Тексти, призначені для перевірки сформованості в учнів навички читання мовчки, мають обсяг, рекомендований для школярів 4 класу й містять завдання на вибір вчителя ( тестові й комбіновані) .
Контрольна робота
Читання мовчки 1 _____________________________
Варіант1
БУЗИНА
Жив старий-престарий чоловік. Жив самітно. Мав тільки одного-єдиного сусіда – бузька на стрісі своєї хатини. Бузьок, щоправда жив не сам: кожного року прилітав він навесні зі своєю бузьчихою, клекотали удвох, вітали старого. А він виходив з хати, дивився з-під долоні на бузьків і щось ніби промовляв до них. Ніхто, щоправда не чув, а тільки казали, що було таке.
Потім бузьки виводили троє-четверо бузьченят і вчили їх літати.
Одного разу молоде бузьченя, не розрахувавши своїх ще заслабких сил, упало в глибоку прірву, зламало собі ніжку і крило пошкодило. Бачив те нещастя старий чоловік. І хоч який був старий і немічний, але підібрав зраненого птаха і приніс його до себе. Десь із місяць виходжував його, а коли ніжка і крило зовсім зажили, виніс надвір і відпустив до пташиної родини, яка вітала його радісним клекотанням …
Восени полинули бузьки в далекий вирій. Минула зима … а коли з-за гір повіяли теплі весняні вітри, повернулися знову до хатини старого. Лиш не старі, а молоді: той самий, якого врятував він від загибелі і його молода бузьчиха.
І кожне з них принесло у дзьобові по зернині. Поклали ті зернята на долоню старому, і зрозумів він, що не прості то зерна, а чарівні, принесені із країв, де квітує вічне літо. І що тільки любов і вдячність підказали бузькам, які саме зерна потрібно принести старому.
Оту зернину, що приніс бузьок, посадив старий біля самої хати, а ту, що принесла бузьчиха – над кручею. Поливав їх водою з джерела. І зросли з тих зерен небачені тут раніше кущі. Зацвіли вони в травневу пору пахучими квітами: бузьків кущ – фіолетовими кетягами, а бузьчишин – білими, схожими на парасольки, суцвіттями. Отоді й назвав той вдячний чоловік бузьків кущ – бузком, а бузьчишин – бузиною.
Бузок веселив зір своїм цвітом, а бузина дарувала старому цілющі ліки від багатьох хвороб.
А коли старого вже не стало на світі, розрослися оті кущі по всьому краю. І залишилися люди вдячні старому, що навчив їх робити з бузини ліки … ( 319 слів )
Федір Мамчур
1-в Читання мовчки
1. Чоловік мав тільки одного сусіда…
А) старенького дідуся; Б) бузька на стрісі ;
В) одинокого крука на тополі;
2. Одного разу молоде бузьченя, не розрахувавши своїх сил…
А) зламало ніжку; Б) упало в прірву й не могло вибратись;
В) зламало ніжку і крило пошкодило;
3. Чоловік, підібравши зраненого птаха…
А) десь місяць виходжував його; Б) завіз до ветеринара;
Б) вилікував птаха за тиждень;
4. Навесні повернулися…
А) старі бузьки; Б) молоді (той, що був поранений і його бузьчиха);
В) нові бузьки;
5.Старому бузьки принесли…
А) чарівні зернята; Б) листочки, що лікують;
В) лікувальні трави;
6. Бузькові подарунки стали …
А) кущами бузку та бузини; Б) високою калиною;
Б) з них виросли чудові гриби;
Кущ з фіолетовим цвітом назвали бузком, тому, що _________ _______________________ , а з білими суцвіттями – __________ ______________________________________________________
тексті речення, де є відповідь);
б) Коли зацвіли пахучі квіти бузку? ____________________
Контрольна робота
Читання мовчки _____________________________
Варіант2
ЦВІРКУН
Ріс собі на світі хлопчик. І дуже люди його любили. Бо умів він співати. Як ніхто на світі. Вечорами, після денної роботи, коли можна було трохи спочити, сходилися старі й малі послухати пісню. Кожен, хто чув хоч раз той спів, ніби набирав у груди сили і снаги, ніби пив живу воду з цілющого джерела. Співав хлопець про сонце, про квіти-трави, про землю. І кожна його пісня славила рідний край. Ті пісні хлопчина складав сам. А коли в нього питали, як це йому вдається, відповідав, що все те – від квітів, дерев, води, птахів та звірів.
Якось прийшло в цей край лихо. Про співучого хлопчика прочули злі вороги й вирішили викрасти його. Темної ночі, коли він слухав пісню місячного сяйва, щоби потім переспівати її людям, схопили вони його й понесли у свої землі. Володар тої країни хотів мати співучого раба. Та хлопець йому не співав. Просили його – мовчав, били його – мовчав. Тільки одного разу, змучений вкрай, завів тужну-тужну пісню. Від тої пісні німіли люди. А каміння плакало. Вона була про розлуку з рідною стороною.
Злий володар наказав відвезти хлопчика в рідну землю. І коли той співатиме, вбити . Тільки-но ступив хлопчик на рідну землю, одразу в нього вирвалася пісня, і в ній відчувалася радість і біль розлуки, щастя і смуток.
Котрийсь з ворогів замахнувся шаблюкою, щоб виконати наказ володаря, але шабля свиснула в повітрі, а хлопця не стало. Лише в зеленій траві застрибало маленьке чорненьке створіння. І задерикувато заспівало. Та так заспівало, що всі завмерли.
Відтоді й повелися на нашій землі веселі цвіркуни. Їхні пісні славлять рідну землю, звеселяють смутних. А хто понад усе любить батьківщину, той чує в пісні маленького цвіркуна слова про красу нашої землі. (280 слів)
Антоніна Литвин.
2-в Читання мовчки
1.Всі люди хлопця любили, бо…
А) був гарним на вроду; Б) умів співати, як ніхто на світі;
В) завзято працював;
2. Сходилися послухати його пісні:
А) вечорами; Б) під час роботи; В) у неділю;
3. Хлопець співав:
А) про річки й моря; Б) про перемогу в бою;
В) про сонце, про квіти, про землю;
4. Свої пісні:
А) він чув від старших; Б) від матусі; В) він складав сам;
5. Вороги вирішили:
А) убити хлопця; Б) викрасти його; В) послухати пісні;
6. Ворожий володар:
А) хотів навчитись співати ; Б) хотів мати співучого раба; В) хотів одружити співака зі своєю дочкою;
7. Доповнити речення:
Коли хлопець ступив на рідну землю, то ____________________
________________І в тій пісні було ___________________________ __________________________________________________________
б) Коли вороги схопили співучого хлопчика?__________________
_________________________________________________________
2-в Читання мовчки
1.Всі люди хлопця любили, бо…
А) був гарним на вроду; Б) умів співати, як ніхто на світі;
В) завзято працював;
2. Сходилися послухати його пісні:
А) вечорами; Б) під час роботи; В) у неділю;
3. Хлопець співав:
А) про річки й моря; Б) про перемогу в бою;
В) про сонце, про квіти, про землю;
4. Свої пісні:
А) він чув від старших; Б) від матусі; В) він складав сам;
5. Вороги вирішили:
А) убити хлопця; Б) викрасти його; В) послухати пісні;
6. Ворожий володар:
А) хотів навчитись співати ; Б) хотів мати співучого раба; В) хотів одружити співака зі своєю дочкою;
7. Від тужливої пісні хлопця:
А) вороги завмирали; Б) каміння плакало; В) вітер стихав;
8. Коли хлопець ступив на рідну землю, то :
А) став невидимий; Б) в нього вирвалась пісня; В) його вбили;
9. Коли вороги хотіли його вбити, хлопець …
А) став соловейком; Б) цвіркуном; В) горобчиком;
10. Пісні цвіркунів:
А) славлять рідну землю, звеселяють смутних;
Б) звучать сумно;
В) тихі й повільні;
11Хто любить рідну землю, той у піснях цвіркуна чує:
А) слова про красу рідної землі; Б) слова про мужність;
В) слова про смуток;
12. Головна думка твору Антоніни Литвин така:
А) Пісні веселого цвіркуна.
Б) Розлука з рідною землею.
В) Любов до рідної землі.