Контрольна робота № 4
Ти знаєш, що ти людина?
за творами О.Стороженка («Скарб»), Б.Лепкого ( «Мишка»),
Л.Костенко («Чайка на крижині». «Крила»)
І варіант
І рівень
Визначте: так чи ні.
1. Лежень – головний герой оповідання О.Стороженка «Скарб».
2. Мишка вирішила, що їй з дітьми все-таки краще жити у хаті, ніж на полі (Б.Лепкий «Мишка»).
3. Події у диптиху Л.Костенко «Чайка на крижині». «Крила» зображені під враженням перебування поетеси у Польщі.
ІІ рівень
Виберіть правильний варіант відповіді.
1.Через що Климко трохи не три дні перебував у тітки Марини?
а) не хотів йти додому; б) очікував, коли вона принесе солі; в) тяжко захворів; г) розшукував дівчину, якій допоміг.
2. Символічний образ скарбу виявився у формі (О.Стороженко. «Скарб»):
а) шкатулки; б) мертвого хорта; в) тайстри грошей; г) книжки.
3.Чому Павлусь, герой оповідання О.Стороженка «Скарб», не ходив до школи?
а) Не хотів; б) не прийняли; в) не віддали батьки; г) освоював науку самотужки.
4.. Укажіть, що зробило Павлуся з оповідання О. Стороженка «Скарб» лінивим:
а) материна любов; б) батьківське виховання;
в) поблажливе ставлення наймитів; г) небажання дослухатись порад батьків.
5.Мишка радіє, що діти сплять і не чують, як:
а) вона краде чуже добро; б) люди веселяться;
в) на них полює хазяйка; г) люди обманюють.
6. Чайка дивувалася із застереження бути обережною на крижині, бо:
а) не розуміла людської мови; б) їй не страшна повінь–у неї є крила;
в) вона не слухає нічиїх порад; г) була занадто гордою.
7. Продовжіть вислів «Людина нібито не літає, … (Л.Костенко. «Чайка на крижині». «Крила»):
а) «…а правду знає»; б) «…й землі немає»; в) «…а крила має»; г) «... а долю має».
8. Скільки творів мистецтва пов'язано одним задумом у диптиху:
a) два; б) три; в) чотири; г) п'ять?
9. Яка з ознак не властива гумористичному твору: а) доброзичливий тон; б) жартівливість; в) зображення смішного в життєвих явищах; г) різке висміювання людських вад?
ІІІ рівень
1. Встановіть відповідність між цитататою та художнім засобом.
1. «...мишка чує, в хаті чужим духом пахне» (Б.Лепкий. «Мишка»). |
А. Порівняння. |
2. «... руки білі та ніжні, як у панночки» (О.Стороженко. «Скарб»). |
Б. Метафора. |
3. «Землі немає, то буде небо» (Л.Костенко. «Чайка на крижині». «Крила»). |
В. Антитеза |
2.Установіть відповідність між художніми особливостями, елементами твору
Б. Лепкого «Мишка» та їх визначенням.
1 Засудження людей, які наживаються на людському горі, байдужі до чужої біди
2 Жила Мишка з мишенятами в господаря — ходила зустрічатися з міськими подругами — розповідала їм про господаря й господиню, яку користь вони мають з війни; вражена бездушністю й брехливістю хазяйки — вирішує помститися й згризає сховані гроші
3 Історія про Мишку, яка помстилася людям за їхню жадібність і бездушність
4 «Господар, кахикаючи й постогнуючи, бо був товстий, як годований кабан, поліз під ліжко. Добув ящик, відчинив і … очі йому пішли в стовп, брови підлізли вгору, волосся дубом стало.
— Погризли, погризли, погризли!»
А тема
Б ідея, головна думка
В жанр
Г сюжет (зміст)
Д кульмінація
3.Установити відповідність між цитатою і назвою твору:
Цитата Назва твору
1.Дивна людино! Я ж маю крила. А «Кольорові миші»
Нащо крилатим ґрунт під ногами? Б «Крила»
2. Людина нібито не літає, В «Скарб»
а крила має, а крила має. Г «Чайка на крижині»
3.Багряне листя, кілька тих листочків, Ґ «Дощ полив…»
Останнє листя із кленових віт
Було на стіл покладене, як доказ,
І шаруділо тихо на сукні.
4. Струшується сад, як парасолька.
Мокрі ниви, і порожній шлях…
Ген корів розсипана квасолька
Доганяє хмари у полях.
4. Художня деталь –це…
5.Що у творі «Мишка» Богдана Лепкого є реальним, а що фантастичним?
6. Визначте головну думку вірша «Чайка на крижині».
7. Як ти розумієш алегоричний образ крил?
Контрольна робота № 4
Ти знаєш, що ти людина?
за творами О.Стороженка («Скарб»), Б.Лепкого ( «Мишка»),
Л.Костенко («Чайка на крижині». «Крила»)
ІІ варіант
І рівень
Визначте: так чи ні.
1. Події повісті «Климко» відбуваються під час Другої світової війни
2. Мишці стало соромно за свою господиню (Б.Лепкий «Мишка»).
3.Протиставлення «правди пташиної» та «правди людської» зображено у диптиху Л.Костенко «Чайка на крижині». «Крила».
ІІ рівень
Виберіть правильний варіант відповіді.
1.Парубки запропонували Павлові йти з ними:
а) погуляти; б) шукати скарб; в) на рибалку; г) на пляж.
2. Продовжіть вислів: «...як кому Бог дасть щастя, то не треба йому й рідної матері, не треба і скарбу шукати...»:
а) «...він завжди поруч»; б) «...життя і так прекрасне»;
в) «...бо ніколи не знайдеш»; г) «...сам скарб його знайде».
3. У чому полягала помста мишки хазяїнам?
а) Прогризла всі мішки із зерном; б) не давала вночі спати;
в) знищила гроші; г) зіпсувала новий одяг.
4. Укажіть, для чого сільські парубки, йдучи шукати скарб, захотіли взяти із собою лінивого Павлуся (оповідання О. Стороженка «Скарб»):
а) щоб посміятися над ним; б) щоб їм пощастило, як завжди щастить Павлові;
в) щоб залучити хлопця до свого гурту й скористатися його багатством;
г) щоб виманити з хати й обікрасти.
5. «Чайка на крижині» написана Л. Костенко у Щеціні..
а) в березні 1958 р.; б) в лютому 1952 р.; в) в травні 1954 р.; г) в червні 1953 р.
6. Коли відбуваються події, описані у диптиху Л.Костенко «Чайка на крижині». «Крила»?
а) Взимку; б) влітку; в) навесні; г) восени.
7. Вкажіть художній засіб, використаний у даному поетичному уривку: «Крига буйно ломилась у відкриті двері протоки» (Л.Костенко. «Чайка на крижині». «Крила»):
а) антитеза; б) тавтологія; в) риторичне ствердження; г) метафора.
8. Скільки творів мистецтва пов'язано одним задумом у диптиху:
a) два; б) три; в) чотири; г) п'ять?
9. Яка з ознак не властива сатиричному твору: а) різке висміювання; б) викриття людських вад; в) доброзичливий тон; г) зображення смішного?
ІІІ рівень
1. Встановіть відповідність між висловлюванням та літературним героєм, якому воно належить.
1.«Мої корови тільки молока дають, що кіт наплакав... Спитайте в наших сусідів. Може, продадуть; вони на гроші ласі і рідного батька продали б, а в нас нема що продавати, хоч і хотіли б». |
А.Чайка. |
2. – Дивна людино! Я ж маю крила. Нащо крилатим ґрунт під ногами? |
Б.Павлусь. |
3. «Бісові груші, – пробубонить, – які спілі, і над самісінькою головою висять, а ні одна ж то не впаде в рот». |
В. Хазяйка. |
2.Установити відповідність:
Ідея твору Назва
1.Засудження тих, хто за індивідуальність, А «Скарб» О. Стороженка
творчу думку переслідує іншу людину; Б «Крила» Л. Костенко
2.Уславлення води як життєдайної сили. В «Мишка» Б.Лепкого
3.Пошана духовних цінностей, що роблять Г «Дощ полив» Л. Костенко
людину багатою. Ґ «Кольорові миші» Л. Костенко
4.Осуд жадібності, наживи на чужій біді.
3.Установити відповідність між цитатою і назвою твору:
Цитата Назва твору
1.Дивна людино! Я ж маю крила. А «Кольорові миші»
Нащо крилатим ґрунт під ногами? Б «Крила»
2. Людина нібито не літає, В «Скарб»
а крила має, а крила має. Г «Чайка на крижині»
3.Багряне листя, кілька тих листочків, Ґ «Дощ полив…»
Останнє листя із кленових віт
Було на стіл покладене, як доказ,
І шаруділо тихо на сукні.
4. Струшується сад, як парасолька.
Мокрі ниви, і порожній шлях…
Ген корів розсипана квасолька
Доганяє хмари у полях.
4. Яка назва біографії Богдана Лепкого?
5. Чому твір має підзаголовок «Казка для дітей: для малих і великих»?
6. Визначте тему вірша «Дощ полив..».
7. Як ти розумієш алегоричний образ крил?
Відповіді: І варіант.
І рівень. 1.Так. 2.Ні. 3.Так.
ІІ рівень. 1в. 2б. 3б. 4г. 5б. 6в.
ІІІ рівень. 1Б. 2А. 3В.
Відповіді: ІІ варіант.
І рівень. 1.Ні. 2.Так. 3.Так.
ІІ рівень. 1б. 2г. 3в. 4в. 5в. 6г.
ІІІ рівень. 1В. 2А. 3Б.
-Чому твір має підзаголовок «Казка для дітей: для малих і великих»? (Твір містить фантастичні події, але порушує важливі, «дорослі» моральні проблеми – милосердя, щедрість і жадібність, заздрість, війна і мир).
-Що у творі є реальним, а що фантастичним? (Життя людей під час війни, бідність, жадібніть окремих мешканців, для яких війна не горе, а зручний момент для збагачення – це реальне; розмови мишок та опис їхньої поведінки – фантазія автора).
-Що в казці здалося вам смішним, а що трагічним? (Смішне – як господиня говорить про сусідів, що «на гроші ласі й рідного батька продали б»; як мишка характеризує господиню, що язиком торохкотіла голосно на все село; як мишка радіє, що діти не чують, як люди вміють брехати; як господар побачив порожню скриню. Трагічне – війна, голод, відчай людей, страждання голодної дитини; жадібність господині й господаря, які радіють із чужого горя).