КОНСУЛЬТАЦІЯ-ТРЕНІНГ НА БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРАХ НА ТЕМУ «ВИКОРИСТАННЯ ОРФ-ПЕДАГОГІКИ В РОБОТІ З ДІТЬМИ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ»
Вчитель-логопед: Світонь Н.О.
Засновником Орф-педагогіки є Карл Орф – німецький композитор та педагог. Карл Орф розробив педагогічну систему виховання дітей, поєднавши творчість і мистецтво, створивши симбіоз мовлення, рухів, гри на музичних інструментах та музики. Ця методика повністю заснована на ритмі, відчутті ритму та його розвитку.
Що ж таке ритм?
Ритм – це чергування різних звукових, мовних, зображувальних елементів.
Ритм - завжди найголовніше. Ритм є у всьому. Кожну мить нашого життя, ми живемо в тому чи іншому ритмі - дихання, биття серця, руху очей, зміни дня і ночі, руйнування і творення; все в світі є ритм. Людина крокує, співає, танцює, говорить в певному ритмі. А найперший ритм кожного з нас, який супроводжує все життя – наше серцебиття.
Ритм надзвичайно складний. Порушення його ускладнює, спотворює мовлення. До порушення темпу і ритму мовлення відносяться:
Чим же так корисний ритм і чому дитині важливо розвивати відчуття ритму?! Ритм:
Відчуття ритму - це здатність вловлювати чергування сильних і слабких
долей музичного метру і відтворювати ритмічний малюнок за допомогою
того чи іншого руху.
Для чого ж потрібен ритм нашим дітям:
Формування почуття ритму в системі розвитку і корекції мовлення
На заняттях за Орф-методом дитина вчиться грати та співати, ритмічно рухатись, концентрувати та тренувати увагу, пам’ять, вчиться абстрактно мислити, спілкується з однолітками та дорослими.
Основні моменти занять за Орф-педагогічним методом полягають у наступному:
Карл Орф був переконаний, що для дітей потрібна своя особлива музика, спеціально призначена для музикування на початковому етапі. Вона повинна бути доступна переживанням в дитячому віці і відповідати психіці дитини. Це не чиста музика, а музика, нерозривно пов'язана з мовленням і рухом. Така музика є у всіх народів світу. Дитяча елементарна музика будь-якого народу генетично нероздільно пов'язана з мовленням і рухом. Її назвав Орф елементарної музикою і зробив основою свого підходу.
Чому ж такий гарний Орф-підхід і що він дає для раннього розвитку дитини:
Першим інструментом людини було, як відомо його власне тіло. Для сучасної дитини воно їм є і зараз. Звукові жести - це гра звуками людського тіла. Інструменти, які завжди «з собою», дозволяють організувати і прикрасити музикування за відсутності будь-яких інших інструментів. Звукові жести - це хлопки, шльопки, притупування, щелчки і т.д.
Музикуванню з акомпанементом звукових жестів доцільно приділяти особливу увагу з самого початку. Звукові жести є найефективнішим засобом у розвитку ритмічного почуття дітей, так як вони розвиваються тільки через рух і м'язові відчуття людини, що дуже важливо для наших "мовних" дітей.
Ідея використовувати ритмізовану мову в навчанні дітей музиці також належить К.Орфу. В її основі лежить спільність виразних засобів мовлення і музики, насамперед ритму. Основним жанром мовленнєвого музикування є мовна п'єса, текст якої не співається, ритмічно декламується. У музично-мовних п'єсах можуть вдало поєднуватися мовлення, звукові жести і рух.
Запропонований віршований текст діти пробують ритмізувати по-своєму, виразно продекламувати, обігруючи його мімічно. Мовленнєві вправи незамінні для розвитку у дітей почуття ритму і інтонаційного слуху.
Ритм, укладений в словах, фразах, відчувається дітьми природньо і "витягується" без жодних зусиль: оплескується, а потім переноситься на шумові інструменти і т.п.
Логопед: Сьогодні вам буде запропонована система вправ, яка передбачає:
Логопед: -Діти вже мають певні навички за Орф-методом і ви бачили результат на відео в тому році – динамічну гру-заняття з музично-ритмічними елементами «Руховий калейдоскоп».
Логопед: -Почнемо з елементарного – з розвитку почуття ритму і закріплення в мовленні виправлених звуків. Вам вже надавалися консультації щодо відтворення певного ритму. А сьогодні ми з вами пограємо в гру.
Називається Гра «Веселі ритми»
Варіанти гри:
Логопед: - Спробуємо пограти (батьки отримують картки з зображенням запропонованого ритму і грають, використовуючи 1 та 2 варіанти ігри)
Логопед: -А тепер ми запросимо дітей і вони вам покажуть чого вони ще навчилися за Орф-методом, а ви разом з ними спробуєте виконати деякі вправи, щоб допомогти своїм дітям у розвитку ритму, а також зрозуміти наскільки це нелегко, але дуже цікаво і корисно.
Зміст вправ на розвиток відчуття ритму:
Логопед: -І перша вправа зі звуковими жестами, де інструментом буде наше тіло називається:
«Ми на ринок підем»
Ми на ринок підем,
Ми на ринку знайдем:
-Булочку з маком,
-Булочку- сік.
Ми на ринок підем,
Ми на ринку знайдем:
-Рибу, м'ясо - ковбасу!
-Рибу, м'ясо - ковбасу!
Ми на ринок підем,
Ми на ринку знайдем:
-Баклажани, помідори – диню!
-Баклажани, помідори – диню!
Ми на ринок підем,
Ми на ринку знайдем:
-Боби та горох!
-Боби та горох!
Ми на ринок підем,
Ми на ринку знайдем:
(Відбивання ритму без слів:
I-I-I (руками по колінах) I-I ( ногами по підлозі), I-I-I (руками по колінах) I ( ногами по підлозі)
I-I-I (руками по колінах) I-I ( ногами по підлозі), I-I-I (руками по колінах) I ( ногами по підлозі) ).
Гра з бубнами
I.
З бубнами ми сидемо,
В них долонькою б’ємо.
А щоб ручку не зморить-
Треба нам її змінить!
II.
З бубнами ми сидемо,
В них долонькою б’ємо.
А щоб ручку не зморить-
Треба нам її змінить!
III.
З бубнами ми сидемо,
В них долонькою б’ємо.
Ми закінчуємо грати-
Треба бубен нам прибрати.
Гра на барабанах «Барабанщик – їжачок»
Барабанщик – їжачок
Бум! Бум! Бум!
Його знає весь лісок
Бум! Бум! Бум!
Барабан він свій любив
Бум! Бум! Бум!
Якось з ним в садок забрів
Бум! Бум! Бум!
Яблука приніс в мішочку
Бум! Бум! Бум!
Барабан забув в садочку
Бум! Бум! Бум!
Оркестр «Два коти» (металофон, брязкальця, дзвіночок)
«Дві конячки»
І
Дві конячки поспішають – Но! Но! Но!
Зараз всіх нас покатають – Но! Но! Но!
Скачуть, скачуть в нове місто – Цок! Цок! Цок!
Б’ють підкови по доріжці – Цок! Цок! Цок!
ІІ
І з собою заберіть нас –Так! Так! Так!
Швидко-швидко довезіть нас –Так! Так! Так!
Гей, конячки - б’ють підкови – Гоп! Гоп! Гоп!
Ось і місто – гарне й нове – Стоп! Стоп! Стоп!
Ритм стаканчиками
(Відстукування ритму під музику)
«Веселі кульки»
(Ритмічна гра з кульками під музику)
Релакс «Круг-парашут»
Логопед: -А зараз наші діти трохи втомилися і відпочинуть. Діти, займайте місця на кольорових секторах парашута.
Логопед: -Дякую, діти. Надалі ми будемо продовжувати вчитися відтворювати ритм, розвивати мовлення і радувати вас, батьки. Дякую і вам, батьки, за участь і допомогу в придбанні обладнання для роботи за Орф-методом: Су-Джок, стаканчиків для відбивання ритму и круга-парашута.