Варіант 1
І рівень.
1. Синиця, яка знайшла в годівниці їжу, подає специфічні звуки, які повинні значити:
а) “це моє, інші не підлітайте”; г) передчуття насолоди від наявності їжі;
б) скликання інших синиць своєї зграйки; д) кликання статевого партнера;
в) прочистку горла перед споживанням їжі.
(1 бал)
2. Назвіть царство живих організмів, до якого належать водорості:
а) Рослини; в) Тварини;
б) Гриби; г) Дроб’янки.
(1 бал)
3. Пойкілотермними називаються організми, температура тіла котрих:
а) залежить від температури навколишнього б) відносно стала;
середовища; г) вище взимку, ніж влітку;
в) вище влітку, ніж взимку;
д) вища за 20 °С.
(1 бал)
ІІ рівень.
4. Вкажіть, як називається діапазон модифікаційної мінливості організму:
а) фізіологічний оптимум; в) потенціал дії;
б) норма реакції; г) генетичний вантаж.
(1 бал)
5. З’ясуйте, яка наука вивчає проблеми старіння людей:
а) геронтологія; г) пульмонологія;
б) геріатрія; д) герпетологія.
в) андрологія; (2 бали)
ІІІ рівень.
6. Ведмежа почало харчуватись м’ясом при масі тіла 9 кг. Харчовий раціон складався лише з м’яса косуль. Скільки косуль (маса тіла косулі – 30 кг, вміст води – 40%) повинно було з’їсти ведмежа, щоб маса його тіла досягла 300 кг ?
(3 бали)
ІV рівень.
7. Поясніть, чому сучасні породи собак так сильно відрізняються від свого предка - вовка ?
(3 бали)
Варіант 2
І рівень.
1. Співіснування крабів та кишковопорожнинних є прикладом:
а) коменсалізму г) кооперації
б) мутуалізму д) паразитизму
в) аменсалізму
(1 бал)
2. Вкажіть, скільки існує центрів походження культурних рослин:
а) 3; в) 6;
б) 5; г) 7. (1 бал)
3. Явище спрощення організації організмів у процесі еволюції має назву:
а) біологічний регрес; г) загальна дегенерація;
б) ідіоадаптація; д) ароморфоз;
в) диз’юнкція.
(1 бал)
ІІ рівень.
4. За наявності в екосистемі двох споріднених видів, які сильно конкурують за певні ресурси, ареали їх мешкання будуть:
а) максимально розширені – кожен вид намагатиметься зайняти більше життєвого простору;
б) обмежені зонами, оптимальними для кожного з видів;
в) зосередженні в зонах, далеких від оптимальних, внаслідок міжвидової конкуренції;
г) залежати від еволюційної спорідненості цих видів;
д) повністю співпадати. (1 бал )
5. Зазначте, які фактори вплинули на становлення людини як виду:
а) швидкість переміщення людини; г) географічна ізоляція;
б) трудова діяльність; д) членороздільна мова;
в) формування свідомості; е) мінливість. (2 бали)
ІІІ рівень.
6. Біомаса трави з 1м2 – 100 г (вміст води в траві – 38%). За правилом екологічної піраміди визначте, скільки м2 трави буде потрібно, щоб нагодувати 10 жаб біомасою 50 г кожна, якщо трофічний ланцюг має такий вигляд: трава – коники – жаби.
(3 бали)
ІV рівень.
7. Вкажіть, який тип фізичної праці зумовлює більшу потребу в білковій їжі: важка фізична праця, розумова праця, спорт. Поясніть, чому.
(3 бали)