Конспект уроку з української мови для 5 класу. Лексикологія. Групи слів за значенням. Антоніми. Метою уроку є поглиблення знань учнів про групи слів за значенням, формувати вміння визначати в реченнях і текстах антоніми, добирати антонімічні пари, доречно їх вживати в мовленні; розвивати логічне й образне мислення, культуру усного й писемного мовлення; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; виховувати увагу до слова, спостережливість.
Тема: Групи слів за значенням. Антоніми.
Мета: поглибити знання учнів про групи слів за значенням, формувати вміння визначати в реченнях і текстах антоніми, добирати антонімічні пари, доречно їх вживати в мовленні; розвивати логічне й образне мислення, культуру усного й писемного мовлення; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; виховувати увагу до слова, спостережливість.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
Хід уроку:
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань
Перевірка д/з
Бесіда
ІІІ Оголошення теми та мети уроку
ІV Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя. Діти, ми з вами уже розпочали вивчати групи слів за значенням. Вивчили синоніми, а сьогодні розпочинаємо вивчати антоніми. Антоніми – це слова, які протилежні за своїм лексичним значенням. Антоніми виступають парами, і є словами тієї самої частини мови. (день – ніч, вродливий – потворний)
Робота з підручником. Вправа 88
Ліс – степ, тепле – холодне, літо – зима, менше – більше, дикорослі – культурні,
Робота біля дошки. Вправа 90
Молоде дерево, новий велосипед, мілка річка, погані знання, дзвінке щебетаня, тривожний сон, черствий хліб, засолений огірок.
Вправа 92 (усно)
Вправа 93 (усно)
День – ніч, сонце – зорі, село –місто, веселий – сумний.
V Закріплення вивченого матеріалу
Учитель говорить слово, учні створюють антонімічну пару.
Верх – низ, життя – смерть, розумний – дурний, радість – смуток, молодий – старий, будувати – руйнувати, густий – рідкий, заходити – виходити, ранній – пізній, просторий – тісний, високий – низький, білий - чорний, великий – маленький, плакати - сміятися, бідний – багатий, єдиний – численний, закрити – відкрити.
VІ Підсумок уроку
Прийом «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці я ...
Я зрозумів, що ...
Антоніми – це...
Найважчим для мене було ...
Оцінювання знань та умінь учнів
VІІ Домашнє завдання
§ 11 (правила), вправа 95