Урок 24 в 11 класі
Тема. Контрольна робота №1. Риторика як наука й мистецтво слова
Мета: перевірити й оцінити рівень навчальних досягнень учнів із розділу; з’ясувати можливі недоліки в ході опанування мовною теорією.
Обладнання: тести.
Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Ознайомлення з темою та метою уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо виконання роботи.
Виконання тестових завдань
Варіант 1.
Початковий рівень (0,5б)
► Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Інвенція — це розділ риторики, який вивчає:
А засоби виразності ораторської промови;
Б розробку предметної царини ораторської промови;
В структуру ораторської промови;
Г способи запам’ятовування ораторської промови.
2. Елокуція — це розділ риторики, який вивчає...
А виразність ораторської промови;
Б розробку предметної царини ораторської промови;
В структуру ораторської промови;
Г способи запам’ятовування ораторської промови.
3. Меморія — це розділ риторики, який вивчає...
А виразність ораторської промови;
Б розробку предметної царини ораторської промови;
В структуру ораторської промови;
Г способи запам’ятовування ораторської промови.
4. Топос — це риторичне поняття, що визначає...
А норми людської поведінки;
Б почуття;
В розум;
Г місце і час виголошення промови.
5. Аналогійний метод характеризується...
А зіставленням предметів і перенесенням властивостей з одного на інший;
Б послідовним розгортанням повідомлення і рухом тексту від загального до часткового;
В рухом від конкретного до загального;
Г рухом від безпідставних аргументів до фактів.
6. Укажіть рядок, у якому використовується антитеза.
А Гей над дорогою стоїть верба, Дзвінкі дощові струни ловить (П. Тичина);
Б Важким холодним сном за хатою спала земля (М. Коцюбинський);
В Та дрібка солі, що на всю родину, І грудка цукру в той тривожний рік Так солодко і солоно — до згину — Такого не забути нам повік (М. Людкевич);
Г Холодним полум’ям займається Повітря мрійне, як вода (В. Стус).
Середній рівень (2б)
► Завдання 7 - 8 передбачає встановлення відповідності.
7. Поєднайте назви тропів та фігур з їхнім визначенням.
Назва А. Анафора Б. Оксюморон В. Антитеза Г. Гіпербола
|
Визначення 1. Риторична фігура, що полягає в зумисне підкресленому зіставленні двох протилежних, але пов’язаних між собою понять, явищ, речей, ідей та образів для підсилення вражень, для більшої переконливості. 2. Образне перебільшення, яке виявляється в тому, що якась ознака приписується предмету в такій мірі, у якій вона реально йому не властива й не може бути властивою. 3. Риторична фігура, яка є сполученням двох непоєднуваних понять, що мали б виключати одне одного, завдяки чому виникає ефект несподіваності й свіжість образу. 4. Одна з риторичних фігур, що полягає у вживанні на початку рядків звукового, лексичного повтору чи повторення протягом цілого твору або його частини синтаксичних, строфічних структур. |
8. Установіть відповідність між рядами словосполучень та стилями мовлення, до яких вони належать:
1. Офіційно-діловий 2. Розмовний 3. Публіцистичний 4. Художній |
А гостра зацікавленість, офіційний Київ; Б хуртовина айстр, осінні карнавали; В знищувати докази злочину, за звітний період; Г гнутися в дугу, виводити на чисту воду. |
Високий рівень (4б)
9. Наведіть три аргументи для підтвердження або спростування думки: «Немає нічого сильнішого за материнську любов» (написати власне висловлення).
Варіант 2.
Початковий рівень (0,5б)
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Потрібно вибрати правильний варіант.
1. Диспозиція — це розділ риторики, який вивчає...
А засоби виразності ораторської промови;
Б способи запам’ятовування ораторської промови;
В структуру ораторської промови;
Г розробку предметної царини ораторської промови.
2. Еристика — це...
А засоби виразності ораторської промови;
Б виголошення оратором промови;
В мистецтво ведення суперечки;
Г методи запам’ятовування тексту промови.
3. Елоквенція — це розділ риторики, що вивчає...
А засоби виразності ораторської промови;
Б виголошення оратором промови;
В структуру ораторської промови;
Г розробку предметної царини ораторської промови.
4. Етос — це засоби впливу, що апелюють до...
А норм людської поведінки;
Б почуттів;
В розуму;
Г місця і часу виголошення промови.
5. Індуктивний метод викладу матеріалу передбачає рух...
А від формулювання аргументів до формулювання тези;
Б від формулювання тези до формулювання аргументів;
В від конкретних фактів, явищ до загального висновку за допомогою зіставлення ознак, властивостей цих явищ;
Г від безпідставних аргументів до фактів.
6. Укажіть рядок, у якому використовується оксюморон.
А Гей над дорогою стоїть верба, Дзвінкі дощові струни ловить (П. Тичина);
Б Важким холодним сном за хатою спала земля (М. Коцюбинський);
В Та дрібка солі, що на всю родину, І грудка цукру в той тривожний рік Так солодко і солоно — до згину — Такого не забути нам повік (М. Людкевич);
Г Холодним полум’ям займається Повітря мрійне, як вода (В. Стус).
Середній рівень (2б)
► Завдання 7 - 8 передбачає встановлення відповідності.
7. Поєднайте назви тропів та фігур з їхнім визначенням.
Назва |
Визначення |
А. Синекдоха Б. Алегорія В. Перифраз Г. Алюзія |
1. Художньо-стилістичній прийом, натяк, відсилання до певного літературного твору, сюжету чи образу, а також історичної події з розрахунку на ерудицію читача, покликаного розгадати закодований зміст. 2. Мовний зворот, який вживається замість звичайної назви певного об’єкта і полягає в різних формах опису його істотних і характерних ознак. 3. Різновид метонімії, у якому ціле подається через назву його частин, загальне — через його часткове вираження. 4. Спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними ознаками приховуваного. |
8. Метод характеризується…
1. Аналогічний 2. Дедуктивний 3. Індуктивний 4. Хронологічний |
А відповідає перебігу подій, порядку елементів цілого; Б передбачає зіставлення об’єктів задля перенесення закономірностей з одного на інший об’єкт; В передбачає рух думки від загального до часткового; Г передбачає рух мовленнєвого цілого від часткового до загального. |
Високий рівень (4б)
9. Наведіть три аргументи для підтвердження або спростування думки: «Батьківщину не вибирають» (написати власне висловлення).
V. Підсумок уроку
Збір зошитів.
VІ. Домашнє завдання
Повторити вивчений матеріал.
Варіант 1.
Початковий рівень (0,5б)
► Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Інвенція — це розділ риторики, який вивчає:
А засоби виразності ораторської промови;
Б розробку предметної царини ораторської промови;
В структуру ораторської промови;
Г способи запам’ятовування ораторської промови.
2. Елокуція — це розділ риторики, який вивчає...
А виразність ораторської промови;
Б розробку предметної царини ораторської промови;
В структуру ораторської промови;
Г способи запам’ятовування ораторської промови.
3. Меморія — це розділ риторики, який вивчає...
А виразність ораторської промови;
Б розробку предметної царини ораторської промови;
В структуру ораторської промови;
Г способи запам’ятовування ораторської промови.
4. Топос — це риторичне поняття, що визначає...
А норми людської поведінки;
Б почуття;
В розум;
Г місце і час виголошення промови.
5. Аналогійний метод характеризується...
А зіставленням предметів і перенесенням властивостей з одного на інший;
Б послідовним розгортанням повідомлення і рухом тексту від загального до часткового;
В рухом від конкретного до загального;
Г рухом від безпідставних аргументів до фактів.
6. Укажіть рядок, у якому використовується антитеза
А Гей над дорогою стоїть верба, Дзвінкі дощові струни ловить (П. Тичина);
Б Важким холодним сном за хатою спала земля (М. Коцюбинський);
В Та дрібка солі, що на всю родину, І грудка цукру в той тривожний рік Так солодко і солоно — до згину — Такого не забути нам повік (М. Людкевич);
Г Холодним полум’ям займається Повітря мрійне, як вода (В. Стус).
Середній рівень (2б)
► Завдання 7 - 8 передбачає встановлення відповідності.
7. Поєднайте назви тропів та фігур з їхнім визначенням.
Назва А. Анафора Б. Оксюморон В. Антитеза Г. Гіпербола
|
Визначення 1. Риторична фігура, що полягає в зумисне підкресленому зіставленні двох протилежних, але пов’язаних між собою понять, явищ, речей, ідей та образів для підсилення вражень, для більшої переконливості. 2. Образне перебільшення, яке виявляється в тому, що якась ознака приписується предмету в такій мірі, у якій вона реально йому не властива й не може бути властивою. 3. Риторична фігура, яка є сполученням двох непоєднуваних понять, що мали б виключати одне одного, завдяки чому виникає ефект несподіваності й свіжість образу. 4. Одна з риторичних фігур, що полягає у вживанні на початку рядків звукового, лексичного повтору чи повторення протягом цілого твору або його частини синтаксичних, строфічних структур. |
8. Установіть відповідність між рядами словосполучень та стилями мовлення, до яких вони належать:
1. Офіційно-діловий 2. Розмовний 3. Публіцистичний 4. Художній |
А гостра зацікавленість, офіційний Київ; Б хуртовина айстр, осінні карнавали; В знищувати докази злочину, за звітний період; Г гнутися в дугу, виводити на чисту воду. |
Високий рівень (4б)
9. Наведіть аргументи для підтвердження або спростування думки: «Немає нічого сильнішого за материнську любов» (написати власне висловлення).
Варіант 2.
Початковий рівень (0,5б)
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Потрібно вибрати правильний варіант.
1. Диспозиція — це розділ риторики, який вивчає...
А засоби виразності ораторської промови;
Б способи запам’ятовування ораторської промови;
В структуру ораторської промови;
Г розробку предметної царини ораторської промови.
2. Еристика — це...
А засоби виразності ораторської промови;
Б виголошення оратором промови;
В мистецтво ведення суперечки;
Г методи запам’ятовування тексту промови.
3. Елоквенція — це розділ риторики, що вивчає...
А засоби виразності ораторської промови;
Б виголошення оратором промови;
В структуру ораторської промови;
Г розробку предметної царини ораторської промови.
4. Етос — це засоби впливу, що апелюють до...
А норм людської поведінки;
Б почуттів;
В розуму;
Г місця і часу виголошення промови.
5. Індуктивний метод викладу матеріалу передбачає рух...
А від загального до часткового;
Б від часткового до загального.
В від конкретних фактів, явищ до загального висновку за допомогою зіставлення ознак, властивостей цих явищ;
Г від безпідставних аргументів до фактів.
6. Укажіть рядок, у якому використовується оксюморон.
А Гей над дорогою стоїть верба, Дзвінкі дощові струни ловить (П. Тичина);
Б Важким холодним сном за хатою спала земля (М. Коцюбинський);
В Та дрібка солі, що на всю родину, І грудка цукру в той тривожний рік Так солодко і солоно — до згину — Такого не забути нам повік (М. Людкевич);
Г Холодним полум’ям займається Повітря мрійне, як вода (В. Стус).
Середній рівень (2б)
► Завдання 7 - 8 передбачає встановлення відповідності.
7. Поєднайте назви тропів та фігур з їхнім визначенням.
Назва |
Визначення |
А. Синекдоха Б. Алегорія В. Перифраз Г. Алюзія |
1. Художньо-стилістичній прийом, натяк, відсилання до певного літературного твору, сюжету чи образу, а також історичної події з розрахунку на ерудицію читача, покликаного розгадати закодований зміст. 2. Мовний зворот, який вживається замість звичайної назви певного об’єкта і полягає в різних формах опису його істотних і характерних ознак. 3. Різновид метонімії, у якому ціле подається через назву його частин, загальне — через його часткове вираження. 4. Спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними ознаками приховуваного. |
8. Метод характеризується…
1. Аналогічний 2. Дедуктивний 3. Індуктивний 4. Хронологічний |
А відповідає перебігу подій, порядку елементів цілого; Б передбачає зіставлення об’єктів задля перенесення закономірностей з одного на інший об’єкт; В передбачає рух думки від загального до часткового; Г передбачає рух мовленнєвого цілого від часткового до загального. |
Високий рівень (4б)
9. Наведіть аргументи для підтвердження або спростування думки: «Батьківщину не вибирають» (написати власне висловлення).
1