Урок № 3
Тема: Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини
Мета: ознайомити з основними видами забруднення, сформувати уявлення про їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини.
Обладнання: малюнки та фотографії, що демонструють різноманітне забруднення природних і штучних екосистем.
Основні поняття й ключові терміни: забруднення довкілля, якість довкілля.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Учні дають відповіді на запитання ( які отримали на попередньому уроці )
1. У тканинах тіла пінгвінів з Антарктиди під час дослідження було виявлено пестициди, які застосовувалися для обробки сільськогосподарських культур за кілька тисяч кілометрів від місця проживання цих птахів. Як ці речовини могли потрапити до їхніх організмів?
2. Чи буде ГДК для однієї речовини однаковою для водного середовища і для
ґрунту?
3*. Якщо в середовище потрапить кілька шкідливих речовин, концентрація яких перевищить ГДК, то чи може їхня спільна дія на екосистему відрізнятися від дії кожної з них поодинці? Чому
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Поміркуйте!
«Коли ми спостерігаємо захід сонця крізь смог над забрудненими водами нашої рідної землі, ми мусимо серйозно запитати себе, чи справді бажаємо, щоб в майбутньому якийсь історик з іншої планети сказав про нас: “За усієї їхньої геніальності та вмінь вони вичерпали дар передбачення, чисте повітря, воду, їжу та ідеї ”, – так говорив у своїй доповіді Генеральний секретар ООН У Тан. А що спричиняє забруднення довкілля і чи можна передбачити наслідки забруднення?
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. ЗАБРУДНЕННЯ ДОВКІЛЛЯ – це надходження в навколишнє середовище речовин та енергії, що призводить до порушення структури й функцій біосистем.
Забруднення може статися внаслідок дії чинників:
Основними антропогенними забруднювачами є:
2. Забруднювачем (полютантом) є будь-який фізичний агент, хімічна речовина або біологічний вид, котрий потрапляє в довкілля чи виникає у ньому в кількості, що виходять за межі звичайної наявності.
1) Їх класифікують:
2) За природою забруднювачів розрізняють такі види забруднення:
(пов'язане з роботою високовольтних ліній електропередачі, електростанцій, телерадіостанцій, а також мікрохвильових печей, комп'ютерів, мобільних телефонів);
V. Узагальнення та систематизація знань
1. Самостійна робота. Види забруднювачів
Визначте належність наведених забруднювачів:
1) ВІЛ;
2) чадний газ від неповного згоряння;
3) електромагнітні поля високовольтних ліній;
4) штучні ізотопи Цезію, Стронцію;
5) теплі води електростанцій;
6) шум транспорту;
7) оксиди Нітрогену металургійних заводів;
8) Кадмій у золі під час спалювання сміття на звалищах;
9) пестициди;
10) поліетиленові пакети, пластмасові пляшки;
11) стічні води цукрового заводу, м’ясокомбінату;
12) сполуки Хлору з цементного заводу.
Обґрунтуйте твердження про комплексний вплив та взаємодію основних видів забруднювачів.
Хімічні |
Фізичні |
Механічні |
Біологічні |
|
|
|
|
2. Біологія + Географія. Кракатау й природне забруднення довкілля.
Діючий вулкан Кракатау відомий потужним виверженням, що спричинило катастрофічні наслідки в 1883 р. Попіл цього виверження (а це близько 50 млрд тонн) розповсюдився на значну частину поверхні Землі й спричинив зменшення притоку сонячної енергії до поверхні Землі на 10 – 20 %. У Північній півкулі температура повітря знизилася на 0,5 °С. Якими були екологічні наслідки цього природного забруднення для екосистем? А де розташований вулкан Кракатау на фізичній карті світу?
VІ. Домашнє завдання