Урок літературного читання "Вступ до теми «А дружити треба вміти». А.Костецький «Буває все…», «Краще з друзями разом!», «Словник Славка»

Про матеріал

План - конспект уроку літературного читання на якому учні вчаться застосовувати літературознавчі вміння для аналізу творів, сприяють розвитку мовленнєвих та творчих здібностей, є основою для формування дивергентного мислення.

Перегляд файлу

Тема. Вступ до теми «А дружити треба вміти». А.Костецький «Буває все…», «Краще з друзями разом!», «Словник Славка» (с.107 – 112)

Мета. Розширити  знання учнів про творчість А. Костецького; удосконалювати вміння виразно читати вірші, визначати головну думку прочитаного; розвивати мовлення учнів, уміння аналізувати віршовані твори, виділяти   головне, висловлювати оцінні судження, збагачувати словниковий запас; виховувати почуття товариськості.

Обладнання. Мультимедійна презентація, картки – завдання, роздатковий матеріал для інтерактивних вправ, матеріал для побудови «Будинка Дружби», аудіозапис.

Тип уроку. Урок – діалог

Хід уроку

І. Організація класу

1. Вступне слово вчителя

Доброго дня! Урок сьогодні незвичний, як для мене, так і для вас. Отже, давайте допоможемо ви – мені, а я – вам, щоб від нашої співпраці всі отримали задоволення. Чи комфортно вам сидіти з однокласником, якого ви обрали на перерві?

— Отож, якщо приємно знаходитися за однією партою з другом, то погляньмо один на одного, посміхнімося, подумки побажаємо добра, успіхів на уроці. Сподіваюсь, що ми зуміємо разом цього успіху досягти.

2. Вправа «Очікування»

— А чого ви очікуєте від уроку?

А я бажаю у роботі вам успіхів, уваги,

Ну, і звичайно, творчої наснаги.

II. Визначення завдань уроку

Сьогодні ви маєте змогу

Присвятити свої сили

УРОКУ-ДІАЛОГУ.

Ми будемо з вами:

МІРКУВАТИ – ОХОЧЕ,

ЗАПИТУВАТИ – ТОЧНО,

Час від часу сусідові

ДИВИТИСЯ В ОЧІ.

Слайд 1

— У кінці уроку визначимо, яким він був: корисним чи даремним. Корисним ми зможемо його назвати, якщо:      

  • проведемо мовну розминку,
  • розширимо свої знання про творчість Анатолія Костецького,
  • удосконалимо вміння виразно читати вірші, визначати головну думку твору,
  • збагатимо мовлення новими словами,
  • говоритимемо зв’язно, зрозуміло, виразно.
  • Отож, спробуємо справитись із цими завданнями?
  • Тоді, до роботи.

III.  Мовна розминка

  Жодна людина на Землі не може себе уявити без друзів. Підніміть руку ті, у кого є справжній друг. Я в цьому була впевнена.

1. Інтерактивна вправа «Доповни речення»

Спробуйте закінчити  речення, щоб ще раз переконатися, що ви справді маєте друга. Слайд 2

  • Друг – це той, хто …       (допоможе, зрозуміє)
  • З другом я часто …        (проводжу час разом)
  • Ми бережемо …       (нашу дружбу)

2. Робота над розвитком емоційності

То, що ж таке дружба?     Слайд 3

Давайте звернемося до твердження із тлумачного словника і прочитаємо його разом.

Дружба – це особливі відносини між людьми, в основі яких лежить взаємна прихильність, довір'я, відданість, близькість, спільність інтересів.

А в народі кажуть: «Друзі пізнаються в біді» Слайд 4,5

А тепер засумнівайтеся у правильності такого твердження, прочитавши відповідно до знака в кінці речення.

3. Дихальні вправи

А чи любите ви робити своїм друзям приємне?

  • Уявіть, що ваша подруга запросила до себе на день народження. Що найбільше полюбляють дівчатка? Вдихніть аромат букета і затримайте подих порахувавши до трьох.
  • А який же день народження без іменинного торта. Давайте всі разом задмухаємо свічки на ньому.

ІV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку

Як ви гадаєте, чому ми  урок розпочали з бесіди про дружбу? Слайд 6

Так, тому що розпочинаємо вивчати новий розділ у читанці «А дружити треба вміти». А як ви розумієте цей вислів?

Про що йтиметься у творах цього розділу?

Давайте переконаємося у цьому, прочитавши вступну статтю.

Чи справдилися наші домисли?

Отож, сьогодні на уроці ми познайомимось із віршами Анатолія Костецького «Буває все…», «Краще з друзями разом!» та «Словник Славка», визначимо їх головну думку.

V. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку

1. Відомості про автора

З цим автором ви вже знайомі, а що вам відомо про нього? Слайд 7

Анатолій Костецький народився в Києві. Його батьки були вчителями. 

      У п'ять років хлопець вже сам читав і писав, навчився грати в шахи й плавати. Ще в дитячому садку, коли його, малого, дорослі запитували «Ким ти хочеш бути?», він упевнено відповідав: «Письменником!»

     У першому класі у Анатолія Костецького був зошит із власними віршами. У п'ятому він отримав на шкільному конкурсі диплом за вірші, присвячені Тарасові Шевченку. Друкуватись почав у двадцять років.

А чи знаєте ви, що Анатолій Костецький спочатку писав зовсім не про дітей, а про природу, про кохання.

    Пізніше відомий письменник Михайло Стельмах порадив Анатолію складати дитячі вірші . Через кілька років  з’явилась перша книжечка поета для дітей «Джміль про сонечко гуде».

     Анатолій Костецький — автор понад 50 книг: «А метеликам весело», «Весняні дарунки», «Все про мене», «Лист до птахів», «Де літо живе», «Все — як насправді»,  «Мої та твої таємниці» та інших.

2. Робота з деформованим текстом

А про що йдеться у його творах ми довідаємось, прочитавши деформований текст. Слайд 8

У свохї трахво топе шипе пор четяди житят, неспонев відкттіври, гадокви, могуру. критоВід і йозсерно, але зеб чаньпов опет вогорить рпо ет, кя треаб жидрути, битилю, ямріти, тивчися.

Крім написання власних книжок, А. Костецький багато перекладав з англійської, німецької та кількох слов’янських мов.

 Усе, що написане цим письменником, неймовірно цікаве, вигадливе, веселе і дуже-дуже близьке кожній дитині.

3.  Опрацювання вірша А.Костецького «Буває все…»

А) Слухання вірша, який читає учитель.

  Послухайте вірш «Буває все…» і скажіть, чого ж у світі не буває ніколи?

Б)  Словникова робота

У тексті ви почули слова, які прочитайте за мною луною, правильно наголошуючи їх. Слайд 9

друг

буває      забув

просто          втратять

раптом                   справжній

В)  Голосне читання частинами

  А що ж буває у житті? 

Г)  Повторне читання вірша в парах по реченню.

  Що означає, коли тебе забув друг?

Ґ)  Аналіз вірша. Слайд 10

  Продовжіть міркування: "Справжній друг — це той, хто..."

Чи може цей вислів стати головною думкою твору? Чому?

Д)  Вправи на розвиток швидкості читання

Знайдіть і прочитайте найкоротше і найдовше речення. Найдовше речення прочитайте на одному мовному видиху.

Е)  Виразне читання вірша

— Які розділові знаки зустрічаються у вірші?

— Отож, давайте попрацюємо над виразністю читання вірша.

  • Після яких розділових знаків треба робити коротку паузу, а після яких — довгу?
  • На яких словах треба зробити логічний наголос?
  • А тепер, використовуючи ці знання давайте дочитаємо вірш до кінця.

►► Фізкультхвилинка


А тепер всі дружно встали,

Будемо робити вправи.

Руки – вгору, руки – вниз,

І легесенько прогнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали.

Раз – присіли, другий – встали.

От і все, вже відпочили,

Тож за парти тихо сіли.


4.  Опрацювання вірша А. Костецького "Краще — з друзями разом!"

— А відпочивши, з новими силами до роботи. І познайомимось ще з одним твором Анатолія Костецького «Краще з друзями разом»

А) Читання вчителем

— Прослідкуйте, які емоції і почуття викликав у вас цей твір.

Б)  Словникова робота. Робота в парах

  Попрацюйте в парах до кожного слова чи словосполучення знайдіть правильне пояснення і зєднайте їх.

Сутужно                            

Мчати на санчатах

Свистить у вухах вітер

Мерщій до нас

 

Не вірить, що «за так»

Хизувався

Призвичаївсь

 

якомога швидше

дарма, без будь-якої користі для себе.

дуже швидко з’їжджати з гірки

такий звук утворюється від швидкого руху предмета, що розсікає повітря.

погано.

пристосувався, звик.

вихвалятися своїми речами.

 

В)  Самостійне читання вірша (мовчки).

  Прочитайте вірш самостійно. Зауважте, від чийого імені ведеться розповідь?

  Коли відбуваються описані події?

Г)  Повторне читання вірша "ланцюжком".

  Що захоплювало головного героя?

Ґ)  Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання

  Які слова вірша підкреслюють міцність дружби хлопців?

  •  Прочитайте, який настрій був у друзів під час катання на сан­ках.
  •  З якою інтонацією ви прочитаєте ці рядки?
  •  А як ви прочитаєте рядки зустрічі хлопчиків зі Славком? (здивовано)

  Чому Славко не відгукнувся відразу на запрошення хлопців?

  Чому Славкові було сутужно?

  Як друзі допомогли зрозуміти помилку?

Д)  Характеристика дійових осіб. Створення діаграм Вена

  А що можна сказати про хлопчиків? Які вони? (уважні, доброзичливі, вміють вибачати)

  • Перед вами кола Венна. Давайте впишемо в них спільні характеристики героїв.

 

                     Друзі                                                Славко

                    уважні                однолітки              жадібний

              доброзичливі    живуть у одному     самолюбивий

                 вміють                     дворі                    ледащо

               вибачати               хлопчики                розумний

                                веселі            люблять кататися       

                                              на санчатах

— А тепер попрацюйте в парі: запишіть, які були хлопчики, а яким ви побачили Славка

Е) Виразне читання вірша

  Прочитайте усі окличні речення, а тоді — питальні.

  Який настрій ви передаватимете при читанні вірша?( в одних випадках будемо просто розповідати, дотримуючись розділових знаків; а в інших - буде відчуватися подив чи захоплення)

— Прочитайте вірш виразно, дотримуючись відповідного тону, темпу, настрою.

Е) Визначення головної думки вірша

— Прочитайте слова, у яких виражено головну думку вірша. (Коли ж тобі сутужно – прийде на поміч дружба)

VI. Домашнє завдання

— Хлопчика Славка автор полюбив не на жарт. А які у нього виникали ще проблеми, ви дізнаєтесь з вірша «Словник Славка», який ви опрацюєте вдома, навчившись виразно читати. А за бажанням складете поради хлопчикові, аби він знову не залишився наодинці, без друзів.

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу

— Головні думки цих двох віршів можуть стати міцним фундаментом будинку дружби.

1. Робота в групах

— А щоб його збудувати, давайте обєднаємось у групи і складемо по три правила – цеглинки  хорошої, справжньої дружби.

  • завжди прислухатися одне до одного;
    • не обманювати;
    • не кривдити , а підтримувати;
    • завжди пробачати одне одного;
    • не залишати в біді;
    • завжди поступатися одне одному;
    • допомагати так, щоб цього навіть ніхто не помітив;
    • грати чесно, не дражнитися;
    • бути терплячим, не засмучуватися через невдачу.

2. Складання сенкану

—Щоб підсумувати все те, про що ми довідалися, давайте складемо сенкан про дружбу, і таким чином спорудимо дах на нашому будинку.

Дружба

Міцна, щира

Розуміє, поважає, підтримує.

Такою людиною щиро дорожиш.

Товаришування  (братерство)

VІІІ.  Підбиття підсумків уроку.  (Рефлексія) 

До чого закликає у своїх віршах Анатолій Костецький?

Рефлексія. Методом незакінчених речень. Слайд 11

— А щоб довідатись чи не був марним наш урок, закінчіть речення.

  • На уроці я дізнався…
  • На уроці я зрозумів…
  • У мене … настрій, тому що …

— Наш будинок дружби збудовано. А відімкнути його можна висловом відомого англійського філософа Слайд 12  Ферніса Бекона «Дружба подвоює радощі і скорочує навпіл горе». Отож, дорожіть справжніми друзями, і тоді ваше життя буде не тільки цікавим, а й багатим.

2. Психологічна вправа «Дружнє коло»

— А закінчити урок я хочу у дружньому колі. Доторкніться плеча вашого однокласника і передайте один одному свою посмішку.

 

 

1

 

doc
До підручника
Літературне читання 4 клас (Наумчук М. М., Романюк Н. З.)
Додано
17 листопада 2018
Переглядів
2772
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку