Варіант І
Початковий рівень
Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 бала. Максимальна кількість балів за правильно виконані завдання – 3 бали.
1. «Великим артистом зору», «колосальним всеобіймаючим оком» назвав І. Нечуя-Левицького
А Панас Мирний
Б Іван Франко
В Микола Драгоманов
Г Микола Костомаров
2. Визначенню «Кайдашевої сім’ї» як реалістичної соціально-побутової повісті відповідає твердження
А у творі на прикладі однієї родини показане життя українського пореформеного села
Б автор принципово не цікавиться етнографічною стороною селянського життя
В письменник акцентує на визначальних рисах характеру героїв, що виявляються у конкретних життєвих ситуаціях
Г у структурі твору важливу смислову роль відіграють численні діалоги
3. Серед запропонованих неправильними є твердження
А повість має одну кульмінацію: Мотря виколола Кайдашисі око
Б повість мала спочатку іншу розв’язку: груша розросталася і ще більше фратувала сім’ї
В у повісті «Кайдашева сім’я» поєднані комічна, лірична і драматична ознаки
Г характер сміху в повісті можна охарактеризувати як «Сміх крізь сльози»
4. «Будинком з багатьма прибудовами і надбудовами» назвав твір Панаса Мирного «Хіба ревуть воли…»
А Іван Франко
Б Михайло Драгоманов
В Микола Костомаров
Г Олександр Білецький
5. На шлях морального падіння й кримінального злочину Чіпка з роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли…» стає після
А втрати землі
Б знайомства з Максимом Ґудзем
В виведення його із земельної управи
Г привселюдного катування його москалями
6. Правильним стосовно твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли…» є твердження
А за такий норов Чіпку в дитинстві дражнили «махамед»
Б образ Чіпки та Максима Ґудзя об’єднані ідеєю «пропащої сили»
В після Чіпчиного арешту Мотрю і Галю забрав до себе Грицько
Г про вбивство Чіпкою козацької родини у волость заявила Галя
Середній рівень
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Максимальна кількість балів за правильно виконані завдання – 3 бали.
Дайте відповідь на запитання.
1. Хто вважається зачинателем української реалістичної прози?
2. Які суспільні й людські вади викриваються в повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»?
3. Що штовхало Чіпку на «слизьку дорогу» (за романом Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»)?
Достатній рівень
Кожна правильно установлена відповідність оцінюється в 0,25 бала. За правильно виконане завдання – 1 бал. Максимальна кількість балів за правильно виконані завдання – 3 бали.
1. Установіть відповідність між персонажем повісті «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького і його характеристикою.
Персонаж 1 Омелько Кайдаш 2 Маруся Кайдашиха 3 Карпо 4 Мотря |
Характеристика А багатий чоловік, жив на самому кінці села Б горнеться до духовенства, любить молитись і постити В ніколи не сміється гаразд, як сміються люди Г любить чепуритися і держить себе дуже чисто Д має серце з перцем |
2. Установіть відповідність між персонажем роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли…» і його характеристикою.
Персонаж |
Характеристика |
1 Мотря 2 Галя 3 Христя 4 Явдоха |
А маленька, кругленька, швидка й жвава, одягнена в зелене убрана, вона здавалася русалкою Б з року на рік, підростаючи та розуміючи, робилася все хижіше та хижіше; до горілки привчилася, як до води В Не судилося … щастя. Не зазнала вона його змалку, не бачила дівкою, жінкою, не сподівалася замужньою вдовою Г з чорними очима … з циганським кучерявим волоссям Д Часто й густо думала вона: чи вже людям не можна жити правдою? |
3. Установіть відповідність між терміном та його визначенням.
Термін |
Визначення |
1 гумор 2 сатира 3 троп 4 іронія |
А слово чи вислів, ужитий у переносному, образному значенні Б відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах у доброзичливому, жартівливому тоні В глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення; прихована насмішка Г зіставлення протилежних явищ, понять, характерів для посилення враження Д різке висміювання хиб і пороків, негативних явищ |
Високий рівень
Виконайте одне завдання (на вибір). Максимальна кількість балів за правильно виконане завдання 3 бали.
Складіть і запишіть невеликий твір (12-15 речень) на одну з тем:
1. Проблеми життєвого вибору у творі І.С. Нечуя-Левицького.
2. Причини родинної трагедії у творі І.С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».
3. Художнє відтворення морально-естетичних проблем у повісті «Кайдашева сім’я».
4. Хто такий Чіпка Вареник: правдолюбець чи кримінальний злочинець?
Варіант ІІ
Початковий рівень
Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 бала. Максимальна кількість балів за правильно виконані завдання – 3 бали.
1. «Оздобою українського письменства» назвав повість І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»:
А Іван Франко
Б Тарас Шевченко
В Олександр Білецький
Г Микола Костомаров
2. Повість «Кайдашева сім’я» має таку розв’язку
А сім’ї молодих кайданів помирились, бо груша всохла
Б сім’ї молодих Кайдашів почали битися ще більше, бо груша розрослась і добре родила
В сім’ї молодих Кайдашів то сварилися, то мирилися
Г сім’ї молодих Кайдашів роз’їхалися по різних селах
3. Правильним є твердження
А Карпо був десяцьким у селі
Б Мотря виколола свекрусі око мотовилом
В перша бійка у родині Кайдашів сталася через полотно
Г брати почали ділити батьків спадок на наступний день після похорону
4. «Романом з народного життя» в якому «змальовано майже столітню історію українського села, назвав твір Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
А Іван Франко
Б Михайло Драгоманов
В Микола Костомаров
Г Олександр Білецький
5. «Польовою царівною» Панас Мирний у своєму романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» назвав
А Мотрю
Б Христю
В Галю
Г Явдоху
6. Неправильним стосовно твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» є твердження
А Уперше про сього батька Чіпка дізнався від діда Уласа
Б Галя хрестила хлопчика Христі і Грицька
В Кримінальну справу Чіпки відшукав і приніс в управу Данило Павлович Кряжов
Г Останнім січовиком у творі названо Мирона Гудзя
Середній рівень
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Максимальна кількість балів за правильно виконані завдання – 3 бали.
Дайте відповідь на запитання.
1. На які жанри поділяються епічні твори?
2. У чому виявляється типове та індивідуальне в образах повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»?
3. Звідки взято назву твору Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Достатній рівень
Кожна правильно установлена відповідність оцінюється в 0,25 бала. За правильно виконане завдання – 1 бал. Максимальна кількість балів за правильно виконані завдання – 3 бали.
1. Установіть відповідність між персонажем повісті «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького і його портретною характеристикою.
Персонаж |
Портретна характеристика |
1 Карпо 2 Лаврін 3 Мотря 4 Маруся Кайдашиха |
А гострі темні очі були ніби сердиті Б як гляне, то од її очей молоко кисне В веселі, сині, як небо, очі світились привітно й ласкаво Г очі, як у сови, а своїм кирпатим носом … чує, як у небі млинці печуть Д в очах було розмите щось гостре, палке, гаряче, було видно розум із завзяттям і трохи злістю |
2. Установіть відповідність між іменем персонажа роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли,…» та цитатою – характеристикою.
Персонаж |
Цитата |
1 Мотря 2 Христя 3 Галя 4 Явдоха |
А Не судилося … щастя. Не знала вона його змалку, не бачила дівкою, жінкою, не сподівалася замужньою вдовою Б Сама – невелика, метка й жвава, з веселою усмішкою на виду, вона так і вабила до себе В Весела, моторна й робоча дівчина, хоч і невелика красуня. Зосталася малою після батька-матері Г Образа, гора тяжкої образи дочки, людські поговори та сміхи, – все разом піднялося у голові матері, налягало їй на серце важким жалем Д Вийшла з неї справжня московка. Не страшні їх ні походи, ні переходи; завжди моторна, весела, до гулянок удатна |
3. Установіть відповідність між терміном та визначенням.
Перелік |
Визначення |
1 історичний факт 2 художній вимисел 3 сюжет художнього твору 4 композиція художнього твору
|
А народжена творчою уявою письменника, художньо видозмінена дійсність Б будова художнього твору В описи в художньому творі Г справжня подія, що відбулася в конкретний час і документально зафіксована Д послідовний виклад подій у художньому творі |
Високий рівень
Виконайте одне завдання (на вибір). Максимальна кількість балів за правильно виконане завдання 3 бали.
Складіть і запишіть невеликий твір (12-15 речень) на одну з тем:
1. Проблеми життєвого вибору у творі І.С. Нечуя-Левицького.
2. Причини родинної трагедії у творі І.С. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».
3. Художнє відтворення морально-естетичних проблем у повісті «Кайдашева сім’я».
4. Хто такий Чіпка Вареник: правдолюбець чи кримінальний злочинець?