Урок лутературного читання "Козак Голота"

Про матеріал

Розробка уроку, побудована, як екскур у минуле нашої країни. Козацька доба - це період в історії нашої держави, який налічує 300 років. Початки його сягають у далеке XV ст., коли українці мусили відстоювати свою самобутність, кордони і можливість дальшого розвитку як нації. На уроці учнів ознайомлюють із творчістю української письменниці Марії Пригари та її історичним твором «Козак Голота».

Перегляд файлу

Тема:  Марія  Пригара.  Козак  Голота

 

Мета: ознайомити учнів з творчістю української письменниці Марії Пригари, з її історичним твором «Козак Голота»; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити знаходити в структурі тексту описи, порівняння; розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву, пам’ять; прищеплювати любов до рідного краю, виховувати гордість за свій народ

Обладнання: комп’ютер,презентація, картки, відеоролики, аркуші із завданням, виставка творчих робіт «Не журися, козаче, нехай ворог плаче!», фрагмент з х/ф «Козак Голота» (1937 р.), відеофільм «Історія України. Запорізька Січ» (74 серія), відео ролик пісні «Гей, ви, козаченьки!..»

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Освітні технології: інформаційна та комунікаційні технології.

 План уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ( 2 хв.)

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА    ( 3хв)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.  ( 4 хв.)

      ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічнадовідка( 2 хв.)

2. Робота над твором «Козак Голота»( 20 хв.)

Фізкультхвилинка (2 хв)

VI. РЕФЛЕКСІЯ( 7 хв.)

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Добрий день дозвольте вам сказати
На уроці рада всіх вітати
Ви почули вже дзвінок?
Він покликав на урок,
Кожен з нас приготувався
На перервіпостарався
зараз сядутьвсідівчата,
а за ними і хлоп’ята.
Сядьте рівненько, посміхніться
І на мене подивіться.
Зробимо в історію ми крок 
Розпочнемо вже урок.

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

  1. Вправа на тренуваннядихальногоапарата.

Учні читають з дошки прислів'я з різною інтонацією і в різному темпі (радісно і швидко; сумно і повільно; здивовано, запитально).

У козакажиттякоротке, а слава вічна.
Україна- козацькамати.

Козацькому роду нема переводу.

Відео кліп. Пісня «Гей, ви, козаченьки» у виконанні Н. Яремчука (1 хв. 5с.)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

      ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Як вивважаєте, кому буде присвяченийсьогоднішній урок?

— Щовизнаєте про козаків?

Відеофрагмент  із фільму  «Історія України. Запорізька Січ»  (серія 74 серія; 2хв. 2с.)


Козаки — це вільні люди!

Козаки — безстрашні люди!

Козаки — борці за волю,

Занародукращу долю!

Козак — целюдиначесна і смілива,

Найдорожчайому — Батьківщина!

Козак — слабомузахисник,

Цінити побратимство звик.


— Щохотіли б щедізнатися?

  Кого ми можемо назвати, у наш буремний час, нащадками козаків?

—Ми продовжуємо вивчити розділ « Сторінками історії України» і сьогодні на уроці ми будемо вивчати історичний твір Марійки  Пригари «Козак Голота».

Лейтмотив нашого уроку : Виразно читаємо, чітко розповідаємо,мовлення своє розвиваємо.

 « Цей урок навчить мене..» ( виразно читати, визначати головну думку, бути уважним та творчим).

Презентація  (Слайди 1, 2, 3.)

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Біографічнадовідка. (Біографію письменниці розказують учитель та учні, які заздалегідь підготували повідомленя)

 Учениця:МаріяАркадіївна Пригара народилася 20 лютого 1908 року в Москвіу родиніслужбовця. Згодом батьки переїхали до Криворіжжя, де маленьканепосидючадівчинканасолоджувалася чарами степу, залюбкибігалапонадозером до школи, захоплюваласямилозвучністюнароднихпісень, поезієюукраїнських дум, якінавчивлюбитибатько. Через деякий час сім’япереїхаладо Києва. (Слайд 4)

 Учень : Справжня література ввійшла в життя Марії Аркадіївни в Одесі, куди вонапереїхала шістнадцятирічної дівчиною. Тому, коли постала проблема виборупрофесії, спочаткудумала бути медиком, як мати, але переважилалюбов допоезії. Марійка стала студенткоюОдеськогоінститутународноїосвіти. Восени 1924 року в місцевійгазетіз’явивсяїїпершийвірш «Повстанець». (Слайд 5)

 Учитель:Працювала в газеті «Пролетарська правда», у видавництвах. Під часвійни — на радіостанціїімені Т. Г. Шевченка в Саратові. У 1945–1950 рокахбула заступником редактора журналу «Барвінок».(Слайд 6)

 Перші книжки для дітейвийшли 1929 року. Це «Весна населі» та «Дитячий садок». Десятки книжокМарії Пригари виховуваливкількохпоколінняхукраїнськихдітейлюбов до Батьківщини, їїісторії й природи. Цей пейзажніпоезії «Ми любим сонце і весну», і «Місто чудес», і особливо такіісторичніказки й повісті, як «Козак Голота» (1966), «Михайлик — джуракозацький», «Як три брати з Азова тікали», «Маруся Богуславка», «ТечеДніпров синє море» та інші. (Слайд 7)

1.1.Тестова перевірка біографії письменниці(сигнальні картки). (Слайд 8)

1. Де народилася Марія Пригара?

А) в Києві.

Б) в Москві.

В) в Одесі.

2. Куди переїхала родина письменниці?

А) до Дніпропетровська.

Б) до Саратова.

В) до Криворіжжя.

3. Ким спочатку думала бути 16 –на Марійка?

А) Лікарем.

Б) Службовцем.

В) Журналістом.

4. Ким працювала письменниця під час Другої світової війни? (Слайд 9)

А) Медичною сестрою.

Б) Редактором журналу «Барвінок».

В) На заводі.

5. Яка народна дума стала основою історичного твору?

А) «Козак Мамай».

Б) «Про Самійла Кішку».

В) «Про козака Голоту»

6. Хто є головним героєм твору «Козак Голота»?

А) Максим.

Б) Гасанбей.

В) Голота.

Відеофрагмент  із  х/ф «Дума  про  козака  Голоту» (реж. Ігор Савченко, 1937) (2хв.20с.)

2. Робота над твором «Козак Голота»

- Ви прослухали українську народну думу про козака Голоту, та почули слова, значення яких вам невідомо. Тож  необхідно провести словникову роботу із словами, які зустрінуться нам у тексті.

1) Словникова робота.

Сайгак — вид антилоп, щоранішезаселяв степи України.

Тур — вимерлий дикий бик. (Слайд 10)

Жупан — теплийверхнійчоловічийсуконнийодяг.

Цехін — старовиннавенеціанська золота монета. ( Слайд 11)

Бранець — полонений.

Мурза — тут: багатій, великий пан у східнихнародів. (Слайд 12)

Улус — стійбищекочовиків.

Галера — старовинневітрильнебагатовесловевійськове судно.

Байрак — ліс у яру, в долиніабо яр, порослийлісом, чагарником. (Слайд 13)

Татари-буджаки— народ, щосформувався на територіїПівденноїБессарабії(сучаснаОдеська область).

Шлик — старовиннийкруглийабоконічнийголовнийубір, обшитийчиоздобленийхутром.

Пещаль — старовиннавогнепальназброя, схожа на рушницю.

Зопалу — необачно.

Кіл́ія — місто в ОдеськійобластіУкраїни, щолежить на березіКілійськогогирла Дунаю, адміністративний центрКілійського району.

Соломаха — рідкастрава, приготованаіззавареного на водіборошна.

Цівка — тут: тонкий струмінькрові.

2) Читаннятворукомбінованим способом (учитель читає перший абзац твору с. 45 – 46; учні по абзацу с. 46), потім робота в парі (діти читають по абзацам  твір, починаючи з 4 абзацу починаючи з першої парти першого ряду: 1 парта 5 абзац, 2 – 6 абз., 3 – 7 абз., т.д. Після читання учні стисло переказують зміст прочитаного)

— Чисподобався вам твір?

— Якіпочуттявін у вас викликав?

— Чим вас вразиларозповідь?

— Щобулонезрозумілим?

3) Перевіркапервинногосприймання(сигнальні картки).«Торбинка запитань» (Слайд  14)

 Тестування

1. До якоїріки скакав запорожець?

 а) До Дніпра;

 б) до Дунаю;

 в) до Дністра.

2. ЧогокозаквибравсяізСічі?

 а) Визволяти побратима;

 б) розбити татарів;

 в) полонититатарського мурзу.

3. Як звали побратима Голоти?

 а) Микола;

 б) Михайло;

 в) Максим.

4. На яке дерево вилізГолота, вистежуючи ворога?

 а) На липу;

 б) на дуба;

 в) на вербу.

 Відповіді: 1б; 2а; 3в; 4б.

Фізкультхвилинка.


Раз — всі встали,

Два — підняли руки вгору, похитали,

Три — прогнулись, на чотири —

Всімласкавоусміхнулись.

П’ять — притупнули ногою.

Шість — теперіще другою.

Сім — за спинку руки склали,

Нахилились — знову встали.

Вісім раз отакзроби,

На дев’ятий — рівнийти,

Ну, а десять — вжесідайте.


4) Творче завдання. Скласти сенкан.Сенкан складають діти та читають свій вірш. (Сенкан– вірш, що складається із п’яти рядків.  1 рядок – іменник; 2 рядок – два прикметника; 3 рядок – 3 дієслова; 4 рядок - фраза, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття; 5 рядок – одне слово синонім до першого слова, в якому ніби робиться підсумок.Слайд  15)

Сенкани, які склали діти на уроці:


Козак

Мужній, вірний

Захищає, перемагає, допомагає

Понад усе любить Україну

Воїн

Голота

Справедливий,  сміливий

Допомагає, мчиться, захищає

Завжди прийде на допомогу

Друзяка


5) Гра «Добери епітети» (робота у парі).До запропонованих слів на аркуші дібрати епітети з тексту.


Степи (широкі, дунайські)

Сайгак (тонконогий)

Тур (здоровезний)

Голову (лобату)

Бранці(бідні)

Цехіни(золоті)

Шапка (дірява)

Кінь (добрий, вірний)

Шаблюка(гостра)

 


VI. РЕФЛЕКСІЯ  УРОКУ

  1. Вправа  «Мікрофон».(Слайд 16)

Прочитаний твір навчає цінувати … .

  1. - А зараз спробуйте уявити себе учителем та оцінити свою роботу на уроці. Не забувайте, що ви повинні бути чесними та справедливими.

Учні на аркуші  записують прізвище та ставлять оцінку. (Слайд 17)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Домашнє завдання  ( Слайд 18)
  • Ось закінчився урок,

І дзвенить для нас дзвінок!

Працювали добре, друзі,

Відпочиньте по заслузі! (Слайд 19)

Дякую вам, мої любі, за співпрацю на нашому уроці. ( Слайд 20)

 

 


 


        КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ

«Середня загальноосвітня школа № 69» ДМР

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F:\козак голота\1366141728_kozakgolota.jpg

 

 

 

 

 

 

                                                                                                       24.11.2016 р.

                                                                                                        4 – Б кл.

                                                                                                        Вчитель :

                                                                                                        Негрєєва О. В.

 

м. Дніпропетровськ

2016

 

 

 

docx
Додано
20 листопада 2018
Переглядів
3731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку