Завдання складено відповідно до чинної навчальної програми з біології для закладів загальної середньої освіти. З метою забезпечення об'єктивності перевірки навчальних досягнень учнів зошиті пропонуються два варіанти завдань. Кожен варіант вміщує різнорівневі завдання. Виконання завдань дасть змогу кожному учневі проявити свій рівень знань та отримати об'єктивну оцінку. Правильне виконання завдань І рівня оцінюється в 3 бали (6 завдань, кожне завдання оцінюється в 0,5 бала), ІІ рівня – 3 бали (4 завдання, кожне завдання оцінюється в 0,75 бала ), ІІІ рівня – 3 бали (3 завдання, кожне завдання оцінюється в 1 бал), IV рівня – 3 бали (1 завдання).
Контрольна робота з біології 9 клас за ІІ семестр
І варіант
І рівень
(правильне виконання оцінюється в 0,5 бала)
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
А) СНІД Б) гепатит В) ангіну Г) сказ
2. Ознаки гібрида, що проявляються в першому поколінні називають:
А) домінантними Б) рецесивними В) родинними Г) розщепленими
3. Вкажіть клітини, у яких можуть відбуватись мутації:
А) статеві Б) нестатеві В) будь-які Г) рослинні
4. Процес необоротних змін будови та функцій біологічних систем протягом їх історичного розвитку – це:
А) мутації Б) трофічні зв’язки В) еволюція Г) чергування поколінь
5. Визначте, як називають тип симбіозу, за якого організми різних видів отримують взаємну користь:
А) паразитизм Б) коменсалізм В) мутуалізм Г) конкуренція
6. За правилом екологічної піраміди, продукція організмів кожного наступного трофічного рівня завжди менша за продукцію попереднього в середньому
А) в 2 рази Б) в 5-10 разів В) до 12 разів Г) до 20 разів
ІІ рівень
(кожне правильно виконане завдання оцінюється в 0,75 бала)
Тестові завдання з кількома варіантами відповідей
А) білка звичайна Б) пацюк сірий В) краб прісноводний Г) напівдикий інжир Д) подорожник великий
3. Визначте, які з названих змін є мутаціями:
А) рахіт у людини; Б) зміна форми листка у стрілиці внаслідок занурення у воду; В) дальтонізм людини; Г) підвищення кількості еритроцитів в крові людини у високогірних умовах; Д) різне забарвлення квіток у китайської примули за різних температур;
4. Які організми в межах живлення екосистем є консументами:
А) конюшина лучна; Б) коники зелені; В) бурий ведмідь; Г) равлик
виноградний; Д) вовк;
ІІІ рівень
(кожне правильно виконане завдання оцінюється в 1 бал)
Завдання з відкритою відповіддю
І ІІ ІІІ IV V VI
1 Погрозлива поза жука-бомбардира А Мімікрія
2 Забарвлення жалких комах (оси, бджоли) Б Маскування
3 Зимове забарвлення у зайців-біляків В Захисне забарвлення
4 Метелик-каліма з візерунком очей сови Г Застережне забарвлення
5 Подібність паличника до гілочок Д Погрозливий прояв поведінки
6 Забарвлення самця мандаринки Е Приваблювальне забарвлення
І |
ІІ |
ІІІ |
IV |
V |
VI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІV рівень
(правильно виконане завдання оцінюється в 3 бали)
Завдання з відкритою відповіддю
Контрольна робота з біології 9 клас за ІІ семестр
ІІ варіант
І рівень
(правильне виконання оцінюється в 0,5 бала)
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
А) полімієліту Б) грипу В) ВІЛ Г) віспи
2. Прояв обох варіантів ознаки (як домінантного, так і рецесивного) у нащадків гібридних особин - це:
А) рекомбінація Б) схрещування В) домінування Г) розщеплення
3. Які мутації можуть успадковуватись під час статевого розмноження:
А) генеративні Б) соматичні В) будь-які Г) мутації не успадковуються
4. Вид, який імітує інший вид має назву:
А) імітатор Б) модель В) паразит Г) вид-предок
5. Взаємозв’язки між популяціями одного (внутрішньовидова) або різних (міжвидова) видів, за яких використання певного ресурсу навколишнього середовища одними з них зменшує його доступність для інших - це:
А) паразитизм Б) коменсалізм В) мутуалізм Г) конкуренція
6. Послідовності, у яких особини одного виду, їхні рештки або продукти життєдіяльності слугують об’єктом живлення для організмів іншого називають:
А) екологічною пірамідою Б) колообігом речовин В) ланцюгами живлення Г) мутуалістичними взаємозв’язками.
ІІ рівень
(кожне правильно виконане завдання оцінюється в 0,75 бала)
Тестові завдання з кількома варіантами відповідей
А) білка звичайна Б) пацюк сірий В) краб прісноводний Г) напівдикий інжир Д) подорожник великий
3. Визначте, які з названих змін є модифікаціями:
А) рахіт у людини; Б) зміна форми листка у стрілиці внаслідок занурення у воду; В) дальтонізм людини; Г) підвищення кількості еритроцитів в крові людини у високогірних умовах; Д) різне забарвлення квіток у ки-
тайської примули за різних температур;
4. Які організми в межах живлення екосистем є продуцентами:
А) конюшина лучна; Б) коники зелені; В) яблуня лісова; Г) равлик
виноградний; Д) суниці;
ІІІ рівень
(кожне правильно виконане завдання оцінюється в 1 бал)
Завдання з відкритою відповіддю
А – мутуалізм, Б – канібалізм, В – коменсалізм, Г – паразитизм, Д – виїдання, Е – конкуренція;
1 – крокодил-самець поїдає молодого крокодила, 2 – рибка-клоун і актинія, 3 – шишкар живиться насінням ялини, 4 –черепаха й риби-прилипали, 5 – рафлезія і корені ліани в тропічному лісі, 6 – тур-нір жуків-оленів.
І |
ІІ |
ІІІ |
IV |
V |
VI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Опишіть зображений процес перенесення генів у прокаріотів. З якою метою людина може його використовувати?
ІV рівень
(правильно виконане завдання оцінюється в 3 бали)
Завдання з відкритою відповіддю