Контрольна робота з біології за ІІ семестр охоплює наступні теми:
1. Закономірності успадкування ознак
2. Еволюція органічного світу
3. Біорізноманіття
4. Надорганізмові біологічні системи
5. Біологія як основа біотехнології та медицини
Контрольна робота з біології за ІІ семестр охоплює наступні теми:
І рівень Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді (0,5 б.)
1. Утворення двох видів птахів, які мали спільного предка, на сусідніх островах є прикладом видоутворення:
а) алопатричного в) шляхом схрещування
б) симпатричного г) шляхом поліплоїдії
2. Спеціальна молекула ДНК, сконструйована на основі ДНК вірусів або плазмід, яка містить потрібний ген, здатна транспортувати його в клітину й забезпечити його вбудовування в її генетичний апарат, — це:
а) оперон б) ген в) вектор г) екзон
3. Скільки типів гамет може утворити організм з генотипом АaВbСС?
А2 Б4 В8 Г12
4. Дальтонізм - особливість зору, що успадковується і проявляється в нездатності розрізняти червоний та зелений кольори. Дальтонізм у двадцять разів частіше проявляється у чоловіків, ніж у жінок. Як це можна пояснити?
А) ген дальтонізму зчеплений з Х-хромосомою
Б) ген дальтонізму зчеплений з Y-хромосомою
В) ген дальтонізму зчеплений з І(0) групою крові
Г) ген не зчеплений зі статтю, а зчеплений з першою хромосомою
5. Організми, клітини яких не містять ядра:
а) тільки бактерії б) тільки бактерії та архебактерії
в) тільки архебактерії й еукаріоти г) бактерії, архебактерії й еукаріоти
6.Установіть тип взаємодії неалельних генів, при якому ген однієї алельної пари пригнічує дію домінантного гена іншої алельної пари.
А) повне домінування Б )епістаз В) комплементарність Г) полімерія
ІІ рівень. Оберіть кілька вірних відповідей (одне питання - 1бал)
7. Оберіть організми , для яких характерні слідуючі особливості будови та життєдіяльності:
Не мають клітинної стінки. У клітинах ядро зазвичай одне. Гетеротрофи.
а) холерний вібріон, б) мікориза, в) тихоходка, г) мукор,
д) павук-птахоїд, е) наутілус
8. Оберіть, які з організмів належать до редуцентів:
А) судак б) карась в) річковий рак г) дощовий черв’як д) орел е) жук-гнойовик
9. Клітинні форми життя поділили на домени :
а) Бактерії, б) Археї, в) Гриби, г) Віруси, д) Тварини, е) Рослини, є) Еукаріоти.
ІІІ рівень. (одне питання - 1бал)
10. Установіть відповідність між фактором еволюції (1–3) та його описом (А–Г):
1.міграції |
А) диференційоване виживання більш пристосованих до певних умов існування особин у популяції
|
2.природний добір (груповий добір) |
Б) переміщення особин з однієї популяції в іншу або на нові території
|
3.хвилі популяції |
В) розділення популяцій одного виду через виникнення між ними якихось бар’єрів (фізичних або екологічних)
|
4. ізоляція |
Г) коливання чисельності природних популяцій внаслідок кліматичних, біологічних або інших факторів
|
11. Напишіть назви центрів походження рослин, у яких було одомашнено перелічені види.
Сорго, кава, кавун, кола, кунжут |
Кукурудза, какао, батат, соняшник, тютюн |
Пшениця, жито, ячмінь, горох, слива, груша, фінікова пальма |
Баклажан, лимон, манго, гречка, огірок
|
а) |
б) |
в) |
г) |
12. Напишіть назви компонентів біосфери, до яких належать указані списки об’єктів.
Бактерії, рослини, тварини, гриби |
Базальт, граніт |
Ґрунт, мул |
Вугілля, торф, крейда, кисень і вуглекислий газ атмосфери |
А) |
Б) |
В) |
Г) |
ІV рівень ( одне питання – 1,5 бала )
13. Розв’яжіть задачу на дигібридне схрещування.
(оформити згідно форми запису)
Довгошерстого гетерозиготного чорного самця морської свинки схрестили з світлою короткошерстою самкою. Визначте потомство від морських свинок, якщо чорна і довга шерсть є домінуючими проявами ознак, а світла і коротка шерсть – рецесивна ознака.
14. Дайте розгорнуту відповідь на питання
Порівняйте класичну селекцію і технології з використанням рекомбінантної ДНК.(спільні та відмінні риси; тривалість; кількість задіяних генів; методи; призначення; наслідок і т.д)