План - конспект уроку літературного читання на якому учні вчаться застосовувати літературознавчі вміння для аналізу творів, сприяють розвитку мовленнєвих та творчих здібностей, є основою для формування дивергентного мислення.
Тема. Вступ до теми «А дружити треба вміти». А.Костецький «Буває все…», «Краще з друзями разом!», «Словник Славка» (с.107 – 112)
Мета. Розширити знання учнів про творчість А. Костецького; удосконалювати вміння виразно читати вірші, визначати головну думку прочитаного; розвивати мовлення учнів, уміння аналізувати віршовані твори, виділяти головне, висловлювати оцінні судження, збагачувати словниковий запас; виховувати почуття товариськості.
Обладнання. Мультимедійна презентація, картки – завдання, роздатковий матеріал для інтерактивних вправ, матеріал для побудови «Будинка Дружби», аудіозапис.
Тип уроку. Урок – діалог
Хід уроку
І. Організація класу
1. Вступне слово вчителя
Доброго дня! Урок сьогодні незвичний, як для мене, так і для вас. Отже, давайте допоможемо ви – мені, а я – вам, щоб від нашої співпраці всі отримали задоволення. Чи комфортно вам сидіти з однокласником, якого ви обрали на перерві?
— Отож, якщо приємно знаходитися за однією партою з другом, то погляньмо один на одного, посміхнімося, подумки побажаємо добра, успіхів на уроці. Сподіваюсь, що ми зуміємо разом цього успіху досягти.
2. Вправа «Очікування»
— А чого ви очікуєте від уроку?
А я бажаю у роботі вам успіхів, уваги,
Ну, і звичайно, творчої наснаги.
II. Визначення завдань уроку
Сьогодні ви маєте змогу
Присвятити свої сили
УРОКУ-ДІАЛОГУ.
Ми будемо з вами:
МІРКУВАТИ – ОХОЧЕ,
ЗАПИТУВАТИ – ТОЧНО,
Час від часу сусідові
ДИВИТИСЯ В ОЧІ.
Слайд 1
— У кінці уроку визначимо, яким він був: корисним чи даремним. Корисним ми зможемо його назвати, якщо:
III. Мовна розминка
— Жодна людина на Землі не може себе уявити без друзів. Підніміть руку ті, у кого є справжній друг. Я в цьому була впевнена.
1. Інтерактивна вправа «Доповни речення»
— Спробуйте закінчити речення, щоб ще раз переконатися, що ви справді маєте друга. Слайд 2
2. Робота над розвитком емоційності
— То, що ж таке дружба? Слайд 3
— Давайте звернемося до твердження із тлумачного словника і прочитаємо його разом.
Дружба – це особливі відносини між людьми, в основі яких лежить взаємна прихильність, довір'я, відданість, близькість, спільність інтересів.
— А в народі кажуть: «Друзі пізнаються в біді» Слайд 4,5
— А тепер засумнівайтеся у правильності такого твердження, прочитавши відповідно до знака в кінці речення.
3. Дихальні вправи
— А чи любите ви робити своїм друзям приємне?
ІV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку
— Як ви гадаєте, чому ми урок розпочали з бесіди про дружбу? Слайд 6
— Так, тому що розпочинаємо вивчати новий розділ у читанці «А дружити треба вміти». А як ви розумієте цей вислів?
— Про що йтиметься у творах цього розділу?
— Давайте переконаємося у цьому, прочитавши вступну статтю.
— Чи справдилися наші домисли?
— Отож, сьогодні на уроці ми познайомимось із віршами Анатолія Костецького «Буває все…», «Краще з друзями разом!» та «Словник Славка», визначимо їх головну думку.
V. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку
1. Відомості про автора
— З цим автором ви вже знайомі, а що вам відомо про нього? Слайд 7
Анатолій Костецький народився в Києві. Його батьки були вчителями.
У п'ять років хлопець вже сам читав і писав, навчився грати в шахи й плавати. Ще в дитячому садку, коли його, малого, дорослі запитували «Ким ти хочеш бути?», він упевнено відповідав: «Письменником!»
У першому класі у Анатолія Костецького був зошит із власними віршами. У п'ятому він отримав на шкільному конкурсі диплом за вірші, присвячені Тарасові Шевченку. Друкуватись почав у двадцять років.
— А чи знаєте ви, що Анатолій Костецький спочатку писав зовсім не про дітей, а про природу, про кохання.
Пізніше відомий письменник Михайло Стельмах порадив Анатолію складати дитячі вірші . Через кілька років з’явилась перша книжечка поета для дітей «Джміль про сонечко гуде».
Анатолій Костецький — автор понад 50 книг: «А метеликам весело», «Весняні дарунки», «Все про мене», «Лист до птахів», «Де літо живе», «Все — як насправді», «Мої та твої таємниці» та інших.
2. Робота з деформованим текстом
— А про що йдеться у його творах ми довідаємось, прочитавши деформований текст. Слайд 8
У свохї трахво топе шипе пор четяди житят, неспонев відкттіври, гадокви, могуру. критоВід і йозсерно, але зеб чаньпов опет вогорить рпо ет, кя треаб жидрути, битилю, ямріти, тивчися.
— Крім написання власних книжок, А. Костецький багато перекладав з англійської, німецької та кількох слов’янських мов.
Усе, що написане цим письменником, неймовірно цікаве, вигадливе, веселе і дуже-дуже близьке кожній дитині.
3. Опрацювання вірша А.Костецького «Буває все…»
А) Слухання вірша, який читає учитель.
— Послухайте вірш «Буває все…» і скажіть, чого ж у світі не буває ніколи?
Б) Словникова робота
— У тексті ви почули слова, які прочитайте за мною луною, правильно наголошуючи їх. Слайд 9
друг
буває забув
просто втратять
раптом справжній
В) Голосне читання частинами
— А що ж буває у житті?
Г) Повторне читання вірша в парах по реченню.
— Що означає, коли тебе забув друг?
Ґ) Аналіз вірша. Слайд 10
— Продовжіть міркування: "Справжній друг — це той, хто..."
— Чи може цей вислів стати головною думкою твору? Чому?
Д) Вправи на розвиток швидкості читання
— Знайдіть і прочитайте найкоротше і найдовше речення. Найдовше речення прочитайте на одному мовному видиху.
Е) Виразне читання вірша
— Які розділові знаки зустрічаються у вірші?
— Отож, давайте попрацюємо над виразністю читання вірша.
►► Фізкультхвилинка
А тепер всі дружно встали,
Будемо робити вправи.
Руки – вгору, руки – вниз,
І легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали.
Раз – присіли, другий – встали.
От і все, вже відпочили,
Тож за парти тихо сіли.
4. Опрацювання вірша А. Костецького "Краще — з друзями разом!"
— А відпочивши, з новими силами до роботи. І познайомимось ще з одним твором Анатолія Костецького «Краще з друзями разом»
А) Читання вчителем
— Прослідкуйте, які емоції і почуття викликав у вас цей твір.
Б) Словникова робота. Робота в парах
— Попрацюйте в парах до кожного слова чи словосполучення знайдіть правильне пояснення і з’єднайте їх.
Сутужно Мчати на санчатах Свистить у вухах вітер Мерщій до нас
Не вірить, що «за так» Хизувався Призвичаївсь |
|
якомога швидше дарма, без будь-якої користі для себе. дуже швидко з’їжджати з гірки такий звук утворюється від швидкого руху предмета, що розсікає повітря. погано. пристосувався, звик. вихвалятися своїми речами. |
В) Самостійне читання вірша (мовчки).
— Прочитайте вірш самостійно. Зауважте, від чийого імені ведеться розповідь?
— Коли відбуваються описані події?
Г) Повторне читання вірша "ланцюжком".
— Що захоплювало головного героя?
Ґ) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Які слова вірша підкреслюють міцність дружби хлопців?
— Чому Славко не відгукнувся відразу на запрошення хлопців?
— Чому Славкові було сутужно?
— Як друзі допомогли зрозуміти помилку?
Д) Характеристика дійових осіб. Створення діаграм Вена
— А що можна сказати про хлопчиків? Які вони? (уважні, доброзичливі, вміють вибачати)
Друзі Славко
уважні однолітки жадібний
доброзичливі живуть у одному самолюбивий
вміють дворі ледащо
вибачати хлопчики розумний
веселі люблять кататися
на санчатах
— А тепер попрацюйте в парі: запишіть, які були хлопчики, а яким ви побачили Славка
Е) Виразне читання вірша
— Прочитайте усі окличні речення, а тоді — питальні.
— Який настрій ви передаватимете при читанні вірша?( в одних випадках будемо просто розповідати, дотримуючись розділових знаків; а в інших - буде відчуватися подив чи захоплення)
— Прочитайте вірш виразно, дотримуючись відповідного тону, темпу, настрою.
Е) Визначення головної думки вірша
— Прочитайте слова, у яких виражено головну думку вірша. (Коли ж тобі сутужно – прийде на поміч дружба)
VI. Домашнє завдання
— Хлопчика Славка автор полюбив не на жарт. А які у нього виникали ще проблеми, ви дізнаєтесь з вірша «Словник Славка», який ви опрацюєте вдома, навчившись виразно читати. А за бажанням складете поради хлопчикові, аби він знову не залишився наодинці, без друзів.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу
— Головні думки цих двох віршів можуть стати міцним фундаментом будинку дружби.
1. Робота в групах
— А щоб його збудувати, давайте об’єднаємось у групи і складемо по три правила – цеглинки хорошої, справжньої дружби.
2. Складання сенкану
—Щоб підсумувати все те, про що ми довідалися, давайте складемо сенкан про дружбу, і таким чином спорудимо дах на нашому будинку.
Дружба
Міцна, щира
Розуміє, поважає, підтримує.
Такою людиною щиро дорожиш.
Товаришування (братерство)
VІІІ. Підбиття підсумків уроку. (Рефлексія)
—До чого закликає у своїх віршах Анатолій Костецький?
Рефлексія. Методом незакінчених речень. Слайд 11
— А щоб довідатись чи не був марним наш урок, закінчіть речення.
— Наш будинок дружби збудовано. А відімкнути його можна висловом відомого англійського філософа Слайд 12 Ферніса Бекона «Дружба подвоює радощі і скорочує навпіл горе». Отож, дорожіть справжніми друзями, і тоді ваше життя буде не тільки цікавим, а й багатим.
2. Психологічна вправа «Дружнє коло»
— А закінчити урок я хочу у дружньому колі. Доторкніться плеча вашого однокласника і передайте один одному свою посмішку.
1