За допомогою запропонованих завдань можна перевірити знання учнів про прийменники, їх походження й будову, відмінність від однозвучних із ними частин мови.
1. Котрі з поданих слів є прийменниками?
До, невже, над, поки, однак, біля, при, або, після, за, поміж, хіба, перед, навіть, крім.
2. Охарактеризуйте прийменники за будовою і за походженням.
Під-______________________ Край-________________________
На відміну від-_____________ Внаслідок-___________________
У-________________________ Без-_________________________
Через-____________________ З-поміж-_____________________
З-над-____________________ Незалежно від-________________
3. Скласти по два речення із словами так, щоб вони виступали в ролі прийменників і іменників або прийменників і прислівників. Прийменники підкресліть.
Навколо, край, коло, попереду.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Вставити прийменники:
а) у-в
Щодня……роботі, риба……воді, багаж……автобусі, іскра…...попелі, зсипав……засік, ніде……світі, була……філармонії, ідуть……інститут.
б) з-із-зі
Заміс……тіста, війнув……сходу, диктант……української мови, сукня……шовку, завдання……алгебри, виглядав……дому, вправа…
мови.
5. Словниковий диктант.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Доповніть речення, добираючи з дужок потрібні слова або сполучення слів.
1. Ми поселилися утрьох… Ми поселилися у трьох…(кімнатах; в одній кімнаті).
2. На горі… Нагорі…(росте ліс; над нами цілу ніч гримали двері).
3. Кожен це пояснював по своєму… Кожен це пояснював
по-своєму…(розумінню; і ми ніяк не могли дійти згоди).
4. Хлопці повернули в бік… Хлопці повернули вбік…(із стежки; річки).
5. Я подався в глиб… Я подався вглиб…(лісу; і скоро вийшов на галявину).
6. Ми подалися вдвох… Ми подалися в двох…(різних напрямках; на річку).
7. Кожен ішов по-своєму… Кожен ішов по своєму…(до мети; маршруту).