Індустріально-педагогічний технікум КІ Сум ДУ
«Контроль якості викладання дисциплін»
Підготував:
заступник директора з навчальної роботи Кравченко О.О.
2018 р.
Важливим етапом вивчення і узагальнення досвіду роботи викладача є контроль якості проведення ним занять. Одним із методів контролю є відвідування та аналіз занять.
При будь-якій методиці контролю якості проведення заняття, повинно відбутися попереднє вивчення робочої програми і змісту заняття, визначення мети відвідування.
Аналіз діяльності викладача розпочинається з вивчення його організаційної діяльності по підготовці до заняття, а саме наявність: робочої програми, плану заняття, конспекту лекції, методичних вказівок та інструкції з проведення практичного чи лабораторного заняття, роздаткового матеріалу, плакатів, мультимедійної презентації, тощо.
При відвідуванні навчального заняття перевіряється:
-
відповідність плану заняття робочій програмі та запису в журналі академічної групи;
-
виконання викладачем психологічних і гігієнічних вимог в організації заняття;
-
знання предмета викладачем і його дидактичні здібності;
-
педагогічна культура, такт і зовнішній вигляд викладача;
-
емоційність, точність, використання спеціальної термінології;
-
дотримання вимог і правил охорони праці і техніки безпеки;
-
дотримання вимог до ведення конспектів лекцій, оформлення практичних і лабораторних робіт та інше;
При відвідуванні звертається увага на наступні аспекти діяльність викладача на занятті:
-
врахування на занятті принципу науковості, принципу доступності, принципу наочності, принципу активності, знання індивідуальних особливостей студентів;
-
як викладачу вдається подавати новий матеріал з опорою на раніше вивчений, тобто здатність до актуалізації опорних знань. Чи створює це передумови для міцного усвідомленого засвоєння знань?
-
як викладач ставить проблему на занятті і залучає студентів до її вирішення, наскільки правильно і ефективно викладач збуджує допитливість і розумову активність студентів на занятті;
-
як взаємодіє викладач зі студентами;
-
оптимальність методів навчання, використаних викладачем на занятті, їх відповідність логічній послідовності заняття;
-
уміння викладача ефективно використовувати міжпредметні зв'язки та мотивацію до майбутньої професії під час проведення заняття;
-
навики і ефективність використання викладачем ТЗН в ході заняття;
-
ефективність контролю за знаннями студентів і об'єктивність та обґрунтованість їх оцінювання викладачем;
-
виховна спрямованість заняття: дотримання принципу єдності процесу навчання та виховання;
-
дисципліна і організованість студентів на занятті;
-
раціональність використання часу заняття.
Проводиться також аналіз діяльності студентів на відвіданому занятті, а саме:
-
психологічна готовність студентів до навчального процесу на занятті;
-
наявність у студентів інтересу до заняття і навчального предмета;
-
активність і працездатність студентів на різних етапах заняття;
-
наявність у студентів навичок самостійної роботи;
-
участь студентів у вирішенні проблеми або проблемної ситуації на занятті;
-
уміння формувати, обґрунтувати і доводити власну думку;
рівень засвоєння отриманих знань;
-
рівень аналітичного мислення у студентів на занятті: уміння самостійно знаходити відповіді на проблемні питання;
-
уміння застосовувати на практиці отримані знання;
-
уміння студентів переключати увагу з одного виду діяльності на інший;
-
розвиток ораторських здібностей, письмових і графічних навичок;
-
організованість групи, ступінь толерантного та коректного ставлення студентів до викладача і один до одного;
-
зовнішній вигляд студентів на занятті.
В ході відвідування заняття з метою контролю якості викладання оформлюється «Картка контролю заняття»
Після відвідування заняття проводиться його аналіз, робляться висновки пропозиції надаються рекомендації. При цьому:
-
відзначаються позитивні сторони діяльності і викладача і студентів ;
-
вказується на слабкі сторони і недоліки;
-
надаються методичні поради і пропозиції по усуненню недоліків і помилок;
-
підводиться підсумок і робиться загальний висновок.