КОНТРОЛЬНА РОБОТА З ТЕМИ « АДАПТАЦІЇ»
Варіант 1
1 рівень Виберіть ОДНУ правильну відповідь ( 0,5 бала за кожну правильну відповідь) |
|||
1 |
Низьку екологічну пластичність мають: |
2 |
Яка видозміна листків є пристосуванням рослини до життя в посушливих умовах? |
А |
Кульбаба лікарська |
А |
Вуса полуниці |
Б |
Пижмо звичайне |
Б |
Вусики гороху |
В |
Коала |
В |
Колючки кактуса |
Г |
Миша польова |
Г |
Ловчі листки росички |
3 |
Взаємовідносини організмів «людська аскарида – людина» належать до: |
4 |
Серед наведених організмів обрати того, який не є паразитом: |
А |
Хижацтво |
А |
Вірус гепатиту |
Б |
Мутуалізм |
Б |
Мінога |
В |
Паразитизм |
В |
Кімнатна муха |
Г |
Коменсалізм |
Г |
Дизентерійна амеба |
2 рівень « Так» чи « ні» (0,25 бала за кожну правильну відповідь) |
|||
1 |
Адаптації успадковуються |
||
2 |
Адаптація жаби до життя на суходолі-наявність бічної лінії. |
||
3 |
Адаптивна радіація відбувається в середовищі з різними комбінаціями умов |
||
4 |
Порожнисті кістки – адаптація птахів до польоту. |
||
5 |
Конкуренція між видами за один і той же ресурс збільшує екологічну нішу виду |
||
6 |
Матеріалом до адаптацій слугують модифікації. |
||
7 |
Планктонні організми здатні до активного руху проти течії |
||
8 |
Адаптації є відносними. |
||
3 рівень Знайти відповідність (0,25 бала за кожну правильну відповідність) |
|||
|
|||
1 |
Водне |
А |
Кріт |
2 |
Наземно-повітряне |
Б |
Лелека |
3 |
Ґрунтове |
В |
Печінковий сисун |
4 |
Живі організми |
Г |
Сазан |
|
|||
1 |
Адаптивний потенціал |
А |
Місце виду в екосистемі |
2 |
Екологічна ніша |
Б |
Ефективність адаптації організму до нових умов |
3 |
Межі витривалості |
В |
Місцина, в якій мешкає популяція |
4 |
Екологічна пластичність |
Г |
Сукупність значення екологічного фактора, за яких організм може жити |
|
|
Д |
ступінь витривалості виду до значних змін умов сердовища |
4 рівень Дайте визначення поняттям (0,5 бала за кожну правильну відповідь) |
|||
Адаптація Фотоперіодизм |
|||
5 рівень Дайте розгорнуту відповідь на ТРИ запитання на вибір ( по 1 балу за запитання) |
|||
1 |
Яке значення адаптацій? |
||
2 |
Які молекулярні та клітинні механізми адаптацій? |
||
3 |
У чому полягає суть параметрів екологічної ніші? |
||
4 |
Доведіть на конкретному прикладі єдність організмів і середовища існування. |
||
5 |
Що є причиною різноманітності екологічних форм аеробіонтів? |
||
6 |
Яка роль симбіозу в еволюції та утворенні біорізноманіття планети? |
||
|
6 рівень Дайте рогорнуту відповідь на запитання ( 2 бали ) |
||
Слон є великою твариною, що живе у спекотному кліматі, тоді як великий розмір характерний здебільшого для тварин холодних регіонів. Завдяки яким особливостям будови тіла він переносить спеку? |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА З ТЕМИ « АДАПТАЦІЇ»
Варіант 2
1 рівень Виберіть ОДНУ правильну відповідь ( 0,5 бала за кожну правильну відповідь) |
|||
1 |
Екологічно пластичний вид: |
2 |
Скоротливі вакуолі наявні у |
А |
Крокодил |
А |
Губок |
Б |
Ведмідь бурий |
Б |
Хрящових риб |
В |
Коала |
В |
Інфузорії туфельки |
Г |
Форель струмкова |
Г |
Дельфіна |
3 |
Взаємовідносини організмів «мікориза орхідей з грибами» належать до: |
4 |
Серед наведених організмів обрати того, який є паразитом: |
А |
Хижацтво |
А |
Омела біла |
Б |
Мутуалізм |
Б |
Риба клоун |
В |
Паразитизм |
В |
Лишайник |
Г |
коменсалізм |
Г |
Орхідея |
2 рівень « Так» чи « ні» (0,25 бала за кожну правильну відповідь) |
|||
1 |
Стратегія активного адаптування полягає у підкоренні життя організму умовам середовища |
||
2 |
Веретеноподібна форма тіла у акули та дельфіна-приклад конвергенції. |
||
3 |
Молекулярні адаптації є основою адаптацій організмового рівня |
||
4 |
Поява щелеп у тварин – приклад ароморфозу. |
||
5 |
Параметри тіла тварини залежать від температурних умов їх життя |
||
6 |
Дощові черви є представниками макрофауни грунту |
||
7 |
Сезонні перельоти птахів – фізіологічна адаптація. |
||
8 |
Сукуленти пристосовані до вологого клімату. |
||
3 рівень Знайти відповідність (0,25 бала за кожну правильну відповідність) |
|||
|
|||
1 |
Водне |
А |
Вовк |
2 |
Наземно-повітряне |
Б |
Косатка |
3 |
Ґрунтове |
В |
Дощовий черв’як |
4 |
Живі організми |
Г |
Коростяний свербун |
|
|||
1 |
Ганс Сельє |
А |
Сформулював принцип єдності організмів і середовища існування |
2 |
В.І.Вернадський |
Б |
Класифікація життєвих форм рослин |
3 |
Крістен Раункієр |
В |
Класифікація життєвих форм тварин |
4 |
Д.М.Кашкаров |
Г |
Категорії життєвих форм судинних рослин |
|
|
Д |
Ввів в у науку поняття адаптації |
4 рівень Дайте визначення поняттям (0,5 бала за кожну правильну відповідь) |
|||
Екологічна ніша Паразитизм |
|||
5 рівень Дайте розгорнуту відповідь на ТРИ запитання на вибір ( по 1 балу за запитання) |
|||
1 |
Сформулюйте та поясніть правила адаптивності та двох рівнів адаптації. |
||
2 |
Що характеризує екологічну пластичність виду? |
||
3 |
Якими можуть бути наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів? |
||
4 |
Як пристосовані гідробіонти до водного середовища? |
||
5 |
Як відбувається терморегуляція тіла організмів? |
||
6 |
Оцініть позитивне та негативне значення паразитизму в природі й для людини? |
||
|
6 рівень Дайте рогорнуту відповідь на запитання ( 2 бали ) |
||
Поясніть біологічне значення щільного скупчення верблюдів під час полуденної спеки |