Заняття в дошкільному навчальному закладі. Дитина і навколишній світ.
Тема. Моя сім’я.
Програмовий зміст: розширювати і закріплювати знання дітей про сім’ю: її склад, взаємини між членами родини, обов’язки; виховувати любов і повагу до рідних; збагачувати знання дітей про родинні стосунки, реліквії, стимулювати інтерес до історії свого роду.
Обладнання: пісня «Рідна мати моя», фотографії родин вихованців,вірші про маму.
Хід заняття
Вихователь. Діти, як ви гадаєте, з чого складається великий український народ. (Відповіді дітей.) Так, із дружніх і працьовитих сімей. І всі ми є одна велика українська родина. Мати вважається головним членом сім’ї. Вона оберігає родину і піклується про сім’ю.
У нашім раї на землі
Нікого кращого нема,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
Про матір було написано багато віршів і пісень. Хто хоче розповісти вірш про маму?
— Тепер послухайте пісню «Рідна мати моя». (Звучить запис пісні.)
— Мати народжує дитину, співає їй колискові пісні, вчить добра і любові. Раніше був звичай, коли мати на щастя дарувала своїм дітям рушник, цей рушник залишався у дітей і переходив до внуків, як згадка про своїх батьків. А ще дарували вишиту сорочку, щоб життя було кращим. У кожного з вас є сім’я. А що ж таке сім’я? (Відповіді дітей.)
Діти разом із вихователем за допомогою пальчикового театру розігрують потішку «Моя сім`я». (Вихователь може запропонувати окремим дітям побути ведучими.)
Ось цей пальчик — мій дідусь,
Ось цей пальчик — бабця,
Ось цей пальчик — мій татусь,
Ось цей пальчик — мамця,
А цей пальчик — буду я,
Ось і вся моя… (сім’я).
Так, сім’я — це наші рідні: мама і тато, братик і сестричка, бабуся і дідусь. Ви повертаєтеся додому із дитячого садка, а на вас уже чекає вдома ваша родина. Потрібно берегти свою сім’ю, дбати про неї. Розкажіть, будь ласка, як ви піклуєтесь про своїх рідних? Чим допомагаєте?
Кожен член сім’ї має свої обов’язки. І для того, щоб усі були щасливими, слід всім працювати, допомагати і підтримувати одне одного
Дидактична гра «Підбери лагідні слова для батьків»
Вихователь просить дітей дібрати лагідні слова для членів їх сім’ї.
Фізкультхвилинка
Скільки нас живе в квартирі?
Тато, мама, брат і я. (Повороти голови в різні боки.)
Раз, два, три чотири –
От і вся моя сім’я! (Піднімання почергово рук угору.)
Є у мами доньки, Доньки — помічниці.
Устануть раненько, (діти «замітають»)
Підметуть чистенько.
Ми — мужчини — тато й я!
І робота в нас своя: (повороти тулуба в боки)
Помагаєм мамі ми,
Посуд миємо самі. («Миють» посуд.)
От, от ми які:
Ми усі — помічники! (Діти сідають на свої місця.)
Вихователь. Діти, кожен із вас — це одна маленька людина, але в сім’ї вас називають по-різному. Спробуйте сказати, хто ви для кого.
Дидактична вправа «Хто я?»
Ця вправа є аналогом до вправи «продовжте речення».
Вихователь.
— Для мами я дочка, а для бабусі ? (Онука.)
— Для тата ти син, а для тітки? (Племінник.)
— А для сестри? (Брат.)
Розглядають варіанти як для дівчат, так і для хлопців.
Вихователь. У сім’ї всі люблять дітей без якихось особливих причин. Дорослі завжди намагаються зробити своїй дитині щось приємне: купують іграшки, пестять, доглядають, відвідують із ними зоопарк, ігрові майданчики, виставки.
Дидактична гра « Куди і з ким іду».
Вихователь починає фразу, а діти її закінчують. До дитсадка (із ким?) — із мамою.
До магазину (із ким?) — із бабусею.
До зоопарку (із ким?) — із татом.
На риболовлю (із ким?) — із дідусем.
На стадіон (із ким?) — із братом.
На виставку (із ким?) — із сестрою.
На прогулянку (із ким?) — із песиком та ін.
Вихователь. Діти, а що нам може нагадати про рідних? (Відповіді дітей.)
— Так, це фотографії. Давайте розглянемо фотографії ваших сімей. А як ви зберігаєте свої фотографії?
Підсумок
Вихователь. Люди звертаються до Бога з молитвою, просячи для всіх членів сім’ї здоров’я, щастя та благополуччя.
Діти разом із вихователем повторюють:
О Боже мій дорогенький,
До тебе я ручки зношу:
Для мами, для тата здоров’ячка прошу.
Для діда, для баби, для всієї родини.
Послухай, мій Боже, малої дитини.