Консультація-тренінг на батьківських зборах на тему «Використання Орф-педагогіки в роботі з дітьми з порушеннями мовлення»

Про матеріал
Музика ефективно впливає на емоційно-психічний стан людини. Крім того, вона впливає на наше фізичне тіло. Рухова активність – запорука здорового способу життя. Ритмічні, чіткі вправи для тулуба, рук та ніг стимулюють розвиток всієї психічної сфери, в тому числі і мовлення, що так важливо для дітей з порушеннями мовлення.
Перегляд файлу

КОНСУЛЬТАЦІЯ-ТРЕНІНГ НА БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРАХ НА ТЕМУ «ВИКОРИСТАННЯ ОРФ-ПЕДАГОГІКИ В РОБОТІ З ДІТЬМИ З ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ»

Вчитель-логопед: Світонь Н.О.

 

Засновником Орф-педагогіки є Карл Орф – німецький композитор та педагог. Карл Орф  розробив педагогічну систему виховання дітей, поєднавши творчість і мистецтво, створивши симбіоз мовлення, рухів, гри на музичних інструментах та музики. Ця методика повністю заснована на ритмі, відчутті ритму та його розвитку.

Що ж таке ритм?

Ритм – це чергування різних звукових, мовних, зображувальних елементів.

Ритм - завжди найголовніше. Ритм є у всьому. Кожну мить нашого життя, ми живемо в тому чи іншому ритмі - дихання, биття серця, руху очей, зміни дня і ночі, руйнування і творення; все в світі є ритм. Людина крокує, співає, танцює, говорить в певному ритмі. А найперший ритм кожного з нас, який супроводжує все життя – наше серцебиття.

Ритм надзвичайно складний. Порушення його ускладнює, спотворює мовлення. До порушення темпу і ритму мовлення відносяться:

  • тахілалія (патологічно прискорений темп мовлення);
  • брадилалія (патологічно уповільнений темп мовлення);
  • спотикання (на тлі прискореного мовлення повторення слів, складів і звуків);
  • заікання.

Чим же так корисний ритм і чому дитині важливо розвивати відчуття ритму?! Ритм:

  • допомагає розвивати мовлення;
  • дозволяє легше сприймати інформацію, сприяє навчанню, вивченню іноземних  мов;
  • розвиває дитину фізично, тобто допомагає сформувати м’язовий скелет дитини;
  • розвиває логічне мислення, що допомагає при подальшому вивченні математики;
  • звичайно ж сприяє розвитку творчих здібностей: танці, гра на інструментах, спів, художня творчість, ораторське мистецтво тощо;
  • покращує пам’ять, увагу, сконцентрованість, вміння слухати;
  • допомагає знайти баланс в усьому;
  • розслабляє, дає можливість відпочити тілу та мозку.

Відчуття ритму - це здатність вловлювати чергування сильних і слабких

долей музичного метру і відтворювати ритмічний малюнок за допомогою

 того чи іншого руху.

Для чого ж потрібен ритм нашим дітям:

  1.               У дітей , які мають порушення мовлення не сформований фонематичний слух і коли ми перевіряємо у дитини фонематичний слух, то в першу чергу оцінюємо здатність до відтворення, проплескування ритмів.
    У мовленні ритм виражається у відносному збереженні єдності і дотриманні правильного словесного наголосу, який, в основному, організовує ритмічну структуру мовлення (в старшій групі і в школі ми будемо вчитися ставити наголос в словах, визначаючи наголошений склад, тобто «сильний», а наші діти вже будуть готові до цього)
  2.               У дітей спостерігається загальна моторна незручність, їх рухи ритмічно не організовані, підвищена рухова виснаженість. В основі будь-якої рухової програми лежить ритмічна складова, яка є передумовою розвитку звуко-складової структури слова. У дитини на 4-ому році життя складова структура мовлення повинна бути нормальною, тобто дитина повинна вимовляти всі складні слова та слова зі збігом приголосних. Якщо дитина не вимовляє такі слова, то складова структура слів вважається несформованою. Тому включення в логопедичні заняття спеціальних вправ, спрямованих на розвиток почуття ритму, створює сприятливі умови для роботи по виправленню недоліків звуко-складової структури слова (в старшій групі і в школі ми будемо вчитися ділити слова на склади і правильно їх переносити, а наші діти вже будуть готові до цього, або будуть це вже вміти).
  3.               Музика ефективно впливає на емоційно-психічний стан людини. Крім того, вона впливає на наше фізичне тіло. Рухова активність – запорука здорового способу життя.  Ритмічні, чіткі вправи для тулуба, рук та ніг стимулюють розвиток всієї психічної сфери, в тому числі і мовлення. Граємо ми, співаємо або танцюємо - ми змушуємо тіло працювати, тобто розвиваємо рухливість, якої так не хватає нашим дітям зараз в час комп’ютерних технологій (тому завдяки музиці ми будемо вчитися швидше рухатися, щоб краще засвоювати інформацію і розвивати загальну моторику)
  4.               Під час співу працюють діафрагма і дихальний апарат (легені, трахея, зв'язки), артикуляційний апарат (язик, губи, зуби); при цьому задіяний і травний тракт, посилюється кровообіг (тому ми будемо розвивати правильне діафрагмальне дихання, артикуляційний апарат та інтонаційну виразність мовлення)
  5.               В процесі гри на музичних інструментах активізується моторика м'язів рук, яка у наших дітей порушена, а у деяких порушена значно. Багато дітей чотирьох - п’яти років тримають ложку в кулаці, не вміють правильно тримати пензлик чи олівець, користуватися ножицями, іноді не можуть застебнути ґудзики, зашнурувати черевики, зав’язати шарф тощо. Не секрет, що деяким батькам простіше посадити дитину перед телевізором або за комп’ютером, включивши повнометражний мультфільм або поставивши гру на годинку, щоб дитина не відволікала  їх від розмов по телефону або інших дорослих справ. Лише деякі батьки визнають той факт, що їм важко спокійно чекати, поки їхня дитина самостійно зашнурує черевики, застебне всі маленькі ґудзики на сорочці, поїсть кашу тощо. Тому вони купують замість черевиків зі шнурками черевики на липучках, замість сорочки - светр на блискавці, самі годують дитину, щоб звільнити час для інших справ. Мало хто з батьків замислюється над тим, що така економія часу позбавляє їхню дитину змоги розвивати рухи пальців рук, а отже, і поліпшувати якість мовлення.

Формування почуття ритму в системі розвитку і корекції мовлення

На заняттях за Орф-методом дитина вчиться грати та співати, ритмічно рухатись, концентрувати та тренувати увагу, пам’ять, вчиться абстрактно мислити, спілкується з однолітками та дорослими.

Основні моменти занять за Орф-педагогічним методом полягають у наступному:

  • рухи та танок (традиційні та художні);
  • ритм;
  • співи;
  • мовлення (увага дитини переходить на музичність та яскравість слова). На занятті використовують три варіанти мовленнєвого тексту: на рідній мові, на іноземних мовах, на “сфантазованій” мові;
  • театр (використовують різноманітні музичні інструменти: реко-реко (бразильский музичний інструмент ідіофон), маракаси, барабани, ксилофони, а також шари, стрічки, тканини, скляночки та інше).

Карл Орф був переконаний, що для дітей потрібна своя особлива музика, спеціально призначена для музикування на початковому етапі. Вона повинна бути доступна переживанням в дитячому віці і відповідати психіці дитини. Це не чиста музика, а музика, нерозривно пов'язана з мовленням і рухом. Така музика є у всіх народів світу. Дитяча елементарна музика будь-якого народу генетично нероздільно пов'язана з мовленням і рухом. Її назвав Орф елементарної музикою і зробив основою свого підходу.

Чому ж такий гарний Орф-підхід і що він дає для раннього розвитку дитини:

  1.            Орф-підхід має в своїй основі елементарну музику, зрозумілу дітям з самого раннього віку, що допомагає розвиватися далі;
  2.            Орф-підхід заснований на грі, на імпровізації, а значить дає можливість дитині вільної творчості, вираження себе, одночасно навчає фантазувати;
  3.            Орф-заняття побудовано на поєднанні ритму, мовлення і руху, що грає ключову роль в розвитку мовлення дитини;
  4.            Орф-заняття допомагають розвивати і зміцнювати руки (плече - барабан, лікоть - ксилофон, кисть - фортепіано);
  5.            Орф-підхід допомагає розвивати в дитині естетичний смак, образне мислення, почуття ритму, часу, простору, вчить працювати в групі.

Першим інструментом людини було, як відомо його власне тіло. Для сучасної дитини воно їм є і зараз. Звукові жести - це гра звуками людського тіла. Інструменти, які завжди «з собою», дозволяють організувати і прикрасити музикування за відсутності будь-яких інших інструментів. Звукові жести - це хлопки, шльопки, притупування, щелчки і т.д.

Музикуванню з акомпанементом звукових жестів доцільно приділяти  особливу увагу з самого початку. Звукові жести є найефективнішим засобом у розвитку ритмічного почуття дітей, так як вони розвиваються тільки через рух і м'язові відчуття людини, що дуже важливо для наших "мовних" дітей.

Ідея використовувати ритмізовану мову в навчанні дітей музиці також належить К.Орфу. В її основі лежить спільність виразних засобів мовлення і музики, насамперед ритму. Основним жанром мовленнєвого музикування є мовна п'єса, текст якої не співається, ритмічно декламується. У музично-мовних п'єсах можуть вдало поєднуватися мовлення, звукові жести і рух.

Запропонований віршований текст діти пробують ритмізувати по-своєму, виразно продекламувати, обігруючи його мімічно. Мовленнєві вправи незамінні для розвитку у дітей почуття ритму і інтонаційного слуху.

Ритм, укладений в словах, фразах, відчувається дітьми природньо і "витягується" без жодних зусиль: оплескується, а потім переноситься на шумові інструменти і т.п.

Логопед: Сьогодні вам буде запропонована система вправ, яка передбачає:

  • розвиток ритму і почуття ритму;
  • закріплення в мовленні виправлених логопедом звуків;
  • формування мовлення в процесі корекції і розвитку немовленнєвих навичок, таких як спів, музично-ритмічні рухи;
  • елементарне музикування на дитячих музичних (Орфовских) інструментах.

 

Логопед: -Діти вже мають певні навички за Орф-методом і ви бачили результат на відео в тому році – динамічну гру-заняття з музично-ритмічними елементами «Руховий калейдоскоп».

Логопед: -Почнемо з елементарного – з розвитку почуття ритму і закріплення в мовленні виправлених звуків. Вам вже надавалися консультації щодо відтворення певного ритму. А сьогодні ми з вами пограємо в гру.

Називається Гра «Веселі ритми»

Варіанти гри:

  1. «Програй мелодію». Дорослий пропонує «натискати» пальцем на чорні клавіші і вимовляти склад, наприклад, «СА» або інший склад зі звуком, який автоматизується, дотримуючись паузи там, де чорні клавіші далеко одна від одної.
  2. «Відстукай ритм за малюнком». Дитина відстукує запропонований ритм на барабані, бубні або відплескує його з опорою на схему.
  3. «Визнач картку за ритмом». Дорослий відстукує ритми, а дитина знаходить потрібну ритмічну схему.
  4. «Запам'ятай ритм». Дорослий показує дитині схему, потім прибирає і дає словесну інструкцію до неї. Дитина по пам'яті відстукує (відплескує) той ритм, який був їй заданий.

Логопед: - Спробуємо пограти (батьки отримують картки з зображенням запропонованого ритму і грають, використовуючи 1 та 2 варіанти ігри)

Логопед: -А тепер ми запросимо дітей і вони вам покажуть чого вони ще навчилися за Орф-методом, а ви разом з ними спробуєте виконати деякі вправи, щоб допомогти своїм дітям у розвитку ритму, а також зрозуміти наскільки це нелегко, але дуже цікаво і корисно.

Зміст вправ на розвиток відчуття ритму:

  1. «Ми на ринок підем» (звукові жести)
  2. Гра з бубнами (діти сидять на стільцях)
  3. Гра на барабанах (діти сидять в колі)
  4. Оркестр «Два коти»
  5. «Дві конячки» (відбивання паличками ритму під музичний супровід)
  6. Ритм стаканчиками
  7. «Веселі кульки»
  8. Релакс «Круг-парашут»

 

 

Логопед: -І перша вправа зі звуковими жестами, де інструментом буде наше тіло називається:

 

«Ми на ринок підем»

Ми на ринок підем,

Ми на ринку знайдем:

-Булочку з маком,

-Булочку- сік.

Ми на ринок підем,

Ми на ринку знайдем:

-Рибу, м'ясо - ковбасу!

-Рибу, м'ясо - ковбасу!

Ми на ринок підем,

Ми на ринку знайдем:

-Баклажани, помідори – диню!

-Баклажани, помідори – диню!

Ми на ринок підем,

Ми на ринку знайдем:

-Боби та горох!

-Боби та горох!

Ми на ринок підем,

Ми на ринку знайдем:

(Відбивання ритму без слів:

I-I-I (руками по колінах) I-I  ( ногами по підлозі), I-I-I  (руками по колінах) I ( ногами по підлозі)

I-I-I (руками по колінах)  I-I  ( ногами по підлозі), I-I-I (руками по колінах)  I ( ногами по підлозі) ).

Гра з бубнами

I.

З бубнами ми сидемо,

В них долонькою б’ємо.

А щоб ручку не зморить-

Треба нам її змінить!

II.

З бубнами ми сидемо,

В них долонькою б’ємо.

А щоб ручку не зморить-

Треба нам її змінить!

III.

З бубнами ми сидемо,

В них долонькою б’ємо.

Ми закінчуємо грати-

Треба бубен нам прибрати.

Гра на барабанах «Барабанщик – їжачок»

Барабанщик – їжачок

Бум! Бум! Бум!

Його знає весь лісок

Бум! Бум! Бум!

Барабан він свій любив

Бум! Бум! Бум!

Якось з ним в садок забрів

Бум! Бум! Бум!

Яблука приніс в мішочку

Бум! Бум! Бум!

Барабан забув в садочку

Бум! Бум! Бум!

Оркестр «Два коти» (металофон, брязкальця, дзвіночок)

  1. Ти-Ти-Два коти-
    Два обідраних хвости (грає група дітей на металофоні)
  2. Перший спить в кожусі
    У сметані вуса (грає група дітей на брязкальцях)
  3. Другий кіт в підвал ходив-
    Мишенят котам зловив (грає група дітей на дзвіночках)
  4.  Другий кіт в підвал ходив-
    Мишенят котам зловив (грає група дітей на брязкальцях)
  5. Всі діти разом плескають 3 рази в долоні.

«Дві конячки»

І

Дві конячки поспішають – Но! Но! Но!

Зараз всіх нас покатають – Но! Но! Но!

Скачуть, скачуть в нове місто – Цок! Цок! Цок!

Б’ють підкови по доріжці – Цок! Цок! Цок!

ІІ

І з собою заберіть нас –Так! Так! Так!

Швидко-швидко довезіть нас –Так! Так! Так!

Гей, конячки - б’ють підкови – Гоп! Гоп! Гоп!

Ось і місто – гарне й нове – Стоп! Стоп! Стоп!

Ритм стаканчиками

(Відстукування ритму під музику)

«Веселі кульки»

(Ритмічна гра з кульками під музику)

Релакс «Круг-парашут»

Логопед: -А зараз наші діти трохи втомилися і відпочинуть. Діти, займайте місця на кольорових секторах парашута.

Логопед: -Дякую, діти. Надалі ми будемо продовжувати вчитися відтворювати ритм, розвивати мовлення і радувати вас, батьки. Дякую і вам, батьки, за участь і допомогу в придбанні обладнання для роботи за Орф-методом: Су-Джок, стаканчиків для відбивання ритму и круга-парашута.

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Батьківські збори
Інкл
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
1438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку