Урок "Травлення кишечнику".

Про матеріал
Урок у 8 класі для ознайомлення учнів з особливостями будови тонкого та товстого кишківника, про значення печінки та підшлункової залози; встановлення взаємозв’язку будови з функціями; формування необхідності раціонального харчування, використання презентаційного матеріалу.
Перегляд файлу

План конспект уроку з біології

8 клас

Тема. Травлення в кишечнику. Процес травлення: перистальтика, всмоктування.

Мета. Ознайомити учнів з особливостями будови тонкого та товстого кишківника, про значення печінки та підшлункової залози; встановлювати взаємозв’язок будови з функціями; формувати необхідність раціонального харчування.

Очікувані результати навчання учнів.

Знаннєвий компонент.

Учні: знатимуть терміни: тонкий та товстий кишечник, всмоктування, жовч, перистальтика, ворсинка кишечнику; порівнюватимуть будову органів травлення; пояснюватимуть роль травних ферментів, роль печінки та підшлункової залози в травленні; наводитимуть приклади дії травних ферментів.

Діяльнісний компонент.

Учні: застосовуватимуть  знання про значення мікрофлори в кишечнику; встановлюватимуть взаємозв’язок будови та функцією органів травлення, усвідомлюватимуть значення внеску вчених у розвиток знань про травлення (О. М. Уголєв та ін.)

Ціннісний компонент.

Учні: усвідомлюватимуть значення печінки та підшлункової залози людського організму, обґрунтовуватимуть основні процеси  травлення у тонкому кишечнику.

Поняття, введені вперше. Тонкий та товстий кишечник, всмоктування, жовч, перистальтика, ворсинка кишечнику

Поняття, які розвиваються. Травлення, складні органічні речовини

Методи, форми роботи, прийоми. робота в парах, малих групах, „обмін думками”,  „мікрофон”, „незакінчені речення”.

Обладнання та матеріали. ноутбук, ММП: презентація Microsoft Power Point «Травлення у тонкому та товстому кишечнику».

Тип уроку: комбінований.

 

Зміст уроку

Інші люди живуть, щоб їсти, а я їм, щоб жити.     

                                                                                                Сократ

І. Підготовка учнів до активного, свідомого засвоєння знань, умінь, навичок

І.1 Організаційний етап.   (Підготовка учнів, кабінету)

І.2. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання

Продовжи речення:

  • Шлунок – це …..
  • Шлунковий сік – це ……
  • Типи залоз шлунку та їх значення …..
  • Два основні механізми регуляції травлення у шлунку…..
  • Сформулюй правила профілактики захворювання шлунку….

ІІ. Засвоєння нових знань, умінь, навичок

ІІ.1. Первинне засвоєння знань: печінка, особливість будови та її значення; підшлункова залоза – залоза змішаної секреції; тонкий кишечник та ворсинки; кінцевий відділ травного каналу

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Постановка проблемного питання

Чому так «довго» відбувається травлення?

ІV.   Засвоєння нового матеріалу

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ТОНКИЙ КИШЕЧНИК - найважливіший відділ травного каналу, який поєднує шлунок з товстим кишечником.  Довжина відділу складає близько 5 метрів,  самий найдовший відділ, діаметром до 5 см. Як ви вважаєте чому?  А як він може поміститися у черевній порожнині? Кишечник утворює численні петлі, які ковзають одна відносно іншої.  Тонкий кишечник поділений на три  частини:

  • дванадцятипала ( до 30 см, вважали, що це товщина дванадцяти пальців складених разом)
  • порожниста – до 2,5 метрів
  • клубова – до 3 метрів

Якщо розглянути зріз кишечнику, то ми побачимо , що стінка має однакову будову із іншими відділами. Згадаємо складові : зовнішня – серозна (сполучна тканина)- захищає від фізичних ушкоджень та пере розтягування. Середня - двошаровий шар непосмугованих (гладких) м’язів: повздовшних та колових. Скорочення цих м’язів ми відчуваємо у вигляді бурчання – перистальтика. Які функції вони будуть виконувати ? Внутрішній шар – це підслизовий та слизовий, які утворюють численні складки, саме основне – формування виростів, які нагадують пальцеподібні вирости. Вони називаються ВОРСИНКАМИ кишечнику.  На 1 см 2 іх кількість нараховує близько 2500, це значно збільшує всисну площу. Якщо розкласти на поверхні, то загальна площа становить близько 200 м2 . Ці ворсинки густо обплетені капілярами та лімфатичними судинами. Чому? Тому це забезпечує всмоктування поживних речовин. Але щоб відбувся процес всмоктування необхідно щоб відбулось подальше розщеплення складних органічних речовин. Це  відбувається за рахунок травних ферментів та певного середовища. Кишковий сік містить 22 ферменти, дія яких відбувається у слабо лужному середовищі.

РОБОТА в групах: дослідження особливості

І гр. розташування печінки, її значення у процесі травлення

ІІ гр. підшлункова залоза, значення у процесі травлення

ІІІ гр. всмоктування речовин: де починається і де завершується

І група. Печінка – найбільша травна залоза, масою 1,5 кг складається з двох часток – малої лівої та великої правої. Розташована в правому підребер’ї  під діафрагмою. Гепатоцити виробляють жовч, яка по жовчним протокам збирається та накопичується в жовчному міхуру. Жовч – рідина жовто-зеленого кольору, гірка на смак. Забезпечує: емульгацію жирів,  активування ферментів, затримку гнильних процесів, знешкодження бактерій. Отже функції печінки: секреторна, бар’єрна, захисна, видільна, запаслива, є джерелом тепла.

ІІ група. Підшлункова залоза: орган, який складається з головки, тіла, хвоста. Довжина до 15 см. 97 % клітин продукують травні ферменти, основними є трипсин, ліпаза, амілаза. За добу виробляється до 2 літрів підшлункового соку.  (Згадаємо, на що впливають). 3% - декретують гормони, що регулюють вміст глюкози в крові. Отже відноситься до залоз змішаної секреції.

ІІІ група.  Всмоктування відбувається

  • у шлунку - води, алкоголю, в незначній  кількості глюкози та амінокислоти, вітаміни, лікарські препарати
  • в тонкому кишечнику: глюкоза, амінокислоти у кровоносні капіляри ворсинки кишечнику, жирні кислоти та гліцерин у лімфатичні капіляри ворсинок
  • завершення всмоктування відбувається у товстому кишечнику: води та мінеральних солей

ОСНОВНІ процеси, що відбуваються у тонкому кишечнику:

  • хімічна обробка хімусу
  • фізична обробка хімусу
  • переміщення хімусу
  • знезараження хімусу
  • всмоктування мономерів органічних сполук

Розглянемо, що являє собою товстий кишечник.

 Довжина кінцевого каналу близько 2 метрів, складається зі сліпої, ободової (висхідна, поперечна, низхідна), сигмоподібної  і прямої кишок. Залози цього відділу виділяють сік, але ферменти майже відсутні. Але наявність великої кількості мікрофлори кишечнику забезпечує розчеплення клітковини,пригнічує діяльність хвороботворних мікроорганізмів, синтезують певні групи вітамінів :В, РР, Н, К. Звідси ми повинні пам’ятати, що під час лікування антибіотиками, слід вживати пробіотики.

Функції товстого кишечнику:

  •        травна - у товстому кишечнику завершуються процеси травлення під дією підшлункового, кишкового соків і часткове розщеплення харчових волокон та інших органічних речовин ферментами мікроорганізмів;
  •   всмоктувальна - всмоктування води (1/3), глюкози, вітамінів, амінокислот, солей, часткове всмоктування білків їжі, що не перетравилися, та білків - продуктів життєдіяльності мікроорганізмів у негідролізованому стані;
  •        регуляторна - стимуляція імунної системи (антигенні продукти життєдіяльності мікроорганізмів та неперетравлених білків) і регуляція вегетативної нервової системи;
  •   синтезна - біосинтез вітамінів мікрофлорою товстого кишечнику, які частково використовуються організмом: тіаміну (В1), рибофлавіну (В2), пантотенової кислоти (В3), фолацину (Вс), ніацину (РР), біотину (Н), піридоксину (В6), філохінону (К) та їх всмоктування. Важливо, що синтезуючі функції серйозно порушуються при дефіциті в їжі клітковини й органічних кислот, що є в овочах, плодах, а також при надлишковому харчуванні рафінованими вуглеводами і білками
  •   захисна - захист кишечника від патогенних мікроорганізмів, перешкоджаючи їх життєдіяльності та розмноженню через антагонізм,
  •   формування калових мас. Навколо анального отвору є два сфінктера: зовнішній та внутрішній. Вони є «контролерами» виходу калових мас. Центри видільного рефлексу знаходяться  у крижовому відділу спинного мозку.

V.   Узагальнення і закріплення знань

5.1.    «Закінчи речення».

1.   Найбільша травна залоза організму людини  - (печінка) .

2.   Всмоктування води у кишковому тракті відбувається  - (шлунку, товстому кишечнику).

3.   Збільшення площі всмоктувальної поверхні  ( тонкого)  кишечнику пов’язано із –(ворсинками).

5.2. Майстерня скласти або замалювати на дошці ворсинку кишечнику

5.3 Обговорення проблемного питання

VІ.   Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.

VІІ.   Домашнє завдання.

        7.1. Опрацювати параграф 11 підручника

7.2.  Індивідуальні та творчі завдання.

  • Скласти модель ворсинки
  • Написати твір або вірш про травну систему

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
12 листопада 2019
Переглядів
4758
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку