Завдання для контрольної роботи з біології 9 клас
Завдання А (11б.)
-
Основні закономірності генетики. Перший закон Г. Менделя (2б.)
-
При схрещуванні забарвлених рослин жита з незабарвленими у F1 всі рослини забарвлені, у F2 отримали 4584 забарвлені і 1500 не забарвлені. Визначити генотип батьківських форм і гібридів F1. (2б.)
-
Які ви знаєте типи нестатевого розмноження організмів? Наведіть приклади для кого вони характерні (2б)
-
Основні положення хромосомної теорії спадковості (2б)
-
Один ланцюг молекули ДНК має вигляд:
ААГЦГТТАГЦЦГТАЦ
Добудуйте інший ланцюг молекули РНК. Визначте кількість нуклеотидів та триплетів, які кодують даний ланцюг (1б.)
-
Що таке мутація? Які ви знаєте види мутації? (1б.)
-
Модифікаційна мінливість – це…..? (1б.)
Завдання Б (11б)
-
Яке значення має мутаційна мінливість для живих організмів? (1б.)
-
Які ви можете навести приклади генних, хромосомних і геномних мутацій (2б.)
-
Як багатоклітинні організми регулюють свою роботу? (1б.)
-
Які особливості будови мають гени еукаріотичних організмів? (2б.)
-
Як зменшити ризик виникнення спадкових захворювань у людини? (1б.)
-
У людини довгі вії й випнута нижня губа домінує над короткими віями й нормальною губою. Жінка з довгими віями й нормальною губою вийшла заміж за людину з короткими віями й випнутою нижньою губою. У них народилося 4 дітей: 2 з них мають довгі вії й випнуту нижню губу, а 2 – короткі вії й нормальні губи. Які генотипи батьків? (3б.)
-
Що таке селекція і як вона застосовується у сільському господарстві? (1б.)
Завдання В (11б.)
-
У людини алель, що визначає кирпатий ніс (А) домінує над алелем, відповідальним за розвиток прямого носа (а), а алель, який спричиняє появу ямки на підборідді (В) над алелем, що забезпечує формування підборіддя без ямки (в). Який генотип кирпатого батька без ямки на підборідді, якщо у шлюбі з жінкою, яка має прямий ніс і ямку на підборідді народжуються тільки діти кирпаті з ямкою на підборідді? (3б.)
-
Яким чином генотип і середовище взаємодіють під час формування ознак? (1б.)
-
Які методи застосовуються для досліджень генетики людини? Охарактеризуйте їх (2б.)
-
Що таке оперон? (1б.)
-
Які ви можете навести приклади фізичних, хімічних і біологічних мутагенів? (1б.)
-
Які види мутацій вам відомі? (1б)
-
Які типи статевого розмноження ви знаєте. Охарактеризуйте їх (2б.)
Завдання Г (11б.)
-
Які приклади мутацій можна навести в людини? (1б.)
-
Як реалізується комбінативна мінливість у багатоклітинних організмів? (2б.)
-
При схрещуванні сірих довгохвостих мишей із жовтими короткохвостими було отримано 4 типи нащадків: 28 мишей сірі довгохвості, 23сірі короткохвості, 22 жовті довгохвості, 17 жовті короткохвості. Як успадковуються ці ознаки? Яке буду потомство при схрещуванні гетерозиготних сірих довгохвостих мишей з мишами такого ж генотипу? (4б.)
-
Що таке кросинговер? Яке значення для живих організмів має кросинговер? (2б.)
-
Виберіть одну правильну відповідь.
Спосіб розмноження без запліднення, властивий інфузоріям: (1б.)
а) партеногенез;
б) поліембріонія;
в) поділ навпіл;
г)брунькування.
6. Розмістіть стадії розвитку яйцеклітини в послідовності від останньої до першої: (1б.)
а) стадія росту;
б) стадія формування;
в) стадія розмноження;
г) стадія дозрівання.
Завдання Д (11б.)
1. Хромосомну теорію спадковості сформулював: (1б.)
а) Г. Мендель;
б) Т. Гекслі;
в) Т. Морган;
г) М. Вавилов.
2. Установіть відповідність. (2б.)
1 Партеногенез
2 Поліембріонія
3 Невпорядкований поділ
4 Фрагментація
А. Губки
Б .Броненосці
В .Лишайники
Г. Віруси грипу
Д. Попелиці
3. Жінка, яка має зелений колір очей вийшла заміж за чоловіка, який має корі очі, у них народилося 2 дітей із зеленим кольором очей. Який колір очей слід очікувати у їх нащадків, якщо дочка вийде заміж за чоловіка із гетерозиготними зеленими очима, а хлопець одружиться із жінкою у якої будуть карі очі? (3б.)
4. Для чого і як генетики використовують біохімічний метод? (1б.)
5. Другий закон Г. Менделя (1б.)
6. Ланцюг молекули РНК до реплікації мав вигляд:
АЦГУАУГУУЦГААУГЦАУ
Визначте, який вигляд набув цей ланцюг після реплікації та яка довжина гена, що йог кодує? (2б.)
7.Що таке генотип? Від чого він залежить? (1б.)
Завдання Є (10б)
-
Для чого і як генетики використовують генеалогічний метод дослідження? (2б)
-
Чим відрізняється домінантна і рецесивна гомозиготи? (1б)
-
У суниці червоний колір неповно домінує над білим. Скільки і яких одержали суниць при схрещуванні білої суниці з гетерозиготною червоною суницею? (2б)
-
Чим генетика людини відрізняється від генетики тварин? (1б)
-
ДНК до реплікації мала вигляд: ААТГЦГТГАТГЦ, який вигляд вона набула після цього процесу, та яка її довжина? (2б)
-
Охарактеризуйте тип розмноження – поділ. Наведіть приклади (2б)
Завдання Е (11б)
-
Чим характерне зчеплене зі статтю успадкування? (1б)
-
У баклажана нормальна висота рослини домінує над карликовою формою. На дослідній ділянці від схрещування карликової рослини з гетерозиготною рослиною нормальної висоти одержали 53 рослин нормальної висоти, а також рослини карлики. Визначте скільки було карликових рослин, та яких генотип вихідних батьківських форм? (2б)
-
Третій закон Г. Менделя (1б)
-
Охарактеризуйте тип розмноження – брунькування. Для кого він характерний? (2б)
-
Що таке цитоплазматична спадковість? Приклад (1б)
-
Даний ланцюг молекули ДНК
АТГЦЦГТАГАГТТТЦГАТ був синтезований на РНК, визначте який вигляд мав цей ланцюг? Яка довжина даного гена? (2б)
-
Для чого і як генетики використовують цитогенетичний метод дослідження? (2б)
Завдання Ж (10б)
-
1. У флоксів біле забарвлення квітів визначається геном В, а червоне геном в. У F1 всі рослини мають рожеве забарвлення. Рослини з рожевим забарвленням квітки схрестили з рослинами з червоними квітками. Які квітки матимуть нащадки від цього схрещування? (2б)
-
Для чого і як генетики використовують патогенетичний метод дослідження? ( (2б)
-
Охарактеризуйте тип розмноження – анізогамію (1б)
-
Даний ланцюг молекули ДНК
АТТЦГГЦТГАГАТТЦ був синтезований на РНК, визначте який вигляд мав цей ланцюг? Яка довжина даного гена? (2б)
-
Що таке модифікаційна мінливість? (1б)
-
Яке значення має селекція для сільського господарства? (2б)
Завдання З (10б)
-
У суниці червоне забарвлення ягід не повно домінує над білим. Яке потомство слід очікувати від схрещування 2 рослин з рожевими ягодами? (2б)
-
Охарактеризуйте тип розмноження – оогамію (1б)
-
Чим відрізняються вади розвитку від спадкових хвороб? Відповідь обґрунтуйте і наведіть приклади (2б)
-
Ланцюг молекули РНК до реплікації мав вигляд:
АЦАУГУГУУЦГАГЦАУАУАУГ
Визначте, який вигляд набув цей ланцюг після реплікації та яка довжина гена, що йог кодує? (2б.)
-
Яка будова геному еукаріот і чим вона відрізняється від геному прокаріот? (2б)
-
Чим модифікаційна мінливість відрізняється від мутаційної мінливості? (1б)
Завдання І (10б)
-
При схрещуванні чорної смородини з червоною, у F1 уся смородина чорна. У F2 відбулося розщеплення 2554 плодів з чорними ягодами і 945 з червоними ягодами. Визначте генотип батьківських форм і гібридів F1? (2б)
-
Охарактеризуйте тип розмноження – поліембріонію. Наведіть приклади (2б)
-
Даний ланцюг молекули ДНК
АТЦАГЦГТАЦГГГТТТАТТАГ був синтезований на РНК, визначте який вигляд мав цей ланцюг РНК? Яка довжина даного гена? (1б)
-
Що таке селекція та як вона відбувається? (1б)
-
Які ви знаєте спадкові хвороби, та як вони успадковуються? (1б)
-
Яка будова геному прокаріот? Чим вона відрізняється івід геному еукаріот? (2б)
-
Охарактеризуйте тип розмноження – оогамію (1б)