Урок "Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини"

Про матеріал
Розробка уроку з біології для учнів 11 класу з теми: "Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини".
Перегляд файлу

Урок № 3

Тема: Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини

Мета: ознайомити з основними видами забруднення, сформувати уявлення про їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини.

Обладнання: малюнки та фотографії, що демонструють різноманітне забруднення природних і штучних екосистем.

Основні поняття й ключові терміни: забруднення довкілля, якість довкілля.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Учні дають відповіді на запитання ( які отримали на попередньому уроці )

 1. У тканинах тіла пінгвінів з Антарктиди під час дослідження було виявлено пестициди, які застосовувалися для обробки сільськогосподарських культур за кілька тисяч кілометрів від місця проживання цих птахів. Як ці речовини могли потрапити до їхніх організмів?

2. Чи буде ГДК для однієї речовини однаковою для водного середовища і для

ґрунту?

3*. Якщо в середовище потрапить кілька шкідливих речовин, концентрація яких перевищить ГДК, то чи може їхня спільна дія на екосистему відрізнятися від дії кожної з них поодинці? Чому

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Поміркуйте!

Результат пошуку зображень за запитом смог картинка«Коли ми спостерігаємо захід сонця крізь смог над забрудненими водами нашої рідної землі, ми мусимо серйозно запитати себе, чи справді бажаємо, щоб в майбутньому якийсь історик з іншої планети сказав про нас: “За усієї їхньої геніальності та вмінь вони вичерпали дар передбачення, чисте повітря, воду, їжу та ідеї ”, – так говорив у своїй доповіді Генеральний секретар ООН У Тан. А що спричиняє забруднення довкілля і чи можна передбачити наслідки забруднення?

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. ЗАБРУДНЕННЯ ДОВКІЛЛЯ – це надходження в навколишнє середовище речовин та енергії, що призводить до порушення структури й функцій біосистем.

Забруднення може статися внаслідок дії чинників:

  • природних (землетруси, виверження вулканів, зсуви);
  • антропогенних (забруднення атмосферного повітря, водойм, ґрунту, екосистем)

Основними антропогенними забруднювачами є:

  • хімічна промисловість,
  • металургія (чорна та кольорова),
  • сільське господарство,
  • енергетика (нафтопереробні заводи, ТЕС, ТЕЦ, ГЕС, АЕС),
  • транспорт (передусім автомобільний).

2. Забруднювачем (полютантом) є будь-який фізичний агент, хімічна речовина або біологічний вид, котрий потрапляє в довкілля чи виникає у ньому в кількості, що виходять за межі звичайної наявності.

1) Їх класифікують:

  • за тривалістю дії (стійкі та нестійкі),
  • впливом на біоту (забруднювачі прямої й непрямої дії),
  • походженням (первинні й вторинні).

2) За природою забруднювачів розрізняють такі види забруднення:

  • механічне – засмічення довкілля стійкими продуктами діяльності (пластмасові вироби, скло, цегла), відходами гірничодобувної промисловості (так, з 1 т видобутої корисної копалини лише 1–3 % перетворюються на корисну продукцію, а 98 % йдуть у відходи);
  • фізичне – забруднення, пов’язане зі змінами фізичних параметрів середовища
  • теплове,
  • світлове,
  • електромагнітне,
  • радіаційне,
  • шумове,
  • електромагнітне забруднення

(пов'язане з роботою високовольтних ліній електропередачі, електростанцій, телерадіостанцій, а також мікрохвильових печей, комп'ютерів, мобільних телефонів);

  • хімічне – привнесення в довкілля ксенобіотиків або великої кількості речовин, що є найзначнішою формою забруднення:
  • забруднення сполуками важких металів,
  • нафтове забруднення,
  • фармакологічне забруднення (так, 70 – 80 % антибіотиків, антипаразитарних препаратів потрапляють у річки);
  • у глобальному масштабі переважають шість забруднювачів: Плюмбум, Кадмій, Хром, ртуть, пестициди та радіонукліди;

 

  • біологічне – привнесення й масове розмноження в довкіллі організмів:
  • зоогенне (наприклад, вселення колорадського жука),
  • фітогенне (наприклад, поширення опунції),
  •  мікробіогенне (наприклад, масове розмноження ціанобактерій),
  • генетичне (пов’язане з розвитком генної інженерії).

V. Узагальнення та систематизація знань

1. Самостійна робота. Види забруднювачів

Визначте належність наведених забруднювачів:

1) ВІЛ;

2) чадний газ від неповного згоряння;

3) електромагнітні поля високовольтних ліній;

4) штучні ізотопи Цезію, Стронцію;

5) теплі води електростанцій;

6) шум транспорту;

7) оксиди Нітрогену металургійних заводів;

8) Кадмій у золі під час спалювання сміття на звалищах;

9) пестициди;

10) поліетиленові пакети, пластмасові пляшки;

11) стічні води цукрового заводу, м’ясокомбінату;

12) сполуки Хлору з цементного заводу.

 

 

Обґрунтуйте твердження про комплексний вплив та взаємодію основних видів забруднювачів.

Хімічні

Фізичні

Механічні

Біологічні

 

 

 

 

 

 

2. Біологія + Географія. Кракатау й природне забруднення довкілля.

Результат пошуку зображень за запитом вулкан КракатауДіючий вулкан Кракатау відомий потужним виверженням, що спричинило катастрофічні наслідки в 1883 р. Попіл цього виверження (а це близько 50 млрд тонн) розповсюдився на значну частину поверхні Землі й спричинив зменшення притоку сонячної енергії до поверхні Землі на 10 – 20 %. У Північній півкулі температура повітря знизилася на 0,5 °С. Якими були екологічні наслідки цього природного забруднення для екосистем? А де розташований вулкан Кракатау на фізичній карті світу?

 

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф – 47, ст. 182 -183 підручника (Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл.закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка,    2019. – 256 с. : іл.)

 

  1. Дати відповідь на запитання для самоконтролю ст. - 183
docx
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
5670
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку