таких фартухів (спідниць) кілька, їх можна зберігати у методичному кабінеті для використання в різних вікових групах.
Чи завжди сюрпризний момент на занятті є несподіваним для дітей? Навіть приблизний підрахунок так званих сюрпризів'’ на занятті засвідчує їх значну кількість упродовж року. Тож чи доцільно на кожному занятті створювати сюрпризний момент для дітей, чи, може, варто застосовувати для мотивування до навчальної діяльності інші прийоми?
Наведемо перелік прийомів, які доцільно використовувати на мотиваційному (комунікативному) етапі заняття для збудження інтересу дітей, привернення уваги до пропонованого матеріалу.
Переваги сторітелінгу в роботі з дошкільнятами:
Прийоми мотивації
ПОРАДИ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ
Найдоречніше використовувати сторітелінг на першому етапі заняття — етапі спілкування, мотивації, презентації теми.
Головне на цьому етапі — “зачіпка”, несподіванка, дивовижа, зупинка у звичній діяльності, що перетворює її на ситуацію нерозв’язаності, загадковості. Цікава історія допомагає сфокусувати увагу дітей на завданні, таким чином створюється освітня ситуація: новий поворот у вже відомому матеріалі, сюжеті.
Потім слід з’ясувати, які запитання виникли у дітей, та визначити тему заняття. Важливо допомогти вихованцям визначити мету заняття і його результат (виходячи з їхніх вікових та психофізіологічних особливостей).
Щоб ефективно використовувати сторітелінг, радимо дотримуватися таких правил.
Правила сторітелінгу
Сюжет, який розповідає вихователь, слід розвивати запідготовленим планом. Проте для створення захопливої розповіді самої структури замало. Важливо правильно пов’язати всі її елементи в єдиний твір. Стиль і тон сторітелінгу — те, що впливає на сприйняття історії.
Щоб сюжет захопив дітей, у ньому обов'язково мають бути представлені базові структурні елементи. Тож опишемо, як варто будувати розповідь (згодом за вашим зразком розповідатимуть діти).
Основні структурні компоненти сторітелінгу
Починаємо, як правило, з прив’язки до місця події (де розпочалася історія — реальна, казкова, фантазійна тощо).
Далі мають виникнути особливі обставини (хтось зник, зіпсувалися погодні умови, комусь (тваринам, рослинам, казковим персонажам та ін.) потрібна допомога).
Щоб розв’язати проблему, персонаж залишає домівку й вирушає назустріч пригодам.
Ці пригоди обов’язково завершуються його перемогою та щасливим поверненням додому.
І насамкінець — мораль історії (старших дошкільнят можна залучити до формулювання висновку).
Зауважимо: деякі структурні компоненти сторітелінгу можна об’єднувати залежно від сюжету оповіді.
На початковому етапі, як вихователеві, так надалі й дітям, найдоцільніше використовувати адаптований (скорочений) варіант відомих карток Володимира Проппа
2.Особливі обставини
4. Пригода-перемога
6.Щасливе закінчення
Навчаючись за цими картками розповідати оповідки, діти потім переказують їх одноліткам, друзям, батькам. Цей прийом ефективний у роботі з мовленнєво пасивними дітьми. Залучення їх до розповідання власних історій допоможе їм упоратися з проблемами мовлення.
Персонажів має бути небагато.
Бажано обрати для кожного віку найбільш привабливих та добре знайомих дітям персонажів казок, оповідань, мультфільмів, які залишатимуться з ними весь час від вересня до травня. Запитайте у вихованців, чи знають вони, хто такий Незнайко або Цибуліно. Ви можете використати будь-якого відомого дітям персонажа, чи ввести свого, нового, який і буде допомагати дітям своїми пригодами у пізнанні нового цікавого світу.